Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Blir mycket förvånad om inte Telia kör nån dunderdeal i år igen.

Permalänk
Skrivet av Lajser:

Blir mycket förvånad om inte Telia kör nån dunderdeal i år igen.

Frågan är hur svåra dom blir med oss som redan är kunder..

Förra året var svårare men gick om man tog sig till uppsägningsavd. Förrförra var d bara o chatta lite snabbt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Blir mycket förvånad om inte Telia kör nån dunderdeal i år igen.

Vet inte om de sagts redan men Telia kör halva priset verkar det som
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/black-friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av drance:

Vet inte om de sagts redan men Telia kör halva priset verkar det som
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/black-friday

För mig är de 599 för 250/250 ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

För mig är de 599 för 250/250 ändå?

Telias black week börjar på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Frågan är hur svåra dom blir med oss som redan är kunder..

Förra året var svårare men gick om man tog sig till uppsägningsavd. Förrförra var d bara o chatta lite snabbt.

Vi får se. Jag käbblade en del för ett år sedan och fick ändå ganska snabbt deras 500/500 för 299 som egentligen bara var för nya kunder. Kan inte byta leverantör då inget alternativ finns utöver mobilt bredband men hotade med att byta mobilen också som jag haft hos Telia i 25 år, då gick det ganska snabbt få deras BF-erbjudande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Frågan är hur svåra dom blir med oss som redan är kunder..

Förra året var svårare men gick om man tog sig till uppsägningsavd. Förrförra var d bara o chatta lite snabbt.

Ja det ska bli intressant och se om dom låter oss köra vidare på samma deal. Har mitt bredband under uppsägning, så tror jag har ganska bra utgångsläge.

Permalänk
Medlem

Blir intressant som sagt om det går att få en bra deal med Telia i år. Förrförra året hoppade jag på som ny kund och fick deras 500/100 Mbit för 299:-. Förra året när det var dags att förnya så fick jag gå ner i hastighet till 250/100 Mbit för samma pris. Var ok för mig. Så vad kommer hända i år tro?

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Skrivet av Wesslan1:

Beror väl på vad man värdesätter, 3 bra anledningar här förutom deras inställning till privacy och utlämning av uppgifter:
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad, Svenskt Kvalitetsindex

Vann de i år med?

Permalänk
Medlem

Gissar på att det nya priset är 349kr även för Telia

Eftersom Telenor lagt sig på det, inte drar dom till med 299kr på Fredag.

Lika bra att ta Telenor nu, något bättre erbjudande kommer inte punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discot:

Gissar på att det nya priset är 349kr även för Telia

Eftersom Telenor lagt sig på det, inte drar dom till med 299kr på Fredag.

Lika bra att ta Telenor nu, något bättre erbjudande kommer inte punkt.

Fast Telia är bättre än Telenor för samma pris, fast IP, snabbast responstid, etc ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Kan ha tele2 och telenor, har kört Telenors nykund-erbjudande på både mig och tjejen nu för 299kr för 1000/1000 i 1år. Vad finns det för alternativ till en annan? Går jag in på telenor ser det ut som det bara gäller nya kunder? Tele2 är tyvärr inget alternativt, då det typ är 100/10.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Kan ha tele2 och telenor, har kört Telenors nykund-erbjudande på både mig och tjejen nu för 299kr för 1000/1000 i 1år. Vad finns det för alternativ till en annan? Går jag in på telenor ser det ut som det bara gäller nya kunder? Tele2 är tyvärr inget alternativt, då det typ är 100/10.. :/

Den möjlighet du har är att höra av dig till Telenor och höra om du kan utnyttja BF-erbjudandet. Och att du annars får säga upp bredbandet och byta operatör.

Permalänk
Medlem

Vad har Telia tidigare haft för erbjudande gällande Bredband och mobil abonnemang? Börjar dom redan ha erbjudanden nu på måndag eller ska man vänta till den officiella dagen fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Fast Telia är bättre än Telenor för samma pris, fast IP, snabbast responstid, etc ...

De har inte fast ip. Den är dock publik vilket är ett krav för mig.

Permalänk
Skrivet av Brekbad:

Kan ha tele2 och telenor, har kört Telenors nykund-erbjudande på både mig och tjejen nu för 299kr för 1000/1000 i 1år. Vad finns det för alternativ till en annan? Går jag in på telenor ser det ut som det bara gäller nya kunder? Tele2 är tyvärr inget alternativt, då det typ är 100/10.. :/

Man brukar räknas som "ny kund" när man inte haft ett avtal med operatören de senaste 12 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Man brukar räknas som "ny kund" när man inte haft ett avtal med operatören de senaste 12 månaderna.

okej, så då kan jag rent krasst säga upp tjejens abb när det går ut och göra ett nytt abb på mig "igen"?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Brekbad:

Kan ha tele2 och telenor, har kört Telenors nykund-erbjudande på både mig och tjejen nu för 299kr för 1000/1000 i 1år. Vad finns det för alternativ till en annan? Går jag in på telenor ser det ut som det bara gäller nya kunder? Tele2 är tyvärr inget alternativt, då det typ är 100/10.. :/

Skrivet av Specias:

Den möjlighet du har är att höra av dig till Telenor och höra om du kan utnyttja BF-erbjudandet. Och att du annars får säga upp bredbandet och byta operatör.

Skrivet av Brekbad:

okej, så då kan jag rent krasst säga upp tjejens abb när det går ut och göra ett nytt abb på mig "igen"?

Möjligen.
Hela denna tråden handlar om att det är många som ringer in till befintlig aktör (Tele2/Telia/Telenor) och ber om BF-kampanjpris ett år till eller så säger man upp och byter till de andra aktörerna.

Om du då väljer att säga upp och din sambo reggar en gång till på samma leverantör eller om du reggar på annan leverantör gör nog inte så stor skillnad. Din tjej är väl inte kund just nu? Då bör hon vara "ny kund" sedan kan det såklart stå något i avtalet om antalet dagar/månader/år som det ska vara sen sist.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av elp:

Har man som jag, Öppen Fiber, så bör man känna till att Tele2 även byter mediaomvandlare om man väljer dem som ISP.
Kostnadsfritt såklart men dyrt satan den dagen du väljer någon annan aktör o behöver byta mediaomvandlare igen!

Man bör väl kunna kräva att få behålla sin gamla mediaomvandlare på väggen? Jag har kvar min från Telia om jag skulle vilja byta tillbaka till dem någon dag så borde det bara vara att koppla över tillbaka? För övrigt bör de flesta operatörer fungera med de flesta mediaomvandlare om jag inte har fel? Även om de förstås inte stödjer/ger support på andra än sina egna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

De har inte fast ip. Den är dock publik vilket är ett krav för mig.

Har haft samma IP sen inkoppling i ett år, bytt aldrig, visst kanske inte "fast" på det sättet men det byts inte, även om jag har startat om routrar och inkommande box ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Skrivet av Brekbad:

okej, så då kan jag rent krasst säga upp tjejens abb när det går ut och göra ett nytt abb på mig "igen"?

Till 99% ja, men har inte läst just vad som gäller hos Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Har haft samma IP sen inkoppling i ett år, bytt aldrig, visst kanske inte "fast" på det sättet men det byts inte, även om jag har startat om routrar och inkommande box ...

Så länge din lease inte gått ut så kommer den dela ut samma adress igen. Hur som helst så är publik ip min dealbreaker. Dynamisk ip och uppdatering av dns sköter routern ändå så det gör inget om adressen inte är fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Så länge din lease inte gått ut så kommer den dela ut samma adress igen. Hur som helst så är publik ip min dealbreaker. Dynamisk ip och uppdatering av dns sköter routern ändå så det gör inget om adressen inte är fast.

Försöker få svar på din fråga... Hittar inget självklart svar, men tycker det mesta indikerar att man får en dynamisk publik ip hos Telenor bredband.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676865-far-ingen-publ...
https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/bredband/far-ja...

Permalänk
Medlem

Telenor precis som ownit o Telia har publikt ip.
Iaf i mitt stadsnät.

De flesta seriösa isp använder inte cgnat i fibernät så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Telenor precis som ownit o Telia har publikt ip.
Iaf i mitt stadsnät.

De flesta seriösa isp använder inte cgnat i fibernät så vitt jag vet.

Så är det, bara det att många tar Bahnhof p.g.a integriteten trots att dem lyder under samma lagar som dem andra ISP:erna.
Dock är man inte en seriös ISP om man tar betalt för publik IP, bara det att Sverige är ett u-land när det gäller utrullning utav IPv6.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Telenor precis som ownit o Telia har publikt ip.
Iaf i mitt stadsnät.

De flesta seriösa isp använder inte cgnat i fibernät så vitt jag vet.

Vad bra.
Bahnhof har ju börjat köra CGNAT om man inte ber om publik ip och i vissa fall ska de ha 50 spänn extra i månaden för det. Tråkigt

Permalänk
Medlem

Ser en massa erbjudanden hos Telia när jag söker via GlobalConnects hemsida.
Bland annat detta. Hoppas det blir bättre än så här.

Den här syns också

Kanske blir Telenor ändå.

Permalänk

Står nu på Telias hemsida att det är halva priset under Black Week, har något sett det tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Står nu på Telias hemsida att det är halva priset under Black Week, har något sett det tidigare?

Ja, det har stått så ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

<Uppladdad bildlänk>

Ser en massa erbjudanden hos Telia när jag söker via GlobalConnects hemsida.
Bland annat detta. Hoppas det blir bättre än så här.

Den här syns också
<Uppladdad bildlänk>

Kanske blir Telenor ändå.

Får samma via fibra nu, inte fått de tidigare i veckan.