Helgsnack: Tipsa om lättdrivna spel!

Permalänk
Medlem

Det lata svaret, alla spel äldre än 10 år eller pixelspel.
Dead space 1-3
Half life 1-2
Diablo 1-3
Ori 1-2
Mass effect 1-3
Torchlight 1-3
GTA 1-5

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Starsector

Permalänk
Medlem

Jag och äldste grabben fick nys om 2a världskriget spelet "Enlisted".
Faktiskt riktigt bra och lättdrivet fps lir på vår potatis PC.
(Pentium G4560, 8gb ram, 1050 2gb)
Kan rekommenderas.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

Det lata svaret, alla spel äldre än 10 år eller pixelspel.
Dead space 1-3
Half life 1-2
Diablo 1-3
Ori 1-2
Mass effect 1-3
Torchlight 1-3
GTA 1-5

Ska ju vara något som är värt att spela också. Annars kan man lika gärna installera pacman och donkey kong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det enkelt att få till på steam deck?
Witcher 3 funkade galant på decken innan uppdateringen med 45 fps. Gick ner till 26 i första byn efter den uppdateringen så lade det spelet på is där ett tag.

Jag har inte Decken och vet inte om det skiljer i SteamOS, men i library -> properties -> betas i Steam på Windows så kan man välja att köra den gamla versionen.

Permalänk

Witcher 3 är väl inte direkt lättdrivet?! Framförallt inte efter senaste uppdateringen. Vad sitter ni på för NASAriggar egentligen?!

Permalänk
Avstängd

Skyrim och Overwatch 2

Permalänk
Medlem

Binding of Isaac och Vampire survivors. Allt man behöver på en slö dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Binding of Isaac och Vampire survivors. Allt man behöver på en slö dator.

Ja, Binding of Isaac har rullat ett par timmar på min laptop, närmare 3000 enligt Steam. Börjar kunna stats på alla föremål nu 🙈

Permalänk
Medlem

Crysis är väl rätt så lättdrivet nuförtiden.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Måste tipsa om detta plattformsspel som släpps på måndag.

Bzzzt:
https://store.steampowered.com/app/1293170/Bzzzt/

Har varit med och översatt det till svenska – blev inte helt oväntat mer jobb med det än väntat.

Nu har jag inte testat det på allt för gammal hårdvara, men som 2D-spel kan jag inte tänka mig att det är allt för krävande, även om det är mycket som rör sig i vissa scener. DirectX 10 står som minimum på Steam för Windows-versionen.

Om någon spelar och får för sig att köra det på svenska så får ni gärna komma med synpunkter på översättningen. Har redan en detalj jag tänkt justera, men det kommer bli efter spelet är släppt.

Körde igenom demot nu på Steam Deck. Fungerar utan problem.
Trevligt plattformslir med passande musik.

Hittade dock inte svenska som språk i Steam?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kör 95% äldre/gamla spel. Gog.com är en gåva från ovan. Så mycket bra där. Masters of orion 2 och warlords battlecy 2 och 3 är favoriter. Men skulle kunna göra en lång lista

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Måste tipsa om detta plattformsspel som släpps på måndag.

Bzzzt:
https://store.steampowered.com/app/1293170/Bzzzt/

Har varit med och översatt det till svenska – blev inte helt oväntat mer jobb med det än väntat.

Nu har jag inte testat det på allt för gammal hårdvara, men som 2D-spel kan jag inte tänka mig att det är allt för krävande, även om det är mycket som rör sig i vissa scener. DirectX 10 står som minimum på Steam för Windows-versionen.

Om någon spelar och får för sig att köra det på svenska så får ni gärna komma med synpunkter på översättningen. Har redan en detalj jag tänkt justera, men det kommer bli efter spelet är släppt.

Det där såg riktigt trevligt ut!
Måste testat på potatisen!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om det kvalificerar in som ett spel men Xbox Cloud Gaming är lättdrivet så länge man har en bra uppkoppling. Finns mycket att välja på där dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Witcher 3 är väl inte direkt lättdrivet?! Framförallt inte efter senaste uppdateringen. Vad sitter ni på för NASAriggar egentligen?!

Stänger man av RT flyter det väl på hyfsat. Är inte jätteförtjust i RT eftersom det gör spelet mindre atmosfärrikt. T.ex. i träsk o.s.v. ser vattnet väldigt klart och reflektivt ut istället för dunkelt och hotfullt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Körde igenom demot nu på Steam Deck. Fungerar utan problem.
Trevligt plattformslir med passande musik.

Hittade dock inte svenska som språk i Steam?

Kul!
Nej, demot är inte översatt (separat bygge). Var lite mer än en vecka sedan jag började på översättningen, så det har varit ganska mycket att hinna med (flera sena kvällar...). Men det kommer alltså finnas med svenska som språkval i fullversionen som kommer på måndag.

Skrivet av metalmac:

Det där såg riktigt trevligt ut!
Måste testat på potatisen!

Yay!
Ja, utvecklaren (Ko.dll) är grym på pixelgrafik.
https://kodll.itch.io/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Förresten quake har ju kommit ut i ny remaster. Krävs nog inte så mycket för att driva det. Fast jag måste säga att jag upplevde själva storyn mycket häftigare när det släpptes. Antar kraven har höjts lite på senare år.

Edit: Finns även något crt-mode. För dom som inte uppdaterat sen -98 typ. Så passa på ni som har gamla fossiler kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Konstig titel. Det är väll lättdrivna spel det finns oändligt många av till skillnad från den handfull av next gen spel som pushar hårdvara från senaste åren

Exakt, tråden skulle behövt någon mer kriterie för att vara intressant, nu är innefattas ju de allra flesta bra spel som släppts någonsin.

Skrivet av str8forthakill:

Eve online med ctrl-alt-shift-f9 , stänger av grafiken och lämnar bara Ui't på en svart bakgrund.

Tack för tipset, hade ingen aning om detta. Väldigt användbart, nu kan spelet idla utan att dra en massa onödiga resurser. Det visade sig dock endast vara ctrl-shift-f9.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Jag fick en helt nu upplevelse av Crisis 2 och 3 sist jag spelade dem var med I7 2700k 16G DDR 3 och crossfire grafik a 1gig per styck🤣😂😆 samt en medioker 24" LG skärm!! Med dagens standar! Och tror inte jag körde 3an maxad upplösning då nu med 32" högupplöst välvd färgexplotion.. 2 an var gött när inledningen av NY tonar upp ödsligt och tomt..Nostalgi

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

Jag fick en helt nu upplevelse av Crisis 2 och 3 sist jag spelade dem var med I7 2700k 16G DDR 3 och crossfire grafik a 1gig per styck🤣😂😆 samt en medioker 24" LG skärm!! Med dagens standar! Och tror inte jag körde 3an maxad upplösning då nu med 32" högupplöst välvd färgexplotion.. 2 an var gött när inledningen av NY tonar upp ödsligt och tomt..Nostalgi

Det låter som den där gamla setupen slår min på fingrarna i dagsläget:)

Permalänk
Medlem

3D Pinball Space Cadet

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Slänger väl in ett gäng jag också.

Lite äldre titlar:
Alien Isolation.
Bioshock spelen.
Dishonored 1 & 2
Grim Dawn
Prey
Alan Wake
Trine 1-4
Kingdoms of Amalur
Immrtals Fenyx Rising
Observer: System Redux

Lite nyare titlar:
Blacktail
Trek to Yomi
Trine 5
The Ascent

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dreijer:

Jag tar gärna emot spel som går fint på Apples processorer. Det får väl ändå anses vara lättdrivna spel. Tex Disco Elysium; som jag kör nu.

De flesta på Apple Arcade hamnar ju i den kategorin, många fungerar OK-ish även på "vanliga" M1 på en 4k skärm.

Några av de jag kör är

HEROish
Mini Motorways
Cityscapes: Sim Builder
Survival Z

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag vill nog lyfta fram Castle of Illusion https://store.steampowered.com/app/227600/Castle_of_Illusion/ , en remake av det gamla klassiska SEGA-spelet. Kan inte riktigt spelas på en potatis, men närapå. Barnen spelade igenom det på en HTPC med Athlon X4 och Radeon HD 6670 tror jag det var, i 720p etc visserligen och nedskruvade settings.

Jag tycker nog de rekommenderade kraven känns lite låga idag, om man vill ha 1080p i 60fps med högsta settings (finns inte så mycket att ställa in visserligen).

Hur som helst, ett fantastiskt spel som jag alltid rekommenderar. Däremot är det såklart för enkelt för en hardcore gamer, det här är mer för oss casuals eller barn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Gillar man lättdrivna Metroidvanias så är ju Ori and the Blind Forest och Ori and the Will of the Wisps självklara spel, men också Dead Cells o Shovel Knight passar in där. Sen är också Hyper Light Drifter helt fantastiskt, o så har vi ju Fez som är ett riktigt klassiskt pusselspel.

O så sist men verkligen inte minst vill jag som alltid rekommendera Outer Wilds. Kanske inte riktigt lika lättdrivet som spelen ovan, men fortfarande ganska snällt ändå. Ett ganska så annorlunda spel som jag o många andra verkligen ÄLSKAR, men samtidigt ett spel som man inte ska prata så mycket om då man ska spela det så blint det bara går. Men så kort som möjligt så är det ett storydrivet spel med helt fantastisk musik där man flyger runt i ett solsystem o undersöker planeter

Permalänk
Medlem

Ett av mina gamla favorit spel från 90talet är Theme hospital - för bäst upplevelse spelas det idag med open source motorn CorsixTH och då tycker jag det håller riktigt bra. En kopia av originalet krävs för installation:

https://github.com/CorsixTH/CorsixTH#getting-started

(random lets play)

---

Om man vart sugen på Baldurs gate 3 så undrar jag om inte Dragon Age: origins kan falla i smaken. Ett storslaget rollspel från Biowares glansdagar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Samtliga X-Com spelen lirar ju fint på gammal hårdvara. Och X-Com Chimera Squad är en förbisedd liten guldklimp.

Annars om man har riktigt gamla grejor så kan man inte gå fel med Wing Commander serien. 3,4 borde nog ändå gå på något relativt nytt om man inte har en gammal pentium i gömmorna

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Slänger in Loop Hero och givetvis Runescape.

Permalänk
Medlem

Lättdrivna men riktigt roliga spel på rak arm:

Grindstone (pusselspel)

Hades

Rome: total war

Dark Souls 1

Tetris

Mini Motorways

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Gillar man lättdrivna Metroidvanias så är ju Ori and the Blind Forest och Ori and the Will of the Wisps självklara spel, men också Dead Cells o Shovel Knight passar in där. Sen är också Hyper Light Drifter helt fantastiskt, o så har vi ju Fez som är ett riktigt klassiskt pusselspel.

O så sist men verkligen inte minst vill jag som alltid rekommendera Outer Wilds. Kanske inte riktigt lika lättdrivet som spelen ovan, men fortfarande ganska snällt ändå. Ett ganska så annorlunda spel som jag o många andra verkligen ÄLSKAR, men samtidigt ett spel som man inte ska prata så mycket om då man ska spela det så blint det bara går. Men så kort som möjligt så är det ett storydrivet spel med helt fantastisk musik där man flyger runt i ett solsystem o undersöker planeter

Ori-spelen är riktigt bra.