AMD Threadripper Pro 7995WX brädar konkurrensen i Cinebench

Permalänk
Melding Plague

AMD Threadripper Pro 7995WX brädar konkurrensen i Cinebench

När AMD stoltserar med såväl överklockningssiffror som resultat i flera versioner Cinebench sopar nya toppmodellen mattan med tidigare rekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg jag rätt. 818W? Kan slänga mitt lilla element och bara köra PC framöver.
Kan ju "lätt" nå 1.5kW iaf för ett system då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Såg jag rätt. 818W? Kan slänga mitt lilla element och bara köra PC framöver.
Kan ju "lätt" nå 1.5kW iaf för ett system då.

Direktverkande el-värme är ju inte så effektivt, finns nya threadrippern med värmepump?

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Direktverkande el-värme är ju inte så effektivt, finns nya threadrippern med värmepump?

Du har definitivt roligare med en Threadripper än ett "Ei saa peittää"-element
100% nörderi här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Direktverkande el-värme är ju inte så effektivt, finns nya threadrippern med värmepump?

Extremt effektivt är det väl ändå? Inga av mina elradiatorer hemma ger ens en enda FLOP.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Min CPU känns som en loser-clown när jag läser siffrorna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äh Cinebench hit och dit, men hur kör den Crys jag menar.... Cyberpunk 2077?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Direktverkande el-värme är ju inte så effektivt, finns nya threadrippern med värmepump?

Hela poängen med att en värmepump blir ’mer’ än 100% effektiv är ju att den stjäl någon annans värme

Så det går inte direkt att montera på en värmepump på en processor för att få den effektivare eller få ut mer värme ur den

Permalänk
Medlem

Äntligen får man nytta av sitt 1,2kW nätagg.

Permalänk

Vi lever i en konstig värld nu. Jag besökte Elgiganten och vad såg jag, typ alla datorer de hade var ultratunna och sämre konfigurerade med ram och ssd än vad nördar hade på deras laptop år 2012. Vissa Chromebooks hade dock 8GB ram och 256GB nmve ssd, grymt på en chromebook.

En riktigt bisarr värld enligt mitt tycke. Nå när mainstream köper såna konstiga datorer så kommer priset för oss som inte vill ha mainstream bara skjutas i höjden.
Så en bra sådan här Threadripper kommer nog kosta en bra bit över 100 000kr, frågan är inte 200 000kr klassen om man räknar med all kringutrustning som skärmar, tangentbord etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi lever i en konstig värld nu. Jag besökte El-Giganten och vad såg jag, typ alla datorer de hade var ultratunna och sämre konfigurerade med ram och ssd än vad nördar hade på deras laptop år 2012. Vissa Chromebooks hade dock 8GB ram och 256GB nmve ssd, grymt på en chromebook.

En riktigt bisarr värld enligt mitt tycke. Nå när mainstream köper såna konstiga datorer så kommer priset på oss som inte vill ha mainstream bara skjutas i höjden.
Så en bra sådan här Threadripper kommer nog kosta en bra bit över 100 000kr, frågan är inte 200 000kr klassen om man räknar med all kringutrustning som skärmar, tangentbord etc.

Jag har noterat samma sak. En laptop är liksom ingen riktig dator. Visst, duger väl att surfa med men det gör mobilen också, så om det blir billigt med docka till mobilen så kommer datorer för hemmabruk försvinna. Tack som fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har noterat samma sak. En laptop är liksom ingen riktig dator. Visst, duger väl att surfa med men det gör mobilen också, så om det blir billigt med docka till mobilen så kommer datorer för hemmabruk försvinna. Tack som fan.

Det är redan idag billigt med docka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi lever i en konstig värld nu. Jag besökte Elgiganten och vad såg jag, typ alla datorer de hade var ultratunna och sämre konfigurerade med ram och ssd än vad nördar hade på deras laptop år 2012. Vissa Chromebooks hade dock 8GB ram och 256GB nmve ssd, grymt på en chromebook.

En riktigt bisarr värld enligt mitt tycke. Nå när mainstream köper såna konstiga datorer så kommer priset för oss som inte vill ha mainstream bara skjutas i höjden.
Så en bra sådan här Threadripper kommer nog kosta en bra bit över 100 000kr, frågan är inte 200 000kr klassen om man räknar med all kringutrustning som skärmar, tangentbord etc.

Fast vad använder egentligen en svensson en dator till i dagens läge? Vi får nog vara nöjda så länge de iaf köper en dator så det blir någon slags volym på hemdatorer iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Såg jag rätt. 818W? Kan slänga mitt lilla element och bara köra PC framöver.
Kan ju "lätt" nå 1.5kW iaf för ett system då.

818 W är inte så farligt när man tänker på att en lätt över lockad 13900k/14900k lätt kan dra över 500 watt å inte ens va i närheten av dessa resultat =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi lever i en konstig värld nu. Jag besökte Elgiganten och vad såg jag, typ alla datorer de hade var ultratunna och sämre konfigurerade med ram och ssd än vad nördar hade på deras laptop år 2012. Vissa Chromebooks hade dock 8GB ram och 256GB nmve ssd, grymt på en chromebook.

En riktigt bisarr värld enligt mitt tycke. Nå när mainstream köper såna konstiga datorer så kommer priset för oss som inte vill ha mainstream bara skjutas i höjden.
Så en bra sådan här Threadripper kommer nog kosta en bra bit över 100 000kr, frågan är inte 200 000kr klassen om man räknar med all kringutrustning som skärmar, tangentbord etc.

Asså dom har juuh gått ut med pris, samma som förra om jag mins rätt 9999 dollar, så typ 130 000-140 000kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag har noterat samma sak. En laptop är liksom ingen riktig dator. Visst, duger väl att surfa med men det gör mobilen också, så om det blir billigt med docka till mobilen så kommer datorer för hemmabruk försvinna. Tack som fan.

Hur är en laptop inte är "en riktigt dator"...

På ett sätt är den här typen av rekord helcoola, är alltid kul att se hur lång det går att pressa något. PR-värde i att vara #1 på något hyfsat många känner till lär också vara guld värt. Med detta lägger sig AMD 22 % högre än Intels bästa vilket är en rejäl knäpp på näsan på deras största rival.

Men om man faktiskt bryr sig om själva uppgiften, rendera en 3D-scen så snabbt som möjligt, hur står sig då 8022 poäng i CB24 mot t.ex. en laptop? M3 Max får ~13300 poäng med GPUn (huvudargumentet mot GPU brukar vara mängden RAM, här finns upp till 128 GB "VRAM"), det är 65 % högre poäng med en GPU som drar 35-45 W.

Samma laptop har rätt identisk ST och MT poäng i GB6 som 14900K/7950X (och spöar den förra med ~25 % och den senare med ~35 % i ST kompilerings-testet, vilket för egen del är det som oftast är flaskhals de få gånger CPU ens är en flaskhals idag).

Hittade siffror på "totalt marknadsvärde" för arbetsstationer, den är ca 1 miljard USD per år. Mycket pengar, men det ska sättas i relation till PC-marknaden i stort som verkar ligga på nästan 400 miljarder USD per år. Då räknas även "mobile workstation" i den förra kategorin.

Det som tidigare kallades HEDT var aldrig en stor nisch, idag är det en nisch av en nisch. Kollade på lite sådana byggen, får känslan att huvudanledningen folk välden en sådan plattform idag är AI/ML då man kan trycka in 4 st GPUer i en sådan maskin där alla får 16 st PCIe-linor. Helt vettig anledning för just det är något konsumentplattformen inte kan erbjuda.

Vi ser på priset att HEDT inte längre alls bryr sig konsumentmarknaden, är väl inte otänkbart att traditionell desktop PC kommer ta en liknande väg. Det som talar emot är att spelbranschen är stor och växer fortfarande, desktop PC har en självklar plats där (fast vad är poängen med en traditionell PC utanför gaming idag???).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Direktverkande el-värme är ju inte så effektivt, finns nya threadrippern med värmepump?

Man får bygga en custom loop som består av alla element i lägenheten...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är en laptop inte är "en riktigt dator"...

På ett sätt är den här typen av rekord helcoola, är alltid kul att se hur lång det går att pressa något. PR-värde i att vara #1 på något hyfsat många känner till lär också vara guld värt. Med detta lägger sig AMD 22 % högre än Intels bästa vilket är en rejäl knäpp på näsan på deras största rival.

Men om man faktiskt bryr sig om själva uppgiften, rendera en 3D-scen så snabbt som möjligt, hur står sig då 8022 poäng i CB24 mot t.ex. en laptop? M3 Max får ~13300 poäng med GPUn (huvudargumentet mot GPU brukar vara mängden RAM, här finns upp till 128 GB "VRAM"), det är 65 % högre poäng med en GPU som drar 35-45 W.

Samma laptop har rätt identisk ST och MT poäng i GB6 som 14900K/7950X (och spöar den förra med ~25 % och den senare med ~35 % i ST kompilerings-testet, vilket för egen del är det som oftast är flaskhals de få gånger CPU ens är en flaskhals idag).

Hittade siffror på "totalt marknadsvärde" för arbetsstationer, den är ca 1 miljard USD per år. Mycket pengar, men det ska sättas i relation till PC-marknaden i stort som verkar ligga på nästan 400 miljarder USD per år. Då räknas även "mobile workstation" i den förra kategorin.

Det som tidigare kallades HEDT var aldrig en stor nisch, idag är det en nisch av en nisch. Kollade på lite sådana byggen, får känslan att huvudanledningen folk välden en sådan plattform idag är AI/ML då man kan trycka in 4 st GPUer i en sådan maskin där alla får 16 st PCIe-linor. Helt vettig anledning för just det är något konsumentplattformen inte kan erbjuda.

Vi ser på priset att HEDT inte längre alls bryr sig konsumentmarknaden, är väl inte otänkbart att traditionell desktop PC kommer ta en liknande väg. Det som talar emot är att spelbranschen är stor och växer fortfarande, desktop PC har en självklar plats där (fast vad är poängen med en traditionell PC utanför gaming idag???).

Jag har inte sagt att Apple's "M" Inte är riktig processorer. De tyngs ju ine av X86 så de spöar ofta både AMD och Intel i olika tester.

Men visst, varför är "världens snabbaste cykel" någonting att skryta med när "världens långsammaste bil" ändå vinner liksom? Lite så är det ju.

Mitt synsätt kring laptops är inte arkitekturspecifikt utan handlar mer om att det är en "paketlösning" man köper. Det är ofta väldigt svårt att uppgradera eller ens byta ut trasiga identiska komponenter. Gött för företagen för då kan de ta 200Kr extra för en komponent som i verkligheten kostar 500Kr. Så... Låt oss utvärdera detta igen när en laptop som standard är lika modulär som en Stationär dator byggd kring åtminstomme ett M-ATX-moderkort

Angående HEDT så håller jag med. AMD dödade egentligen segmentet redan vid 1:a generationens Ryzen, för vad HEDT brukade betyda är ju "fler än 4 kärnor" (Nej, Bulldozers låtsaskärnor räknas inte, det finns det domstolsbeslut på). Efter det så var det väl lite hype kring Threadripper men spiken i kistan blev väl när det blev "mainstream" med 16+ kärnor.

Om AMD eller Intel börjar tillåta quad-channel på sina standardplattformar i framtiden så är HEDT helt irrelevant för alla utan kanske några edge cases som nog kan räknas på en handen även om man råkat kapa av ett par fingrar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

hmmm, vad är tusen watt på 96 kärnor överklockat,
jämfört med intels senaste proppar som drar 300-500 watt på en leksaksplattform med en bråkdel av kärnor?

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att Apple's "M" Inte är riktig processorer. De tyngs ju ine av X86 så de spöar ofta både AMD och Intel i olika tester.

Men visst, varför är "världens snabbaste cykel" någonting att skryta med när "världens långsammaste bil" ändå vinner liksom? Lite så är det ju.

Mitt synsätt kring laptops är inte arkitekturspecifikt utan handlar mer om att det är en "paketlösning" man köper. Det är ofta väldigt svårt att uppgradera eller ens byta ut trasiga identiska komponenter. Gött för företagen för då kan de ta 200Kr extra för en komponent som i verkligheten kostar 500Kr. Så... Låt oss utvärdera detta igen när en laptop som standard är lika modulär som en Stationär dator byggd kring åtminstomme ett M-ATX-moderkort

Angående HEDT så håller jag med. AMD dödade egentligen segmentet redan vid 1:a generationens Ryzen, för vad HEDT brukade betyda är ju "fler än 4 kärnor" (Nej, Bulldozers låtsaskärnor räknas inte, det finns det domstolsbeslut på). Efter det så var det väl lite hype kring Threadripper men spiken i kistan blev väl när det blev "mainstream" med 16+ kärnor.

Om AMD eller Intel börjar tillåta quad-channel på sina standardplattformar i framtiden så är HEDT helt irrelevant för alla utan kanske några edge cases som nog kan räknas på en handen även om man råkat kapa av ett par fingrar

Håller med, men glöm inte att vi vill ha fler pci-lanes på konsumentplattformen
Eller kanske bara är jag...

Och minst 4 channel memory ... just ja ... då är det HEDT i princip

Visa signatur

Atari Mega 2