Datorn slutar svara när jag slutar spela valorant

Permalänk
Medlem

Datorn slutar svara när jag slutar spela valorant

Hej,

Har efter viss hobbyfelsökning av problemet med att spelet Valorant gör så att datorn hänger sig, går inte tabba till ett annat program, går inte göra något utan måste ta ut strömmen till datorn och sen starta den igen, upptäckt att Valorant ska ha TPM 2.0(tror jag)

Har kontrollerat att datorn har korrekt inställningar i BIOS och det verkar vara så.

Men i loggboken dyker följande fel upp konstant när något som har med Valorant att göra är igång. (Windows rapporterar att TPM inte stödjs konstigt nog)
"ett oåterkalleligt fel i tpm maskinvaran har påträffats i drivrutinen för tpm.."

Kan detta vara orsaken till att datorn hänger sig? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har något svar till dig men det skulle underlätta om du delar med dig vad du har för hårdvara. Moderkort, processor och så vidare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte för att jag har något svar till dig men det skulle underlätta om du delar med dig vad du har för hårdvara. Moderkort, processor och så vidare.

Moderkort MSIB450 Gaming PLUS AM4
Processor Ryzen 3600
Ram Corsair Vengence 16GB på 2 8GB stickor kan inte latency just nu, tror det är 3200Mhz på dom
Hårddisk M2 ssd från corsair om ja minns rätt
Grafikkort RTX 2070 Super

Alla andra spel fungerar dock som jag spelar.

Edit

Gjorde en bios uppdatering, och då kickade TPM igång i windows säkerhetscenter, men efter en omstart, är det borta igen, förstår ingenting.

Edit 2
TPM är av någon anledning avaktiverat igen, och det enda jag gjort sen sist är att spela ett FPS spel. När jag nu kontrollerar om TPM är aktiverat så finns det ingen information om TPM i Windows Säkerhetscenter.

Uppdaterat med hårdvara
Permalänk
Medlem

Kollat så den med säkerhet är påslagen i bios också?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 11? Nån update ställde till det för vissa med TPM för ett tag sedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1686083-tpm-har-lagt-av-tpm-device-is-not-detected

Rekommenderar dock inte några registerhack.

Förutsatt att du inte har krypterat dina diskar med Bitlocker eller dylikt så kan du testa att rensa TPM.
"Win + R" och kör "tpm.msc". Sedan rensa och starta om.

Testa också senaste drivrutiner till chipset från AMD's sida om du inte har det. Moderkortstillverkarna har ofta äldre versioner.

Fungerar inte nåt av ovanstående är det nog en clean install av Windows som gäller för att få ordning på strulande TPM.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Kör du Windows 11? Nån update ställde till det för vissa med TPM för ett tag sedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1686083-tpm-har-lagt-av-tpm-device-is-not-detected

Rekommenderar dock inte några registerhack.

Förutsatt att du inte har krypterat dina diskar med Bitlocker eller dylikt så kan du testa att rensa TPM.
"Win + R" och kör "tpm.msc". Sedan rensa och starta om.

Testa också senaste drivrutiner till chipset från AMD's sida om du inte har det. Moderkortstillverkarna har ofta äldre versioner.

Fungerar inte nåt av ovanstående är det nog en clean install av Windows som gäller för att få ordning på strulande TPM.

Tack för tipset.
Ibland är det aktiverat & ibland inte, testade att flasha bios med senaste beta versionen, verkar fungera nu iallafall, men krånglar det på nytt då installerar jag om allt faktiskt.