Permalänk
Medlem

2 speldatorer instegsnivå

Har läst mängder av köpråd och guider här som alla löser delar av mina funderingar men behöver hjälp att få ihop hela bilden.

Likt en annan nyligen skapad tråd handlar det om två första_spel_datorer till barn runt 10 år, jag kommer utgå från ett av byggförslagen i den tråden, här nedan.
Med mina kompletterande behov är budget max 20k för båda.

Kompletterande behov.

1, skärmar, tangentbord och mus behöver tillkomma. Tänker mig 27", 1440p, 144Hz. Utöver tips på dessa delar så undrar jag om setupen presenterad ovan lirar bra med 1440p 144Hz?

2, Windows behöver tillkomma. Här tänker jag mig OEM och det verkar ganska straight fwd. Frågan är om det finns fallgropar här att tänka på?

3, just nu spelas Roblox, Minecraft, CS, sportspel (rally etc). Musik/videoprod i sin enklaste form och grafik (rita med ritplatta etc) kommer också troligen ske på maskinerna. Något i setupen som skaver med de behoven i åtanke? 

4, Gör jag smartare i att köpa en färdig burk, istället för att bygga ihop, iså fall varför? 

Tack!

Permalänk
Medlem

Bytte en del grejer så det blir lättast förklarat i punktlista.
1. fundera mellan 3600 och 5600 men skillnaden i prestanda och pris tror jag att 3600 blir bättre speciellt om man kör lite mer grafikkrävanda titlar i framtiden(CPU spelar mindre roll i högre upplösningar). Där en 5600 skulle göra skillnad kanske är spel som CS då CPU brukar vara fps limiter men man får säkert 200+ fps med 3600.
2. 6750 xt är nog det mest prisvärda 1440p kortet och även mer prisvärt med 20% rea på amazon. Kanske inte nödvändigt just för spelen du lista men en 6650xt kommer nog inte hålla bra på 1440p i mer krävanda titlar.
3. Tänkte mest på VRM kylflänsen då det inte finns på moderkort modellen du lista så man kan känna sig lite mer säker med gigabyte modellen.
4. 32GB RAM, dyrare men kommer aldrig behöva uppgradera
5. SSD med snabbare hastigheter och samma pris
6. PSU med högre effekt

1. 6600 är lite sämre än 6650 xt men också 500kr billigare och bör ha inga problem med spelen du lista
2. 16GB RAM, 32GB börjar bli standard men 16GB är fortfaranda tillräckligt

Om du tror dina barn kommer köra mer grafikkrävande spel i 1440p skulle jag valt de övre bygget och den nedre för att möta nuvarande krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

3. Tänkte mest på VRM kylflänsen då det inte finns på moderkort modellen du lista så man kan känna sig lite mer säker med gigabyte modellen.

Tack! Hur och var framgick detta? Obs att jag inte misstror, men tänkte jag kunde lära mig något. Kunde läsa mig till vad VRM var, men kunde inte riktigt hitta hur det framgick att ena kortet hade det och andra inte.
Förstod att det är en viktig egenskap, men kändes ändå inte som att det skyltades med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

1, skärmar, tangentbord och mus behöver tillkomma. Tänker mig 27", 1440p, 144Hz. Utöver tips på dessa delar så undrar jag om setupen presenterad ovan lirar bra med 1440p 144Hz?

Det finns kanske en risk att 1440p-skärmar växer ur datorn om ett tag. Att det blir låg fps om de går över till mer krävande spel, och då går det inte att sätta ned till lägre upplösning. Med 1080p-skärmar behöver inte datorn uppgraderas lika snabbt. Det kan vara värt att tänka på åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Tack! Hur och var framgick detta? Obs att jag inte misstror, men tänkte jag kunde lära mig något. Kunde läsa mig till vad VRM var, men kunde inte riktigt hitta hur det framgick att ena kortet hade det och andra inte.
Förstod att det är en viktig egenskap, men kändes ändå inte som att det skyltades med den.

Alla moderkort har VRM, det är komponenterna som förser CPUn med ström. Beroende på kvalité och kylanordning presterar dem bättre/sämre (temperatur) där strömförbrukningen av CPUn påverkar dem. Kanaler som Hardware Unboxed för videos angående detta och kortfattat så vill man nog inte använda en strömtörstig CPU i höga laster på ett budget moderkort.

ASUS
GIGABYTE

I klippen så presterade ASUS modellen sämst (liknande modell) och gigabyte kortet prestera ok. Sen får man ta hänsyn till att dem kör dess kort i väldigt tunga laster och är nog inte representativt hur en 10 åring använder sin dator. Rekommendera gigabyte kortet ifall man skulle uppgradera till en bättre CPU i framtiden (5800X3D t.ex) men jag tror du inte kommer ha några problem med ASUS kortet med en 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hush_up:

Det finns kanske en risk att 1440p-skärmar växer ur datorn om ett tag. Att det blir låg fps om de går över till mer krävande spel, och då går det inte att sätta ned till lägre upplösning. Med 1080p-skärmar behöver inte datorn uppgraderas lika snabbt. Det kan vara värt att tänka på åtminstone

Skitbra synpunkt, tack för den. Är skärmarna alltså låsta till en upplösning, eller vad händer egentligen när man skruvar ner inställningarna till tex 1080? För jag får för mig att den möjligheten rent knapp-mässigt finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Rekommendera gigabyte kortet ifall man skulle uppgradera till en bättre CPU i framtiden (5800X3D t.ex) men jag tror du inte kommer ha några problem med ASUS kortet med en 3600.

Bra, makes sense. Tack!
Just tanken med att uppgradera har ju snurrat ett antal varv och är den egentliga anledningen att jag letar eget bygge istället för färdig burk.
Dimman lättar så sakteliga 🙂 tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Skitbra synpunkt, tack för den. Är skärmarna alltså låsta till en upplösning, eller vad händer egentligen när man skruvar ner inställningarna till tex 1080? För jag får för mig att den möjligheten rent knapp-mässigt finns?

Du kan ändra, men 1080p-inställning blir inte bra på 1440p-skärm om jag förstått rätt. Är inte helt säker själv, men det är nog värt att kolla upp ordentligt innan du bestämmer dig

Edit: se denna
https://cybersided.com/1080p-on-1440p-monitor/

Permalänk
Medlem

Ny infallavinkel... skulle en R5 5600G på ett B550 moderkort vara en instegsvariant? Iså fall köra Roblox & Minecraft etc på den inbyggda grafiken. Och sen köpa en dedikerad GPU när/om spelintresse kvarstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Ny infallavinkel... skulle en R5 5600G på ett B550 moderkort vara en instegsvariant? Iså fall köra Roblox & Minecraft etc på den inbyggda grafiken. Och sen köpa en dedikerad GPU när/om spelintresse kvarstår?

Minecraft och Roblox bör 5600G klara utan problem. Kan också köra CS2 med bra fps på 1080p om man drar tillbaks grafikinställningarna tänker jag.

Länkar en bra och prisvärd 1080p skärm.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det här? Som sagt insteg där jag kör på integrerad grafik i första läget, 1 år kanske. Tänkt första uppgradering blir då GPU, typ 6600/6650/6750 som självklart då blir vassare än CPUn men bättre än insteget. Andra uppgradering skulle bli en bättre CPU för att få lira bättre med GPU.

Notera att det skall bli två burkar, därav 32GB minne. Kommer köra 16 per burk.
Vilka är de dåligaste kompromisserna här, PSUn?

Permalänk
Medlem

Kommer båda köra med kabel? Inget wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hush_up:

Kommer båda köra med kabel? Inget wifi

Bra fångat! Lyckades inte välja det på komponentkoll så därav är det utelämnat. Men båda kommer köra wifi så finns det tips där så tar jag tacksamt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Vad tror ni om det här? Som sagt insteg där jag kör på integrerad grafik i första läget, 1 år kanske. Tänkt första uppgradering blir då GPU, typ 6600/6650/6750 som självklart då blir vassare än CPUn men bättre än insteget. Andra uppgradering skulle bli en bättre CPU för att få lira bättre med GPU.

Notera att det skall bli två burkar, därav 32GB minne. Kommer köra 16 per burk.
Vilka är de dåligaste kompromisserna här, PSUn?
https://komponentkoll.se/bild/joWRN.png

Optimerade bygget lite. Moderkort med Wi-Fi, riktigt snabb SSD på 2 TB, PSU på 750 W med ATX 3.0-stöd och sju års garanti samt billigare RAM. Lätt värt 500 kr extra.

Permalänk
Medlem

Wifi löst av Alastor ovan. Blir nog toppen det där. Har precis beställt samma ssd och psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Optimerade bygget lite. Moderkort med Wi-Fi, riktigt snabb SSD på 2 TB, PSU på 750 W med ATX 3.0-stöd och sju års garanti samt billigare RAM. Lätt värt 500 kr extra.

https://komponentkoll.se/bild/sUUHE.png

Schysst! Känns så skarpt nu att man börjar bli nervös...

Tangentbord behövs också, här har jag gjort bort mig tidigare. Vill ha ngt fullstort med karaktär som en laptop, så låga knappar med kort rörelse. Har inte lyckats läsa mig till just den sortens egenskaper så här tar jag gärma emot tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Schysst! Känns så skarpt nu att man börjar bli nervös...

Tangentbord behövs också, här har jag gjort bort mig tidigare. Vill ha ngt fullstort med karaktär som en laptop, så låga knappar med kort rörelse. Har inte lyckats läsa mig till just den sortens egenskaper så här tar jag gärma emot tips.

Då vill du ha scissor-switch. Detta är det billigaste scissor-switch-tangentbordet jag hittat, det har fått bra recensioner.

https://www.proshop.se/Tangentbord/Dell-KB216-tangentbord-Pan...

För att kunna ansluta alla chassifläktar till moderkortet kommer du behöva en sån här.

https://www.inet.se/produkt/8906902/inet-4-pin-pwm-flaktsplit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Då vill du ha scissor-switch. Detta är det billigaste scissor-switch-tangentbordet jag hittat, det har fått bra recensioner.

https://www.proshop.se/Tangentbord/Dell-KB216-tangentbord-Pan...

Supert, tack!

Skrivet av Alastor Moody:

För att kunna ansluta alla chassifläktar till moderkortet kommer du behöva en sån här.

https://www.inet.se/produkt/8906902/inet-4-pin-pwm-flaktsplit...

Du läser mina tankar här. Såg att kortet bara hade en fläktkontakt och funderade på hur jag skulle få alla fläktar att gå men tänkte att det skulle lösa sig på nåt sätt.

Är ju första datorn jag bygger ihop i livet, nåt mer som går att snubbla på? OEM windows tex, nåt att tänka på kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Är ju första datorn jag bygger ihop i livet, nåt mer som går att snubbla på? OEM windows tex, nåt att tänka på kring det?

OEM-licenser är bundna till enheten de installeras på, det är väl det enda man ska tänka på.

Antar att du har ett USB-minne redan? Annars behöver du ett. Jag har använt Rufus länge för att göra USB-minnet bootbart med Windows.

Här är de billigaste Windows 11-licenserna jag hittat.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Inet har en bra datorbyggarguide.

https://www.youtube.com/watch?v=DH4NEP5olSM

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Here we go again då.... kollade lite recensioner om morderkortet och en GPU kommer i princip blocka sata3-portarna. Kändes ju först dåligt, men om de primärt används för lagring och jag kör 2TB ssd via m.2 så kanske det ändå inte spelar ngn roll, eller vad ansluter man till sata3 utöver lagring?
Hur ont gör det att de blir blockade av mitt eventuella framtida grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Here we go again då.... kollade lite recensioner om morderkortet och en GPU kommer i princip blocka sata3-portarna. Kändes ju först dåligt, men om de primärt används för lagring och jag kör 2TB ssd via m.2 så kanske det ändå inte spelar ngn roll, eller vad ansluter man till sata3 utöver lagring?
Hur ont gör det att de blir blockade av mitt eventuella framtida grafikkort?

Det borde inte göra så mycket, som du skriver använder man generellt M.2 numera för diskar och inte SATA. Värre är väl om en M.2-port blockeras om du skulle vilja installera en till M.2-disk i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Here we go again då.... kollade lite recensioner om morderkortet och en GPU kommer i princip blocka sata3-portarna. Kändes ju först dåligt, men om de primärt används för lagring och jag kör 2TB ssd via m.2 så kanske det ändå inte spelar ngn roll, eller vad ansluter man till sata3 utöver lagring?
Hur ont gör det att de blir blockade av mitt eventuella framtida grafikkort?

Om du inte vet med dig att du ska ha massa diskar anslutna är det nog inget att oroa sig över. Sällan man behöver massa SATA lagring nu för tiden, m2 är ju snabbt, stort och billigt. SATA används typ aldrig till något annat.

Permalänk
Medlem

Bra, tack då släpper jag den tanken. Nästa funderare gällde minnen. Nu ligger den 2x16 i kundvagnen med tanke att sätta en sticka i varje dator.
Är det smartare att köra 4x8 istället så jag kan utnyttja dual channel med 2x8 i varje dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Bra, tack då släpper jag den tanken. Nästa funderare gällde minnen. Nu ligger den 2x16 i kundvagnen med tanke att sätta en sticka i varje dator.
Är det smartare att köra 4x8 istället så jag kan utnyttja dual channel med 2x8 i varje dator?

kör absolut inte bara med en sticka då du halverar prestandan. 2 x8 gb i varje dator is the way to go

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

kör absolut inte bara med en sticka då du halverar prestandan. 2 x8 gb i varje dator is the way to go

Taget, tack!

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt....
Ska ju bli julklappar som ni säkert förstår, o har aldrig byggt förr så det blir spännande.
Mer nervös än en hare i ett grävlingsgryt. Orkade inte ens vänta på BF, tjänade ju nån byggkväll på det tänkte jag.

Nu plöjer jag byggvideos... några frågor.
1, minnestest, kör man nåt inbyggt från bios eller via installerat windows?
2, stress/prestandatest för att kolla temperaturer, har för mig att det fanns nåt som hette Mark3D en gång i tiden. Kör man liknande nu och vad heter de iså fall?
3, gissar att det behövs ngt program för att läsa av temperaturer under ett sånt test, nåt tips på sånt.
4, jag använder CPU med inbyggd grafik (kallas det APU?), behöver jag "aktivera" grafiken på ngt sätt i CPUn eller kommer HDMIn på moderkortet mata ut bild direkt utan fix?
5, kan nån beskriva hur man handlar från allkeyshop, känns som de vill ha betalt med någon kupong som man i sin tur hämtar (köper?) på Bitcodes?
https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Ska försöka dokumentera bygget, eller iaf slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Nu är det beställt....
Ska ju bli julklappar som ni säkert förstår, o har aldrig byggt förr så det blir spännande.
Mer nervös än en hare i ett grävlingsgryt. Orkade inte ens vänta på BF, tjänade ju nån byggkväll på det tänkte jag.

Nu plöjer jag byggvideos... några frågor.
1, minnestest, kör man nåt inbyggt från bios eller via installerat windows?
2, stress/prestandatest för att kolla temperaturer, har för mig att det fanns nåt som hette Mark3D en gång i tiden. Kör man liknande nu och vad heter de iså fall?
3, gissar att det behövs ngt program för att läsa av temperaturer under ett sånt test, nåt tips på sånt.
4, jag använder CPU med inbyggd grafik (kallas det APU?), behöver jag "aktivera" grafiken på ngt sätt i CPUn eller kommer HDMIn på moderkortet mata ut bild direkt utan fix?

1-3 kan du göra med AIDA https://www.aida64.com/downloads 30 dagars demo bör räcka. Egentligen är det inte helt nödvändigt att hålla på alls imoh (fast jag gör alltid det ändå). 4 ska vara plug and play.

Permalänk
Medlem

PS beroende på hur ungarna är lagda kan det ju annars vara kul att låta dom vara med och bygga. Då blir det ju en grej att göra med. Du kan ju öva på första bygget själv.

Permalänk
Medlem

Väcker denna till liv igen med avseende på windows. Allkeyshop säljer OEM och Retail W11 till samma låga pris, kan det verkligen vara schyst och riktiga nycklar? När ngt verkar lite för bra så är det ofta inte sant, någon här som faktiskt handlar därifrån och som kan bekräfta att det funkar?
Sen fattar jag också att allt kan klicka, men att det är en legit sida liksom?