Användare rapporterar om problem att installera Windows 11 23H2

Permalänk
Medlem

För mig gick det bra. Inga felkoder eller dyligt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad har du för version? (Se t.ex. winver)

Trodde inte att flikarna var något som hölls tillbaka, till skillnad från vissa andra ändringar...

Jag har 21H2, det är väl den som fick flikarna?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Jag har 21H2, det är väl den som fick flikarna?

Det tror jag inte.

22H2 (förra årets version) fick flikar i en uppdatering nu i år och 23H2 (årets version) har haft flikar från start.

21H2 är väl end-of-life nu? (får inga uppdateringar öht)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag får denna felkod när jag försöker...
0x80070246

Det ska inte vara enkelt. Får se om jag lyckas lösa det, inte lyckats so far.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det tror jag inte.

22H2 (förra årets version) fick flikar i en uppdatering nu i år och 23H2 (årets version) har haft flikar från start.

21H2 är väl end-of-life nu? (får inga uppdateringar öht)

öööö jaha, men vafan, jag trodde man fick uppdateringarna automatiskt, måste man göra nått speciellt för att uppdatera till 22h2/23h2?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För oss som tröttnat på irrelevanta och fåniga inlägg då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Humour

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

öööö jaha, men vafan, jag trodde man fick uppdateringarna automatiskt, måste man göra nått speciellt för att uppdatera till 22h2/23h2?

Nej, iaf inte om man inte varit där och petat på något så... Finns ju group policies osv som kan begränsa uppgraderingar, t.ex.

Även om det inte dyker upp i Windows Update så antar jag att du kan runda det genom https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

För er som tröttnat på att Windows krånglar 😝
https://www.linuxmint.com

Linux Mint är i alla fall perfekt för nostalgiker som vägrar släppa veterantekniken X.Org (X Window System) från 1984.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Fyfan, aldrigg stött påt.. Iofs kör ju win 10 än så idgf😂

Permalänk

Jag kan inte ens få Windows 11 att fungera på mina datorer 8700k och 5950x 🤣

Permalänk
Medlem

TLDR; ryck ur eventuella pci-e nätverkskort.

Inte fått 23h2 än men hade ett väldigt udda fel med 22h2 som jag till slut lyckades lösa och som jag tror kan förklara iaf en del av de fel personer upplever med 23h2.

Felet uppdagade sig initialt vid uppdatering genom Windows update, datorn startade om för att installera men under uppstarten gick det fel, gav olika kryptiska meddelanden, olika meddelanden vid olika försök men något av dem syftade iaf till drivrutin. I samtliga fall gjorde datorn rollback till innan 22h2.

Testade även med att ladda ner uppdateringen manuellt. Samma resultat.

Laddade ner ISO och startade installationsprogrammet inifrån Windows för att uppdatera. Samma resultat.

Blåste hela datorn och gjorde en ren nyinstallation, samma resultat.

Det som till slut löste problemet var att jag tog ut ett extra (pci-e) nätverkskort jag hade i datorn.

Efter att Windows installerats stoppade jag tillbaka nätverkskortet och allt gick bra... Tills jag stoppade i nätverkskabeln i "det extra" (pci-e) nätverkskortet, varpå datorn blåskärmade inom någon sekund. Detta beteende skedde varje gång jag försökte ansluta nätverkskabeln till det kortet. Kortet i sig funkade bra i Windows 11 innan 22h2 och jag har verifierat att så fortfarande är fallet. Kan dra slutsatsen att kortet i sig är felfritt med Windows egna drivrutiner för det får datorn att blåskärma.

Hoppas detta hjälper någon.

Stavfel
Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Rör aldrig något som fungerar. Det gäller det mesta men speciellt Windows. Använder man lite mer udda program så är det hög risk att installera uppdateringar. Förra gången slutade diagnosverktyget Autocom att fungera t ex. Det tog en bra stund att hitta en lösning på detta och att det berodde på en uppdatering. Stäng av allt vad autouppdaterumfar heter och låt den bara uppdatera ifall du saknar något som uppdateringen löser. Samma med Android på telefon. Helt plötsligt känner man inte igen sin egen telefon.

Permalänk
Medlem

Har inte fått 23H2 uppdateringen på min dator än, däremot fick jag ner uppdateringen direkt till Windows 11 som jag kör i Hyper-V på samma dator. 🙄

Permalänk
Hedersmedlem

Tog mig ett halvår och över 8 uppgraderingsförsök för att hoppa från en av de tidigare versionerna upp till 21H2.
Kvar på den och kan inte annat än vara besviken på Microsoft. Efter att lägga till en NVME disk och försökt uppgradera några gånger så slutade windows licensen att validera. Och jag har en giltig licens. Det är långt ifrån felfritt med hemmabygge och windows 11.
Jobbar man med IT orkar man inte felsöka en dator efter arbetstid, inte när man har familj i alla fall. I dagläget orkar jag inte försöka fixa något som fungerar hyffsat. risken att det slutar fungera helt är för stor.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Det gick bra för mig på Gaming-Laptopen. Det brukar det göra på den datorn. På min stationära hade det säkert blivit problem för kunde knappt inte få ned 22h2 förra året. Blev en massa strul och mitt ljudkort tappade hälften av all funktionalitet. Jag gick tillbaka till Windows 10 på den när jag bytte hårddisk. Kan vara all min kringutrustning med gamla drivrutiner som strular med alla nya säkerhetsfunktioner i det fallet.

Permalänk

Jag får felkod när jag försökt.

Men misstänker att det är pga att 45gb ledigt utrymme är för lite eller nått.

Måste gå igenom min appdata mapp ligger jäkla massa rester efter program å skit i den å tar plats.

Minns sist ja rensa appdata på gammalt skit löste det upp typ 20gb eller nått åt hållet är det enda jag kan komma på som ev kan va problemet.

iofs inte fått fått den i win update än men försökt ett par gånger med updateringsassistenten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag får felkod när jag försökt.

Men misstänker att det är pga att 45gb ledigt utrymme är för lite eller nått.

Måste gå igenom min appdata mapp ligger jäkla massa rester efter program å skit i den å tar plats.

Minns sist ja rensa appdata på gammalt skit löste det upp typ 20gb eller nått åt hållet är det enda jag kan komma på som ev kan va problemet.

iofs inte fått fått den i win update än men försökt ett par gånger med updateringsassistenten.

Hämta 23H2 ISO-filen så kan du uppgradera inifrån windows och samtidigt behålla filer och inställningar.
Sen kan du använda Disk-Clean-Up som du kan hitta i Sök/ Alla Program -> Windows Tools för att rensa bort gamla nedladdningsfiler.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har fem datorer som jag har försökt uppgradera till W11 23H2. Två var HP laptop som kom med W11. Där gick det bra. Tre st var äldre datorer som körde W10. De uppfyller inte kraven på W11 (CPU är för gamla) men jag har lyft en till W11 22H2 utan problem. En av de gamla klarade 23H2 direkt med nedladdad ISO. De andra två fungerade inte med samma ISO.De dog under installationen och jag orka de inte felsöka i loggen. Däremot fungerade de att lyfta till W11 22H2 med ISO. Konstigt...

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Hämta 23H2 ISO-filen så kan du uppgradera inifrån windows och samtidigt behålla filer och inställningar.
Sen kan du använda Disk-Clean-Up som du kan hitta i Sök/ Alla Program -> Windows Tools för att rensa bort gamla nedladdningsfiler.

Givetvis körde jag disc cleanup först men de löste inte upp mer än typ 5Gbyte eller nått åt hållet.

Dock en rensning i appdata på gammla rester löste upp typ 30Gbyte som inte cleanup fixade.
Men inten äns med 90Gbyte ledigt gick det så något annat.

Men i gen panik kan lina gärna vänta på windows update.

Typ inget isom lockar i uppdateringen ändå.

Kan tro att det grundar sig i att det är en gammal win 10 tech preview från typ 2015 som jag bara uppgraderat sen dess till win 11.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows