Datorn har gett upp, vågar jag bara byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Datorn har gett upp, vågar jag bara byta moderkort?

Min maffiga arbetsstation/spelmaskin bestämde sig för att helt ge upp idag, och har blivit tvungen att provisoriskt koppla in min Notebook. (Se hårdvarukonfiguration i signaturen).

Har haft problem en längre tid med konstigheter sedan ett plötsligt strömavbrott förra sommaren, jag vet inte om det är alls relaterat men tyckte det ändå var värt att nämna, eftersom jag inte hade några som helst tänkbara problem innan det.

Hade återkommande problem med att datorn vägrade POST:a på morgonarna, helt random. Med lite trixandes lyckades jag få igång den. Då lyckades jag luska ut att min ROG Desktop Dock spökade på något vis, och efter att jag kopplade bort den har allting fungerat finfint i månader.

Men för ett par veckor sedan började den med ett nytt beteende, där datorn började frysa sig helt random när Windows startar upp, ungefär vid den tid då den håller på att ladda drivrutiner och sådant. Jag kunde lösa det ett tag genom att stänga av strömmen helt, och starta upp, och den laddade som normalt, men även det har blivit svårare med tiden.

Notera: Väl igång fungerade datorn helt okej, inga krascher, inga konstigheter.

Nu idag så har allting eskalerat fullständigt, och jag försökte mig på att ominstallera operativsystemet, och nu funkar datorn inte längre, den fryser och hänger sig fullständigt hela tiden nu. Kunde knappt ominstallera operativsystemet ens, då den även hängde sig helt random när jag körde från USB-stickan. Hela ominstallationsprocessen har varit hängingar och frysningar, och väl inne I windows så vill den gärna hänga sig så fort jag ska installera drivrutiner eller något sådant. Testade även dra ut och möblera om kablar på USB-portarna, och efter det så går det knappt använda datorn alls verkar det som. Har även testat stänga av Legacy mode för USB.

Jag har försökt rycka ur minnesstickorna och tycka in dem igen, jag har kört Memtest86 från sticka och testerna fungerade finfint, inga fel eller hängning under körningen av testet. Har inga som helst problem med att klicka runt i BIOS heller.

Det enda jag kan gissa på vid det här laget är att moderkortet är paj, men frågan är vågar jag försöka ersätta bara den, eller finns det risk att min CPU kan ligga bakom eller också vara skadad? Ett ersätta moderkortet kommer kosta mig ca 8-10k. Men är även processorn rökt så kommer jag även behöva köpa ny CPU, och då kommer jag behöva lägga ut ytterliggare pengar för det.

Vad gör man?

Chansar man på den ekonomiska lösningen och byter bara moderkortet? Eller kör man på med helt ny CPU, moderkort och minnen?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Jag har något liknande fel på en gammal dator som jag använder som konsol ibland. Kommit fram till att en eller flera hårddiskar är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag har något liknande fel på en gammal dator som jag använder som konsol ibland. Kommit fram till att en eller flera hårddiskar är dåliga.

Är nog tyvärr inte fallet för mig. Har även kopplat ifrån alla SATA-enheter från systemet, och bara försökt köra på min NVME, utan något lyckat resultat.

Enligt diagnostikverktygen så ska den vara i gott fungerande skick, men jag har beställt en ny 2TB FireCuda 530 att ändå pröva med, även om jag inte förväntar mig ett annorlunda resultat. (Med tanke på att det uppstår problem även när man kör Windows från USB-sticka.)

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Min maffiga arbetsstation/spelmaskin bestämde sig för att helt ge upp idag, och har blivit tvungen att provisoriskt koppla in min Notebook. (Se hårdvarukonfiguration i signaturen).

Har haft problem en längre tid med konstigheter sedan ett plötsligt strömavbrott förra sommaren, jag vet inte om det är alls relaterat men tyckte det ändå var värt att nämna, eftersom jag inte hade några som helst tänkbara problem innan det.

Hade återkommande problem med att datorn vägrade POST:a på morgonarna, helt random. Med lite trixandes lyckades jag få igång den. Då lyckades jag luska ut att min ROG Desktop Dock spökade på något vis, och efter att jag kopplade bort den har allting fungerat finfint i månader.

Men för ett par veckor sedan började den med ett nytt beteende, där datorn började frysa sig helt random när Windows startar upp, ungefär vid den tid då den håller på att ladda drivrutiner och sådant. Jag kunde lösa det ett tag genom att stänga av strömmen helt, och starta upp, och den laddade som normalt, men även det har blivit svårare med tiden.

Notera: Väl igång fungerade datorn helt okej, inga krascher, inga konstigheter.

Nu idag så har allting eskalerat fullständigt, och jag försökte mig på att ominstallera operativsystemet, och nu funkar datorn inte längre, den fryser och hänger sig fullständigt hela tiden nu. Kunde knappt ominstallera operativsystemet ens, då den även hängde sig helt random när jag körde från USB-stickan. Hela ominstallationsprocessen har varit hängingar och frysningar, och väl inne I windows så vill den gärna hänga sig så fort jag ska installera drivrutiner eller något sådant. Testade även dra ut och möblera om kablar på USB-portarna, och efter det så går det knappt använda datorn alls verkar det som. Har även testat stänga av Legacy mode för USB.

Jag har försökt rycka ur minnesstickorna och tycka in dem igen, jag har kört Memtest86 från sticka och testerna fungerade finfint, inga fel eller hängning under körningen av testet. Har inga som helst problem med att klicka runt i BIOS heller.

Det enda jag kan gissa på vid det här laget är att moderkortet är paj, men frågan är vågar jag försöka ersätta bara den, eller finns det risk att min CPU kan ligga bakom eller också vara skadad? Ett ersätta moderkortet kommer kosta mig ca 8-10k. Men är även processorn rökt så kommer jag även behöva köpa ny CPU, och då kommer jag behöva lägga ut ytterliggare pengar för det.

Vad gör man?

Chansar man på den ekonomiska lösningen och byter bara moderkortet? Eller kör man på med helt ny CPU, moderkort och minnen?

Kommer du åt loggboken? Testat att stoppa ett annat grafikkort för att utesluta trasig gpu? Du kanske har något gammalt liggande? Strömavbrott säger du, känns ju som att vad som helst kan ge upp, har du en gammal psu du kan testa med? Hade liknande problem för många år sedan, drog en hail mary och köpte ett nytt mobo, det var gpun som var problemet

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kommer du åt loggboken? Testat att stoppa ett annat grafikkort för att utesluta trasig gpu? Du kanske har något gammalt liggande? Strömavbrott säger du, känns ju som att vad som helst kan ge upp, har du en gammal psu du kan testa med? Hade liknande problem för många år sedan, drog en hail mary och köpte ett nytt mobo, det var gpun som var problemet

Glhf!

Nu kan jag inte ens ominstallera operativsystemet, men innan jag började greja med det, så kollade jag faktiskt och det fanns inga som helst varningar eller felmeddelanden i loggboken. Allt har fungerat som på räls, förutom när Windows håller på att laddar vid uppstart.

Har bytt både GPU och Nätagg sedan strömavbrottet, så de har inte varit påverkade. Känns ju heller inte rimligt då jag har haft noll problem med spel eller videouppspelning, inklusive maraton-sessioner med Cyberpunk 2077 med Psycho Ray-Tracing.

Kan ju pröva om det inte fungerar med ny SSD imorgon, då jag kommer att behöva montera bort grafikkortet oavsett, men tvivlar starkt på att det kommer göra en skillnad.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem

Angående kostnad för moderkort: har du inte garanti kvar på moderkortet, om det nu skulle vara det? Kortet är väl mindre än tre år gammalt?
Antar att du inte vill vara utan datorn, men om det nu blir som så att du byter moderkort och det hjälper, så kan du ju iaf få tillbaka en del av kostnaden med RMA sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Du skriver strömavbrott under sommaren då låter ju inte en åskspik som helt otroligt.

Och det är ett problem som inte behöver visa sig direkt kan lika gärna komma senare och kan vara i stort sett vad som helst som är felet isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Angående kostnad för moderkort: har du inte garanti kvar på moderkortet, om det nu skulle vara det? Kortet är väl mindre än tre år gammalt?
Antar att du inte vill vara utan datorn, men om det nu blir som så att du byter moderkort och det hjälper, så kan du ju iaf få tillbaka en del av kostnaden med RMA sen.

Det är reklamationsrätten jag får gå på då, som jag har ett par månader kvar på. Själva produktgarantin är bara 2 år, så det kan ju bli svårt för mig att bevisa ursprungligt fel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Nehepp, ny NVME disk gjorde ingenting. Har även kopplat bort allting kopplade till de interna USB jacken, inclusive mina Corsair controllers, så at de inte kan kommunicera med moderkortet.

Har testat byta mus och tangentbord i USB portarna, och kopplat bort front-panel portarna fullständigt.

Har även testat köra ett GTX 1080 på systemet och därmed uteslutit mitt RTX 3090 Ti som en felkälla.

Har också ryckt ut RAM-minnena och testat dem en och en, prövat stänga av X.M.P profilen, och även nollställt moderkortet. Den enda skillnaden som det sistnämnda gjorde är att datorn nu regelrätt kraschar och startar om istället för att den fryser.

Då är frågan, vad är rimligast vid det här laget? Att det är fel på moderkortet eller CPU'n?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Jag röstar för moderkakan

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan egentligen vara vilket som. Moderkort brukar dö oftare, men processorer kan dö de också.
Jag hade snarlika problem nyligen och det visade sig vara processorn som plötsligt gått sönder. Jag tror dock att moderkortet var grundorsaken och faktiskt dödade den, för när jag bytte CPU fungerade det perfekt i drygt två dygn, sedan återkom problemen lika kraftigt, till den grad att det inte gick att boota något utan krasch... och det visade sig att ersättar-CPUn också var trasig då. (Jag testade den i annan dator och det blev exakt samma problem i den datorn.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan egentligen vara vilket som. Moderkort brukar dö oftare, men processorer kan dö de också.
Jag hade snarlika problem nyligen och det visade sig vara processorn som plötsligt gått sönder. Jag tror dock att moderkortet var grundorsaken och faktiskt dödade den, för när jag bytte CPU fungerade det perfekt i drygt två dygn, sedan återkom problemen lika kraftigt, till den grad att det inte gick att boota något utan krasch... och det visade sig att ersättar-CPUn också var trasig då. (Jag testade den i annan dator och det blev exakt samma problem i den datorn.)

Usch då.

Ja frågan är vad bör man göra egentligen, köra på att byta ut moderkortet och hoppas det löser sig? Eller bita i det sura snordyra äpplet och köpa helt nyttt? Moderkort, CPU, RAM.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Bytte moderkort, kan nu konstatera att CPU'n är rökt. Dock kunde jag nu åtminstone få till en krasch med omstart, på det nya moderkortet, så att den i alla fall registrerades i loggboken som en Fatal Error lokaliserad i Processor Core med en feltyp av Cache Hierachy Error. Efter lite sökning så kunde jag också se att detta verkar vara ett återkommande problem just 5950x.

Kommer att reklamera den omgående, då den tack och lov har 3 års fabriksgaranti.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Gött mos. Så vad säljer du det gamla moderkortet nu då för. ?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Gött mos. Så vad säljer du det gamla moderkortet nu då för. ?=)

Så långt hade jag inte ens hunnit tänka ännu. XD

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Provat återställa till grundinställningar i bios?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v