Veckans fråga: Hur många timmar har din dator varit på?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur många timmar har din dator varit på?

Vissa ger datorn skönhetssömn varje natt, andra låter den brumma på så länge det bara går. Hur lång tid har det gått sedan du startade om sist?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar bli att jag stänger av datorn när man vet att man inte ska använda den på ett tag.

Var för enkelt att glömma att den fortfarande stod igång förut. Gissningsvis förra årets kaospriser på elen som fick en att tänka till lite extra.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Nästan tre minuter. Som vanligt startade jag datorn och kollade FZ och Swec.

Det är ju inte direkt som förr när man satt på IRC och drog iväg /uptime i mIRC för att visa hur lång sin manslem var.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Har datorn i sovrummet, så den stängs ner varje natt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Min är lite lynnig med att vakna från viloläge så jag stänger alltid av den

Permalänk
Medlem

3 dygn än så länge, brukar stänga av den nån gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Saknar svaret att den är avstängd för tillfället

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har vattenkylning, vore oansvarigt att lämna den på och gå hemifrån en längre tid. Aldrig på över natten eller dylikt heller. Den går ner i viloläge av sig själv efter någon halvtimme.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

41 dagar på jobbdatorn
Speldatorn hemma hålls avstängd om jag inte ska använda den närmsta timmen eller så.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Mindre än ett år för datorn är inte riktigt ett år gammal än.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Röstade för min arbetsdator som varit igång i 50 timmar nu. Stänger inte av den i veckorna. Ibland stänger jag ner den helt på fredagar. Trots att vår skärmsläckare på jobbet är "tillsammans hjälps vi åt att spara el, stäng av datorn, skärm..." bla bla, nåntingsånt.
Hemma så startar jag när jag behöver den och stänger av datorn igen när jag inte ska använda den mer. Har hänt att jag glömt stänga av den vid några enstaka tillfällen.
Men jag ser inte vitsen med att inte stänga ner en dator nu för tiden. Det tar ju bara några sekunder för en modern dator att starta. Att skärmen ska vakna tar ju nästan lika lång tid?

Det roliga är, att av just ovan anledning stänger jag inte av jobbet dator. Tar sjukt lång tid att starta. Men det har väl mer med script och server och allt annat skit som ska kicka igång?

Permalänk

18 dagar 4 timmar och 28 minuter

Permalänk
Medlem

Omstart var för en knapp vecka sen, men berodde på ett strömavbrott. Annars skickar jag ner den i viloläge och startar bara om när Windows gnäller om att den vill installera sina uppdateringar (har blockerat automatisk omstart). Moderna datorer drar extremt lite i sömnläge, och skickar man ner den till S4 (Hibernate) så drar den samma som om den är avstängd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

55 timmar än så länge. Hade frågan ställts för en vecka sedan hade förmodligen svaret varit närmare två månader. Men är en bärbar som både är väldigt tyst och inte drar överdrivet mycket ström.

Permalänk
Medlem

14 timmar i detta nu, annars är den på så gott som alltid.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri

37 Days 07 Hours 40 Minutes 53 Seconds.
Låg på runt 380 dagar innan, men en klåpare lyckades fimpa strömmen i centrala byn där jag bor.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Gallerikonnässör

Jobbdatorn har stått på i strax under en månad. Speldatorn hemma brukar jag stänga av när jag inte använder den.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Stänger av datorn hemma varje kväll, den skulle säkert kunna sova istället men fyller inget större syfte så känns rimligt att bara stänga av den. Kan väckas via WoL oavsett om den skulle behövas och man inte når knappen.
Laptop sover mellan användningarna, så där blir det väl typ upp till någon månads upptid innan det är dags för uppdateringar.
Övriga prylar är väl lite samma rent praktiskt, får aldrig enorm upptid till följd av uppdateringar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ca 3 dygn, värt att notera är att up time inte nollställs när man stänger av datorn genom windows, enbart vid omstart (antar även vid förlust av ström eller krasch).

Datorn stängs av varje kväll, omstart någon gång i veckan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Hade frågan ställts för 20 år sedan så hade det handlat om hur många månader/år datorn har varit på

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Stängs av automatiskt kl 2 varje natt (om jag inte manuellt stänger av schemat), jag starar den när jag kommer hem från jobbet på eftermiddagen.

Har ingen direkt nytta av att den står och idlar hela natten/morgonen/dagen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men jag ser inte vitsen med att inte stänga ner en dator nu för tiden. Det tar ju bara några sekunder för en modern dator att starta. Att skärmen ska vakna tar ju nästan lika lång tid?

Det roliga är, att av just ovan anledning stänger jag inte av jobbet dator. Tar sjukt lång tid att starta. Men det har väl mer med script och server och allt annat skit som ska kicka igång?

Delvis. Det beror antagligen på att om du väljer "stäng av" i Windows, så gör den egentligen inte det numer. Den loggar ut dig och sedan kör den hibernate/S4 på vad den har i minne när den är utloggad. När du startar den igen så läser den bara in filen från hibernate, och startar därför snabbare.

Detta kallas "Fast Startup", och visst går det snabbare, men det löser inga problem som en omstart hade löst. Därför är det rätt vanligt att IT-avdelningar stänger av "Fast Startup" på klientmaskiner, för att slippa förklara att "stänga av" och "starta om" gör två helt olika saker. Jag misstänker att det - möjligen i kombination med att den kör nåt när du loggar in - som gör att jobbdatorn tar sån tid att starta upp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av dagligen, varför betala för strömmen när man sover?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Båda mina datorer hade en omstart i natt medans jag låg och sov .. annars så stänger jag aldrig av dom.. iofs så går min speldator ner i viloläge medans min server är på 24/7

Permalänk
Medlem

Ca 19 timmar. Installerade senaste drivrutinen från Nvidia i går, och skickade även in en mindre systemuppdatering, så det blev en omstart. Annars går det nog i snitt nån månad eller två mellan omstarterna. Datorn är på oavbrutet i övrigt. Total tid "på" är nog mer än 99.95 procent av datorns livstid. Nertiden är bara när jag installerar nya delar eller rengör, och nåt enstaka tillfälle när strömmen varit bruten för hantverkarärenden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är jag inte hemma eller om jag ligger och sover är den av.
Är jag hemma är den på.

Ser absolut ingen poäng med att den är påslagen om jag sover eller inte är hemma, liksom, varför?
Ser bara nackdelar. (Elkostnad, vattenläckage, alla risker som faktiskt finns med elektronik, oavsett hur små.)
Knappast som att jag sliter på dom icke-befintliga hårddiskarna genom att starta upp den 1-2 gånger om dagen, och tiden då det tog 5-10+ minuter att starta upp datorn är sedan länge borta, tack och lov.

Ni som har datorn påslagen veckovis får gärna förklara varför, för det kan väl inte bara vara lättja?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

18 timmar på min MacBook Air M1 enligt uptime.

Normalt får den vara igång i ett par veckor i taget, men ville kolla hur snabbt den kallstartade samt hur mina 16GB RAM används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

ca 3 dygn, värt att notera är att up time inte nollställs när man stänger av datorn, enbart vid omstart.

Antar att vi specifikt pratar om Windows 10+ standardinställningar här...
Det du nämner handlar snarare om att det med standardinställningarna är så att "shut down"-valet gör någon variant av hibernering (kallas "fast startup") istället för att stänga ned Windows. Går att ställa in i inställningarna om man vill stänga av istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Saknar svaret att den är avstängd för tillfället

Sedan windows 8 så är en "avstängning" inte riktigt en avstängning utan snarare hibernation egentligen.
Kollar man i task manager så fortsätter klockan för up time ticka på ;).

Omstarter är det som faktiskt ger en omstart numer.

(Med brasklappen att den här funktionen antagligen beter sig annorlunda om man stängt av hibernation i windows)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

De är lite komplicerat, skall jag bara surfa, kolla mail, youtube osv så ansluter jag till en VM på min proxmox burk. Datorn som jag ansluter med stängs av varje kväll, den virtuella maskinen kan stå på tills windows kräver omstart för någon uppdatering. Proxmox servern stänger jag aldrig av (frivilligt), senast 145 dagar sedan (strömmen gick).
Skall jag spela så stängs den datorn av varje kväll.