Microsoft låter användare inom EU avinstallera Edge

Permalänk
Medlem

Att det ska krävas ett EU-direktiv för något som borde vara en självklarhet är ganska talande för hur giriga och fula vissa företag blivit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Den stora frågan som dyker upp för mig är: Hur avgörs vilka som får avinstallera? Kommer det vara de som har systeminställningar för EU-regioner? OS som sålts i EU-regioner?
Om jag köpt en licens via en utländsk återförsäljare, är det kört för mig då?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man angav vilket land o språk när man gjorde grundinstallationen.
Om det nu kan vara det som dom ska gå på.

Permalänk
Medlem

jag kan förstå att andra tycker annorlunda, men för mig är det så enkelt att installera en ny webbläsare och sätta den till standard. Sedan är det bara att glömma bort att Edge existerar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tänker avinstallera den - i nuläget - bästa browsern, men gillar att valmöjligheten finns.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Va konstigt, när jag ifrågasatte detta fick jag som svar från MS att "...Edge är en integral del av Windows och därmed inte är möjlig att avinstallera då den är byggd in i operativsystemet"

Tänka sig va fort det går när man blir tvingad.

Den kanske var det då, där av patchen?

Permalänk
Medlem

Jag tycker Edge är rätt bra och en kritisk del av Windows, hur ska man annars ladda ned Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag tycker Edge är rätt bra och en kritisk del av Windows, hur ska man annars ladda ned Firefox?

Windows 11 har wget, så skriv bara följande i PowerShell:

wget -O FirefoxSetup.exe "https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest&os=win64&lang=en-US"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag tycker Edge är rätt bra och en kritisk del av Windows, hur ska man annars ladda ned Firefox?

Kan ju i och för sig ladda ned det på en mobil enhet som har stöd för masslagring via USB, alternativt blir det som förr där man fick hamstra alla vitala saker för att kunna sparka igång prylarna. I och för sig behövdes det senast jag installerade datorn jag skriver på. Windows saknade stöd för båda nätverkskorten och en hel del annan hårdvara. Gick alltså inte att få fart på den utan att använda en annan dator/enhet och ladda ned en av nätverksdrivrutinerna.

Tillägg:
Visst såg det fint ut?
#19940116

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

jag kan förstå att andra tycker annorlunda, men för mig är det så enkelt att installera en ny webbläsare och sätta den till standard. Sedan är det bara att glömma bort att Edge existerar

Visst, man kommer långt med att byta standardwebbläsare.
Men jag har fått frågan vilket progra jag vill öppna vissa filer med som ska öppnas med standardwebbläsaren utan fråga.
En del saker är och har varit låsta till Bing, så som sök.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Minst. från början var väl IE integrerat i explorer, då webbläsning var en kärnfunktion i OS

[…]

och nu är det en separat app som man kan avinstallera iaf sedan dom döpte det till Edge (så även före chromium edge), om jag inte minns helt fel nu.

IE bor kvar i Edge och har utlovad support till 2029.

Från början hade Windows inte ens TCP/IP, än mindre en webbläsare. Man fick Trumpet WinSock och Netscape på CD/diskett när man köpte modem (eventuellt via sin internetleverantör).

Inbyggt TCP/IP kom med Windows 95. Internet Explorer 1 kom med Plus! för Windows 95 som kostade extra pengar (för dem som betalade för skräpet).

Inbyggt i OS:et blev IE med IE4 tillsammans med Active Desktop (skrivbordet som webbläsare) i Windows 98. Det var det första av flera idiotiska försök att motivera webbläsaren som del av skrivbordsmiljön i stället för som ett separat program. Vi minns de efterföljande succeerna Windows sidebar, desktop gadgets, desktop widgets och live tiles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

IE bor kvar i Edge och har utlovad support till 2029.

Från början hade Windows inte ens TCP/IP, än mindre en webbläsare. Man fick Trumpet WinSock och Netscape på CD/diskett när man köpte modem (eventuellt via sin internetleverantör).

Inbyggt TCP/IP kom med Windows 95. Internet Explorer 1 kom med Plus! för Windows 95 som kostade extra pengar (för dem som betalade för skräpet).

Inbyggt i OS:et blev IE med IE4 tillsammans med Active Desktop (skrivbordet som webbläsare) i Windows 98. Det var det första av flera idiotiska försök att motivera webbläsaren som del av skrivbordsmiljön i stället för som ett separat program. Vi minns de efterföljande succeerna Windows sidebar, desktop gadgets, desktop widgets och live tiles.

Nja, det fanns om jag inte missminner mig varianter av Windows 95 som hade IE inbyggt, vilket stod på startskärmen. Sedan tog ju Microsoft död på just Netscape med sitt gratis IE, då Netscapes ursprungliga affärsmodell var att kosta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Är jag den enda som föredrar Edge över Chrome och firefox? Jag är en mac människa i grunden och safari funka hur bra som helst för mig. När jag bytte över till Windows 2019 så funka edge minst lika bra. Chrome är jag "forcerad" att använda eftersom min arbetsgivare är google-centric och Firefox fick jag Psykbryt på för 20 år sen och har aldrig tittat på det igen.

OT: Bra, kanske är vägen till andra mindre användbara program går att avinstallera i framtiden.

Har du provat Vivaldi?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Betyder det här att även Google kommer behöva anpassa Android så man slipper alla 20 Google-appar och annan förinstallerad skit?

Google blev tvingade för några år sedan att tillåta Android-licensenter att kunna välja utbudet av förinstallerade Google-appar. Så klart ledde ju det till att de tar betalt för att t.ex. ett märke bara ska kunna förinstallera Google Play utan extra tjafs ovanpå, men möjligheten finns för företagen som vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Windows 11 har wget, så skriv bara följande i PowerShell:

wget -O FirefoxSetup.exe "https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest&os=win64&lang=en-US"

Går även att ha ninite på ett usb minne och använda det vid nästa ominstallation av windows.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Enda sedan de ’tog bort’ möjligheten att avinstallera edge så har jag bootat mina datorer med linux-sticka, ersatt filen edge.exe med något annat skrivskyddat, och sen startat windows igen

De får inte vinna med deras fasoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enda sedan de ’tog bort’ möjligheten att avinstallera edge så har jag bootat mina datorer med linux-sticka, ersatt filen edge.exe med något annat skrivskyddat, och sen startat windows igen

De får inte vinna med deras fasoner!

Hade varit extra kul om du fick ett litet får eller kanske en gås på skärmen om något försöker använda Edge.
Om inte annat hade det nog märkts om något försökt accessa.

https://blog.adafruit.com/2019/10/25/windows-desktop-pets-esh...
https://www.nextofwindows.com/messing-up-with-your-desktop-wi...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Den kanske var det då, där av patchen?

Jo, såklart - men hela grejen till varför IE och senare Edge inte har kunnat avinstalleras har alltid varit, enl MS att de helt enkelt är för integrerade med den grundläggande funktionaliteten av Windows

Vilket ganska uppenbarligen inte är fallet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bra, kommer sannolikt avinstallera alltihop direkt, särskilt Edge då jag har noll nytta av den.

Vivaldi är den bästa Chromium-baserade hittills för min del (både desktop och Android), men till vardags är det Firefox som gäller (både desktop och Android).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju skapa ett eget powershell-skript. Ladda ner senaste versionen, eller använd Wget och ladda ner senaste versionen av dom program du är intresserad av att ha och installera tyst. Lägg till / redigera brandväggsregler, avinstallera oönskade förinstallerade program, skapa programgrupper om du kör windows 11 etc. Så fort du blåser om datorn så har du ett färdigt återställningsskript som återställer det till din önskade grundkonfiguration.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Innebär det också möjligheten att avinstallera Chrome i Android och Safari MacOS/iOS så blir det riktigt bra. Då jag kör Firefox är dessa ändå bara ivägen.

Jag vill avinstallera alla google appar utom maps och play store... Utan att behöva byta OS... Hoppas det inte dröjer för länge

Permalänk
Medlem

Meh..

Något som faktiskt hade varit konkurrensfrämjande och bra för miljön vore om det var valfritt att få Windows med datorn inom EU.

Visst, det är åtminstone valfritt att avinstallera det, ännu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Meh..

Något som faktiskt hade varit konkurrensfrämjande och bra för miljön vore om det var valfritt att få Windows med datorn inom EU.

Visst, det är åtminstone valfritt att avinstallera det, ännu.

Hur menar du att det är bra för miljön?

Permalänk
Medlem

Verkar som om detta har börjat komma nu till Release Preview kanalen. Fick upp denna fråga när jag startade datorn idag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig