Microsoft låter användare inom EU avinstallera Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft låter användare inom EU avinstallera Edge

För att rätta sig enligt EU-lagen Digital Markets Act tvingas bolaget låta användare i regionen avinstallera webbläsaren Edge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter väldigt bra. Man borde ha haft dessa valmöjligheter redan från början dock.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Just avinstallation är väl knappast det stora problemet med Edge. Hade programmet varit ett passivt tillgängligt verktyg, så som t.ex. Sound Recorder, så hade det givetvis inte orsakat några problem.

Att Microsoft har reklamskärmar som man måste interagera med för att få lov att använda datorn efter uppdateringar med reklam för Edge, att genvägar till skräpet fästs överallt i gränssnittet, att de förhör användare som försöker använda konkurrenter, att de sprider vilseledande reklam på sin sökmotor kring alternativen, att de öppnar Edge istället för standardwebbläsaren så fort de får möjlighet och annat sånt beteende är det riktiga problemet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Trevligt. Används standardwebbläsaren i de fall de insisterat på Edge om man avinstallerar Edge?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ibland är det förbannat bra med EU och i detta fallet perfekt!
Mer val åt folket!

Permalänk
Medlem

Innebär det också möjligheten att avinstallera Chrome i Android och Safari MacOS/iOS så blir det riktigt bra. Då jag kör Firefox är dessa ändå bara ivägen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som föredrar Edge över Chrome och firefox? Jag är en mac människa i grunden och safari funka hur bra som helst för mig. När jag bytte över till Windows 2019 så funka edge minst lika bra. Chrome är jag "forcerad" att använda eftersom min arbetsgivare är google-centric och Firefox fick jag Psykbryt på för 20 år sen och har aldrig tittat på det igen.

OT: Bra, kanske är vägen till andra mindre användbara program går att avinstallera i framtiden.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Va konstigt, när jag ifrågasatte detta fick jag som svar från MS att "...Edge är en integral del av Windows och därmed inte är möjlig att avinstallera då den är byggd in i operativsystemet"

Tänka sig va fort det går när man blir tvingad.

Skrivet av 925a:

Är jag den enda som föredrar Edge över Chrome och firefox? Jag är en mac människa i grunden och safari funka hur bra som helst för mig. När jag bytte över till Windows 2019 så funka edge minst lika bra. Chrome är jag "forcerad" att använda eftersom min arbetsgivare är google-centric och Firefox fick jag Psykbryt på för 20 år sen och har aldrig tittat på det igen.

OT: Bra, kanske är vägen till andra mindre användbara program går att avinstallera i framtiden.

Edge är en jättebra webbläsare men den har lite att önska på integritetsfronten.

Jag hade gärna använt Edge men jag vill inte ha en framtid där det enda alternativet som finns är Chromium-baserat så får bli Firefox...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Innebär det också möjligheten att avinstallera Chrome i Android och Safari MacOS/iOS så blir det riktigt bra. Då jag kör Firefox är dessa ändå bara ivägen.

Nu kanske det finns enheter där det inte går, men jag kan iaf på min deaktivera Chrome, även om det inte går att avinstallera. Huruvida det leder till några bieffekter har jag inte undersökt. Sedan finns ju WebView i systemet ändå för appar som använder det.

Det ser väl ut som att det kan bli ändring på det framöver, men det har varit mer störande att det inte har gått att ha en riktig webbläsare annat än Safari på Apples mobila enheter. Alla är ju bara en sorts skal till Apples renderingsmotor.

borttappad bokstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Va konstigt, när jag ifrågasatte detta fick jag som svar från MS att "...Edge är en integral del av Windows och därmed inte är möjlig att avinstallera då den är byggd in i operativsystemet"

Tänka sig va fort det går när man blir tvingad.

Edge är en jättebra webbläsare men den har lite att önska på integritetsfronten.

Jag hade gärna använt Edge men jag vill inte ha en framtid där det enda alternativet som finns är Chromium-baserat så får bli Firefox...

Microsoft drog samma lögn med IE, de tog aldrig bort den men det fanns tredjepartsverktyg som kunde avinstallera det.

Permalänk
Medlem

Gjorde just detta för ett tag sedan då jag råkade avaktivera KillUpdate i några timmar och vid nästa uppstart hade aset Windows Update smygit in uppdateringar och bla Edge och satt det som standard och jag blev bombarderad med bloat popups vid start om att använda Bing Sök med Edge... det gick inte ens att stänga ned fönstrena som tog upp hela skärmen...
Dödade alla Edgeprocesser jag kunde hitta och bokstavligt talat flög in i UninstallTool och gjorde typ 4 tvingade avinstallationer kring eländet.
Vilket förbannat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Microsoft drog samma lögn med IE, de tog aldrig bort den men det fanns tredjepartsverktyg som kunde avinstallera det.

IE har man kunnat avinstallera typ 2 år nu i Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Betyder det här att även Google kommer behöva anpassa Android så man slipper alla 20 Google-appar och annan förinstallerad skit?

Permalänk
Medlem

Bra. Men jag kommer nog behålla Edge. Andra applikationer kanske jag avinstallerar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Betyder det här att även Google kommer behöva anpassa Android så man slipper alla 20 Google-appar och annan förinstallerad skit?

Nej man skulle kunna tro att folk som sitter i EU parlamentet är fd swedroidmedlemmar.

Permalänk
Medlem

Undrar vad EU kommer tycka sen när alla spelkonsoler bara kan köpa spel digitalt och enda affären är deras egna.

Idag finns det iaf konkurrens via fysisk media och det är oftast mycket billigare och när du spelar klart kan du sälja spelet vidare.

Borde ju vara stor fokus kan man tycka om de är så nojjiga över en förinstallerad webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

IE har man kunnat avinstallera typ 2 år nu i Windows.

Med tanke på att Microsoft lade ned utvecklingen för 6 år sedan så är det ju snällt att vi fick möjlighet att avinstallera skräpet för 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

IE har man kunnat avinstallera typ 2 år nu i Windows.

Minst. från början var väl IE integrerat i explorer, då webbläsning var en kärnfunktion i OS, och sen sade EU att dom måste plocka bort det för annars är det monopol. så kom ju versioner av windows (7 tror jag?) utan IE och sån där "web browser chooser helper" mojäng.

och nu är det en separat app som man kan avinstallera iaf sedan dom döpte det till Edge (så även före chromium edge), om jag inte minns helt fel nu.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Känner jag dem rätt så kommer de se till att det cripplar Windows att avinstallera Edge.
Som när jag installerade W10 utan mediaspelaren. De tog bort grundläggande mediafunktionalitet också som många program har dependencies på. Så massor av spel fungerade helt enkelt inte, fick inte ens felmeddelanden i många fall. Facebook, Twitter osv fungerade ej heller.
Eftersom så många program idag bara är chromium-skal så har ju massa program blivit beroende av chromium-motorn som följer med i Edge i W10, de lär ju inte fungera oavsett var man installerar om man inte installerar just Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Undrar vad EU kommer tycka sen när alla spelkonsoler bara kan köpa spel digitalt och enda affären är deras egna.

Idag finns det iaf konkurrens via fysisk media och det är oftast mycket billigare och när du spelar klart kan du sälja spelet vidare.

Borde ju vara stor fokus kan man tycka om de är så nojjiga över en förinstallerad webbläsare.

Tänker att det finns två stora skäl att börja med windows. Dels har det en enormt mycket starkare ställning än någon enskild aktör bland konsoller, dels är datorer en fundamental del av infrastrukturen, vilket konsoller inte är. Jag välkomnar dock möjligheten att tillverkaren inte har ensamrätt att sälja spel till konsollen.

Permalänk
Medlem

Edge importerar alla mina bokmärken från google chrome hela tiden trots jag stängt av funktionen. Sjukt irriterande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Innebär det också möjligheten att avinstallera Chrome i Android och Safari MacOS/iOS så blir det riktigt bra. Då jag kör Firefox är dessa ändå bara ivägen.

Ja jag kör också firefox i mobilen.
Vill du få undan chrome så går den att inaktivera i android. Så visas den inte längre i programlistan. Better than nothing.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Funkar Active Desktop då?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Helt galet stt bli påtvingad Edge även i Windows 10 LTSC. Valde 2019 versionen av just den anledningen.

Ska bli spännande att se hur Microsoft ska lyckas lösa detta utan att det blir en massa döda funktioner i Settings-panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag kör också firefox i mobilen.
Vill du få undan chrome så går den att inaktivera i android. Så visas den inte längre i programlistan. Better than nothing.

För att förtydliga så är det inte bara ikonen som försvinner, utan man kan inte starta appen och den uppdateras inte heller. Jag har gjort det med Google-appen* för att jag blev irriterad på den ej omprogrammerbara fysiska assistentknappen och att jag ändå inte använder den ändå. Sedan har det i och för sig hänt att jag deaktiverat andra egeninstallerade appar tillfälligt också när de ägnat sig åt att omotiverat äta data eller batteri.

Tillägg:
*Såg efter, det var Google, Assistant, Lens och GMail (kör annan mailapp) som var inaktiverat av Googles appar. Sedan lite annat ej avinstallerbart icke-Google-skräp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Microsoft drog samma lögn med IE, de tog aldrig bort den men det fanns tredjepartsverktyg som kunde avinstallera det.

Det var väl inte helt osant. Öppna kör och skriv: inetcpl.cpl så har du en kvarleva från IE som man lyckades bryta loss eftersom den inte kunde tas bort p.g.a. integration med OS:et.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Edge importerar alla mina bokmärken från google chrome hela tiden trots jag stängt av funktionen. Sjukt irriterande

tvärtom för mig. jag har satt på funktion men den verkar aldrig köra. ofta man saknar lösen eller nya bokmärken.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har för mig att det gick att ta bort Bing i Edge för ett tag sedan, men nu går det inte längre. Bara att inte använda den som standard-sökmotor utan istället en annan sökmotor t ex DuckDuckGo.

Yahoo! och Google går att ta bort fram till nästa nästa uppdatering. Men då är de installerade igen. Känns lite meningslöst. Men med tanke på vad Microsoft säkert får betalt (jmfr Apple), så bryr de väl sig inte om vad jag vill och mina borttagningar.

Hoppas nu bara de kan tvinga Google också att tillåta avinstallation av deras påtvingade appar i Androiden.
I senaste versionen 13 så kan man inaktivera några stycken till skillnad från tidigare men inte avinstallera.

Google-appen är särskilt ful för även om den är inaktiverad så verkar den uppdateras automatiskt i Playbutiken utan man ber om det trots manuell uppdatering inställd för alla appar och aldrig uppdaterar Googles appar, så man måste vara uppmärksam och blixtsnabb för att stoppa uppdateringen för den går alltid igång först av alla.
Om det nu hjälper för den görs väl ändå dolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Har för mig att det gick att ta bort Bing i Edge för ett tag sedan, men nu går det inte längre. Bara att inte använda den som standard-sökmotor utan istället en annan sökmotor t ex DuckDuckGo.

Yahoo! och Google går att ta bort fram till nästa nästa uppdatering. Men då är de installerade igen. Känns lite meningslöst. Men med tanke på vad Microsoft säkert får betalt (jmfr Apple), så bryr de väl sig inte om vad jag vill och mina borttagningar.

Hoppas nu bara de kan tvinga Google också att tillåta avinstallation av deras påtvingade appar i Androiden.
I senaste versionen 13 så kan man inaktivera några stycken till skillnad från tidigare men inte avinstallera.

Google-appen är särskilt ful för även om den är inaktiverad så verkar den uppdateras automatiskt i Playbutiken utan man ber om det trots manuell uppdatering inställd för alla appar och aldrig uppdaterar Googles appar, så man måste vara uppmärksam och blixtsnabb för att stoppa uppdateringen för den går alltid igång först av alla.
Om det nu hjälper för den görs väl ändå dolt.

Jag har haft några inaktiverade Google-appar sedan iaf Android 10. Kollade Google-appen nu och den är inte uppdaterad till senaste version, men däremot är den inte lika gammal som den har varit deaktiverad på enheten. Utifrån versionsnummer så skulle jag gissa att de har uppdaterats ihop med systemuppdatering av själva Android. Play-tjänsterna uppdaterar sig ju däremot av sig självt helt oavsett om man har manuell uppdatering av appar eller inte.