Geforce RTX 4090 har fortfarande problem med smälta kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, vill du inte förstå så tänker jag inte lägga mer tid på att svara än så här.

Jag förstår vad du menar, jag håller bara inte med om ditt synsätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Gällande priser på nya grafikkort, såsom 4090. Detta är den nya tiden där det sker en överföring av rikedomar (wealth) från konsumenter till företag. Detta sker på alla fronter. Tänk bara på matvaruhandeln i Sverige.

Eller elnätet, där ett företag kan få monopol för elnätet, (läs elnätsavgift), och har haft fler strömavbrott i Stockholm senaste åren än någonsin tidigare. Eller bredband för de som nu råkar bara ha en leverantör. Finns artiklar om detta. Så det är inte enbart "Badvidia". Se bara på moderkort.

Jag googlade lite snabbt, men hittade inget. Bara massa annat. Kan du länka någon som du tycker är bra för jag vill läsa lite mer ingående.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Skönt med ett 4070 som kör gamla beprövade 8 pin

Är det samma med 4070-Ti?

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Skrivet av walter_iego:

Är det samma med 4070-Ti?

Nope

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tyvärr inget som kommer hjälpa kunder här om det blir som det brukar.
Läste du artikeln? Det här är ju ett tydligt tecken på att designen är fel.

Personen var sarkastisk med sin kommentar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Personen var sarkastisk med sin kommentar...

Svårt att veta när det uttrycks på ett forum. Har framförts liknande synsätt utan sarkasm i trådar som berört ämnet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kör med Cablemods 90 graders adapter (inte riktigt nöjd med böjningen på kabeln om jag kör native kabeln från PSU), 1.1 versionen denna vecka, inget smältande än. (~9 månader)

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/17t17dc/hundreds_o... Cablemod skickar 10 GPU's i månaden till samma snubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Läste du artikeln? Det här är ju ett tydligt tecken på att designen är fel.

Det var ett sarkasm x'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett sarkasm x'D

Typiskt! Jag som var redo att ta debatten!!!! 😭😭😭

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Typiskt! Jag som var redo att ta debatten!!!! 😭😭😭

Skarpt laddat

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen att folk inte får in kabeln helt och hållet. När jag fick mitt 4080 för några månader sedan var jag helt säker på att jag tryckt in allt tillräckligt, och då visste jag ändå om problemet som kan vara att det inte är riktigt inkopplat. Körde på några dagar men sen fick jag en dålig magkänsla och öppnade upp datorn igen och lyste med ficklampa - mycket riktigt så saknades det 1mm.

Fick trycka mer än vad som var bekvämt och tillslut så gick den in över flärpen och slöt sig helt. Bytte efter några veckor till Corsairs kabel istället och då gick det betydligt smidigare - så felet i detta fall var med nVidias adapter.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Är det andra kort i 4000 serien har den här typen av kontakt? Tänkte köpa mig ett 4070ti på BF om det dyker upp något men orkar verkligen inte med eventuella problem som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesqa:

Är det andra kort i 4000 serien har den här typen av kontakt? Tänkte köpa mig ett 4070ti på BF om det dyker upp något men orkar verkligen inte med eventuella problem som detta.

Ja men det verkar bara vara 4090 som alstrar tillräckligt mycket värme och effekt för att det ska bli ett problem. Varit ett fåtal 4080 med problemet om man kollar på reddit men inte i närheten av lika mycket som för 4090.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av corb06:

Så vad är lösningen? Ska man byta kabel eller bara köra på den man fick i lådan? Såg att det fanns 90-graders vända kablar, är dessa bättre än Nvidias?

Vad jag förstår så finns ingen 100%-ig lösning för stunden. Problemet är designen av kontakten med väldigt dåliga toleranser. Kontakten i sig kan röra/dela på sig väldigt lätt vilket gör att kabeln kan sätta sig lite på sniskan men även glida ut en aning då låsmekanismen inte låser fast kabeln helt och hållet heller.
Så om man t.ex inte har ögonen med sig vid installation, flyttar runt på datorn, städar inuti eller vad som helst som kan påverka att strömkabeln rör på sig så finns risken för dålig anslutning med värmeutveckling som följd.

Den "bästa lösningen" för stunden, lite ironiskt, är nog MSIs variant av 12VHPWR-kabeln med gula kontakter. Då har man som användare möjlighet att upptäcka att kontakten inte är ansluten helt fullständigt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du måste ha extremt smala skosnören.

Man får akta så inte skorna blir överhettade

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Vad jag förstår så finns ingen 100%-ig lösning för stunden. Problemet är designen av kontakten med väldigt dåliga toleranser. Kontakten i sig kan röra/dela på sig väldigt lätt vilket gör att kabeln kan sätta sig lite på sniskan men även glida ut en aning då låsmekanismen inte låser fast kabeln helt och hållet heller.
Så om man t.ex inte har ögonen med sig vid installation, flyttar runt på datorn, städar inuti eller vad som helst som kan påverka att strömkabeln rör på sig så finns risken för dålig anslutning med värmeutveckling som följd.

Den "bästa lösningen" för stunden, lite ironiskt, är nog MSIs variant av 12VHPWR-kabeln med gula kontakter. Då har man som användare möjlighet att upptäcka att kontakten inte är ansluten helt fullständigt iallafall.

MSI suprim eller superlim.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Svårt att veta när det uttrycks på ett forum. Har framförts liknande synsätt utan sarkasm i trådar som berört ämnet.

Då uppfattar vi det på olika sätt helt enkelt. Jag uppfattade det, i alla fall i detta fall, tydligt att personen var sarkastisk med tanke på sättet personen skrev och formulerade sig.
Vilket personen även bekräftade i sitt senaste inlägg ovan 😊

Dock förstår samt köper jag ditt resonemang 😊

Permalänk
Medlem

Är det samma på 4080? själv använder jag alltid kablar från psu:n som man får med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja... inte mot deras billigare kort.
RTX 4090 har prestandaindex 261, c:a 24000 kr på prisjakt. 4070 Ti index 155 för c:a 11000 kr.
Så 68% högre prestanda till 2.18x högre pris.

Kan ju inte säga emot, Men skulle vilja säga för att vara Toppkort har det get en betydligt större skjuts än vad tidigare toppkorts generationer har gett mot mindre modeller bortsett från kanske dubbelmackorna.

PC är fortfarande en billig hobby, jämfört med många andra trots dessa priser.

Om inte annat så kanske dagens priser är mer vad som hade kunnat förväntas om vi inte utnyttjade fattiga länders(folk) som arbetskraft och hjälper till att stoppa slit och släng samhället och vi kommer förmodligen få se liknande kostnads ökningar på många områden framöver om nu USA, EU mfl vill minska beroendet mot Öst. Vi har länge levt med elektronik som är orimligt billig skulle jag säga.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför inte media varit hårdare mot Nvidia över detta. Asus bränner en bräda och internet blir helt galna medans detta får fortgå utan att tech-media med YT-influensers i spetsen tar fram högafflar och facklor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Jag fattar inte varför inte media varit hårdare mot Nvidia över detta. Asus bränner en bräda och internet blir helt galna medans detta får fortgå utan att tech-media med YT-influensers i spetsen tar fram högafflar och facklor.

För detta är väl svårt att skylla på nvidia enbart då de inte tillverkar alla delar, mycket görs av msi/asus etc när det kommer till extra kablage mm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Tycker inte det var tydligt i artikeln, men har alla problem med adaptern att göra eller kan det även smälta om man använder 12V direkt från nätagg?

Det går ju genom samma typ av sladd och samma typ av kontakt oavsett... Tvärtom så borde ju en 3-4x dongle->HP12V vara "bättre" sladdmässigt eftersom du fördelar det - MEN då landar det ju ändå i samma kontaktdon.

Tror det enda som spelar roll är hur mycket watt kortet drar över en lång period. Ett 4090 KAN dra mycket watt. Men låter man inte fps skena (typ 300fps+ bara för att man tycker allt under 100% GPU utilization betyder att spelmotorn är trasig) utan har det 60-90 fps locked borde det köra rätt svalt och effektivt.

Men jag vet inte har inte kollat på watt comparisons på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att samtliga nya Super-varianter av 4070 och 4080 kommer använda sig av 12VHPWR-kontakten så när antalet kort ute marknaden blir fler lär det isf dyka upp fler incidenter med kontakten.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Har ett 4090 i haft sen den lanserades. Uppfattningen är att man ska se till att den verkligen sitter i ordentligt, man fick ta i lite för att flärpen verkligen skulle klicka över och sätta sig rätt när man klickade i kontakten.

Jag använder mig av nvidias adapter och mitt kort sitter vertikalt monterat vilket gör att jag slipper böja kabeln. Kombinationen av att man eventuellt böjer kabeln ganska hårt i kombination med att den är lite svår att klicka i har nog gjort att folk generellt inte fått in dem hela vägen och sedan fått problem.

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I över ett år har användare rapporterat om smälta kontakter på sina RTX 4090, och i en video berättar nu en reparatör att hans företag får in hundratals av dessa grafikkort i månaden.

Läs hela artikeln här

Skrivet av Eismannen:

"Northridgefix"
Inte "Northbridgefix"

Mitt 4090 är för övrigt ok, än så länge. Men det är inte så gammalt, ett par månader.

Hur kan detta inte blivit korrigerat än?! Tycker NorthridgeFix förtjänar bättre 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippman:

Hur kan detta inte blivit korrigerat än?! Tycker NorthridgeFix förtjänar bättre 🙃

Man måste skicka in stavfel, inte nämna i chatten kanske? 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Budade hem ett 4090 Strix. Vågar jag köra med 3x8pin från psu:n eller måste jag köra med cabelmod eller några andra kablar?

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Budade hem ett 4090 Strix. Vågar jag köra med 3x8pin från psu:n eller måste jag köra med cabelmod eller några andra kablar?

Tacksam för tips

Vad har du för PSU?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för PSU?

Mvh

Be quiet modulärt, kör 2x8 pin nu på mitt 3080 och tycker det fungerar bra. Kan sätta dit en 8pin till, är det lika bra som cabelmod?

https://www.inet.se/produkt/6903690/be-quiet-system-power-9-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Be quiet modulärt, kör 2x8 pin nu på mitt 3080 och tycker det fungerar bra. Kan sätta dit en 8pin till, är det lika bra som cabelmod?

https://www.inet.se/produkt/6903690/be-quiet-system-power-9-7...

Vad har du för processor?

Jag anser att den där nätdelen är på gränsen, 700W och bronze (inget fel i sig) är inte hög marginal. Ett 4090 kan dra 400-600W beroende på BIOS och OC, dessutom så kan det vara strömspikar som kan trigga nätdelens OCP, vilket kan göra att datorn bara stängs av abrupt.

Jag hade faktiskt tittat på en ny nätdel som kommer med en 12VHPWR kabel inkluderad, då sparar du dessutom kostnaden på en kabel.

Rekommenderar detta: https://www.inet.se/produkt/6905936/msi-mag-a850gl-pcie5-850w

Mvh

PS: Så säljer du ditt gamla agg för 300-400 kr också, då får du ner kostnaden till 800-900 kr för en ny nätdel.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED