Säg en telefon som inte är duperpremium, men ändå himla bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Problemet med det där uppdateringar i massa år, är ju hårdvaran. Redan efter ett par år börjar de telefonerna jag haft bli riktigt tungdrivna och sega. Framförallt varje nysläpp av OS. Så då byter man ju tele i vilket fall om man inte gillar snurra runt fingret i sirap. Dom är inte korkade dom där teletillverkarna.

Jo, förhoppningen nu är väl att Google har "satt" ungefärlig mjukvara och att de därigenom ganska enkelt kan supporta sina egna lurar, även svagare och äldre varianter, likt Apple gjort länge. På det sättet är ju Apple magiskt, man kan plocka fram enheter som är nästan 10 år gamla som faktiskt fungerar tillfredsställande för enklare grejer. Jämfört med en del Android-grejer man köpt som aldrig fungerade tillfredställande och i praktiken upphörde att fungera helt efter 2 år.

Jag är för övrigt också väldigt nöjd med Pixel 7 Pro, så om Pixel 7 finns för det pris folk skriver är det ett givet val.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

Jo, förhoppningen nu är väl att Google har "satt" ungefärlig mjukvara och att de därigenom ganska enkelt kan supporta sina egna lurar, även svagare och äldre varianter, likt Apple gjort länge. På det sättet är ju Apple magiskt, man kan plocka fram enheter som är nästan 10 år gamla som faktiskt fungerar tillfredsställande för enklare grejer. Jämfört med en del Android-grejer man köpt som aldrig fungerade tillfredställande och i praktiken upphörde att fungera helt efter 2 år.

Jag är för övrigt också väldigt nöjd med Pixel 7 Pro, så om Pixel 7 finns för det pris folk skriver är det ett givet val.

Ja det är ju och kommer alltid vara Apples stora trumfkort. Dom har ett begränsat antal lurar med liknande hårdvara i. Väldigt lätt att få det flyta på i många år. Däremot Android.! Finns ju hur många olika configs och hårdvara som helst som dom ska få det att fungera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Min s10e duger inte längre, och jag vill ha något annat. Något med liiiite större skärm, utan att man behöver bredda fickorna. Sen såklart mycket bättre batteri (vad har hänt på batterifronten sen s10e släpptes?). Gärna så ren telefon som möjligt. Strulfri, om ni fattar. Mer Volvo än Aston Martin. Bra kamera men behöver inte vara superb, dock inte sämre än den som sitter i s10e. Trådlös laddning är ett måste (vet att många faller bort då). Ska ingå en bra, trådad och snabb laddare med. Gärna en telefon som inte är för gammal redan vid köp, så jag har lite uppdateringar att se fram emot. Har kikat på Apple med, och kan tänkta mig en tidigare modell där, typ iPhone 13, standardmodell eller något mindre. Är ju annars "inkörd" på Google och Android.

Ge gärna tre olika i olika prisklasser. Från tja... 3000 kr till 6000 kr.

Kan du kompromissa med trådlösa laddningen är billigare telefoner bäst- de har större batteri.

Fick min Galaxy a33 för en tusenlapp 2nd hand, har och klarar allt man kan behöva, annars var det 3k nytt (plus laddare). Bör kunna köpa det eller a43 för 3k under black friday.

Permalänk
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Beror på vad du är ute efter, skärmen på 8an är fantastisk, kameran likaså. Är detta värt dubbla priset av en pixel 7? Enligt mig, nej. Jag köpte Pixel 8 enbart pga stöd för memory tagging vilket inte ens används i dagsläget av PixelOS. GrapheneOS är det enda OS som idag tar vara på MTE support, GrapheneOS var hela anledningen till att jag valde att köpa en Pixel. Mjukvarusupport i 7 år är också en väldigt prisvärd punkt men går också att ifrågasätta då Google gillar att stänga ned eller avbryta support för deras projekt, https://killedbygoogle.com/.

Tack för svaret! Tror jag kommer avvakta till riktiga BF, men lutar åt en Pixel 7 så kan man ju lägga resterande pengar på något annat trevligt

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja det är ju och kommer alltid vara Apples stora trumfkort. Dom har ett begränsat antal lurar med liknande hårdvara i. Väldigt lätt att få det flyta på i många år. Däremot Android.! Finns ju hur många olika configs och hårdvara som helst som dom ska få det att fungera med.

Exakt. Därför känns det bra att vara tillbaka hos Google om man nu ändå snärjt in sig i deras ekosystem. Det känns som Android som det är tänkt att vara, definitivt mycket färre märkliga buggar än jag haft på andra telefoner och uppdateringar kommer regelbundet.

Körde Nexus en gång i tiden, men sen har jag inte orkat med gråimport under tiden Pixel inte sålts i Sverige. Nu blir det nog Pixel framöver utan att tänka så mycket, om det inte blir allt för dyrt för vad man får. En liten premie kan jag betala för att slippa andra tillverkares underliga gränssnitt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

Exakt. Därför känns det bra att vara tillbaka hos Google om man nu ändå snärjt in sig i deras ekosystem. Det känns som Android som det är tänkt att vara, definitivt mycket färre märkliga buggar än jag haft på andra telefoner och uppdateringar kommer regelbundet.

Körde Nexus en gång i tiden, men sen har jag inte orkat med gråimport under tiden Pixel inte sålts i Sverige. Nu blir det nog Pixel framöver utan att tänka så mycket, om det inte blir allt för dyrt för vad man får. En liten premie kan jag betala för att slippa andra tillverkares underliga gränssnitt.

Själv har jag blivit insnärjd i Samsungs sötsliskiga fantasyvärld. Så faller naturligt för mig att se framemot nästa snuttidutti ikoner och meningslösa finesser som nästa nästa Samsunglur (läs max 2 år senare) har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Köpt en Xiaomi poco 3 pro (6+2/128) för 2700:- för 2 år sedan.

Mycket nöjd.

Mina två senaste har varit poco-telefoner, sjukt prisvärda

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag vill ge en liten varning för Pixel.

Vi har två i familjen, en 6 och en 6a:
Sambons 6a har värdelös fingeravtrycksläsare.
Den fryser sig och blir oanvändbar en stund.
Ibland får hon inte ner toppmenyn med aviseringar, inget händer.

På min började det värsta efter Januariuppdateringen vilket gjorde så att Bluetooth kopplingen mellan min telefon och båda bilarna börja strula. Till ena bilen kopplar den inte upp sig alls ibland. Med den andra bilen måste jag para telefonen med stereon nästan varje gång jag startar bilen. Sambons 6a har inte dessa problem.

Med Android 14 började Bluetooth strula mot mina Jabra Elite earpods. Telefonen visar att den är uppkopplad men inget ljud hörs. Händer rätt så frekvent nu.
Sen dök även dessa buggar upp:
- ibland försvinner namnen på den som ringer eller SMSar, trots att de finns sparade under kontakter.
- hemskärmen blinkar till när jag ska byta app och alla ikoner på startskärmen försvinner. Måste swipa uppåt så dyker de upp igen.
- det har hänt att allt bara fryser. Går att låsa och låsa upp telefonen men inte byta appar eller ens stänga av appar under någon minut.
- appar kraschar så fort som de öppnas, omstart krävs.

Annan bugg som både jag min sambo har är att volymkontrollen vid samtal fungerar inte alltid om du inte drar upp och ner reglaget på skärmen istället för de fysiska knapparna.

Finns säkert fler som jag inte kommer på nu men efter ett år vill jag byta telefon och en Pixel står inte på min lista i a.f.
Dock sitter jag annars i samma sits som du och vet inte vad jag ska köpa.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Jag vill ge en liten varning för Pixel.

Vi har två i familjen, en 6 och en 6a:
Sambons 6a har värdelös fingeravtrycksläsare.
Den fryser sig och blir oanvändbar en stund.
Ibland får hon inte ner toppmenyn med aviseringar, inget händer.

På min började det värsta efter Januariuppdateringen vilket gjorde så att Bluetooth kopplingen mellan min telefon och båda bilarna börja strula. Till ena bilen kopplar den inte upp sig alls ibland. Med den andra bilen måste jag para telefonen med stereon nästan varje gång jag startar bilen. Sambons 6a har inte dessa problem.

Med Android 14 började Bluetooth en strula mot mina Jabra Elite earpods. Telefonen visar att den är uppkopplad men inget ljud hörs. Händer rätt så frekvent nu.
Sen dök även dessa buggar upp:
- ibland försvinner namnen på den som ringer eller SMSar, trots att de finns sparade under kontakter.
- hemskärmen blinkar till när jag ska byta app och alla ikoner på startskärmen försvinner. Måste swipa uppåt så dyker de upp igen.
- det har hänt att allt bara fryser. Går att låsa och låsa upp telefonen men inte byta appar eller ens stänga av appar under någon minut.
- appar kraschar så fort som de öppnas, omstart krävs.

Annan bugg som både jag min sambo har är att volymkontrollen vid samtal fungerar inte alltid om du inte drar upp och ner reglaget på skärmen istället för de fysiska knapparna.

Finns säkert fler som jag inte kommer på nu men efter ett år vill jag byta telefon och en Pixel står inte på min lista i a.f.
Dock sitter jag annars i samma sits som du och vet inte vad jag ska köpa.

Säger bara Samsung samsung samsung. Fördelen med Samsung är att om du inte trivs med den kommer du bli tvungen att byta inom ett par år ändå för den har blivit obrukbart trög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Säger bara Samsung samsung samsung. Fördelen med Samsung är att om du inte trivs med den kommer du bli tvungen att byta inom ett par år ändå för den har blivit obrukbart trög.

Haha! Hade hoppats på att äga en telefon i 3-5 år. 😁

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hade också en s10e och liknande krav som dig fast så liten skärm som möjligt. Blev en zenfone 10 och fördelarna är att man kan välja om man vill ha rent Android eller asus diskreta men bra justeringar. Man kan såklart ändra och växla mellan dessa när man vill till skillnad mot många andra.

Batteritiden är väldigt bra. Överraskande bra i många fall. Är sjuk nu så det blir en del lek med telefonen. Gick upp runt 7 i morse och har nu 85% kvar.

Vissa saker är lite förvirrande eftersom jag är samsungifierad. Chatt\sms appen var lite bökig i början.

Dyr men jag räknar med att den håller några år precis som s10an gjorde. När jag köpte min fick jag med en Chrome book man kan sälja om man inte vill använda den själv. Vet inte om det erbjudandet finns kvar.
Hårdvaran är såvitt jag vet det bästa som går att få tag på och den marknadsförs som en gaming lur så gillar man spel är det definitivt rätt val. Men jag tog den inte pga det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte en Motorola G84 5G till sonen nyss, när hans OnePlus 8 Pro kastade in handduken. 3590:-
Nästan ren android, bra skärm, bra batteritid.
Mellan-CPU, så jag tror inte den är så bra att spela på.
Och kameran är också bara mellanbra.

Men klart prisvärd.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Problemet med det där uppdateringar i massa år, är ju hårdvaran. Redan efter ett par år börjar de telefonerna jag haft bli riktigt tungdrivna och sega. Framförallt varje nysläpp av OS. Så då byter man ju tele i vilket fall om man inte gillar snurra runt fingret i sirap. Dom är inte korkade dom där teletillverkarna.

Upplever dock att nyare telefoner har tillräckligt med RAM, processorkraft o.s.v. för att inte kännas sega ens efter flera år. Var värre förut när en mid-range telefon kanske bara hade 1-2 GB RAM och A53-kärnor vilket var för lite redan när den släpptes.
Sen beror det förstås på vad man gör med telefonen, men har svårt att tänka mig att Instagram o.s.v. skulle bli segt på en Pixel 7 under dess livslängd.

Värre med batteriet som ännu inte är utbytbart vilket betyder att telefonen ändå blir obrukbar efter 2-3 år. Men köper man en ny telefon nu kommer den troligen räcka fram tills att utbytbart batteri blir obligatoriskt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Upplever dock att nyare telefoner har tillräckligt med RAM, processorkraft o.s.v. för att inte kännas sega ens efter flera år. Var värre förut när en mid-range telefon kanske bara hade 1-2 GB RAM och A53-kärnor vilket var för lite redan när den släpptes.
Sen beror det förstås på vad man gör med telefonen, men har svårt att tänka mig att Instagram o.s.v. skulle bli segt på en Pixel 7 under dess livslängd.

Värre med batteriet som ännu inte är utbytbart vilket betyder att telefonen ändå blir obrukbar efter 2-3 år. Men köper man en ny telefon nu kommer den troligen räcka fram tills att utbytbart batteri blir obligatoriskt.

Jag har en A52s, den köpte jag för två år sedan. Den börjar bli seg. Den där A53 är nyare än min. Så den bör bli seg till sommaren gissar jag på.

Ramminne. Dom verkar använde lagringsminnet i telefonen. Man justera det hur man vill typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag har en A52s, den köpte jag för två år sedan. Den börjar bli seg. Den där A53 är nyare än min. Så den bör bli seg till sommaren gissar jag på.

Ramminne. Dom verkar använde lagringsminnet i telefonen. Man justera det hur man vill typ.

A53 är dock långsammare än din A52s, så det är snarare en nedgradering att köpa en A53, i så fall köp en A54.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hej! Sitter nu och väntar på att nåt sköj och bra och inte för dyrt ska poppa upp som någon black friday-överraskning till oss. Alternativ två är ju att nolla den här telefonen (den s10e jag har och ändå är nöjd med) och se om batteriet blir kvickare. Kan ju ligga nåt skit som käkar batt. Sen får jag iofs inte nån mer säkerhetsuppdatering av Snålsung, men jag fattar väl om de inte vill hålla på att ge support för äldre telefoner heller, även om det hade varit trevligt.

Har fortfarande noll koll på vad att kolla åt annars. Hur är den där...."No phone" eller vad den heter. Såg att den var sänkt nu på några stället till typ 6900 tror jag - vilket iofs ändå är för mkt för vad jag vill lägga på en telefon.

Om någon speciell telefon sänks nu till BT, vilken vill ni då att det ska vara?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

För er som missade Elgigantens fina pris på Pixel 7 innan den sålde slut; google store Sverige säljer Pixel 7 för 5290 just nu. Lite högre än Elgiggs reapris men ändå bra rabatt.

Permalänk
Medlem

Black week nu, så Pixel 7a är 4490 kr på Elgiganten.