AMD påstås förbereda spelorienterade Ryzen 7 5700X3D

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om leverans datum? Efter jul? Blir nog lite tight att hinna med innan jul ,men man kan alltid drömma

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag är en av dom, men... jag är ganska säker på att mitt 5700xt begränsar mer än processorn (3700x), och grafikkortet är jag för snål för att byta i dagsläget!

Själv blev jag lite sugen på en 5950X eller t.o.m. 3950X när jag såg hur mycket Cities Skylines 2 tjänar på att ha fler kärnor när man bygger större städer. Så att de släpper fler processorer med så få kärnor som 8 känns inte som den bästa tajmingen. Känns som övergången från 8 till 16+ kärnor har börjat, även för mid-range.

Samtidigt känns det mer ekonomiskt sunt att hålla ut och spara ihop till att bygga en helt ny AM5-baserad dator senare än att hålla på och dutta med en plattform som är på utdöende.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 9 3900 12 core

Skrivet av Larsioni:

Jag valde att bygga ett helt nytt AM4 system för ett par månader sedan istället för AM5, en mogen platform som fungerar hur bra som helst och som kommer att hålla i många år framöver.

Jag är antagligen ett undantag. Dvs, inte många som skulle bygga ett nytt system med föregående generation.

Samma här har en 9 3900x samt rx7800xt, spelar city skyline 2 och ms flight sim utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag valde att bygga ett helt nytt AM4 system för ett par månader sedan istället för AM5, en mogen platform som fungerar hur bra som helst och som kommer att hålla i många år framöver.

Jag är antagligen ett undantag. Dvs, inte många som skulle bygga ett nytt system med föregående generation.

Håller med, byggde en maskin med Ryzen 5700X i våras, prisvärt Asus Prime B550 Wifi II-kort med RTX 4070 och går tyst, svalt och fint. Både CPU, moderkort och minne hade blivit betydligt dyrare med AM5 även om man gått ner 2 kärnor till 7600X med jämförelsevis små prestandavinster.

(och den ersatta Intel 6700K från 2015 är klart mycket långsammare på allt men rullar ändå vidare rätt okej med RTX3060ti - tom. Win11 funkar fast det inte skulle stödjas)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li