EU-parlamentet enade mot krypteringsförbud i "Chat Control 2.0"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kommer troligen sluta i att de som de faktiskt vill haffa med detta som faktisk utför grov brottslighet krypterar texten lokalt på sin dator med något program innan den äns skickas så allt som står i textboxen när de avkrypterat nätverkspaketen är krypterad humbug ändå...

och mottagaren behöver samma mjukvara och krypteringsnyckel för att avkryptera textfönstret i sin ände när medelandet kommit fram.

så tror att det kommer vara verkningslöst för syftet de vill ha det för i slutänden.

möjligen att de kan haffa Medel Svensson som skickade end to end information om sin illegala fildelning eller liknande.

Nu kanske inte chat control är ett bra upplägg.

Men just argumentet att spaningsverktyg går att rkinggå och därför inte är bra tycker jag väl inte är så starkt.

Det går även att kringgå husrannsakan genom att inte ha grejer hemma. Det går att kringgå telefonavlyssning och brevspaning också genom att använda andra sätt. Man kan egentligen kringgå alla spaningsverktyg.
Det innebär inte att polisens alla spaningsverktyg är värdelösa.

Man ska ha klart för sig att det finns mängder med rättsfall där exempelvis SMS har varit relevanta bevisdelar.
Alltså system som inte ens har e2e-kryptering.
Läste för ett tag sedan om nå mordfall i nån sommarstuga där SMShistorik mellan parterna spelat roll.
Det handlar alltså inte bara om storleveranser för knarkleveranser (som säkert byggt andra kommunikationslösnignar själva) utan den här typen av bevis kan vara relevanta i många andra typer av brott också.

Flyttas kommunikationen över på bred front i samhället till system där polis inte kan få insyn så försvinner den möjligheten till insyn. På bred front.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg närmre fascismen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Citat:

...ett förslag som vill införa obligatorisk övervakning av digitala kommunikationstjänster i syfte att stoppa sexuellt utnyttjande av barn och unga.

Alltid är det dessa barn som dyker upp när man vill strama åt folks rättigheter. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

En sådan här sak skall i allra högsta grad folkomröstas.

Nej. Medelsvensson förstår inte konsekvenserna av detta förslag, och tänker "Jag är emot barnporr, alltså är det här bra". Jag är övertygad om att det skulle röstas igenom med stor marginal om det folkomröstades om det.

Skrivet av Nyhet:

"I skrivande stund har Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställt sig mot förslaget. Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna förespråkar det på hemmaplan, men det bör noteras att de tre sistnämndas EU-parlamentariker går mot partilinjen."

Vilket av förslagen? Originalförslaget eller det reviderade? Det blev ju inte solklart, förtydligande önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Chatcontrol utan bakdörr är tandlöst.

Den mest effektiva lösningen är att sluta försöka kontrollera chatter och istället montera ljudavlyssningssystem och kameror i alla bostäder i landet.

På så vis kan man med hjälp av AI upptäcka beteenden som inte uppskattas av våra makthavare.
Med ett chip i varje persons arm kan man med enkelhet se var de misstänkta rör sig.
Mycket mer effektivt än att försöka avläsa chatter som kan ha spoofats.

Det måste börja med någon, så jag anmäler mig själv som misstänkt tills dess att något annat kan bevisas, finns inga bevis för att jag är en regelrätt medborgare så accepterar jag de konsekvenser som har bestämts av de som kontrollerar världens ekonomier.

På ett sätt hade jag haft enklare att förstå den här typen av åtgärder, säg t.ex ett DNA-register över alla som föds/alla medborgare i landet som de brottsbekämpande myndigheterna har tillgång till.
Kameror på offentliga platser är också en sak som jag inte har några personliga problem med i grunden.
Den springande punkten är att många av våra makthavare/politiker vill köpa färdiga tjänster från företag som då också leder till en extra fråga kring säkerheten av datan.
Båda dessa är (enligt mig) betydligt enklare att svälja än massövervakning av privat kommunikation mellan alla invånare i EU (förutsatt rimlig data-säkerhet givetvis)

EDIT: Jag menar givetvis "passiva" databaser som polisen ska kunna slå/söka i.
typ; DNA-bevis körs mot databasen (som väl finns men inte i den utsträckningen)
Kamerorna leder till större täckning av det befintliga system som redan finns

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Med andra ord så ligger inte intresset med massövervakning i det angivna skälet (bovarna), utan drabbar snarare drabbar den stora massan att övervakas som inte orkar sitta och kryptera sina dagliga konversationer och där dom riktiga bovarna fortsätter att köra end-to-end kommunikation så klart.

Ja, men "idèn" från politikerna/Ylva är att förhindra grooming av barn.
Att små barn skulle ingå i en end-to-end kryptering med främlingar är väl nog inte så sannolikt, utan blir groomade i mer publika plattformer.

På så sätt är det en logisk kompromiss att inte övervaka end-to-end krypteringen. Men däremot kan man tycka att vi inte borde ha någon överstatlig övervakning till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu kanske inte chat control är ett bra upplägg.
...
Flyttas kommunikationen över på bred front i samhället till system där polis inte kan få insyn så försvinner den möjligheten till insyn. På bred front.

Ja? Om alternativet är att bygga in bakdörrar i all kryptering och massövervaka all trafik så får det bli så. Då har de helt enkelt inte den möjligheten.

Vi vänder på det: Israel, som allmänt anses ha en av världens absolut bästa militära underrättelsetjänster, med bland annat tillgång till avancerad egenutvecklad mjukvara för att knäcka allt möjligt, blev 100% tagna på sängen av Hamas anfall. Men de som förespråkar chat control tänker att den Svenska polisen ska besegra den organiserade brottsligheten på nolltid bara de får chat control på plats? Även om det finns brister i jämförelsen, och även om chat control säkert gör en del nytta, är det orimligt att inbilla sig att chat control kommer att göra så pass stor skillnad att inskränkningen av den personliga integriteten är motiverad, vilket är grundproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kameror på offentliga platser är också en sak som jag inte har några personliga problem med i grunden.

Problemet är ju bara att det inte hjälper. Varken som avskräckande åtgärd eller för att lösa brotten. Det har gjorts ett otal studier på kameraanvändningen i London de senaste 25 åren som visar på hur dålig effekt kameraövervakning ger.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, som sagts i den andra tråden bör ett omarbetat förslag komma och med 52-2 så blir det också så.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte göra annat än att uttrycka min avsky & säga att jag är starkt emot chat control 2.0.

Det är för mig kristallklart att man gör allt för att bara få igenom det hela. Det går ju att göra ändringar senare = Koka grodan långsamt. Det är ju heller ingen risk för att det kommer att utökas till andra områden i framtiden när allt väl är på plats (sarkasm).

Jag tror det blir som vanligt:
Brottslingarna kommer bara lägga sig steget före & detta kommer i slutändan att användas till en massa annat. I stället för att gud förbjude utbilda, spendera tid & prata med barn i hemmet och skolan. Det blir ytterligare ett system + en massa byråkrater som måste finansieras med skatter.

Off topic: Det finns ju en del filmer men någon behöver göra en uppdaterad Sci-Fi om ämnet: Total övervakning har gått igenom, man har fått full kontroll över pengar via centralbanks valutor & sen lyckas någon riktig galning komma till makten efter en ekonomisk kris....

Permalänk
Medlem

EU brukar faktiskt ta rimliga beslut som bryr sig om integritet och sina medborgare, så det är skönt att se att misstagen uppdagas och tillrättavisas

Hoppas det blir mer steg i den här riktningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

EU blir bara värre och värre. Snart kommer man tvingas chippa sig för att få resa. Välkommen till Kina 2.0.

Tror du kan vara lugn.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Problemet är ju bara att det inte hjälper. Varken som avskräckande åtgärd eller för att lösa brotten. Det har gjorts ett otal studier på kameraanvändningen i London de senaste 25 åren som visar på hur dålig effekt kameraövervakning ger.

Vilket jag inte heller påstår
Jag har all förståelse för att det kanske inte fungerar (och då bör det inte införas)
Jag menar att jag hade haft mindre emot den typen av luftslott än vad AI-skannad meddelande-övervakning är.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Problemet är ju bara att det inte hjälper. Varken som avskräckande åtgärd eller för att lösa brotten. Det har gjorts ett otal studier på kameraanvändningen i London de senaste 25 åren som visar på hur dålig effekt kameraövervakning ger.

Intressant. Det hade jag ingen aning om. Kan du peka på någon av dessa studier? Jag tänker på att kraven på kameror ökar i Sverige, samtidigt finns alltså evidens att det ändå inte funkar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det faktum att enskilda parlamentariker går emot partilinjen beror nog på att de vet att de blir bortröstade i personvalet om de inte gör det.

Nej, det är snarare en risk då listorna fastställs av partierna internt innan valet. Att bryta partilinjen kan därmed göra att du förlorar din ställning internt. Men, rapporteringen om Chat Control har präglats av en stark oförståelse för vad partilinjerna varit. Något som i sin tur delvis kan förklaras med att partisvaren inte varit raka i form av bu eller bä och svajat fram och tillbaka under processens gång.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Nej, det är snarare en risk då listorna fastställs av partierna internt innan valet. Att bryta partilinjen kan därmed göra att du förlorar din ställning internt. Men, rapporteringen om Chat Control har präglats av en stark oförståelse för vad partilinjerna varit. Något som i sin tur delvis kan förklaras med att partisvaren inte varit raka i form av bu eller bä och svajat fram och tillbaka under processens gång.

Eftersom valdeltagandet i EU-val oftast är lågt, går det lätt att köra personvalskampanjer för att bli uppflyttad. Man behöver 5% av rösterna som det partiet fick. Säg att valdeltagandet hamnar runt 50% igen (det brukar ligga där). Då får vi lite drygt 4 miljoner röster från Sverige. Vi har ett antal partier runt 5% i Sverige. Om du är med i ett sådant behöver du således 0,05*0,05*4*10^6 personvalskryss för att flyttas upp högst. Det blir 10 000 kryss - runda lite uppåt eftersom det nog blir lite fler än 4 miljoner röster och det blir 11 000 kryss. Hälften av alla väljare i EU-valet kryssar någon (även om det givetvis kan vara förstanamnet), så det finns absolut möjlighet med en bra kampanj att kryssa sig upp.

Ingen människa kommer att kryssa upp någon som profilerar sig som att vara för Chat Control. Det finns ingen opinion för att det är ett bra förslag. De som är för det är det mest för att de inte vet bättre. Det finns definitivt många i Sverige som tycker att Chat Control är ett jävla skit. Om man inte har så mycket idé om vilket parti man skall rösta på, så kan det definitivt vara det som trigger en röst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av zanoii:

Nej. Medelsvensson förstår inte konsekvenserna av detta förslag, och tänker "Jag är emot barnporr, alltså är det här bra". Jag är övertygad om att det skulle röstas igenom med stor marginal om det folkomröstades om det.

Vilket av förslagen? Originalförslaget eller det reviderade? Det blev ju inte solklart, förtydligande önskas.

Originalförslaget, det är detta som ministerrådet utgår från. Tar och förtydligar det i texten

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av storPutte:

Hur gör man med https?

Övervakning av innehållet i HTTPS-anslutningar (TLS-anslutningar) vill EU lösa genom att låta länder utfärda sina egna rotcertifikat och tvinga våra webbläsare att lita på dem. Det är insmuget som en del av uppdaterade Eidas-förordningen. Se länkarna som @lhugo listar här: #20256650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Övervakning av innehållet i HTTPS-anslutningar (TLS-anslutningar) vill EU lösa genom att låta länder utfärda sina egna rotcertifikat och tvinga våra webbläsare att lita på dem. Det är insmuget som en del av uppdaterade Eidas-förordningen. Se länkarna som @lhugo listar här: #20256650.

Men ändringarna som artikeln nämner är väl i rak kontrast till detta? Inga bakdörrar säger de ju

Jag trodde root-cert-grejen mer handlar om att EU vill kunna ge ut egna ’identiteter’ till servrar och medborgare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Intressant. Det hade jag ingen aning om. Kan du peka på någon av dessa studier? Jag tänker på att kraven på kameror ökar i Sverige, samtidigt finns alltså evidens att det ändå inte funkar.

Brås senaste metastudie kan du läsa här: https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2018-12-17-f...

Om kameraövervakningens effekt på våldsbrott utifrån 29 olika studier skriver myndigheten:

"Nära noll - säkerställd"

Och nästan detsamma om ordningsstörningar:

"Nära noll - ej säkerställd"

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av medbor:

Men ändringarna som artikeln nämner är väl i rak kontrast till detta? Inga bakdörrar säger de ju

Jag trodde root-cert-grejen mer handlar om att EU vill kunna ge ut egna ’identiteter’ till servrar och medborgare?

Det är bara Chat Control 2.0 som Europaparlamentet nu stoppar. Qwac-certifikaten är en del av ett annat förslag som är orelaterat till Chat Control 2.0.

Resten av Eidas-förordningen handlar om identiteter men de smög in Qwac som en del av nya Eidas-förordningen. Officiella skälet är att tydliggöra vem som ligger bakom en webbplats (samma som EV-certifikat som vi redan vet att var en dålig idé).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men just argumentet att spaningsverktyg går att rkinggå och därför inte är bra tycker jag väl inte är så starkt.

Det går även att kringgå husrannsakan genom att inte ha grejer hemma. Det går att kringgå telefonavlyssning och brevspaning också genom att använda andra sätt. Man kan egentligen kringgå alla spaningsverktyg.
Det innebär inte att polisens alla spaningsverktyg är värdelösa.

Jag håller med om att "argumentet att spaningsverktyg går att rkinggå och därför inte är bra tycker jag väl inte är så starkt." Dock skulle jag inte säga att chatt control 2 är spaningsverktyg, CC2 är ett massövervakningsverktyg. Alla de exempel du tar upp kräver misstanke om brott och annat för att få utföras, CC2 kräver ingenting.
Spaningsverktyg och massövervakningsverktyg måste ha olika bedömningsgrunder då det är så stor skillnad i påverkan. Aktiv spaning på en begränsad mängd individer är egentligen på helt andra sidan av spektrat mot passiv "AI" övervakning av alla.

Permalänk
Medlem

"EU-parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter har godkänt det omstridda förslaget som kallas chat control, som syftar till att motarbeta övergrepp mot barn på internet."
Källa: https://omni.se/a/kE92qQ

Tycker förslaget är så pass idiotiskt att jag kommer inte rösta på ett parti någonsin igen som ställer sig bakom det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Chatcontrol utan bakdörr är tandlöst.

Den mest effektiva lösningen är att sluta försöka kontrollera chatter och istället montera ljudavlyssningssystem och kameror i alla bostäder i landet.

På så vis kan man med hjälp av AI upptäcka beteenden som inte uppskattas av våra makthavare.
Med ett chip i varje persons arm kan man med enkelhet se var de misstänkta rör sig.
Mycket mer effektivt än att försöka avläsa chatter som kan ha spoofats.

Det måste börja med någon, så jag anmäler mig själv som misstänkt tills dess att något annat kan bevisas, finns inga bevis för att jag är en regelrätt medborgare så accepterar jag de konsekvenser som har bestämts av de som kontrollerar världens ekonomier.

Det var tandlöst redan innan, folk som sprider CSAM använder sig inte av Facebook, Instagram eller Signal.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Detta var bra.

Redo att lämna EU om orginal går igenom, idiotisk lag på lag kommer på löpande band numera utan att folket har nåt att säga...

Polisen får numera börja lyssna på vem som helst utan brottsmistanke.. Vi slänger ut arbetande Invandrare istället för de som inte jobbar genom att sätta nåt jävla Grundlönskrav på orimliga 28k... Allt blir mer och mer reglerat osv osv.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jättemånga företag använder Gmail och WhatsApp

"[...] bara byta tjänst."

Till? Vilka tjänster skulle vara fria från dessa regler?

"Men man behöver ju inte dra på sig den största foliehatten direkt och överdriva heller."

Var är överdriften, riskerna med massövervakning och bakdörrar i kryptering är inget man behöver överdriva, det vore sjukt dåligt om det blev en grej.

Finns också öppna egenhostade alternativ:
https://matrix.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nr42:

Jag håller med om att "argumentet att spaningsverktyg går att rkinggå och därför inte är bra tycker jag väl inte är så starkt." Dock skulle jag inte säga att chatt control 2 är spaningsverktyg, CC2 är ett massövervakningsverktyg. Alla de exempel du tar upp kräver misstanke om brott och annat för att få utföras, CC2 kräver ingenting.
Spaningsverktyg och massövervakningsverktyg måste ha olika bedömningsgrunder då det är så stor skillnad i påverkan. Aktiv spaning på en begränsad mängd individer är egentligen på helt andra sidan av spektrat mot passiv "AI" övervakning av alla.

Yeah. Man kan väl stryka både ordet spaning och ordet övervakning egentligen.
Och bara använda ordet verktyg för min poäng.
Rimligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Övervakning av innehållet i HTTPS-anslutningar (TLS-anslutningar) vill EU lösa genom att låta länder utfärda sina egna rotcertifikat och tvinga våra webbläsare att lita på dem. Det är insmuget som en del av uppdaterade Eidas-förordningen. Se länkarna som @lhugo listar här: #20256650.

Om det blir verkligt så kan de väl ta dem som tittar på hollywoodfilmer på piratsidor? Antar att en VPN inte hjälper då?

Permalänk
Medlem

Om detta handlar om att skydda barn och unga så skulle naturligtvis skyldigheten hamna hos dom som levererar tjänsten! Att EU går in och förstatliga ett kontrollsystem visar att detta är informationsinhämtning! Vi ska betala notan för det som borde bekostas av dem som får vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hoppas du vet var den drivande kraften till "Chat Control 2.0" kommer ifrån.

Syftar du på att skydda barn nu? Eller något annat? Det är klarlagt att lagförslaget kommer att vara ineffektivt mot det förstnämnda. Kina 2.0 är såklart ett långskott men trenden är väl inte orimlig att trycka på?