Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk

detta verkar inte vara en lösning då andra element dyker upp från dag till dag.

Permalänk
Medlem

Går inte att logga in alls med Schibstedt. När jag försöker återställa lösenord får jag meddelandet: "Detta konto håller på att tas bort, och är inte tillgängligt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag kan inte ens logga in. Försöker klicka på "glömt lösenordet" men får bara "E-posten är redan verifierad"

Duh

Jag har inte varit särskilt kritisk tidigare men nu rinner det över.

Blev samma för mig. Väldigt konstigt.

Skrivet av Enkal:

Går inte att logga in alls med Schibstedt. När jag försöker återställa lösenord får jag meddelandet: "Detta konto håller på att tas bort, och är inte tillgängligt."

Fick också upp detta när jag försökte en andra gång. Jag har inte ens ett Schibstedt konto sen tidigare och jag kan inte skapa ett nytt heller på grund av detta. Det blir att bara använda prisjakt för att kolla specifika varor utloggad i fortsättningen för min del tror jag.

Permalänk
Geeks
Grundare

Om någon på riktigt är intresserad av att bygga upp något, dra mig ett mail på edin(a)geeks.se. Är också intresserad av hur man kan använda AI för att effektivisera en prisjämförelsetjänst. Har ingen konkret plan än, men tittar på att sätta ihop något och då under Geeks-flagg. Då handlar det om att sätta användaren (i vårt fall oss som vill veta allt i detalj) i centrum.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det stod ju det på sidan ganska länge
Nytt inloggningssystem

Byte till shibsted konton

Jo jag har ju gått igenom den där processen och bytt mailadress osv. Men om nu bytet var IDAG, varför inte skriva det med FET SUPERTEXT direkt på startsidan, eller headern eller nåt så man kan bli informerad om att det är NU det sker... en liten, liten brasklapp att det kanske kan strula för vissa. Ha tålamod tills imorgon, annars återkom till vår support. SÅ ENKELT kunde de låtit bli att tappa än mer cred...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Om någon på riktigt är intresserad av att bygga upp något, dra mig ett mail på edin(a)geeks.se. Är också intresserad av hur man kan använda AI för att effektivisera en prisjämförelsetjänst. Har ingen konkret plan än, men tittar på att sätta ihop något och då under Geeks-flagg. Då handlar det om att sätta användaren (i vårt fall oss som vill veta allt i detalj) i centrum.

It is the hope that kills, eller något sånt?

Låter sjukt bra, verkligen, men måste verkligen veta vad vi vill ha då

En sak som förenklat massor är ju att alla butiker publicerar google-shopping-data nu för tiden, så all information finns i alla fall tillgänglig

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag får samma fel med att konto håller på att raderas. Inte riktigt vad jag hade önskat mig.

@Edin kul initiativ! Hoppas det kan bli något bra av det!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Får lägga ett litet tack till Prisjakt som gör det lättare att hålla i pengarna då det blir svårare att få en bra och smidig väg att snabbare researcha priser. En del är att lära om med Pricerunner eller bara gå in på butiker jag vill handla ifrån och jämföra vilket kräver mer jobb men slipper att missa de butiker Prisjakt inte vill visa eller alla tveksamma butiker de klämmer in.

Jag är nog egentligen ganska sluthandlad för i år men alltid intressant att se om man kan göra någon deal. Smått hopplöst nu i år.

Bra initiativ @Edin !

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Om någon på riktigt är intresserad av att bygga upp något, dra mig ett mail på edin(a)geeks.se. Är också intresserad av hur man kan använda AI för att effektivisera en prisjämförelsetjänst. Har ingen konkret plan än, men tittar på att sätta ihop något och då under Geeks-flagg. Då handlar det om att sätta användaren (i vårt fall oss som vill veta allt i detalj) i centrum.

Spännande!

Tror det är viktigt att om det blir av, att det behåller samma bredd som prisjakt och inte enbart snöar in på datorkomponenter eller teknikprylar. Gamla prisjakt var ju grymt så tillvida att man inte enbart hade sina tekniknörderier, utan även listor för vitvaror, apoteksinköp, skor. etc etc etc

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Bildexpert 📺

Fas 1: Ska man göra en ny prisjämförelsesajt börjar man med ett kärnämne man kan bra och gör detta bättre än detta som var tidigare. Till exempel PC-komponenter för målgruppen på Swec. Adderar man nördkunskap och upplysning når man en enastående kombination som servar målgruppen outstanding. Man blir no.1.

Fas 2: Efteråt expanderar man. Då tar man in gympaskor och mikrovågsugnar, kanske anlitar löpnördar med läderhy som springer i ur, skur och i öken. Samt mikrovågsentusiaster som adderar sin kunskap och upplysning. Sajten blir något trögare och kan inte rikigt serva alla behov eftersom den är byggd för PC-komponenter. All tid och energi går åt till att expandera men eftersom man är redan är no.1 på PC-komponenter, why try harder?

Fas 3: Ekonomin och relevansen för sajten är nu högt. Däremot börjar intresset och uppstartglädjen från första fasen starkt klinga av. Det intresset man hade för PC-komponenter räcker inte till sminkväskor och bromsklossar, utan de personer som anställs för att lösa den biten betraktar ämnet som sitt jobb. Man är där för lönen. Entusuasterna börjar märka att kvaliteten på tjänsten inte förbättras, rent av försämras något och störs av att de inte kan söka efter vattenkylning utan att få in sökträffar för luftvärmepumpar och bubbelbad.

Fas 4: Värdet på företaget når sin peak. Intresset från ägarna är däremot helt borta. ja, det ger pengar och rullar på men ingen större glädje längre. Man säljer verksamheten till den Stora Anonyma Giganten som redan äger sjuttioelva olika företag. Stora Anonyma Giganten installerar en whatever-VD, kanske någon hungrig 30-åring som gjort kometkarriär som butikschef på H&M. PC-entusiasterna får nu ta del av sökträffar för stringtrosor och sportdryck. Det börjar gnällas lite.

Fas 5: Ekonomin börjar knaka. Unge VD:n byter jobb till något med högre profil. Stora Anonyma Giganten vill göra om sajten. Ingen av personerna från Fas 1 jobbar kvar. Istället för entusiasm och drivkraft är det personer som är där för att plocka en lön och vandra på karriärsstegen. Omdaningen tar trots tiodubbla personalstyrkan flera år och under tiden blir fler och fler missnöjda.

Någon funderar på att starta en prisjämförelsesajt som faktist vänder sig till PC-entusiasterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fas 1: Ska man göra en ny prisjämförelsesajt börjar man med ett kärnämne man kan bra och gör detta bättre än detta som var tidigare. Till exempel PC-komponenter för målgruppen på Swec. Adderar man nördkunskap och upplysning når man en enastående kombination som servar målgruppen outstanding. Man blir no.1.

Fas 2: Efteråt expanderar man. Då tar man in gympaskor och mikrovågsugnar, kanske anlitar löpnördar med läderhy som springer i ur, skur och i öken. Samt mikrovågsentusiaster som adderar sin kunskap och upplysning. Sajten blir något trögare och kan inte rikigt serva alla behov eftersom den är byggd för PC-komponenter. All tid och energi går åt till att expandera men eftersom man är redan är no.1 på PC-komponenter, why try harder?

Fas 3: Ekonomin och relevansen för sajten är nu högt. Däremot börjar intresset och uppstartglädjen från första fasen starkt klinga av. Det intresset man hade för PC-komponenter räcker inte till sminkväskor och bromsklossar, utan de personer som anställs för att lösa den biten betraktar ämnet som sitt jobb. Man är där för lönen. Entusuasterna börjar märka att kvaliteten på tjänsten inte förbättras, rent av försämras något och störs av att de inte kan söka efter vattenkylning utan att få in sökträffar för luftvärmepumpar och bubbelbad.

Fas 4: Värdet på företaget når sin peak. Intresset från ägarna är däremot helt borta. ja, det ger pengar och rullar på men ingen större glädje längre. Man säljer verksamheten till den Stora Anonyma Giganten som redan äger sjuttioelva olika företag. Stora Anonyma Giganten installerar en whatever-VD, kanske någon hungrig 30-åring som gjort kometkarriär som butikschef på H&M. PC-entusiasterna får nu ta del av sökträffar för stringtrosor och sportdryck. Det börjar gnällas lite.

Fas 5: Ekonomin börjar knaka. Unge VD:n byter jobb till något med högre profil. Stora Anonyma Giganten vill göra om sajten. Ingen av personerna från Fas 1 jobbar kvar. Istället för entusiasm och drivkraft är det personer som är där för att plocka en lön och vandra på karriärsstegen. Omdaningen tar trots tiodubbla personalstyrkan flera år och under tiden blir fler och fler missnöjda.

Någon funderar på att starta en prisjämförelsesajt som faktist vänder sig till PC-entusiasterna.

Realistiskt, men jag tror inte det behöver bli så heller.

Om man kan se till att - företaget / de som driver siten / ägarna / kärnteamet - fokuserar på att göra en så bra prisjämförelsesite, men listor, jämförelsefunktionalitet, prisoptimering mellan butiker och allt det vi gillade med gamla prisjakt. Alltså att för dem ska sökning och jämförelse-basen i verksamheten vara det som man nördar in på.

Sedan ser man till att crowdsourca parametrarna för produkterna, kanske ha ett engagerat community-team som ansvarar för resp. produktkategori och vilka parametrar de ska ha och som ska kunna jämföras. Kanske kärnteamet sätter upp någon minsta-nivå för produkter i respektive kategori, men sedan är det upp till communityn att hålla uppdaterat.

Utmaningarna skulle då vara

- För kärnteamet att bygga en grund som är tillräckligt flexibel för att kunna hantera alla typer av produkter som kan tänkas bli aktuellla och hur sätta kategorigränser. Göra det användarvänligt nog så att Communityn vill hjälpa till att uppdatera. Att det finns en tillräckligt bred produktbas / butiker från start så den kan dra in användare / community.

Tänker att här är det superviktigt att ha en extremt genomtänkt plan för kategorier, datastrukturer och relationer innan man börjar koda siten. Blir nog hopplöst om den basen blivit fel och man vill ändra något i ett senare skede.

- För Community att hålla kategorier uppdaterade, sannolikt skulle PC-komponenter vara mycket bättre uppdaterad än Värmepumpar t ex. Men kategorierna blir ju så bra som communityn gör dem.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Även jag får samma fel med att konto håller på att raderas. Inte riktigt vad jag hade önskat mig.

@Edin kul initiativ! Hoppas det kan bli något bra av det!

Jag fick svar från Prisjakt nu att det kan bli problem om man har ett gammalt eller väldigt gammalt konto på Blocket eller något annat som Schibsted har tagit över. Det gamla kontot kan då blockera flytten av någon anledning men lösning verkar vara på gång.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har löst sig för min del i alla fall. Fanns tydligen något gammalt skitsätt-konto, även om jag inte har något minne att ha skapat ett, så när det var borttaget kunde jag skapa nytt med min gamla prisjakt-epost och logga in men tidigare reggade epost och mina gamla prisbevakningar och listor var intakta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Prisjakt gömmer Black week/friday deals

Prisjakt gömmer Black week/friday deals och tar bort prishistoriken...

Jag höll på att bevaka The A500 Mini på prisjakt sedan sänkte Webhallen denna produkt och då såg man prissänkningen från Webhallen där, några timmar efter nedsänkningen på Webhallen så är Webhallens prissänkning borttagen och prishistoriken från denna produkt prissänkning borttagen från prisjakt även fast Webhallens pris är fortfarande nedsänkt och ej är utsåld....
Känns skumt att prisjakt döljer produkt nedsänkningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Prisjakt gömmer Black week/friday deals och tar bort prishistoriken...

Jag höll på att bevaka The A500 Mini på prisjakt sedan sänkte Webhallen denna produkt och då såg man prissänkningen från Webhallen där, några timmar efter nedsänkningen på Webhallen så är Webhallens prissänkning borttagen och prishistoriken från denna produkt prissänkning borttagen från prisjakt även fast Webhallens pris är fortfarande nedsänkt och ej är utsåld....
Känns skumt att prisjakt döljer produkt nedsänkningar...

Är nog ett första steg i en av många kommande förändringar. Tror det finns djupare anledningar att ta bort classic

Prisjakts största intäkter är ju inte från användarna utan referrals och andra intäkter från butikerna, och i butikernas intresse ligger ju inte att sälja saker billigt eller med felpris eller att falska prissänkningar ska uppdagas

Tror verkligen innerligt på snabb nedgång i kvalitet nu när de tog det här steget

Permalänk
Skrivet av Twelve Monkeys:

Prisjakt gömmer Black week/friday deals och tar bort prishistoriken...

Jag höll på att bevaka The A500 Mini på prisjakt sedan sänkte Webhallen denna produkt och då såg man prissänkningen från Webhallen där, några timmar efter nedsänkningen på Webhallen så är Webhallens prissänkning borttagen och prishistoriken från denna produkt prissänkning borttagen från prisjakt även fast Webhallens pris är fortfarande nedsänkt och ej är utsåld....
Känns skumt att prisjakt döljer produkt nedsänkningar...

Jag är rätt säker på att det är en bugg, snarare än någon form av konspiration.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är nog ett första steg i en av många kommande förändringar. Tror det finns djupare anledningar att ta bort classic

Prisjakts största intäkter är ju inte från användarna utan referrals och andra intäkter från butikerna, och i butikernas intresse ligger ju inte att sälja saker billigt eller med felpris eller att falska prissänkningar ska uppdagas

Tror verkligen innerligt på snabb nedgång i kvalitet nu när de tog det här steget

Försvinner besökarna, kommer det in några pengar, alltså ligger det i Prisjakts intresse att vara pålitliga. Att fiffla med priserna är inte ett särskilt bra sätt att behålla besökare, snarare tvärtom.

I butikernas intresse ligger att sälja, har de erbjudanden vill de ju ha trafik dit, och visar Prisjakt fel information, minskar chansen att folk klickar sig vidare dit, och alltså är det inte heller i butikens intresse att Prisjakt har felaktig data.

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag att jag är utloggad från alla plattformar. När jag försökte logga in omdirigerades jag och det skapades tydligen ett nytt konto med en annan e-mejl. Alla mina listor, bevakningar osv sen många år tillbaka är borta och verkar inte gå att återställa.

Har använt Prisjakt så länge jag kan minnas men har stört mig på försämringarna senaste åren. Helt otroligt hur man aktivt och successivt kan göra en så bra sajt/app så usel som Prisjakt har blivit. Det här debaclet var droppen, har nu tagit bort appen och kommer mejla kundtjänst och be dem ta bort mitt "nya" konto. Pricerunner (som jag ratat i alla år) får nu min uppmärksamhet tills vidare.

Skrivet av Edin:

Om någon på riktigt är intresserad av att bygga upp något, dra mig ett mail på edin(a)geeks.se. Är också intresserad av hur man kan använda AI för att effektivisera en prisjämförelsetjänst. Har ingen konkret plan än, men tittar på att sätta ihop något och då under Geeks-flagg. Då handlar det om att sätta användaren (i vårt fall oss som vill veta allt i detalj) i centrum.

Kör! Nu när Prisjakt begått harakiri är det helt rätt läge att bygga något nytt.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Jag fick mail om att mitt lösenord hade återställts pga att det förekommit som klartext i deras loggfiler. Senare i mailet anges att lösenord aldrig sparas i klartext, någonting är lurt här. (Antar att loggningen plockat ens input när man loggat in?)

Om fler har problem att logga in kan detta vara anledningen.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Jag fick mail om att mitt lösenord hade återställts pga att det förekommit som klartext i deras loggfiler. Senare i mailet anges att lösenord aldrig sparas i klartext, någonting är lurt här. (Antar att loggningen plockat ens input när man loggat in?)

Det står i mailet att det var vid inloggning som det sparats i loggfilerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det står i mailet att det var vid inloggning som det sparats i loggfilerna.

Ja, precis. Men av ren nyfikenhet funderade jag på hur det gått till, dvs i vilken ordning allting skett. Men precis som du (och de) säger så låter det mest troligt som att det var ens input. Ett annat alternativ vore att lösenordet iom ändringen använde sig av klartext, men då borde inte inloggningen ha lyckats (väl?).

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag riktigt trött på deras nya Skitjakt

Val av egenskaper är nu endast möjligt med en egenskap åt gången, kommer man sen på den enkla iden att använda fler filter så dör sidan.
man kan undra om allt sunt förnuft har spolats ner i en avgrund.
Pricerunner var förr en värdig konkurrent som tyvärr rätt tidigt lyckades med att hitta sin avgrund, vilket då hjälpte skitjakt att bli större.
Är verkligen dax för en sida som nu tar över när även skitjakt hittat avgrunden.

I var och varannan konfig på en produkts egenskaper så kommer deras förbannade (ursäkta):

Kommer nu att slänga genvägen till Skitjakt i min dators avgrund = Papperskorgen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av LinusTrulsson:

Jag fick mail om att mitt lösenord hade återställts pga att det förekommit som klartext i deras loggfiler. Senare i mailet anges att lösenord aldrig sparas i klartext, någonting är lurt här. (Antar att loggningen plockat ens input när man loggat in?)

Om fler har problem att logga in kan detta vara anledningen. <Uppladdad bildlänk>

Fick samma jävla mail, loggade in för att byta lösenord, hur fan ska jag kunna ändra lösenord om man måste ha sitt lösenord för att ändra lösenord, trycker på "Glömt lösenordet" å skriver in sin mail för att återställa lösenordet....väntar å väntar, får inget mail om att återställ sitt lösenord!! hur fan ska jag få ett lösenord om inget funkar!! vilket skit schibsted är....

Permalänk
Medlem

Det som nya Prisjakt saknar är upplagsdatum på produkter.

Man vill ju kunna filtrera efter senaste färska.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

jag har nya uppdaterade filter:

Permalänk
Medlem

Jag får invalid filter, bad pattern på rad 1, 2 och 5 när jag pastar in dem bland mina filter.

Permalänk
Medlem

Du måste använda [code

Permalänk
Medlem

Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!! Jag skaffade ju ett konto och gjorde allt för att man listor skulle sparas, men de är ju fan borta!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Det som nya Prisjakt saknar är upplagsdatum på produkter.

Man vill ju kunna filtrera efter senaste färska.

Det går men den glömmer hela tiden bort den kolumnen om man gör något, ligger sist i filterlistan på vänsterkant, klicka på plustecknet så kommer den med men gisses vilket skit det är jämfört med classic.

Permalänk
Skrivet av KungFredda:

Jag får invalid filter, bad pattern på rad 1, 2 och 5 när jag pastar in dem bland mina filter.