Rekommenderad hårdvara för gratisversionen av DaVinci Resolve

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderad hårdvara för gratisversionen av DaVinci Resolve

Försöker reda ut vilken hårdvara som rekommenderas för 4K redigering i gratisversionen av DaVinci Resolve. Jag har fått fram minst 6-kärnig CPU, 32 GB RAM och 8 GB VRAM. Problemet är att gratisversionen inte utnyttjar GPU så att köpa t.ex. RTX 3050 lär ju vara poänglöst då. Tydligen utnyttjas bara GPU för uppspelning i gratisversionen men inte vid redigering/exportering.

Om man vill komma igång och inte börja med betalversionen, bör man då istället lägga krutet på en bättre CPU med inbyggd grafik? Så får man komplettera med grafikkort den dagen man köper betalversionen. Att redigera i proxy är ju också ett sätt.

Tänkte först 13400F + RTX 3050 men då jag kommer börja med gratisversionen kanske jag bör strunta i RTX 3050 och satsa på 13600K istället? Förstår att det finns ännu bättre CPU/GPU men detta är ett budgetbygge och enkel redigering men 4K filer från Sony ZV-1 och GoPro/DJI Osmo Action.

Permalänk
Medlem

Valfri Mac med Apple Silicon, helst med minst 16 GB RAM. Då får du hårdvaruaccelerering även i gratisversionen såvitt jag förstår.

Permalänk
Medlem

4K-redigering är inte tillgängligt i gratisversionen. Om det inte ändrats igen. Eller det är, men man får en stor Resolve-logga över hela bilden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trudelutt:

Valfri Mac med Apple Silicon, helst med minst 16 GB RAM. Då får du hårdvaruaccelerering även i gratisversionen såvitt jag förstår.

Det ska vara Windows och inte Mac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

4K-redigering är inte tillgängligt i gratisversionen. Om det inte ändrats igen. Eller det är, men man får en stor Resolve-logga över hela bilden.

Jaså? Inte hört tidigare. Får undersökas.

Edit: Det verkar inte stämma eller i varje fall inte nu https://www.reddit.com/r/blackmagicdesign/comments/14poxc2/do... Om man inte går över 4K60.

Permalänk
Inaktiv

Nu hörde jag att gratisversionen stödjer max en GPU. Läste först att gratisversionen inte stödjer GPU acceleration men nu hör jag att den gör det med max en GPU. Så ett grafikkort utnyttjas alltså i gratisversionen?

Edit: Tydligen var det acceleration för decoding som vara begränsat till betalversionen. Så det är det som gör att det tar längre tid oavsett val av grafikkort i gratisversionen. Tror jag förstår bättre nu.

Edit2: Även på Mac är acceleration för decoding begränsat till betalversionen enligt https://9to5mac.com/2021/03/10/davinci-resolve-m1-mac/ om det inte har ändrats sedan artikeln skrevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jaså? Inte hört tidigare. Får undersökas.

Edit: Det verkar inte stämma eller i varje fall inte nu https://www.reddit.com/r/blackmagicdesign/comments/14poxc2/do... Om man inte går över 4K60.

Ok, bra. Det verkar växla mellan versioner. När jag hoppade på Resolve-tåget ca 2018 var allt 4K begränsat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Ok, bra. Det verkar växla mellan versioner. När jag hoppade på Resolve-tåget ca 2018 var allt 4K begränsat.

Stämmer säkert att det var så då. Nu verkar det främst vara acceleration för decoding som kanske ger mest nytta för pengarna i betalversionen. Fast det ska ju fungera i gratisversionen också bara att det inte går lika snabbt.

Permalänk
Bildexpert

Gratisversionen är begränsad till upplösningen 3840x2160, oavsett OS. Mao går inte DCI 4K att lösa utan att betala för sig men arbetar man med någon sådan upplösning är det nog ingen dramatik i att skaffa Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Edit2: Även på Mac är acceleration för decoding begränsat till betalversionen enligt https://9to5mac.com/2021/03/10/davinci-resolve-m1-mac/ om det inte har ändrats sedan artikeln skrevs.

Verkar inte helt enkelt att förstå vad som är accelererat eller inte, men https://documents.blackmagicdesign.com/SupportNotes/DaVinci_R... säger "Yes, GPU accelerated" på h264 och h265 för Mac, men på Windows säger de istället "8‐bit OS‐supported profiles. More profiles and GPU acceleration in Studio".

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Stämmer säkert att det var så då. Nu verkar det främst vara acceleration för decoding som kanske ger mest nytta för pengarna i betalversionen. Fast det ska ju fungera i gratisversionen också bara att det inte går lika snabbt.

Det är ju många effekter som använder sig av CUDA/OpenCL så ett hyfsat grafikkort rekommenderas. Men det viktigaste, om du frågar mig, är mängden grafikminne. Mer minne är bättre än en snabbare GPU med mindre minne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Det är ju många effekter som använder sig av CUDA/OpenCL så ett hyfsat grafikkort rekommenderas. Men det viktigaste, om du frågar mig, är mängden grafikminne. Mer minne är bättre än en snabbare GPU med mindre minne.

Vilka effekter då? Vill mest klippa, göra övergångar, lägga på text osv. Alltså enkel videoredigering även om materialet då är i 4K.

DaVinci Resolve listar följande krav för 4K i Windows/Linux:
6 cores CPU
32 GB RAM
GPU 8 GB VRAM

32GB är overkill för mig under normal användning men har kanske betydelse vid videoredigering. Är ingen person som har hur många program som helst öppna och absolut inte webbflikar. Kanske kan köra 2-3 program åt gången. Webbflikar är aldrig mer än att jag kan läsa vad det står på flikarna.

Permalänk
Medlem

Använder själv resolve och det är betalversionen som gäller för GPU-accelererad rendering.

I gratisversionen är det endast CPU som används

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Använder själv resolve och det är betalversionen som gäller för GPU-accelererad rendering.

I gratisversionen är det endast CPU som används

Bra info. Fick själv fram att gratisversionen kan utnyttja max en GPU för acceleration dock inte för decoding acceleration. Vad kan GPU acceleration innebära utöver decoding?

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Använder själv resolve och det är betalversionen som gäller för GPU-accelererad rendering.

I gratisversionen är det endast CPU som används

Här är listan över vad som använder GPU för rendering i Fusion(free och studio, version 18) och Fusion effekter i timelinen.
https://documents.blackmagicdesign.com/UserManuals/Fusion_GPU...

Color ska också använda GPUn i gratisversion vad jag kommer ihåg. I viss utsträckning, men det tror jag gäller för båda versionerna.

Du kan själv kontrollera detta i taskmanager om du meckar ihop lite Fusion effekter och renderar dom till cache samt byter en av vyerna till rätt engine/compute eller vad det nu heter. Folk stirrar sig blinda på video decode och 3D.

Permalänk
Medlem

Jag gör förvisso bara enklare redigering i Resolve (titlar, grading med color space transform och nån avslutande LUT, lättare NR, sharpening) och nån magic mask ibland. Och har aldrig sett Resolve komma i närheten av 32GB. MEN, jag har kortare projekt (max 10min). Använder Studio-versionen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

Jag gör förvisso bara enklare redigering i Resolve (titlar, grading med color space transform och nån avslutande LUT, lättare NR, sharpening) och nån magic mask ibland. Och har aldrig sett Resolve komma i närheten av 32GB. MEN, jag har kortare projekt (max 10min). Använder Studio-versionen.

Du kan komma upp i 20-30GB användning med ett 30 sekunders klipp när den processar en stack med vissa effekter. Den släpper ju minnet efter det men det skulle inte vara roligt om den behövde börja page:a till disk väldigt mycket för att det inte finns tillräckligt med minne. Jag börjar faktiskt känna att jag borde uppgradera till 64GB.

RAM är också väldigt billigt nu och dom säger att priserna ska stiga så varför inte passa på och dra till med 32GB? På komplett kostar 32GB DDR4 3200 879kr (corsair) medans 16GB 3200 går på 549. Hade det varit 5490kr vs 8790kr då hade det ju varit en annorlunda situation men nu är det ju bara 320kr. Vad får man ens för det idag? En påse Max och en bussbiljett?