Cooler Master Qube 500 Flatpack – IKEA-inspirerat datorchassi

Permalänk

Hur täta är skarvarna mellan sidopanelerna? Är det lätt för damm att ta sig in den vägen? Gissar att det inte finns några tätningslister monterade från fabrik?

Permalänk
Medlem

Jag gillar det starkt! Enda jag skulle hoppas på är att paneler med ventilation på båda sidorna skulle vara standard, och att det kom ett småsyskon under 30 liter, med t.ex. stöd för enbart matx.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Får mig att tänka på mitt gamla hq08 eller var det hx08 kommer inte ihåg tillverkarens namn anno 1999?. Men man kunde skruva loss moderkorts plåten och dra ut den baktill.

Det var så enkelt att montera moderkort, kylare, instickskort, m.m. Man kom åt så enkelt, behövde inte vara rädd för att tappa en skruv här eller där. Det bara fungerade då man kom åt eftersom man behövde inte bry sig om själva lådan. Däremot effektiv/snygg kabeldragning vad var det

Där emot värdelös kylning med 80 fläcktar och då skall vi inte prata om strumpbyxor som dammfilter... oh det var tider. Med hjälp av en dremel så fick det leva längre än det borde gjort.

Till ämnet första tanken.
"Platta paket" chassin annat där det kan tillämpas kommer nog mer och mer av diverse orsaker.

Andra
Det är roligt att se att saker går i cykler. "Att ge enkel åtkomst".

Tredje
Är nog inte ett chassi för mig. Jag verkligen gillar att man kan flippa det runt hursomhelst tar atx m.m. Men skulle nog hellre välja minimal aka företags dator på databordet och en dedikerad spel Pc samtidigt annanstans i rummet. Olika skärmar eller samma till olika saker eller ibland dela. Med det ger gällande bägge sätt till kylning, strömförbrukning. Jag vet nu tar jag inte hänsyn till pengar. Med andra ord jag skulle inte lägga den på sidan som en 486 dator med skärmen ovanpå.

Så nisch produkt stämmer bra, men intressant att någon tänker lite utanför boxen. Vad har vi att se framåt åt?

Intressant koncept dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Får mig att tänka på mitt gamla hq08 eller var det hx08 kommer inte ihåg tillverkarens namn anno 1999?. Men man kunde skruva loss moderkorts plåten och dra ut den baktill.

Aopen
https://www.techpowerup.com/gallery/3515/16_0_547.jpg

(fanns förstås andra chassin som hade sån moderkortsplåt, tex en del äldre Lian-Li chassin)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Aopen
https://www.techpowerup.com/gallery/3515/16_0_547.jpg

(fanns förstås andra chassin som hade sån moderkortsplåt, tex en del äldre Lian-Li chassin)

Tack låter rätt.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en konfiguration med mAtx/itx, inget grafikkort och en hög hårddiskplatser, då har de även slagits mot tex node 804, som börjar blir gammalt och ganska dyrt

Permalänk
Medlem

Just modulariteten känns väldigt lockande. Hoppas det kommer ytterligare varianter med tiden, framför allt fritt från glassida och kanske en till grundfärg någonstans mellan vitt och svart. En stomme utan sidor samt möjlighet att köpa lösa paneler?

Hursomhelst det mest spännande jag sett i chassi-branschen på ett par år.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ser att chassit har samma problem som FD Define R4 gällande platser för 2,5" SSD, nämligen att moderkortet måste avlägsnas om man vill flytta på sin SSD. Förmodligen en begränsad skara som lider av det problemet, men det blev uppenbart när jag bytte chassi nyligen och tog med SSD-enheterna.

I FD North är problemet löst genom att inkludera en monteringsram till moderkortsplåtens baksida.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Henrik11:

Ser att chassit har samma problem som FD Define R4 gällande platser för 2,5" SSD, nämligen att moderkortet måste avlägsnas om man vill flytta på sin SSD. Förmodligen en begränsad skara som lider av det problemet, men det blev uppenbart när jag bytte chassi nyligen och tog med SSD-enheterna.

I FD North är problemet löst genom att inkludera en monteringsram till moderkortsplåtens baksida.

Nej då, det går att montera 2,5”-enheter efter moderkortet. De skruvas inte fast som i Define R4 utan hålls på plats med friktion med hjälp gummibussningar som trycks in i hålen på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kartongstorleken varierar mellan modellerna, där Macaron Edition jag kikade på är större (513 x 453 x 175 mm) till följd av extratillbehören. Den svarta och vita modellens kartonger ligger på 513 x 453 x 146 mm.

Cooler Master bidrar med lite intressanta specifikationer i sina datablad gällandes hur många chassin som går in i en vanlig 20-fots container. För Qube 500 Flatpack i grundutförande ryms 624 chassin per container medan för ett likvärdigt stort "vanligt" chassi som Masterbox Q500L går det in 440 chassin per container.

Det låter som att det blir blir mindre paket ändå. Bara de minskar på packmaterialet så det minskar också. Det är bra om de lyckas med detta. Så onödigt att alla lådor ska skickas byggda när det kan räcka med lite extra skruvande så är lådan ihopmonterad.

Nästan alla produkter som tillverkas och säljs har alldeles för mycket packmaterial, helt i onödan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

hmmmm?
Water cooling?
Ja!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas det tar fart.

Permalänk
Medlem

Finns den utan glassida?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ragnvlad:

Finns den utan glassida?

Dessvärre inte. Men de skulle teoretiskt sett kunna sälja en vanlig sida som tillval.

Permalänk
Medlem

Kört med chassit drygt en månad nu. Hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Återigen utmanar, imponerar och innoverar Cooler Master (? Har vi någon representant från CM i forumet ?)!

Dels paketeringen och dels flexibiliteten för moddare. Lätt att bearbeta de enskilda panelerna!

Skulle inte förvåna mig om Cooler Master redan har släppt lämpliga filformat för att kunna 3d-printa och CNC:a friskt. Skapa en gemenskap runt skapandet för chassi-komponenter och inkorporera licenskreatörer för att slippa frakten världen runt.

Sådant närmar sig alltmer en realitet i och med Freemelts 3d-printers.

HP är på boll också, letade initialt efter deras koncept där de licensprintar kretsar på beställning, men hittade inte.

HP @ Formnext

Reinvent business opportunities with metal 3D printing for mass production | HP @ YT

Sen sätter vi edge ML/AI i arbete för att analysera digitala tvillingar av produkterna och iterativt förbättra dem i ett tempo som inte är jämförbart med mänskliga hjärnor bakom spakarna.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dimestam:

För några år sedan pratade jag med en tillverkare som arbetade med att utveckla ett "IKEA-chassi", men som beslutade att aldrig lansera det på marknaden. Som jag förstår det, handlade det om att det inte blir så mycket billigare att låta kunderna montera chassit själva. Jag vill minnas att det rörde sig om mindre än 10% av slutpriset. Dessutom var de oroliga för att ökade returer och RMA, samt behovet av att tillhandahålla reservdelar, snabbt skulle äta upp marginalen.

Så, kostnadsbesparingsaspekten tror jag inte är särskilt intressant i sig. Däremot öppnar det ju upp för uppgraderbara chassin, som enkelt kan byggas om och utökas vid behov. Det sistnämnda tror jag har betydligt större potential.

Jag säger inte att du har fel men som medarbetare på sagda möbelkedja så har jag rätt mycket insikter inom transport.

Allt handlar om volym. Har du rätt volymer så finns det mycket att spara i logistikledet, har du mindre volymer och mycket handpåläggning i olika led, not so much. Utmaningen som tillverkarna troligtvis ser är att hela kedjan är byggd för stora bulkiga lådor och volymerna är troligtvis inte stora nog. De har troligtvis inte heller tillräcklig bra sätt att konsolidera sina transporter är min gissning.

Allt som är nytt kostar dessutom alltid mera pengar då det kräver nya sätt att hantera produkten på kontra gamla inkörda modeller.

Tack för min tid.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag som övergett Pcgaming till förmån till konsoll.
Tusan vet om jag kommer kunna motstå de där

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Dinoman:

Jag säger inte att du har fel men som medarbetare på sagda möbelkedja så har jag rätt mycket insikter inom transport.

Allt handlar om volym. Har du rätt volymer så finns det mycket att spara i logistikledet, har du mindre volymer och mycket handpåläggning i olika led, not so much. Utmaningen som tillverkarna troligtvis ser är att hela kedjan är byggd för stora bulkiga lådor och volymerna är troligtvis inte stora nog. De har troligtvis inte heller tillräcklig bra sätt att konsolidera sina transporter är min gissning.

Allt som är nytt kostar dessutom alltid mera pengar då det kräver nya sätt att hantera produkten på kontra gamla inkörda modeller.

Tack för min tid.

Intressant! Jag tänker också att kostnaden för lagerhållning borde vara mer betydelsefullt för ett företag som IKEA? När det gäller chassin tar distributörer och återförsäljare vanligtvis ansvar för den biten, även om det säkert finns avgifter där med.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dimestam:

Intressant! Jag tänker också att kostnaden för lagerhållning borde vara mer betydelsefullt för ett företag som IKEA? När det gäller chassin tar distributörer och återförsäljare vanligtvis ansvar för den biten, även om det säkert finns avgifter där med.

Det har du rätt i, men lagerhållning undviks i största möjliga mån och direktleverans är oftast målet, även om lågflödesartiklar existerar.

En annan aspekt som blir av större vikt och där dessa chassin har en stor fördel är "last mile". Parcel bör bli mycket billigare med "flat pack" chassin och om de designar smarta förpackningslösningar och håller sig inom vissa gyllene gränser så kommer priset för parcel ge ner dramatiskt.

Det hamnar ju också då i återförsäljarleden men om du har en produkt som är billig att hantera, lagra och sälja online så lär återförsäljarna vara väldigt intresserade.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cerb:

Villhöver!!!!!!!

Visst är den urgullig? Pryder nu mitt skrivbord, jag är väldigt nöjd
Hytter dock lite med näven åt att det BARA var videoinstruktion för Lego-varianten hahaha, mycket svårare att hänga med i än på papper.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Qn1f3:

Återigen utmanar, imponerar och innoverar Cooler Master (? Har vi någon representant från CM i forumet ?)!

Skulle inte förvåna mig om Cooler Master redan har släppt lämpliga filformat för att kunna 3d-printa och CNC:a friskt. Skapa en gemenskap runt skapandet för chassi-komponenter och inkorporera licenskreatörer för att slippa frakten världen runt.

Jag verifierar att jag inte är en robot

Kul att konceptet har gått hem! Jag vet att chassiteamet är riktigt stolta över den här modellen och jag tar med mig all feedback. Vi har en del stl-filer för att kunna printa egna tillbehör, men vi har örat till marken vad gäller att expandera konceptet och delarna vi erbjuder.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Ser onekligen kul ut och jag gillar konceptet. Tycker även att det estetiskt påminner om en IKEA-produkt.

Fråga: Kan man ta bort dammfiltren på insidan av front- och top-panelerna för att öka luftflödet?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av liten_lemmel:

Ser onekligen kul ut och jag gillar konceptet. Tycker även att det estetiskt påminner om en IKEA-produkt.

Fråga: Kan man ta bort dammfiltren på insidan av front- och top-panelerna för att öka luftflödet?

Absolut!

Permalänk

Gillar konceptet men den var extremt ful...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Gött!

I min fantasi hade jag klippt och skurit bort plåt och mesh där 140mm frontfläkten monteras för att öppna upp helt utöver själva fronten. Bör ge både bättre flöde och akustik men på bekostnad av damm och ev. rigiditet.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Intressant men inte så snyggt och hade väntat mig fler valmöjligheter. Priset också en besvikelse, ex. Asus Prime AP201 finns under tusenlappen och är mycket stilrent.

Så finns flera utskrivbara lådor som av makerunit på printables.com - har inte provat något "plastchassi" mer än till Pi4 men skulle ge "full frihet" 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

intressant koncept och ja inser att priset för tillverkning förmodligen går upp lite. mer delar.
men man får trots allt montera ihop den själv så tycker priset borde vara lägre.

gillar möjligheten till 3d-printade tillbehör.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kul idé, hoppas det kommer fler med annan design och storlek och även mer tillbehör att välja till om man tex vill bygga en server eller nas osv.
Just den här tyckte jag var ganska ful med alla hål.