Chock i AI-världen: Sam Altman tvingas lämna Open AI

Permalänk
Medlem

De som lämnat/fått sparken

- Sam Altman (Ordförande) för Open AI
- Greg Brockman (CTO, Co-founder och tidigare president) för Open AI
- Ilya Sutskever (Co-founder och Chief scientist) för Open AI

- Microsofts VD som ligget bakom köpet av Open AI fick veta det en minut innan beskedet och sägs vara fly förbannad på Open AI board.

Jag har idag cancellat Chat GPT 4 subscription och har istället startat upp Twitter/X prenumeration. Ser fram emot full funktionalitet och framtiden av Elon Musks Grok AI/xAI

#Bojkotta-Open-AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vet vi ens om han har en lillasyster?

Hon har en onlyfans ser jag.

Sam är gay dessutom...

Jodå det är klargjort. Huruvida det är sant med övergreppen däremot lär vi aldrig få veta då det var så pass länge sedan. Han var 13 när hon påstår att det skedde första gången så han behöver ju inte ha varit gay då. Anklagelserna har varit sedan 2021 så frågan är om något konkret dykt upp som fick styrelsen att agera just nu. Dålig tajming för samtliga inblandade i alla fall😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

De som lämnat/fått sparken

- Sam Altman (Ordförande) för Open AI
- Greg Brockman (CTO, Co-founder och tidigare president) för Open AI
- Ilya Sutskever (Co-founder och Chief scientist) för Open AI

- Microsofts VD som ligget bakom köpet av Open AI fick veta det en minut innan beskedet och sägs vara fly förbannad på Open AI board.

Jag har idag cancellat Chat GPT 4 subscription och har istället startat upp Twitter/X prenumeration. Ser fram emot full funktionalitet och framtiden av Elon Musks Grok AI/xAI

#Bojkotta-Open-AI

Vad pratar du om. Det var Ilya Sutskever (tillsammans med resten av styrelsen) som kastade ut Sam Altman och Greg Brockman. Greg lämnade självmant när blev utkastad ur styrelsen.

Microsoft har inget att säga till om stiftelsen OpenAI, Microsoft är 49% delägare i ett dotterbolag som heter OpenAI Global LLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad pratar du om. Det var Ilya Sutskever (tillsammans med resten av styrelsen) som kastade ut Sam Altman och Greg Brockman. Greg lämnade självmant när blev utkastad ur styrelsen.

Microsoft har inget att säga till om stiftelsen OpenAI, Microsoft är 49% delägare i ett dotterbolag som heter OpenAI Global LLC.

Lämnar Sam Chat GPT så lämnar vi. Så enkelt är det. Nu är det Musks AI som gäller

Permalänk
Medlem

THREE SENIOR OPENAI RESEARCHERS RESIGN AS CRISIS DEEPENS - THE INFORMATION

https://x.com/deitaone/status/1725854330874400847?s=46

3 till har lämnat. Hoppas xAI och Grok anställer dom

Permalänk
Medlem

Är ju uppenbart...man kan ju inte ha en alt som bas!

Undrar hur deras NDA ser ut?

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfeus:

Är ju uppenbart...man kan ju inte ha en alt som bas!

Undrar hur deras NDA ser ut?

NDAs är förbjudna i Kalifornien så de har ingen NDA. Det är inte riktigt sant, det är lite mer komplicerat än så tyvärr. Generellt sett är de förbjudna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kalla mig en gammal gubbe men jag tycker att AI känns läskigt och helt oreglerat just nu.

Håller med dig. Jag tror dessutom att det inte kommer att gå att reglera det heller.

Permalänk
Medlem

Jo att förbjuda NDA:er vore stort hinder för vissa verksamheter så det skall väl vara typ skäliga
NDA:er vilket väl gör det lite lurigt huruvida de är genomdrivbara.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

THREE SENIOR OPENAI RESEARCHERS RESIGN AS CRISIS DEEPENS - THE INFORMATION

https://x.com/deitaone/status/1725854330874400847?s=46

3 till har lämnat. Hoppas xAI och Grok anställer dom

Har du någon källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Har du någon källa?

Det gäller Aleksander Madry, Jakub Pachocki och Szymon Sidor.

Permalänk
Skrivet av Archibald:

Jodå det är klargjort. Huruvida det är sant med övergreppen däremot lär vi aldrig få veta då det var så pass länge sedan. Han var 13 när hon påstår att det skedde första gången så han behöver ju inte ha varit gay då. Anklagelserna har varit sedan 2021 så frågan är om något konkret dykt upp som fick styrelsen att agera just nu. Dålig tajming för samtliga inblandade i alla fall😅

Oskyldig tills motsatsen bevisad gäller ju inte i realiteten.

"Ingen rök utan eld" är mer hur folk faktiskt fungerar när man hör sånt här.

Därför tycker jag man ska vara väldigt väldigt försiktig med att ens diskutera dylika rykten som ännu inte bedömts i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Oskyldig tills motsatsen bevisad gäller ju inte i realiteten.

"Ingen rök utan eld" är mer hur folk faktiskt fungerar när man hör sånt här.

Därför tycker jag man ska vara väldigt väldigt försiktig med att ens diskutera dylika rykten som ännu inte bedömts i domstol.

Håller med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belgaar:

Lämnar Sam Chat GPT så lämnar vi. Så enkelt är det. Nu är det Musks AI som gäller

Haha va

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Oskyldig tills motsatsen bevisad gäller ju inte i realiteten.

"Ingen rök utan eld" är mer hur folk faktiskt fungerar när man hör sånt här.

Därför tycker jag man ska vara väldigt väldigt försiktig med att ens diskutera dylika rykten som ännu inte bedömts i domstol.

Är också väldigt trött på medial domstol. Folk hoppar till slutsatser väldigt snabbt på minsta bit av information som i teorin kan betyda något men många gånger betyder något helt annat.

Efter det är alltid toleransen 0 för andra teorier. Händer hela tiden.

Permalänk
Medlem

Vad för uppgifter hade Sam Altman? Vad är det han gjorde för Open AI?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Som aktieägare i Microsoft och GPT-4 prenumerant tycker jag inte om det här alls.
Prickade botten i dippen på Microsofts aktiekurs för ca ett år sedan. Överväger starkt att ta hem vinsten eller byta ut aktien mot något annat. GPT-4 prenumerationen behåller jag tills det finns något bättre verktyg.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Lämnar Sam Chat GPT så lämnar vi. Så enkelt är det. Nu är det Musks AI som gäller

Eftersom?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

...
Men det är viktigt att notera att en helt automatiserad AI-värld fortfarande är en avlägsen framtid, och det finns många komplexa etiska, sociala och tekniska frågor att överväga innan vi kan uppnå detta.

Ja, säkert ett par år bort. De där "komplexa, etiska, sociala och tekniska" frågorna borde ju ChatGPT kunna svara på, så det blir nog inga problem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ja, säkert ett par år bort. De där "komplexa, etiska, sociala och tekniska" frågorna borde ju ChatGPT kunna svara på, så det blir nog inga problem.

Vi får väl anta att du är ironisk.

Permalänk
Skrivet av Lafsen:

Är inte det precis vad en VD gör? Sätter strategi och följer upp den med sina spelare? I slutändan är VDn head coach i liknelsen och driver teamet för att uppfylla målen/visionen företaget/laget har. I sport är det ganska tydligt pga att reglerna är satta. Kom först i ligan.
I företagande är det upp till varje bolag att utvärdera om de är vinnare eller inte.

Det beror såklart på storleken och branch men jag har då aldrig varit på något ställe med fler än 5 där VDn dagligen arbetar med de som gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det beror såklart på storleken och branch men jag har då aldrig varit på något ställe med fler än 5 där VDn dagligen arbetar med de som gör jobbet.

Låter spontant konstigt att VDn inte kontinuerligt har kontakt med alla på ett bolag under 20 pers.
För Nvidia har t.ex. Jensen Huang ca 40 direct reports, vilket ofta är mycket mer än att ha kontakt med anställda. Dock extremexempel.

Grunden i konversationen är att jag har full förståelse varför folk är intresserade av vem som är VD i ett bolag och att valet av VD är av stor betydelse för hur ett bolag utvecklar sig.

Permalänk
Skrivet av Lafsen:

Låter spontant konstigt att VDn inte kontinuerligt har kontakt med alla på ett bolag under 20 pers.
För Nvidia har t.ex. Jensen Huang ca 40 direct reports, vilket ofta är mycket mer än att ha kontakt med anställda. Dock extremexempel.

Grunden i konversationen är att jag har full förståelse varför folk är intresserade av vem som är VD i ett bolag och att valet av VD är av stor betydelse för hur ett bolag utvecklar sig.

Ja jag tycker bara det är fel att jämföra med en coach som är hands-on och formar varje spelare efter sin vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kalla mig en gammal gubbe men jag tycker att AI känns läskigt och helt oreglerat just nu.

AI är mest ett verktyg, frågan är väl vad som händer om det utvecklas intelligent AI (Singalarity/Strong AI).
Även kvantdatorer + AI kan ju vara något som blir intressant utveckling...

Permalänk
Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Ja, det var faktiskt bra sammanfattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eftersom?

Snabb slutsats från mig är att Open AI board of directors ville slå på pengamaskinen. Sam ville behålla Open AI nonprofit.
Tittar man på Google så är deras revenue stream till 54% ads. Det är den vägen som Open AI board vill ta skulle jag gissa, speciellt med Microsoft i ryggen som köpte Open AI för 100 miljarder.

Tänk dig själv. Några få exempel.

Om du har en bussiness och söker tips på program till en bussiness plan. Sen spottar Chat GPT ur sig rekommendationer. Sen börjar din webläsare spotta ut reklamer om att du ska köpa cloud services, office paket, power bi och vad det nu kan vara.

Eller om du söker hur spelar man schack och chatgpt svarar ett svar, sen rekommenderar olika kurser man kan ta. Sen kommer det upp jobbiga reklamer på olika schack kurser hela tiden.

Eller om du har nyss flyttat och undrar vad man ska köpa till ett nytt kök. Chat GPT rekommenderar massa saker och dom sakerna vill din webläsare att du ska köpa.

Jag tror att dom vill sälja din data, sälja dig annonser, sälja profiler, politiska åsikter, programmera dig i olika riktningar, få företag att betala för att deras produkter blir rekommenderade av Chat GPT. Chat GPT har 150 miljoner users och som växer snabbt, det är väldigt enkelt att kapitalisera på. Sam har alltid sagt att han vill hålla Chat GPT non profit och vi ska inte sälja din data.

Det är förmodligen riktiga anledningen till att han blev sparkad, sen när andra lämnar så börjar Microsoft få panik över att dom bästa AI analytikerna, programmerare i världen etc lämnar. Vet att konkurrerande bolag kommer att köpa upp dom på nolltid om Sam inte kommer tillbaka.

Jag backar Sam precis som alla anställda verkar göra. Om inte han kommer tillbaka så bojkottar jag Chat GPT och går över till Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Snabb slutsats från mig är att Open AI board of directors ville slå på pengamaskinen. Sam ville behålla Open AI nonprofit.
Tittar man på Google så är deras revenue stream till 54% ads. Det är den vägen som Open AI board vill ta skulle jag gissa, speciellt med Microsoft i ryggen som köpte Open AI för 100 miljarder.

Det är helt tvärtom. Styrelsemedlemmarna som är kvar är alla fokuserade på AI safety, Sam och Greg är de som var mest drivande i kommersialiseringen. Det betyder att du är tillbaka på team OpenAI, vad roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är helt tvärtom. Styrelsemedlemmarna som är kvar är alla fokuserade på AI safety, Sam och Greg är de som var mest drivande i kommersialiseringen. Det betyder att du är tillbaka på team OpenAI, vad roligt!

Det är inte tvärtom. Vart fan har du fått det från 😂😂
Spottar ur dig blatanta lögner från ingenstan