Krönika: ARM-revolutionen är äntligen här! Eller?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: ARM-revolutionen är äntligen här! Eller?

Med ny hårdvara från Qualcomm är det än en gång dags att ställa sig frågan om ARM äntligen är moget att ta sig in ordentligt på PC-marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Permalänk

Mjukvaruutbudsbehovet bara minskas för varje år. Allt fler personer använder lösningar där de gör allt i webbläsaren eller så använder de megastora program. Dessa megastora program som Adobe och Office är dock ofta svindyra med månadsabonnemang. -Ett annat gigantisk problem med alla månadsabonnemang.

Frågan är men hur kommer det gå att göra arbetsuppgift A,B, C på en macbook, chromebook etc är irrelevant för hur marknadsförsäljningen av produkter kommer ske. För den stora skaran gör inte dessa saker.
De som har behov att göra lite mer teknisk komplicerade saker kommer behöva ha servrar igång där de genom olika tekniker ser till så att usb, ethernet, comport fungerar precis som om servern vore ens egen laptop. Det finns en drös olika hårdvaror för detta idag och de fungerar superbra. Det enda är att de kostar över 10 000kr/st.

Så jag påstår att en fälttekniker idag kan programmera nästan vad som helst från en macbook, enda hindret är att den behöver ha med hårdvara för att få en lokal usb, ethernet och comport från servern som den fjärrstyr och som alla program ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Kanske inte finns en anledning på så många ställen, i princip alla datorer jag använder fungerar som "terminaler" av något slag. Ska dom då skrota allt det för stora summor och prestanda vinsten är ungefär noll då allt sker offsite?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Egentligen så har det ju inte det, men problemet är rent mjukvarumässigt att i princip alla program antingen måste emuleras eller göras om med stöd.

Microsoft har försökt flera gånger om och om igen med ARM-specifika versioner av Windows och det har i princip alltid floppat då det inte finns några program med stöd annat än typ några enstaka utstickare som bara går att installera från Microsoft Store. Om du t.ex. tycket att det skulle vara svårt att byta till Linux därför att vissa spel inte stöds där eller liknande så är Windows på ARM i dagsläget säkert 100x värre.

Apple kom ju runt det genom att de fick med många utvecklare redan innan det lanserades, så programutbudet var OK redan från början. Plus att med Rosetta 2-emulatorn så kunde man köra x86-program genom en emulator vilket kanske inte var helt lika bra som en riktig ARM-version, men som ändå var bra nog för de flesta användare. Microsoft har än så länge inte kunnat åstadkomma varken av dessa saker med sina ARM-satsningar.

Permalänk
Medlem

Frågan är om kontraktet mellan Microsoft och Qualcomm som går ut nästa år(?) bromsade utvecklingen eller inte? Det kanske vi aldrig får veta. Det enda vi vet är att Windows än så länge bara får köras på Qualcomms ARM-hårdvara ett tag till. Hoppas konkurrensen tar fart när kontraktet går ut.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Först och främst så är ARM 64-bit bara ca ett decennium gammalt, så det är en relativt ny arkitektur (och väldigt annorlunda 32-bit versionen som inte alls presterar på samma nivå). Så det har tagit ett tag för både hårdvaran och mjukvaran att utvecklas till nivåer där det är vettigt att använda till vanliga datorer.

Att det sen bara är Apple som gått över än så länge handlar ju om att Apple styr hela ekosystemet, så när de säger att de byter till ARM så får kunderna finna sig i det. På Windows-sidan finns det ingen som styr på samma sätt, så utvecklingen har gått betydligt långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Gällande både artikeln och det du lyfter i kommentaren:
Känns som att det du frågar om specifikt gäller Windows... I andra sammanhang körs det ju väldigt mycket ARM64 numera.
På serversidan, mobiler, Mac, osv. Massor av ARM.

Och det är väl hönan och ägget-problem, som vanligt:
Ingen idé att lägga energi på att ordna en ARM-version när ändå "ingen" kör Windows på ARM, ingen idé att köra Windows på ARM när det inte finns alls samma utbud av applikationer.

Känns som att det antingen krävs att någon faktiskt tar befälet och styr en sådan övergång (se t.ex. Apple), eller att det är fritt fram för den som är intresserad att lösa problemet oavsett om upphovsmannen nödvändigtvis bryr sig tillräckligt själv och/eller har resurserna (se t.ex. hur skiftet sker på serversidan, vilket då primärt innebär Linux- och opensource-världen i stort)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Får hoppas på öppna datorer där det går att lägga in Linux, och att Qualcomm får konkurrens. Oavsett skönt att något händer, jag trodde det skulle gå fortare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstår lite, men har inte MS haft översättning som Rosetta2 i flera år redan? Nu har vi väl bara väntat på att någon ska släppa några kretsar som inte är rena mobil-soc

Tror vi egentligen varit redo sedan pandemin, bara att ingen vågat vara först

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kanske missförstår lite, men har inte MS haft översättning som Rosetta2 i flera år redan? Nu har vi väl bara väntat på att någon ska släppa några kretsar som inte är rena mobil-soc

Tror vi egentligen varit redo sedan pandemin, bara att ingen vågat vara först

Bra poäng.

Det stämmer nog. Vet inte hur det presterar i jämförelse, men det duger förmodligen åtminstone i en övergångsfas i många sammanhang. (Detta då såvida det handlar om rena applikationer, om det är drivrutiner inblandade så stöds väl inget sånt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jeef Geerling har ju en liten historia med att använda/prova ARM.
https://www.jeffgeerling.com/blog/2023/everything-ive-learned...

Jag skulle vilja byta ut min Threadripper mot ARM men som privatperson med begränsad ekonomi avvaktar jag lite.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Jag tror att för den stora majoriteten av företag så har de fortfarande inte ens börjat tänka tanken. Det är nog mest de företag som även försöker spela på Mac-sidan.

Men det var någon som var inne på en intressant sak och det är att fler och fler saker snarare börjar utvecklas för webbtekniker. På mobiler är det ju väldigt vanligt men det kommer hända mer och er för datorer med. Och då kommer vilken cpu eller OS man kör spela mindre roll.

Fortfarande är det dock så att de teknikerna är inte riktigt redo för saker som kräver max prestanda, tex spel, men det kommer nog om några år. Webassembly i all ära men det är fortfarande långt ifrån ett spel som är utvecklat direkt för native tex x64 Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bra poäng.

Det stämmer nog. Vet inte hur det presterar i jämförelse, men det duger förmodligen åtminstone i en övergångsfas i många sammanhang. (Detta då såvida det handlar om rena applikationer, om det är drivrutiner inblandade så stöds väl inget sånt)

https://blogs.windows.com/windows-insider/2020/12/10/introduc...

2020 insider program
2021 general availability

Så jag tar för givet att det borde fungera smärtfritt vid det här laget

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

På klientsidan så lägger de inte ner så mycket pengar på att utveckla för tekniker som redan är stenåldern. De gör Webblösningar som alla kan köra, vare sig man har Windows, Linux, MacOs, ChromeOs etc.

Så övergång till Arm, ja kanske på servern. På klienten så spelar det mindre roll vilken arkitektur den har, bara webbläsaren är bra.

Permalänk
Medlem

Kommer Snapdragon X Elite med "BIOS" ?
Det är svårt idag att bara byta ut sin RaspberryPi mot någon annan ARM dator. I regel måste du installera om hela systemet med en helt annan image. Det gör ARM64 som plattform inte känns som ett trevligt alternativ till x86 idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fråga till er som vet: varför har det tagit sån tid för företagen att ens börja tänka tanken att gå över till ARM?

Som redan nämnts: sett till volym är redan Arm jätten, det säljs över . Totalt har det sålts >230 miljarder Arm CPUer.
Ställ det mot att det säljs strax under 400 miljoner x86 CPUer per år, bara Q3 2023 såldes det 7,1 miljarder Arm CPUer (vilket då ändå är ned 7 % mot samma kvartal 2022).

Men det är inte desktop och servers som man dominerar, utan mobila enheter och alla möjliga typer av inbyggda system.

Andelen ökar snabbt på skrivbordet, där har man ca 10 % (varav Apple står för 90 % av det i nuläget). På serversidan hade man strax över 7 % Q2 2022 (av någon anledning kommer det inte upp något nyare som inte är bakom betalvägg..), Amazon AWS står för nästan hälften av detta men de startade också sin ARM64 utrullning flera år innan Microsoft, Google, Oracle m.fl. (alla dessa gjorde sin officiella lansering i år).

Specifikt på Windows är huvudproblemet att alla försök att erbjuda något mer än x86/x86_64 på den plattformen har misslyckas totalt. Microsoft har gjort ett par försök med andra ISA, bl.a. för att bli mindre beroende av Intel.

Första försöket att lansera Arm för server/desktop var helt misslyckats, något man borde ha fattat. Det gjordes ett par år innan ARM64 lanserades, i en tid när övergången till x86_64 redan kommit till "mainstream".

Tror många fick en dålig eftersmak av det + rätt många har inte koll på att 32-bit Arm och ARM64 är två helt separata instruktionsuppsättning där den förra knappast har några fördelar över x86_64 på server/desktop.

ARM64 är i nuläget "världens bästa ISA" i bemärkelsen: den som är enklast att bygga bra kompilatorer för samt enklast att bygga högpresterande "breda" mikroarkitekturer ("bred" == kan köra många instruktioner parallellt, hög "IPC").

ARM64 (och RISC-V) är de enda ISA som är designade efter att man lurat ut ett bra sätt att hantera multcore i programmeringsspråk. De är därför också ensamma om att vara helt designade kring just den modellel.

TL;DR är att ARM64 är bättre på att hantera dagens uppgifter än vad x86_64 är. Givet samma transistorbudget och samma kompetensnivå på designteam så kommer en ARM64 CPU prestera bättre än x86_64. Exakt hur mycket är svårt att säga, men en vink är skillnaden man kan se genom att jämföra Arm 32-bit kod mot ARM64 på de sista modellerna som kunde köra båda varianterna. Lite beroende på vad man gör handlar det om 20-35 %, d.v.s. ungefär två generationer av x86_64 utveckling i nuvarande takt...

Skulle säga att ju snabbare vi kommer bort från x86_64 desto bättre för oss kunder. Hoppas att den 5950X jag köpte i början av 2021 blir min sista x86_64 CPU ever (om man nu inte räknar grabbens speldator med 7800X3D...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnts: sett till volym är redan Arm jätten, det säljs över . Totalt har det sålts >230 miljarder Arm CPUer.
Ställ det mot att det säljs strax under 400 miljoner x86 CPUer per år, bara Q3 2023 såldes det 7,1 miljarder Arm CPUer (vilket då ändå är ned 7 % mot samma kvartal 2022).

Men det är inte desktop och servers som man dominerar, utan mobila enheter och alla möjliga typer av inbyggda system.

Andelen ökar snabbt på skrivbordet, där har man ca 10 % (varav Apple står för 90 % av det i nuläget). På serversidan hade man strax över 7 % Q2 2022 (av någon anledning kommer det inte upp något nyare som inte är bakom betalvägg..), Amazon AWS står för nästan hälften av detta men de startade också sin ARM64 utrullning flera år innan Microsoft, Google, Oracle m.fl. (alla dessa gjorde sin officiella lansering i år).

Specifikt på Windows är huvudproblemet att alla försök att erbjuda något mer än x86/x86_64 på den plattformen har misslyckas totalt. Microsoft har gjort ett par försök med andra ISA, bl.a. för att bli mindre beroende av Intel.

Första försöket att lansera Arm för server/desktop var helt misslyckats, något man borde ha fattat. Det gjordes ett par år innan ARM64 lanserades, i en tid när övergången till x86_64 redan kommit till "mainstream".

Tror många fick en dålig eftersmak av det + rätt många har inte koll på att 32-bit Arm och ARM64 är två helt separata instruktionsuppsättning där den förra knappast har några fördelar över x86_64 på server/desktop.

ARM64 är i nuläget "världens bästa ISA" i bemärkelsen: den som är enklast att bygga bra kompilatorer för samt enklast att bygga högpresterande "breda" mikroarkitekturer ("bred" == kan köra många instruktioner parallellt, hög "IPC").

ARM64 (och RISC-V) är de enda ISA som är designade efter att man lurat ut ett bra sätt att hantera multcore i programmeringsspråk. De är därför också ensamma om att vara helt designade kring just den modellel.

TL;DR är att ARM64 är bättre på att hantera dagens uppgifter än vad x86_64 är. Givet samma transistorbudget och samma kompetensnivå på designteam så kommer en ARM64 CPU prestera bättre än x86_64. Exakt hur mycket är svårt att säga, men en vink är skillnaden man kan se genom att jämföra Arm 32-bit kod mot ARM64 på de sista modellerna som kunde köra båda varianterna. Lite beroende på vad man gör handlar det om 20-35 %, d.v.s. ungefär två generationer av x86_64 utveckling i nuvarande takt...

Skulle säga att ju snabbare vi kommer bort från x86_64 desto bättre för oss kunder. Hoppas att den 5950X jag köpte i början av 2021 blir min sista x86_64 CPU ever (om man nu inte räknar grabbens speldator med 7800X3D...).

Oj, tack för svaret. Precis sånt jag funderade över. Du är en pärla. Det låter lovande!

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Egentligen så har det ju inte det, men problemet är rent mjukvarumässigt att i princip alla program antingen måste emuleras eller göras om med stöd.

Det är ju egentligen ”bara” Windows kvar. Fri och öppen programvara kan kompileras om eller porteras av sina communities, och har ju ett överskott av folk som vill testa nya saker. Apple kombinerar morot (möjlig inkomst) med piska (följ våra standarder eller försvinn). Men på Windowssidan har det hittills inte funnits starka orsaker att bränna värdefull utvecklartid på detta. Förhoppningsvis är detta på väg att förändras, men en plattform som lever på att vara bakåtkompatibel in absurdum är väl kanske inte bästa stället att fiska efter innovation från de stora och traditionella utvecklarhusen.

Permalänk
Medlem

Tror på pc sidan att vi har chansen nu. Nu när vi ändå börjar doppa tårna i big little och chiplet för både amd och intel.
Varför inte en CPU med 8 x86 kärnor och 16 arm kärnor.
Då kan de börjas göra kod som går att köra där det är mest effektivt och mer långsamt gå över til arm eller riscV om man nu vill det.
Plötsligt har vi datorer där man kan utnyttja arm kärnor som är snabbare och fler än x86 kärnorna…varför optimera för x86 kärnorna och mer och mer blir allt vi gör arm optimerat tills vi slänger bort x86 kärnorna för allt annat än legacy.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju egentligen ”bara” Windows kvar. Fri och öppen programvara kan kompileras om eller porteras av sina communities, och har ju ett överskott av folk som vill testa nya saker. Apple kombinerar morot (möjlig inkomst) med piska (följ våra standarder eller försvinn). Men på Windowssidan har det hittills inte funnits starka orsaker att bränna värdefull utvecklartid på detta. Förhoppningsvis är detta på väg att förändras, men en plattform som lever på att vara bakåtkompatibel in absurdum är väl kanske inte bästa stället att fiska efter innovation från de stora och traditionella utvecklarhusen.

Jo precis, men tyvärr så dominerar ju Windows på konsumentsidan, varför Microsofts misslyckanden med försök till ARM-satsningar lett till att vi blivit fast med x86 så länge.

Är man villig att överge Windows så finns väldigt få hinder kvar till ARM. Men så länge argumentet kvarstår att Windows dominerar just pga. mjukvarustöd (framför allt gällande spel) så lär nog en övergång till ARM blir svår fram tills att man kan lösa just det problemet.

Permalänk
Medlem

Vad är det en "Windowsdator" ska göra då som gör ett scenario med ARM så omöjligt, men fantastiskt med en x86-prolle som i regel slukar extra kräm för samma jobb? Gissar skillnaden är relativt liten grovt räknat (säkert ej obefintlig) om den ska emulera och dynamiskt/cachat kompilera om mot att köra native. Och det finns absolut möjligheter att bygga mot flera målarkitekturer i samma utveckingsmiljö idag utan större krusiduller...

Känner att gemene man gör de flesta datortekniska sysslor via en tablet eller smartphone idag dessutom så. SpelPC:ar och ännu mer spellaptops är en typ liten niche när att kommer omkring.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Jo precis, men tyvärr så dominerar ju Windows på konsumentsidan, varför Microsofts misslyckanden med försök till ARM-satsningar lett till att vi blivit fast med x86 så länge.

Är man villig att överge Windows så finns väldigt få hinder kvar till ARM. Men så länge argumentet kvarstår att Windows dominerar just pga. mjukvarustöd (framför allt gällande spel) så lär nog en övergång till ARM blir svår fram tills att man kan lösa just det problemet.

Jag skulle säga att om man vill spela så finns det gigantisk spelutbud till många andra operativsystem som Linux, MacOs etc. Problemet är om man jobbar med teknik och vill ha programvaror för detta.

Där det är så enkelt att programvarutillverkare har för urminnestider börjat utveckla för det mest populära operativsystemet som deras kunder hade, de kostar på så lite pengar på utveckling av mjukvarorna som det bara går, vissa har gjort detta i 30år så det har ändå blivit lite pengar totalt.

Och nu när Arm börjar bli bra, så är lösningen med server som man fjärrstyr för mer vanligt folk för komplex och dyr.

Jag själv hoppas att nästa plattform inte blir någon inlåst dritt utan något öppet som kanske risc v eller annat. Men jag gissar att framtiden blir att man inte har så mycket lokalt. Då oavsett vilken som vinner så kommer folk köra olika och tillverkare vill inte kosta på utveckling av alla, de underhåller idag knappt deras version som endast finns för windows.

*edit*
Jag har t.ex. en ny budget multimeter för 7000kr (ej fluke). Persondatormjukvaran till den finns såklart bara till windows och är uppdaterad år 2012. Det är över 10år sedan de uppdaterade mjukvaran, undra om de då tänker göra mjukvara till ett annat operativsystem med denna utvecklingsbudget? Det är en budgetprodukt för att motsvarande fluke multimeter kostar över 25 000kr.

Permalänk
Medlem

Det som skrivs om mjukvara som bara behöver en webbläsare är på pc-sidan bara delvis sant. Tittar man på branscher där jag jobbar dvs industrin så körs extremt mycket lokalt och en hel del datorer är inte ens uppkopplade mot nätverket annat än när de uppdateras med ny mjukvara om ens då, de används för att styra maskiner och liknande. Ofta är tillverkarna av maskiner relativt små och det skulle bli jobbigt att konvertera allt och utveckla för flera arkitekturer. Bara att utveckla drivrutiner till styrkort skulle kräva både tid och pengar så behövs en noggrann plan för övergången dessa datorer byts heller inte ut särskilt frekvent eller helst inte alls, däremot uppdateras ofta maskinerna med nya stationer och de delarna har ju då givetvis nya datorer också så skulle bli extremt jobbigt att få allt och lira ihop med olika system.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wilworin:

Jag tror att för den stora majoriteten av företag så har de fortfarande inte ens börjat tänka tanken. Det är nog mest de företag som även försöker spela på Mac-sidan.

Men det var någon som var inne på en intressant sak och det är att fler och fler saker snarare börjar utvecklas för webbtekniker. På mobiler är det ju väldigt vanligt men det kommer hända mer och er för datorer med. Och då kommer vilken cpu eller OS man kör spela mindre roll.

Fortfarande är det dock så att de teknikerna är inte riktigt redo för saker som kräver max prestanda, tex spel, men det kommer nog om några år. Webassembly i all ära men det är fortfarande långt ifrån ett spel som är utvecklat direkt för native tex x64 Windows.

Just spel är ett exempel på typ av program där binäröversättning (Rosetta 2 och motsvarande i Win11) från x86_64 till ARM64 fungerar väldigt bra.

Optimala fallet för den tekniken är ett program som körs relativt länge (är en engångskostnad att göra binäröversättningen första gången en instruktion körs) och som spenderar relativt mycket CPU-tid i OS-tjänster som t.ex. GPU-drivare (dessa är alltid i "native" format även om programmet använder "fel" ISA).

Ett aktuellt fall man kan studera är Baldurs Gate 3 på MacOS. Skillnaden i FPS är rätt liten mellan att köra x86-versionen mot att köra ARM64 versionen (som finns till MacOS), flaskhalsen är helt enkelt inte CPU + binäröversättning har en effektivitet på ~80 %.

Fall som fungerar brutalt dåligt med binäröversättning är t.ex. kompilering, många relativt kortlivade program som spenderar majoriteten av CPU-tiden i själva applikationskoden.

Skrivet av infigo:

Tror på pc sidan att vi har chansen nu. Nu när vi ändå börjar doppa tårna i big little och chiplet för både amd och intel.
Varför inte en CPU med 8 x86 kärnor och 16 arm kärnor.
Då kan de börjas göra kod som går att köra där det är mest effektivt och mer långsamt gå över til arm eller riscV om man nu vill det.
Plötsligt har vi datorer där man kan utnyttja arm kärnor som är snabbare och fler än x86 kärnorna…varför optimera för x86 kärnorna och mer och mer blir allt vi gör arm optimerat tills vi slänger bort x86 kärnorna för allt annat än legacy.

Finns ingen anledning att göra en sådan krets, det vore slöseri med sand (kisel) givet hur effektiv binäröversättning är idag.

Men givet spel. Har funderat på hur sannolikt ryktet att AMD jobbar på ARM64 CPU-designer kan tänkas vara. Känns rätt märkligt att de skulle börja erbjuda ARM64 till server/desktop så länge som de jobbar med x86_64.

Finns samtidigt en hel del rykten om att i alla fall Microsoft planerar använda ARM64 i nästa generation konsol. I det läget blir det helt plötsligt en självklarhet varför AMD jobbar med ARM64... Och hoppas verkligen att detta rykte är sant, vore hål i huvudet att inte använda ARM64 i konsoler då det ger bättre prestanda inom den effektbudget en konsol måste hålla sig till och/eller mer kiselyta till t.ex. GPU mot att ha samma CPU-prestanda.

Skrivet av RHWarrior:

Vad är det en "Windowsdator" ska göra då som gör ett scenario med ARM så omöjligt, men fantastiskt med en x86-prolle som i regel slukar extra kräm för samma jobb? Gissar skillnaden är relativt liten grovt räknat (säkert ej obefintlig) om den ska emulera och dynamiskt/cachat kompilera om mot att köra native. Och det finns absolut möjligheter att bygga mot flera målarkitekturer i samma utveckingsmiljö idag utan större krusiduller...

Känner att gemene man gör de flesta datortekniska sysslor via en tablet eller smartphone idag dessutom så. SpelPC:ar och ännu mer spellaptops är en typ liten niche när att kommer omkring.

Historiskt var barriärerna att byta ISA rätt stora.

Dels var det tidigare ovanligt att ett miljö hade stöd för flera ISA, finns det någon miljö idag som inte stödjer i alla fall x86_64 och ARM64?

Men kanske ännu viktigare var att portning från x86 till t.ex. MIPS eller PowerPC hade en del "foot-guns" som kunde göra något som borde vara enkelt till ett rätt utmanande projekt. I grunden handlade det i 9/10 att programmen innehöll buggar i form av "undefined behavior", men på ett sätt som i praktiken råkade fungera korrekt på x86 men (i bästa fall) kraschade på RISC:arna, eller i värsta fall bara gav fel resultat.

Av två stora anledningar är detta ett nära nog icke-problem just i övergången från x86_64 -> ARM64.

Dels "accepterade" Arm det faktum att väldigt mycket skrivs på x86_64 datorer, så de har gjort så ARM64 fungerar på samma sätt som x86_64 på punkter som "byte endianness (båda är little-endian, nästan alla tidigare RISC:ar var big-endian)" samt man kan läsa/skriva på "fel" alignment (vilket än idag är "undefined behavior" i C/C++, men alla "vet" att det fungerar ändå på x86 och nu ARM64).

Dels skrivs allt större andel av aktuell programvara i språk/miljöer där den här typen av fel inte (enkelt/naturligt) kan göras.

Skrivet av MegaMuztek:

Det som skrivs om mjukvara som bara behöver en webbläsare är på pc-sidan bara delvis sant. Tittar man på branscher där jag jobbar dvs industrin så körs extremt mycket lokalt och en hel del datorer är inte ens uppkopplade mot nätverket annat än när de uppdateras med ny mjukvara om ens då, de används för att styra maskiner och liknande. Ofta är tillverkarna av maskiner relativt små och det skulle bli jobbigt att konvertera allt och utveckla för flera arkitekturer. Bara att utveckla drivrutiner till styrkort skulle kräva både tid och pengar så behövs en noggrann plan för övergången dessa datorer byts heller inte ut särskilt frekvent eller helst inte alls, däremot uppdateras ofta maskinerna med nya stationer och de delarna har ju då givetvis nya datorer också så skulle bli extremt jobbigt att få allt och lira ihop med olika system.

Tror jag kan gissa vad du menar med "industrin" här, men det är långt ifrån så homogent...

Jobbade med inbyggda-system i ca 20 år, dessa användes i all från telecom, till kretstillverkning, till transport, till robotar, etc. Initialt körde det mesta på olika former av RTOS/embedded OS, men gick allt mer över till Linux. Att köra på en Windows-plattform var möjligtvis något man skämtade om, det existerade överhuvudtaget inte i praktiken. Relativt lite av detta hade i.o.f.s. med svenska företag att göra.

Var därför väldigt förvånad att inse hur vanligt just Windows/x86 är i andra delar av "industrin", vet inte om det är specifikt här i Sverige men råder inget tvivel om att många sektorer använder rätt vanliga Windows-maskiner som "industri PC".

Efter att sett och jobbat med båda är i alla fall min "take" på detta: Windows är definitivt fel teknik för uppgiften, men ser ändå logiken i varför man hamnat där om man tittar på historiken.

Likt att vi kommer få dras med x86 även nu när den är väl förbi sitt "bäst-före" datum lär Windows fortsätta vara populärt i de delar av "industrin" där det är dominant. Det är en icke försumbar kostnad både i tid, pengar och kompetens att byta teknikspår.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Jobbade med inbyggda-system i ca 20 år, dessa användes i all från telecom, till kretstillverkning, till transport, till robotar, etc. Initialt körde det mesta på olika former av RTOS/embedded OS, men gick allt mer över till Linux. Att köra på en Windows-plattform var möjligtvis något man skämtade om, det existerade överhuvudtaget inte i praktiken. Relativt lite av detta hade i.o.f.s. med svenska företag att göra.

Var därför väldigt förvånad att inse hur vanligt just Windows/x86 är i andra delar av "industrin", vet inte om det är specifikt här i Sverige men råder inget tvivel om att många sektorer använder rätt vanliga Windows-maskiner som "industri PC".

Efter att sett och jobbat med båda är i alla fall min "take" på detta: Windows är definitivt fel teknik för uppgiften, men ser ändå logiken i varför man hamnat där om man tittar på historiken.

Likt att vi kommer få dras med x86 även nu när den är väl förbi sitt "bäst-före" datum lär Windows fortsätta vara populärt i de delar av "industrin" där det är dominant. Det är en icke försumbar kostnad både i tid, pengar och kompetens att byta teknikspår.

Ofta är det en mikrocontroller av typ arm i enheterna. Men mjukvaran för att programmera finns endast för det operativsystem som alla som jobbar med det har på deras jobbdator. Det kommer dröja väldigt länge innan alternativ kommer.
Och när det kommer, så blir det inte så att en operatörspanel som tillverkades för 20år sedan och mjukvaran slutade uppdatera för 15år sedan kommer få utvecklingsmjukvara till ett annat operativsystem.

Men jag ser det att det är den största marknaden som vinner, industrin får anpassa sig därefter om vad som finnas att köpa. Och det finns lösningar som fungerar på ej windows maskiner redan idag, folk kan jobba med en macbook och fjärrstyra en Windowsserver precis som om windowsservern vore deras laptop, där både usb, comport och usb portarna fungerar lika bra som om servern vore lokalt. (lite sämre prestanda såklart, men det gör ofta inte mycket vid programmering)

Det är lite samma sak med TCP/IP, man kan argumentera för att det inte ens duger till att ha för att öppna och stänga ens kattlucka, då det ej är ett realtidsprotokol, folk anar inte hur sur katten blir om inte luckan öppnas inom 20ms.
Men tack vare att TCP/IP säljs i såna extremt stora volymer, så kan man idag för en billig peng fixa 10Gbit och man har då en såpass överkapacitet att det ej behöver vara ett realtidsprotokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just spel är ett exempel på typ av program där binäröversättning (Rosetta 2 och motsvarande i Win11) från x86_64 till ARM64 fungerar väldigt bra.

Optimala fallet för den tekniken är ett program som körs relativt länge (är en engångskostnad att göra binäröversättningen första gången en instruktion körs) och som spenderar relativt mycket CPU-tid i OS-tjänster som t.ex. GPU-drivare (dessa är alltid i "native" format även om programmet använder "fel" ISA).

Ett aktuellt fall man kan studera är Baldurs Gate 3 på MacOS. Skillnaden i FPS är rätt liten mellan att köra x86-versionen mot att köra ARM64 versionen (som finns till MacOS), flaskhalsen är helt enkelt inte CPU + binäröversättning har en effektivitet på ~80 %.

Fall som fungerar brutalt dåligt med binäröversättning är t.ex. kompilering, många relativt kortlivade program som spenderar majoriteten av CPU-tiden i själva applikationskoden.
Finns ingen anledning att göra en sådan krets, det vore slöseri med sand (kisel) givet hur effektiv binäröversättning är idag.

Men givet spel. Har funderat på hur sannolikt ryktet att AMD jobbar på ARM64 CPU-designer kan tänkas vara. Känns rätt märkligt att de skulle börja erbjuda ARM64 till server/desktop så länge som de jobbar med x86_64.

Finns samtidigt en hel del rykten om att i alla fall Microsoft planerar använda ARM64 i nästa generation konsol. I det läget blir det helt plötsligt en självklarhet varför AMD jobbar med ARM64... Och hoppas verkligen att detta rykte är sant, vore hål i huvudet att inte använda ARM64 i konsoler då det ger bättre prestanda inom den effektbudget en konsol måste hålla sig till och/eller mer kiselyta till t.ex. GPU mot att ha samma CPU-prestanda.

Historiskt var barriärerna att byta ISA rätt stora.

Dels var det tidigare ovanligt att ett miljö hade stöd för flera ISA, finns det någon miljö idag som inte stödjer i alla fall x86_64 och ARM64?

Men kanske ännu viktigare var att portning från x86 till t.ex. MIPS eller PowerPC hade en del "foot-guns" som kunde göra något som borde vara enkelt till ett rätt utmanande projekt. I grunden handlade det i 9/10 att programmen innehöll buggar i form av "undefined behavior", men på ett sätt som i praktiken råkade fungera korrekt på x86 men (i bästa fall) kraschade på RISC:arna, eller i värsta fall bara gav fel resultat.

Av två stora anledningar är detta ett nära nog icke-problem just i övergången från x86_64 -> ARM64.

Dels "accepterade" Arm det faktum att väldigt mycket skrivs på x86_64 datorer, så de har gjort så ARM64 fungerar på samma sätt som x86_64 på punkter som "byte endianness (båda är little-endian, nästan alla tidigare RISC:ar var big-endian)" samt man kan läsa/skriva på "fel" alignment (vilket än idag är "undefined behavior" i C/C++, men alla "vet" att det fungerar ändå på x86 och nu ARM64).

Dels skrivs allt större andel av aktuell programvara i språk/miljöer där den här typen av fel inte (enkelt/naturligt) kan göras.

Tror jag kan gissa vad du menar med "industrin" här, men det är långt ifrån så homogent...

Jobbade med inbyggda-system i ca 20 år, dessa användes i all från telecom, till kretstillverkning, till transport, till robotar, etc. Initialt körde det mesta på olika former av RTOS/embedded OS, men gick allt mer över till Linux. Att köra på en Windows-plattform var möjligtvis något man skämtade om, det existerade överhuvudtaget inte i praktiken. Relativt lite av detta hade i.o.f.s. med svenska företag att göra.

Var därför väldigt förvånad att inse hur vanligt just Windows/x86 är i andra delar av "industrin", vet inte om det är specifikt här i Sverige men råder inget tvivel om att många sektorer använder rätt vanliga Windows-maskiner som "industri PC".

Efter att sett och jobbat med båda är i alla fall min "take" på detta: Windows är definitivt fel teknik för uppgiften, men ser ändå logiken i varför man hamnat där om man tittar på historiken.

Likt att vi kommer få dras med x86 även nu när den är väl förbi sitt "bäst-före" datum lär Windows fortsätta vara populärt i de delar av "industrin" där det är dominant. Det är en icke försumbar kostnad både i tid, pengar och kompetens att byta teknikspår.

Microkontrollerna inne i maskinerna kan säkert ofta vara linux. Men de som använder och kopplar ihop olika delar av en produktionslina är 100% windows och det har sin förklaring i att operatörerna har lättare att förstå det de är vana vid, maskinen (eller snarare maskinerna) jag jobbar vid är ca 70 meter lång med 18 olika stationer som ska samverka, en del automatiskt annat styrs av operatörer av de 18 stationerna så är de tillverkade i allt från Japan till Italien, Tyskland, Sverige mfl och måste därför ha ett OS som folk förstår och känner igen, de måste också kunna fungera ihop med varandra för att tex på signal från en Kato mätrobot göra justering i en italiensk Costaputs eller en tysk Heidelbergfräs mm

Permalänk
Medlem

Saknas fortfarande vettiga ARM64 SoC:ar för Windows laptops.

Snapdragon X Elite känns som den första kretsen som kan utmana Apples M3 på allvar. Tidigare försök från Microsoft SQ1 och SQ2 var ett stort skämt.

https://www.xda-developers.com/snapdragon-x-elite-benchmarks/

Som jag sagt tidigare, så har Windows for ARM fungerat utmärkt med x64-stöd sedan slutet av 2020.

Hade bara Microsoft tillåtit Bootcamp för Apple Silicon, så hade nog väldigt få laptop-användare varit kvar med Intel och AMD idag.

Men om något år kanske Windows-folket kommer få se samma revolution som skedde på Mac-sidan för tre år sedan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta är det en mikrocontroller av typ arm i enheterna. Men mjukvaran för att programmera finns endast för det operativsystem som alla som jobbar med det har på deras jobbdator. Det kommer dröja väldigt länge innan alternativ kommer.
Och när det kommer, så blir det inte så att en operatörspanel som tillverkades för 20år sedan och mjukvaran slutade uppdatera för 15år sedan kommer få utvecklingsmjukvara till ett annat operativsystem.

Men jag ser det att det är den största marknaden som vinner, industrin får anpassa sig därefter om vad som finnas att köpa. Och det finns lösningar som fungerar på ej windows maskiner redan idag, folk kan jobba med en macbook och fjärrstyra en Windowsserver precis som om windowsservern vore deras laptop, där både usb, comport och usb portarna fungerar lika bra som om servern vore lokalt. (lite sämre prestanda såklart, men det gör ofta inte mycket vid programmering)

Det är lite samma sak med TCP/IP man kan argumentera för att det inte ens duger till att ha för att öppna och stänga ens kattlucka, då det ej är ett realtidsprotokol, folk anar inte hur sur katten blir om inte luckan öppnas inom 20ms.
Men tack vare att TCP/IP säljs i såna extremt stora volymer, så kan man idag för en billig peng fixa 10Gbit och man har då en såpass överkapacitet att det ej behöver vara ett realtidsprotokoll.

Vet om minst ett företag som gör rätt kritiska saker där man kör TCP i realtids-applikationer. TCP-delen kör inte 100 % inom specifikation, men tillräckligt nära för att den ska kunna kommunicera med "vanliga" system. Så nästan allt är möjligt med tillräckligt snävt definierat use-case.
Förutsätter i.o.f.s. att man bygger på rätt teknik, "vanlig" Ethernet är inte realtid men finns HW+utökningar som lägger till det.

Men nog enklare att välja något bättre anpassat, t.ex. CAN till din kattlucka. Både billigare + går relativt enkelt att designa med hårda realtiskrav

10 Gbit/s Ethernet ger inte hårda realtidsegenskaper, bara bättre genomsnittsfall (ok för "mjuk" realtid).

Du skriver ofta om "gammal programvara som inte längre uppdateras". Är helt med på att sådan finns i många verksamheter, men det går bara att använda på gamla saker som är i drift. För all nyutveckling vore det idioti att basera den på teknik som inte längre underhålls, rätt vanligt att tillhörande HW inte längre kan beställas och om den kan det är den ohemult dyr.

Givet artikelns innehåll kan man nog säga: även om dessa use-case finns är de en sådan försvinnande liten del av marknaden att de definitivt inte kommer avgöra ARM64 framgång/brist på framgång på desktop/server-marknaden.

Servermarkanden tror jag det inte finns någon återvändo, den kommer gå till ARM64 och det kommer bara accelerera i fart när företag som Nvidia ger sig in där.

Desktop-marknaden för Windows-datorer är långt ifrån säker. AMD gjorde (tyvärr) ett väldigt bra jobb med att ta x86 till 64-bit, man fixade en rad begränsningar som gjorde att 32-bit x86 hade börjat halka efter andra RISCar (Intel tillverkning var ju så långt före alla andra att de väldigt länge mer än nog kunde kompensera för detta).

Nu börjar x86_64 rejält visa sina svagheter när det kommit en "perfekt ISA" (för dagens krav) i form ARM64. Tyvärr, igen, ser det Intel presterat med APX ut att kunna fixa rätt många av problemen (man har "kopierat" allt från ARM64 som är rimligt utan att helt paja bakåtkompatibilitet).

Tror (och hoppas) att Intel är för sent ute här, APX kräver att all existerande programvara kompileras om för att man ska få prestandafördelarna. Men APX är ändå gjort så man kan gradvis gå från dagens x86_64 till APX, alla applikationer som använder APX kommer inte fungera på dagens CPUer (men man kan ju göra två versioner). Kollar på x86_64 övergången tog det väl ungefär ett decennium från lansering till det var "mainstream", APX lär behöva liknande tid för fullt genomslag (och första CPUn som stödjer det är inte släppt än, kanske Arrow Lake?).

Givet hur cementerat x86 är i Windows känns det inte alls självklart att ARM64 blir någon succé, 2024 överlägset mest intressanta lansering är ändå enheterna med Snapdragon X Elite och hur de står sig på Windows.

Skrivet av MegaMuztek:

Microkontrollerna inne i maskinerna kan säkert ofta vara linux. Men de som använder och kopplar ihop olika delar av en produktionslina är 100% windows och det har sin förklaring i att operatörerna har lättare att förstå det de är vana vid, maskinen (eller snarare maskinerna) jag jobbar vid är ca 70 meter lång med 18 olika stationer som ska samverka, en del automatiskt annat styrs av operatörer av de 18 stationerna så är de tillverkade i allt från Japan till Italien, Tyskland, Sverige mfl och måste därför ha ett OS som folk förstår och känner igen, de måste också kunna fungera ihop med varandra för att tex på signal från en Kato mätrobot göra justering i en italiensk Costaputs eller en tysk Heidelbergfräs mm

Om det är just mikrokontrollers lär de inte köra Linux. I många fall lär de inte köra något OS alls, även om det börjar bli allt vanligare med enklare OS likt FreeRTOS då det börjar bli ett krav om man vill köra saker som Wifi och flera CPU-kärnor.

I de fallen jag menar kör man "riktiga" OS. Ett "embedded-system" behöver inte alls vara en enkel CPU, även om så typiskt är fallet när man använder 32-bit Arm. Finns också hyfsat med applikationer som använder relativt starka CPUer, historiskt dominerades detta av PowerPC och i undantagsfall x86 (har jobbat med Xeons i sådant kontext). Idag är PowerPC i praktiken helt ersatt av ARM64.

Och även om det i enstaka fall var så att det fanns ett Windows-system med för UI var det långt vanligare att den delen hanteras av enheten själv via lokal grafik-stack eller, allt mer vanligare nu, webapplikation. En av många fördelar att gå från de propretära embedded-OS:en till Linux var betydligt bättre stöd för den grafiska delen i lägen det är vettigt. Som jag förstår det är Android standardvalet idag för detta, tidigare var det andra Linux-stackar.

Så då kanske vi inte menade samma sak, jag menade fall där själva kontrollen av enheter sker m.h.a. en Windows-dator. Det känns för mig lite: "hur tänkte man när detta beslut togs"? Men finns rationella förklaring, typiskt handlar det om att sakerna är byggda på någon teknik som bara finns (eller i alla fall fanns när systemet designades) på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet om minst ett företag som gör rätt kritiska saker där man kör TCP i realtids-applikationer. TCP-delen kör inte 100 % inom specifikation, men tillräckligt nära för att den ska kunna kommunicera med "vanliga" system. Så nästan allt är möjligt med tillräckligt snävt definierat use-case.
Förutsätter i.o.f.s. att man bygger på rätt teknik, "vanlig" Ethernet är inte realtid men finns HW+utökningar som lägger till det.

Men nog enklare att välja något bättre anpassat, t.ex. CAN till din kattlucka. Både billigare + går relativt enkelt att designa med hårda realtiskrav

10 Gbit/s Ethernet ger inte hårda realtidsegenskaper, bara bättre genomsnittsfall (ok för "mjuk" realtid).

Du skriver ofta om "gammal programvara som inte längre uppdateras". Är helt med på att sådan finns i många verksamheter, men det går bara att använda på gamla saker som är i drift. För all nyutveckling vore det idioti att basera den på teknik som inte längre underhålls, rätt vanligt att tillhörande HW inte längre kan beställas och om den kan det är den ohemult dyr.

Givet artikelns innehåll kan man nog säga: även om dessa use-case finns är de en sådan försvinnande liten del av marknaden att de definitivt inte kommer avgöra ARM64 framgång/brist på framgång på desktop/server-marknaden.

Servermarkanden tror jag det inte finns någon återvändo, den kommer gå till ARM64 och det kommer bara accelerera i fart när företag som Nvidia ger sig in där.

Desktop-marknaden för Windows-datorer är långt ifrån säker. AMD gjorde (tyvärr) ett väldigt bra jobb med att ta x86 till 64-bit, man fixade en rad begränsningar som gjorde att 32-bit x86 hade börjat halka efter andra RISCar (Intel tillverkning var ju så långt före alla andra att de väldigt länge mer än nog kunde kompensera för detta).

Nu börjar x86_64 rejält visa sina svagheter när det kommit en "perfekt ISA" (för dagens krav) i form ARM64. Tyvärr, igen, ser det Intel presterat med APX ut att kunna fixa rätt många av problemen (man har "kopierat" allt från ARM64 som är rimligt utan att helt paja bakåtkompatibilitet).

Tror (och hoppas) att Intel är för sent ute här, APX kräver att all existerande programvara kompileras om för att man ska få prestandafördelarna. Men APX är ändå gjort så man kan gradvis gå från dagens x86_64 till APX, alla applikationer som använder APX kommer inte fungera på dagens CPUer (men man kan ju göra två versioner). Kollar på x86_64 övergången tog det väl ungefär ett decennium från lansering till det var "mainstream", APX lär behöva liknande tid för fullt genomslag (och första CPUn som stödjer det är inte släppt än, kanske Arrow Lake?).

Givet hur cementerat x86 är i Windows känns det inte alls självklart att ARM64 blir någon succé, 2024 överlägset mest intressanta lansering är ändå enheterna med Snapdragon X Elite och hur de står sig på Windows.

Om det är just mikrokontrollers lär de inte köra Linux. I många fall lär de inte köra något OS alls, även om det börjar bli allt vanligare med enklare OS likt FreeRTOS då det börjar bli ett krav om man vill köra saker som Wifi och flera CPU-kärnor.

I de fallen jag menar kör man "riktiga" OS. Ett "embedded-system" behöver inte alls vara en enkel CPU, även om så typiskt är fallet när man använder 32-bit Arm. Finns också hyfsat med applikationer som använder relativt starka CPUer, historiskt dominerades detta av PowerPC och i undantagsfall x86 (har jobbat med Xeons i sådant kontext). Idag är PowerPC i praktiken helt ersatt av ARM64.

Och även om det i enstaka fall var så att det fanns ett Windows-system med för UI var det långt vanligare att den delen hanteras av enheten själv via lokal grafik-stack eller, allt mer vanligare nu, webapplikation. En av många fördelar att gå från de propretära embedded-OS:en till Linux var betydligt bättre stöd för den grafiska delen i lägen det är vettigt. Som jag förstår det är Android standardvalet idag för detta, tidigare var det andra Linux-stackar.

Så då kanske vi inte menade samma sak, jag menade fall där själva kontrollen av enheter sker m.h.a. en Windows-dator. Det känns för mig lite: "hur tänkte man när detta beslut togs"? Men finns rationella förklaring, typiskt handlar det om att sakerna är byggda på någon teknik som bara finns (eller i alla fall fanns när systemet designades) på Windows.

Nä, jag pratar inte om enbeded, utan om de datorer som operatören använder för att tex mata in de program som tillverkar den specifika produkten, dessa styr sen olika enbededsystem via styrkort och är inget som operatören behöver tänka på eller ens förstå (dock slängde vi ut den sista 95-burken för 2 år sedan att den fortfarande var kvar var för att tillverkaren av de styrkorten gick i konken för sådär 15 år sedan) , däremot att det blivit just windows har mycket att göra med att det även körs program för att få upp CAD-ritningar på skärmen osv. Ytterligare en sak är att dessa datorer sköts av lokal it-personal och då vill man ha supportavtal med en OS-utvecklare. Skulle dessa datorer köra tex linux så skulle antagligen varje maskintillverkare välja den distro de tycker passar dem och det skulle riskera att bli väldigt splittrat och kräva massor med olika avtal istället för ett hos Microsoft.
Så övergång till ARM är inte helt enkel och framförallt inte gratis för företagen