Permalänk
Medlem

G-Sync eller inte

Jag ska köpa ny dator, men till de stora dilemmat. Jag har en skärm med G-sync och inte Free sync.
Jag har förstått att AMDs grafikkort är bäst/prismässiga mot deras prestanda.(Alla rekommenderar amd korten i nybyggen)
Men jag tänker att skjuter jag mig själv i foten av att köpa AMD kort och inte ha någon nytta av g-sync eller är de skitsamma liksom?

Permalänk

Skärm med gsynk modul eller bara gsync compadable skärm?

Det senare är bara en omdöpning av freesync/vesa standarden för adaptiv refreshrate så har du det senare så ska den högst troligt vara kompatibel oavsett gpu tillverkare.

Jag personligen kör helt utan synk låst till max refreshrate på min skärm dvs 144hz i mitt fall.

Upplever ingen tearing pga avsaknaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skärm med gsynk modul eller bara gsync compadable skärm?

Det senare är bara en omdöpning av freesync/vesa standarden för adaptiv refreshrate så har du det senare så ska den högst troligt vara kompatibel oavsett gpu tillverkare.

Det är denna skärmen jag har, jag ser inget mer än g-sync
https://www.inet.se/produkt/2200721/asus-24-rog-swift-pg248q-...

Permalänk
Medlem

Jag använder inget av dom och det är inget jag saknar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skärm med gsynk modul eller bara gsync compadable skärm?

Det senare är bara en omdöpning av freesync/vesa standarden för adaptiv refreshrate så har du det senare så ska den högst troligt vara kompatibel oavsett gpu tillverkare.

Jag personligen kör helt utan synk låst till max refreshrate på min skärm dvs 144hz i mitt fall.

Upplever ingen tearing pga avsaknaden.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag använder inget av dom och det är inget jag saknar.

Så de känns som de är bättre att gå på den bättre prestandan på grafikkortet än att köpa Nvidia endast för G-Sync.

Permalänk

Ska enligt prisjakt stöda gsync och freesync så du kan köra vad du känner för utan att förlora funktionen

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754941#properties

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Enligt manualen https://www.asus.com/supportonly/pg248q/helpdesk_manual/ stöder den inte freesync (inga sökträffar), däremot riktig g-sync och då enbart på displayport-ingången. För att använda det krävs nvidiakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ska enligt prisjakt stöda gsync och freesync så du kan köra vad du känner för utan att förlora funktionen

Det är inte ovanligt att information på prisjakt är fel, och allt annat tyder på att skärmen endast har vanlig G-Sync. Den släpptes t.ex. flera år innan Nvidia började stödja VESA Adaptive Sync, och recensioner säger att den har en G-Sync-modul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Enligt manualen https://www.asus.com/supportonly/pg248q/helpdesk_manual/ stöder den inte freesync (inga sökträffar), däremot riktig g-sync och då enbart på displayport-ingången. För att använda det krävs nvidiakort.

Skrivet av perost:

Det är inte ovanligt att information på prisjakt är fel, och allt annat tyder på att skärmen endast har vanlig G-Sync. Den släpptes t.ex. flera år innan Nvidia började stödja VESA Adaptive Sync, och recensioner säger att den har en G-Sync-modul.

Jag såg de också, men då är frågan köper man Nvidia kort som bevisligen ska vara sämre och lite dyrare (4070) jämfört med radeons 7800XT för att fortfarande kunna använda g-sync eller köper man AMD och får satsa på ny skärm längre fram?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår det som så funkar inte freesync på g-sync skärmar äldre än 2019. Har du köpt skärmen ny nu?
Tycker det är trevligt med vrr, det är skönt om man ligger typ på 100 fps och uppåt men inte riktigt når fram till max. Ska du köra mycket e-sport typ fps kan du skippa vrr, men köper du ett mellanklass eller sämre grafikkort kan det absolut värt att ha i tanke tycker jag.
Vissa nivåer av Nvidias kort ligger hyfsat närma så det kan vara värt att lägga ut lite extra om ev. raytracing, g-sync och DLLS lockar.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

sämre och lite dyrare (4070) jämfört med radeons 7800XT

Om du jämför de två korten här https://www.tomshardware.com/reviews/best-gpus,4380.html så ser inte jag nån anledning att välja amd, 4070 verkar dänga upp 7800xt i det mesta, fast det finns titlar där det motsatta gäller. Leta själv i testresultat och reviews på nätet, särskilt för de spel som är mest intressanta för dig.
Det är ju inte heller alla som tycker fps (över 60hz) är viktigt, så det är ju också nåt att ta ställning till.

Permalänk
Medlem

Köp ett Nvidia kort och må bra istället G-sync är riktigt trevligt att använda och du kommer vara nöjd med ett RTX-kort. AMD har lite mer rå prestanda och kostar lite mindre men du får annan fin teknik med Nvidia som DLSS som gör att du ändå spöar AMD korten. Gillar du raytracing som ögongodis så är inte AMD ikapp på långa vägar. För att inte tala om att du får ett strömsnålare och tystare kort också Kör själv det med en G-sync skärm och det är myyysss

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har själv skärmar med G-sync modul (dvs chip) och av den anledningen kör jag Nvidia.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Om du jämför de två korten här https://www.tomshardware.com/reviews/best-gpus,4380.html så ser inte jag nån anledning att välja amd, 4070 verkar dänga upp 7800xt i det mesta, fast det finns titlar där det motsatta gäller. Leta själv i testresultat och reviews på nätet, särskilt för de spel som är mest intressanta för dig.
Det är ju inte heller alla som tycker fps (över 60hz) är viktigt, så det är ju också nåt att ta ställning till.

Skrivet av dorian1:

Köp ett Nvidia kort och må bra istället G-sync är riktigt trevligt att använda och du kommer vara nöjd med ett RTX-kort. AMD har lite mer rå prestanda och kostar lite mindre men du får annan fin teknik med Nvidia som DLSS som gör att du ändå spöar AMD korten. Gillar du raytracing som ögongodis så är inte AMD ikapp på långa vägar. För att inte tala om att du får ett strömsnålare och tystare kort också Kör själv det med en G-sync skärm och det är myyysss

Skrivet av _niko_:

Har själv skärmar med G-sync modul (dvs chip) och av den anledningen kör jag Nvidia.

De får bli ett 4070 kort 🤟