Microsoft backar på kritiserat Onedrive-tjat

Permalänk
Melding Plague

Microsoft backar på kritiserat Onedrive-tjat

Den dialogruta som tvingade användare att uppge varför de försökte stänga ned Onedrive drogs tillbaka bara några dygn efter kritikstorm på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte mycket emot den där dialogrutan. Men snyggt att de lyssnade.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Citat:

“Between Nov. 1 and 8, a dialog box temporarily appeared for a small subset of consumer OneDrive users when closing the OneDrive sync client asking for feedback on the reason they chose to close the application. The prompt was removed after a sufficient sample of user feedback was gathered. This feedback helps inform our ongoing efforts to enhance the quality of our products,” Microsoft told me over email.

låter ju mer som att de inte såg något direkt problem i att folk blev arga utan tyckte att de fått tillräckligt många svar

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde låta bli att dra igång Onedrive på system som har det avstängt nu bara. De blir lite samma som vid varje gång Edge uppdateras så blir man promtad att välja den som standard webbläsare för att fortsätta. Givetvis är det krångligare att behålla sina gamla inställningar mot de windows vill att man ska ha. Skit frustrerande när man bara vill boota upp datan efter patch....

Sen är det onödigt krångligt att stänga av, tänk om man bara behövt höger clicka på iconen i system rutan och välja stänga av

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag haft problem med OneDrive privat efter avinstallation, men å andra sidan kör jag inte Home av Windows 11, om det nu har någon påverkan.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Tror aldrig jag haft problem med OneDrive privat efter avinstallation, men å andra sidan kör jag inte Home av Windows 11, om det nu har någon påverkan.

Kör Pro och fått stänga av det flera ggr. Dock aldrig avinstalerat bara stängt av, tycker inte de ska spela någon roll. Vid ny installation är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Tror aldrig jag haft problem med OneDrive privat efter avinstallation, men å andra sidan kör jag inte Home av Windows 11, om det nu har någon påverkan.

Det är väl inte konstigt att du inte får detta om du avinstallerat det redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tänk om de kunde låta bli att dra igång Onedrive på system som har det avstängt nu bara. De blir lite samma som vid varje gång Edge uppdateras så blir man promtad att välja den som standard webbläsare för att fortsätta. Givetvis är det krångligare att behålla sina gamla inställningar mot de windows vill att man ska ha. Skit frustrerande när man bara vill boota upp datan efter patch....

Ja precis, att de inte respekterar användarens val är ju själva grundproblemet i de här fallen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis, att de inte respekterar användarens val är ju själva grundproblemet i de här fallen.

Tycker gott EU kan sätta ner foten här med.

Permalänk
Medlem
Citat:

I ett uttalande till Windowslatest framgår att den bara visades för "ett mindre antal användare" och att Microsoft dragit tillbaka funktionen till följd av kritiken.

Gör det? Inget i uttalandet säger att de drog tillbaka rutan av annan anledning än att de fått tillräckligt med svar för nu.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tänk om de kunde låta bli att dra igång Onedrive på system som har det avstängt nu bara. De blir lite samma som vid varje gång Edge uppdateras så blir man promtad att välja den som standard webbläsare för att fortsätta. Givetvis är det krångligare att behålla sina gamla inställningar mot de windows vill att man ska ha. Skit frustrerande när man bara vill boota upp datan efter patch....

Jag får inte den frågan varje gång Edge uppdaterats. Kör med W11 Pro

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag får inte den frågan varje gång Edge uppdaterats. Kör med W11 Pro

Om vi vänder på det... Är frågan återkommande, även om det kanske inte är vid precis varje uppdatering? Och har du inställningar som avviker från Microsofts "idealinställningar" (Bing osv)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tänk om de kunde låta bli att dra igång Onedrive på system som har det avstängt nu bara. De blir lite samma som vid varje gång Edge uppdateras så blir man promtad att välja den som standard webbläsare för att fortsätta. Givetvis är det krångligare att behålla sina gamla inställningar mot de windows vill att man ska ha. Skit frustrerande när man bara vill boota upp datan efter patch....

Sen är det onödigt krångligt att stänga av, tänk om man bara behövt höger clicka på iconen i system rutan och välja stänga av

Tycker det borde ordnas med nån stämning i eu igen pga konkurrens? Så som det var med explorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi vänder på det... Är frågan återkommande, även om det kanske inte är vid precis varje uppdatering? Och har du inställningar som avviker från Microsofts "idealinställningar" (Bing osv)?

Jag tror inte jag fått frågan under Windows 11, fick det några gånger på Windows 10. Jag har ändrat sökmotorn till Google

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det borde ordnas med nån stämning i eu igen pga konkurrens? Så som det var med explorer.

Rent juridiskt är det fint gjort.

MS frågar om man vill göra Edge till standard webläsaren. De gör inte det automatiskt.

Sen ja... Kritikstormen... De som ville stänga av OneDrive är folk som stör sig på småsaker. Om de störs av ett program som rullar i bakgrunden, så visst ska de störas av en dialogruta med frågeformulär om varför vill de göra det.

På MS PR avdelning skulle jag tagit det som en erfarenhet och gjort ett riktigt bra skämt av det.

Typ om du kör en Windows med OneDrive avstängd, får man en dialogruta med frågeformulär 1:a april igen. Och då skulle MS fråga om typ: " Det ser ut som att du försöker att starta Windows! Vad vill du använda detta programm till?"

Och när man blir klart med svaret och trycker på Ok, skall det dyka upp en till dialog ruta som ska meddela att vi är inte klar ännu. Det är sida 2 av 138. Och sedan efter 10 sekunder skulle den rutan stängas ner och komma en ny med typ: " April, april, din dumma sill!" Och sedan Windows skulle funka som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det borde ordnas med nån stämning i eu igen pga konkurrens? Så som det var med explorer.

Absolut och det gäller inte bara standard-webläsare utan allt från Onedrive konkurrenter eller vad de nu kan vara för tredjeparts lösningar.

Skrivet av friArsenik:

Rent juridiskt är det fint gjort.

MS frågar om man vill göra Edge till standard webläsaren. De gör inte det automatiskt.

Sen ja... Kritikstormen... De som ville stänga av OneDrive är folk som stör sig på småsaker. Om de störs av ett program som rullar i bakgrunden, så visst ska de störas av en dialogruta med frågeformulär om varför vill de göra det.

På MS PR avdelning skulle jag tagit det som en erfarenhet och gjort ett riktigt bra skämt av det.

Typ om du kör en Windows med OneDrive avstängd, får man en dialogruta med frågeformulär 1:a april igen. Och då skulle MS fråga om typ: " Det ser ut som att du försöker att starta Windows! Vad vill du använda detta programm till?"

Och när man blir klart med svaret och trycker på Ok, skall det dyka upp en till dialog ruta som ska meddela att vi är inte klar ännu. Det är sida 2 av 138. Och sedan efter 10 sekunder skulle den rutan stängas ner och komma en ny med typ: " April, april, din dumma sill!" Och sedan Windows skulle funka som vanligt.

Fast Edge var riktigt fult gjort senast, Edge var förbockat behövde bara klicka vidare. Samt jag var tvungen att göra valet för att få komma in i windows som vanligt. Att det då är krångligt att komma vidare utan att välja Edge är riktigt fult. Jag har ju valt tidigare liksom.

Skrivet av jnsson:

Jag får inte den frågan varje gång Edge uppdaterats. Kör med W11 Pro

Varje gång var kanske att ta i men vid större uppdateringar då det hänt mer en ngn gång. Det är ett par ggr för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tänk om de kunde låta bli att dra igång Onedrive på system som har det avstängt nu bara. De blir lite samma som vid varje gång Edge uppdateras så blir man promtad att välja den som standard webbläsare för att fortsätta. Givetvis är det krångligare att behålla sina gamla inställningar mot de windows vill att man ska ha. Skit frustrerande när man bara vill boota upp datan efter patch....

Sen är det onödigt krångligt att stänga av, tänk om man bara behövt höger clicka på iconen i system rutan och välja stänga av

Öppna Aktivitetshanteraren och gå till fliken Startappar och inaktivera OneDrive.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Tror aldrig jag haft problem med OneDrive privat efter avinstallation, men å andra sidan kör jag inte Home av Windows 11, om det nu har någon påverkan.

Det måste komma som en stor överraskning va.

Permalänk
Medlem

Det obehagliga är att Microsoft och även Google(Android) inte respekterar dina av/ta bort/inaktivera/avinstallera-inställningar utan återskapar dem såsom de vill att du ska ha det. löpande vid uppdateringarna, trots att du massor av gånger ändrat.
Sedan går det inte att ta bort skräp som t ex Bing, widgets, nyheter, Google mm mm.
Och mellan uppdateringar alla dessa jobbiga popup-förslag hur de vill ha det - inte du.
Men det är ju inte du som användare som är deras kund, utan deras info-köpare av dina data.

Man blir bara så trött!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ccleaner och avinstallera onedrive och edge, problemet löst.

Permalänk
Medlem

Avinstallerar det bland det första jag gör när jag har installerat windows. Det irriterande kan jag tycka är att man inte kan skriva fritext.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Jag får ge OneDrive att det faktiskt funkar väldigt bra för att hålla på med filer, även komplicerade gemensamma arbeten med andra. Så jag kan svälja en del som de hittar på.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

powershell har möjligheten att ta bort all skit "Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage"
inget som de erbjuder kan man inte finna i bättre program.

SumatraPDF, Notepad2, acdsee/irfanview, virtualbox osv är bra.
Alla "modern apps" är skräp och de flesta webbapplikationer som inte respekterar din frihet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

OneDrive på mobilen driver mig till vansinne, varje gång måste man svara på 3+ frågor eller "tips". Alla Microsoft appar nu ska hålla på med tips och sno fokus. Bästa var Teams som snodde fokus mitt i när jag skrev ett meddelande. Sjukt beteende.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.