Microsoft blockerar anställda att använda Chat GPT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft blockerar anställda att använda Chat GPT

Det är inte första gången som ett stort teknikföretag säger åt anställda att inte använda verktyg så som Chat GPT, men i Microsofts fall var blockeringen i alla fall temporär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well no shit! ett under om större företag inte gör det!

Vi har till och med fått en chat gpt som bearbetar allt lokalt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Första säkerhetsrisken med Chat GPT, de kräver man verifierar sig med ens telefonnummer för att använda tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första säkerhetsrisken med Chat GDT, de kräver man verifierar sig med ens telefonnummer för att använda tjänsten.

Ja, jag använder aldrig tjänster som kräver mitt mobilnummer. Vansinnigt korkat!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, jag använder aldrig tjänster som kräver mitt mobilnummer. Vansinnigt korkat!

Instämmer. Det är en sak om man ska handla en dator från en butik och de vill ha ens mobilnummer för att smsa en kod, som man skriver tillbaka för bekräftelse. Jag förstår då syftet och kan gå med på detta.
När det gäller Chat GDP så varför i h-lskotta ska de ha ens telefonnummer? Det känns att de begär uppgifter de inte behöver och då kanske samtidigt inte är så noggranna med hur de hanterar dessa.

Permalänk
Medlem

Arla har en "egen" chatGPT.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Var det kanske så att de inte vill att anställda ska använda den öppna tjänsten hos OpenAI utan enbart deras egna slutna Azure OpenAI tjänst?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, jag använder aldrig tjänster som kräver mitt mobilnummer. Vansinnigt korkat!

Foliehatt? Kan googla på ditt namn och få ut vart du bor, om du äger bilar, vad du har för nummer, vad du tjänar etc.

Så vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Foliehatt? Kan googla på ditt namn och få ut vart du bor, om du äger bilar, vad du har för nummer, vad du tjänar etc.

Jag vill inte att mitt mobilnummer ska översvämmas av reklam-sms, säljsamtal och liknande. Sen är identitet i sig inget problem, men information kopplad till identitet kan vara det, i orätta händer.

Jag har absolut inget emot att offentlig information är tillgänglig. Det tycker jag är både viktigt och bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Företag får blockera vad dom vill. Passar det inte får man söka sig vidare.

Utöver det så är det alldeles för lätt att tex ta ett reg nr och råna någon på tex bilen anser jag.
Man kan ta reda på det mesta om en person genom regnr, namn, person nummer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att använda ChatGPT eller liknande är kopiöst användbart på jobbet. Går sjukt snabbt att skriva ansible playbooks, div. script och felsöka problem. Magiskt verktyg i DevOps-liknande roller med både drift och utveckling.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har absolut inget emot att offentlig information är tillgänglig. Det tycker jag är både viktigt och bra.

I tider av mycket grov systemhotande kriminalitet lär även naiva svenskar behöva tänka om. Lyckligtvis är förändringar på väg.

https://techlaw.se/sverige-regeringen-tillsatter-utredning-om...

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

Att använda ChatGPT eller liknande är kopiöst användbart på jobbet. Går sjukt snabbt att skriva ansible playbooks, div. script och felsöka problem. Magiskt verktyg i DevOps-liknande roller med både drift och utveckling.

Visst, men företagen kanske inte vill att de anställda skall trycka in saker som kunddatabasen eller alla inköpspriser i ChatGPT. Det kan vara information man inte vill dela med sig av.

Typo.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Visst, men företagen kanske inte vill att de anställda skall trycka in saker som kunddatabasen eller alla inköpspriser i ChatCPT. Det kan vara information man inte vill dela med sig av.

Visst är det så. På mitt jobb får man vara supernoga med vad man petar in, ändra hostnames m.m. Skulle inte förvåna mig om det kommer ut on-prem lösningar för chatgpt-varianter i framtiden.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

I tider av mycket grov systemhotande kriminalitet lär även naiva svenskar behöva tänka om. Lyckligtvis är förändringar på väg.

https://techlaw.se/sverige-regeringen-tillsatter-utredning-om...

Ett vansinne att förstöra den öppenhet vi har. Djupt, djupt tragiskt att man offrar så viktiga saker i röstfiskarsyfte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Visst är det så. På mitt jobb får man vara supernoga med vad man petar in, ändra hostnames m.m. Skulle inte förvåna mig om det kommer ut on-prem lösningar för chatgpt-varianter i framtiden.

Finns redan, vi fick den precis. Vi är Microsoft s
Certified företag med ca 100k anställda. Endast beta just nu men vi ska träna den på vår interna data också och sen utvärdera. Licensen kostar apa!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns redan, vi fick den precis. Vi är Microsoft s
Certified företag med ca 100k anställda. Endast beta just nu men vi ska träna den på vår interna data också och sen utvärdera. Licensen kostar apa!

Precis, samma här. Kört på vår data sedan sommaren och information delas inte. Allegedly.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Foliehatt? Kan googla på ditt namn och få ut vart du bor, om du äger bilar, vad du har för nummer, vad du tjänar etc.

Så vad spelar det för roll?

Lite skillnad.. Det ena går att få borttaget (Enligt GDPR) medan det andra kan leda till att ens mobiltelefon i bästa fall spammas med SMS som innehåller phising-länkar. Så detta argument att man skall ge ut X bara för att det ändå går att få tag i om man aktivt söker efter det är bara underligt.

Skrivet av cyklonen:

Ett vansinne att förstöra den öppenhet vi har. Djupt, djupt tragiskt att man offrar så viktiga saker i röstfiskarsyfte.

Håller inte alls med. Om du läser förslaget noga så inser du att det mer eller mindre bara är en utökning av GDPR.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Håller inte alls med. Om du läser förslaget noga så inser du att det mer eller mindre bara är en utökning av GDPR.

Och jag tycker att GDPR är komplett vansinne. Jag hade avskaffat den lagen/direktivet direkt om jag fick bestämma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och jag tycker att GDPR är komplett vansinne. Jag hade avskaffat den lagen/direktivet direkt om jag fick bestämma.

Okej. Så personlig integritet ligger alltså inte högt på din lista över rättigheter?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Lite skillnad.. Det ena går att få borttaget (Enligt GDPR) medan det andra kan leda till att ens mobiltelefon i bästa fall spammas med SMS som innehåller phising-länkar. Så detta argument att man skall ge ut X bara för att det ändå går att få tag i om man aktivt söker efter det är bara underligt.

"Säljbolag" köper många gånger in sina telefonlistor inför reklamsms och säljsamtal från företag som får tag i sitt kundunderlag på det öppna internet.
Så om man visar sitt telefonnummer tillsammans med adress på typ eniro/hitta osv så är ju skillnaden noll.

Anledningen till att man kräver mobilnummer lär vara för att motverka bottar. Jag har då inte fått ett enda säljsamtal eller sms sen jag reggade mig på openai.

Men visst, överlag är jag väldigt emot att lämna ut mer uppgifter än nödvändigt till företag. Om man dock vill bli kund så får man väl överväga huruvida det positiva överväger det negativa. Vilket det enligt mig gör med råge i detta fall och mitt nummer syns inte ens offentligt på internet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Det kan vara rimligt att företaget har regler om hur man får använda det. Jag tänker att dessa AI samlar ju in information från användarna för att skaffa sig "kunskaper". Risken är att företagshemligheter läcker ut den vägen när botten sprider denna information vidare till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första säkerhetsrisken med Chat GDT, de kräver man verifierar sig med ens telefonnummer för att använda tjänsten.

Har dom ändrat det nu? När jag reggade mig behövdes det inte. Men det är väl något bottskydd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Okej. Så personlig integritet ligger alltså inte högt på din lista över rättigheter?

Hans argument är att det är okej med offentliga uppgifter men vad som är offentligt är olika från land till land. Om han hade bott i ett land där mobiltelefonuppgifterna var offentliga så hade han inte haft några problem med det. Lite märkligt men men...

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Har dom ändrat det nu? När jag reggade mig behövdes det inte. Men det är väl något bottskydd.

Ja, det krävs nu och då jag är en bot som ej kommer åt att prata med Chat GPT boten så blir jag sur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Precis, samma här. Kört på vår data sedan sommaren och information delas inte. Allegedly.

Hur påstår de att datan används då? Att allt som matas in av någon på ert företag används för att träna upp er kopia av modellen men inte används utanför? Dvs om någon hos er råkar mata in något känsligt och sen någon annan frågar om samma sak så kan den känsliga informationen potentiellt visas?

Vi har stränga regler mot att mata in någonting överhuvudtaget från en kund i en chatbot eller nåt liknande. Självklart främst för att det inte ska komma ut på nätet men mycket information får ju inte ens komma till en annan konsult. Vore lite intressant att höra hur de här lokala versionerna fungerar.

Permalänk
Medlem

Det är inte okej att arbetsplatser blockerar ChatGPT och liknande. Om dom ska börja blockera det, då kan de väl blockera hela internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Det är inte okej att arbetsplatser blockerar ChatGPT och liknande. Om dom ska börja blockera det, då kan de väl blockera hela internet

Varför skulle det inte vara ok att blocka siter som kan vara direkt skadliga för företaget?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första säkerhetsrisken med Chat GDT, de kräver man verifierar sig med ens telefonnummer för att använda tjänsten.

Skrivet av cyklonen:

Ja, jag använder aldrig tjänster som kräver mitt mobilnummer. Vansinnigt korkat!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer. Det är en sak om man ska handla en dator från en butik och de vill ha ens mobilnummer för att smsa en kod, som man skriver tillbaka för bekräftelse. Jag förstår då syftet och kan gå med på detta.
När det gäller Chat GDP så varför i h-lskotta ska de ha ens telefonnummer? Det känns att de begär uppgifter de inte behöver och då kanske samtidigt inte är så noggranna med hur de hanterar dessa.

Appar såsom über, foodora, Lime har ju alla det? Har ni aldrig använt någon av dessa appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Hur påstår de att datan används då? Att allt som matas in av någon på ert företag används för att träna upp er kopia av modellen men inte används utanför? Dvs om någon hos er råkar mata in något känsligt och sen någon annan frågar om samma sak så kan den känsliga informationen potentiellt visas?

Vi har stränga regler mot att mata in någonting överhuvudtaget från en kund i en chatbot eller nåt liknande. Självklart främst för att det inte ska komma ut på nätet men mycket information får ju inte ens komma till en annan konsult. Vore lite intressant att höra hur de här lokala versionerna fungerar.

Bara det vi tränar modellen sparas hos Microsoft men det används inte till något annat än den specifika modellen som tränas. Prompt och svar för användarna sparas inte alls.

Vi har en egen chatGPT lösning för generell data (otränad modell) och även applikationer som är tränade med specifik data.

OpenAi chatGPT är tillgängligt för oss också men där får vi så klart inte dela något känsligt för då får vem som helst den informationen serverat när de ber om den i framtiden.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB