AI kan inte rädda Bing – tappar marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

AI kan inte rädda Bing – tappar marknadsandelar

Googles dominans bland sökmotorer har inte rubbats av Microsoft Bings populära AI-chattbot.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta illustrerar utmärkt varför Microsoft på 80- och 90-talen jobbade så hårt på att bli och förbli standardvalet för operativsystem: Folk i allmänhet byter inte standardvalen i sina datorer. Google lärde sig av de bästa på området, och betalar alla som vill ha deras pengar för att bli standardvalet för sök. Nu har de uppnått en bra position i ett trögt system, och det lönar sig stort.

Permalänk
Medlem

Det är för att, imo, google grupperar svaren bättre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta illustrerar utmärkt varför Microsoft på 80- och 90-talen jobbade så hårt på att bli och förbli standardvalet för operativsystem: Folk i allmänhet byter inte standardvalen i sina datorer. Google lärde sig av de bästa på området, och betalar alla som vill ha deras pengar för att bli standardvalet för sök. Nu har de uppnått en bra position i ett trögt system, och det lönar sig stort.

Jag tror detta är halva sanningen gällande bing.

I samband med att jag fick ett nytt konsultuppdrag nyligen så fick jag en ny dator. Bing var standardsökmotor då edge var standardwebläsare.

Jag tänkte då ge bing en chans.

Man får alldeles för kassa på resultat vid vanliga sökningar vilket gjorde att jag inom en vecka var tvungen att byta tillbaka till Google för att faktiskt hitta det jag söker efter.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag tror detta är halva sanningen gällande bing.

I samband med att jag fick ett nytt konsultuppdrag nyligen så fick jag en ny dator. Bing var standardsökmotor då edge var standardwebläsare.

Jag tänkte då ge bing en chans.

Man får alldeles för kassa på resultat vid vanliga sökningar vilket gjorde att jag inom en vecka var tvungen att byta tillbaka till Google för att faktiskt hitta det jag söker efter.

Upplever samma. Enkla sökningar kassa resultat.
Hur kan ens det vara så dåligt? Man har väll vant sig med google

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Jag tror detta är halva sanningen gällande bing.

I samband med att jag fick ett nytt konsultuppdrag nyligen så fick jag en ny dator. Bing var standardsökmotor då edge var standardwebläsare.

Jag tänkte då ge bing en chans.

Man får alldeles för kassa på resultat vid vanliga sökningar vilket gjorde att jag inom en vecka var tvungen att byta tillbaka till Google för att faktiskt hitta det jag söker efter.

Jo, Google började få marknadsandelar genom att vara bäst på vad de gjorde på en marknad där webbsök redan fanns, och det var ju så de byggde upp en dominans.

Med det sagt: webbsök handlar väldigt mycket om vad du är van vid och hur du arbetar. Google idag distraherar mig mer än min vanliga sökmotor utan att leverera bättre resultat. Troligen hade den varit mer träffsäker om jag låtit den veta mer om mig, men det betyder ju samtidigt att grundalgoritmerna nu inte är så olika i kvalitet utan att skillnaden främst ligger i hur mycket du vill att de ska veta om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Upplever samma. Enkla sökningar kassa resultat.
Hur kan ens det vara så dåligt? Man har väll vant sig med google

Samma här. Sitter mer med Edge på jobbet och ibland söker jag efter något via Bing men hittar sällan det jag letar efter eller så får man bläddra en eller två sidor. Med Google hittar man det direkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte är så petig på mina sökresultat men jag har då aldrig problem att hitta det jag söker via Bing eller DuckDuckGo (som använder Bings index).

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Blir DuckDuckGo som första val för mig och brukar hitta det jag söker 95% av tiden på första sidan.
Google blir det som andra val, oftast när det är något obskyrt forum som infon finns i. Där är google helt klart bättre.
Men vill så klart undvika google så mycket som möjligt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Google är så jävla bombat med AI skrivna artiklar och annat trams som endast är till för att generera klick in på sidan att jag nästan uteslutande kör Bing nuförtiden.

Då nästan samtliga sökmotorer har haft inflation på innehåll som ingen behöver är räddningen i både google & bing att söka <sökord> <site:hemsidan.tld>.

Känner hur jag återgår mer till internetvanor ur en svunnen tid då man hade hemsidor där man litade på inehållet - innan reddit tog över. Med AI har även det blivit ett bollhav där folk som inte kan ett dyft försöker va behjälpliga och svarar på frågor med ChatGPT eller andra AI.

Det var fan bättre förr

Permalänk
Medlem

Bing who?

Permalänk
Medlem

Orkar inte lära om mig för att få vettiga resultat

Permalänk
Medlem

Tycker Google search har blivit sämre det senaste året. I alla fall när det gäller vissa sökningar.
Jag ville t.ex. veta var Steam laddade ner/packade upp klientuppdateringen. Visade sig att den la sig i Steam\package men det kom jag på själv för jag fick bara en massa träffar på steam och uppdateringar av spel osv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av psobject:

Google är så jävla bombat med AI skrivna artiklar och annat trams som endast är till för att generera klick in på sidan att jag nästan uteslutande kör Bing nuförtiden.

Alltså, detta. Jag har beställt ny bil och ville veta bästa lackförseglingen. Bara massa sidor som "bäst-i-test-lackforsegling.se.ru" med AI-skrivna artiklar, går inte att lita på för fem öre.

Samma med nästan vad man än söker på: vinterdäck, dammsugare, eltandborste... allt är bara AI-genererat skit. Vi är tillbaka till tiden innan sökmotorn, där man var tvungen att veta vilka sidor som liksom "fanns", för att få tag på bra information.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Tycker Google search har blivit sämre det senaste året. I alla fall när det gäller vissa sökningar.
Jag ville t.ex. veta var Steam laddade ner/packade upp klientuppdateringen. Visade sig att den la sig i Steam\package men det kom jag på själv för jag fick bara en massa träffar på steam och uppdateringar av spel osv.

Det har definitivt blivit sämre ... söker på Google för att leta fakta men blir bombarderad av annonser och shopping

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Bing who?

Bing it, ding it, swing it, magistern!

Permalänk
Medlem

Tycker både Bing och google som sökmotorer suger mer och mer över åren, man får mest sponsrat skit eller SEO optimerat skit som inte alls passar det man letar efter.

Har börjat använda Bing med chatgpt mer och mer framför chatgpt. Väldigt smidigt att få den information man faktiskt vill åt utan att ens behöva besöka massa hemsidor och läsa massa brödtext som bara är skriven för att bli hittat av sökmotorer.

Exempelvis så sammanfattade Bing en lista an några GPU modeller och dess ljudnivåer från olika källor.
Kan rekommendera att testa om ni bara vill ha ren information.

Blir intressant att se vad som händer med rättegången mot google som pågår. Det är ju tydligt att google har fattat hur värdefullt det är att vara standard eftersom de betalat Apple typ 20 miljarder dollar per år för det för att vara standard på iOS...
Edit* råkade ramla in på https://www.engadget.com/google-reportedly-pays-apple-36-perc...
Så de lägger ännu mer pengar än vad vi fått reda på tidigare 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag kanske inte är så petig på mina sökresultat men jag har då aldrig problem att hitta det jag söker via Bing eller DuckDuckGo (som använder Bings index).

Ja söker man på vanliga "simplare sökningar" funkar vilken sökmotor som helst.
Exempelvis hemsidas namn, film titel så får man upp imdb och de vanliga stora sidorna.
Ska man ha något dock som inte finns en väldigt känd specifik sida för dock som exempelvis kanske hitta ett gosedjur från en känd serie. Då är bing helt värdelös. De behöver satsa resurser på att bli bra på alla typer av sökningar, annars kan man bara lika gärna använda google, även fast den också blivit sämre (men är lätt nog att bläddra förbi annons resultaten).

"Chopper plush köp" (Som en typisk sökning). Kör du den på bing får du upp fb Marketplace, tradera och massa resultat på skräp sidan Etsy. På google får man upp butiker som säljer den och bilder på hur den ser ut.

Sånt som får en att strunta i bing. Om bing bara är lika bra på vissa sökningar, men annars sämre på andra, kommer den aldrig bli mer användbar.

Samma med edge, byte till den ett tag för tänkte what the hell, men var alltid små saker som man kunde göra på chrome som inte gick på edge som fick en att hoppa tillbaka. För om jag ändå behöver ha chrome samtidigt som edge är det lättare att bara använda chrome.

Permalänk
Medlem

Använder Bing-chatten för företag hela tiden. Är ju vansinnigt smidigt med tillgång till en stor språkmodell så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltså, detta. Jag har beställt ny bil och ville veta bästa lackförseglingen. Bara massa sidor som "bäst-i-test-lackforsegling.se.ru" med AI-skrivna artiklar, går inte att lita på för fem öre.

Samma med nästan vad man än söker på: vinterdäck, dammsugare, eltandborste... allt är bara AI-genererat skit. Vi är tillbaka till tiden innan sökmotorn, där man var tvungen att veta vilka sidor som liksom "fanns", för att få tag på bra information.

Kan rekommendera pingens.se eller ArticClean som deras produkter heter. Köpte slipset för o slipning av strålkastare på bilen. Samt wax och rubbing. Dom har även guider för både interör vård/tvätt samt exteriör tvätt samt waxning etc. Annars Tershine.com kan jag rekommendera från andra. Samma där med guider hur du gör etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Problemet med bing är ju att dom behöver användare för att få bättre resultat men får inte användare för att resultaten är för dåliga. Eller, dom är inte dåliga, dom är bara andra än man är van vid för stunden. Däremot gillar jag den inbyggda ai-chatten. Där känns som man får möjlighet till bättre svar utan att öppna 10 flikar för att skumma igenom skit. Samtidigt ser man referenser till svaret man fått på formuleringen så man kan göra en snabb käll-granskning vid behov.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Inte använt Google på flera år. Gick över till duckduckgo.com först och nu kör jag brave.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Tycker att DuckDuckGo ger mig sökalternativen jag söker efter. Google och Bing ger mig reklam och märkliga sponsrade länkar. Vill jag göra sökning utan tracking kan jag göra det med duckduckgo genom att skriva ett prefix innan söktermen

!g = Google
!yt = YouTube
!w = Wikipedia
!translate = Google Translate
m.fl.

Jag tycker att DuckDuckGo är den mest kompetenta all-around sökmotorn, speciellt p.g.a. alla bra prefix.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Jag tror detta är halva sanningen gällande bing.

I samband med att jag fick ett nytt konsultuppdrag nyligen så fick jag en ny dator. Bing var standardsökmotor då edge var standardwebläsare.

Jag tänkte då ge bing en chans.

Man får alldeles för kassa på resultat vid vanliga sökningar vilket gjorde att jag inom en vecka var tvungen att byta tillbaka till Google för att faktiskt hitta det jag söker efter.

kan inte annat än faktiskt hålla med Bing är nya Altavista fast utan att varannat sökresultat är porr.

typ varannat sökresultat är ett resultat som baseras på att den tror du stavat fel i sökrutan...

i Altavista blev t.ex. Grekiska Gudar = Grekiska Brudar.
vilket fick mig avstängd från skolans datorsal på 90talet när vi läste grekisk mytologi och råkade trycka på fel länk...

och bing ger ungefär samma resultat fast inte porrsidor där varannan länk är mer eller mindre orelevant för det jag faktiskt sökte på.

googles sökalgoritm är ljusår framför konkurenternas.

dock så ska bing ha en stjärna i kanten att det är inte lika bloatat med reklam och annat orelevant google är ju rätt hopplös på den fronten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag tror detta är halva sanningen gällande bing.

I samband med att jag fick ett nytt konsultuppdrag nyligen så fick jag en ny dator. Bing var standardsökmotor då edge var standardwebläsare.

Jag tänkte då ge bing en chans.

Man får alldeles för kassa på resultat vid vanliga sökningar vilket gjorde att jag inom en vecka var tvungen att byta tillbaka till Google för att faktiskt hitta det jag söker efter.

Skrivet av Molotov:

Upplever samma. Enkla sökningar kassa resultat.
Hur kan ens det vara så dåligt? Man har väll vant sig med google

Tror att detta har att göra med att Google har hunnit skapa en profil runt er, något som Bing ännu inte gjort. Har använt Bing sedan Lumia-tiden och får idag helt andra svar än om en person bredvid mig söker på samma sak i Bing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tror att detta har att göra med att Google har hunnit skapa en profil runt er, något som Bing ännu inte gjort. Har använt Bing sedan Lumia-tiden och får idag helt andra svar än om en person bredvid mig söker på samma sak i Bing.

Det tror jag inte och vore helt befänkt att ge resultat efter en "profil" och inte vad man söker efter. Det är samma resultat oavsett vart jag söker ifrån eller inlogg på enheten som används.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har börjat testa Bing, orsak:

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tror jag inte och vore helt befänkt att ge resultat efter en "profil" och inte vad man söker efter. Det är samma resultat oavsett vart jag söker ifrån eller inlogg på enheten som används.

Det är det verkligen inte, utan exakt så det fungerar. Dock inte så svart/vitt som du får det till utan se det som en bakvänd SEO där det du söker på kan ge "du kanske även gillar detta eftersom du sökte på detta". För mig är de båda sökmotorerna snarlika i resultat då jag frekvent använder båda, men många får också helt vilda svar från Bing som man sedermera överger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag har börjat testa Bing, orsak:

<Uppladdad bildlänk>

Har du hela Copilot eller är det Edge och Bing Chat? Har Bing Chat Enterprise här, någon annan variant på telefonen och en tredje i Edge Mobile. Verkar vara så många varianter med samma namn att jag inte riktigt vet vad som är vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag har börjat testa Bing, orsak:

<Uppladdad bildlänk>

Balanserad
Mer balanserad
Balanseradast