Användare rapporterar om problem att installera Windows 11 23H2

Permalänk
Melding Plague

Användare rapporterar om problem att installera Windows 11 23H2

Okända fel med felkoder som 0x800f081f och 0x80246019 sätter stopp för en del användare att installera den nya stora uppdateringen av Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte stött på detta problem och fungerade bra för mig och min installation. Det jag däremot har tänkt på nu i helgen är att min CPU går allmänt svalare. Någon annan som tänkt på detta?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ingen mening med att köra DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth om SFC /scannow returnerar OK, just saying.
Är det inte OK och man vill spara tid så kör DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth direkt i stället

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Spontana tanken är att någon av dessa kanske har med de som inte har rätt hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontana tanken är att någon av dessa kanske har med de som inte har rätt hårdvara?

Jag har rätt hårdvara och har stora problem på 2 laptops och 1 stationär att uppdatera.

Så Nja, det är nog något man gjort knasigt med denna - precis som vanligt ..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har en 2022 DC server på jobbet som faktiskt får error som artikeln beskriver. De andra DC är det inget problem med och är också 2022.

Och jag körde sfc samt Dism utan framgång.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat mina två datorer här hemma. Inga problem.

Dator 1. 7600X
Dator 2. 12400F

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har rätt hårdvara och har stora problem på 2 laptops och 1 stationär att uppdatera.

Så Nja, det är nog något man gjort knasigt med denna - precis som vanligt ..

Precis som vanligt?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått den uppdateringen än ja

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Precis som vanligt?

Problem med uppdateringar, det om något är väl synonymt med Windows..?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Problem med uppdateringar, det om något är väl synonymt med Windows..?

Möjligt, har känt av det enstaka gånger men annars tycker jag dom fungerar smärtfritt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

Jag har inte fått den uppdateringen än ja

Den går att manuellt ladda ner. Tror inte de släpps till alla på en gång. Dock borde en sån här stor uppdatering / ny version av Windows 11 vara väl testad av Microsoft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Problem med uppdateringar, det om något är väl synonymt med Windows..?

Inte för de flesta maskiner. Men du kanske sitter på något unikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har inte stött på detta problem och fungerade bra för mig och min installation. Det jag däremot har tänkt på nu i helgen är att min CPU går allmänt svalare. Någon annan som tänkt på detta?

Kan inte säga att cpu:n är svarare hos mig

Skrivet av SuperSverker:

Problem med uppdateringar, det om något är väl synonymt med Windows..?

Extremt sällan jag haft problem med uppdateringar. Kan typ inte ens komma ihåg sist

Skrivet av Dunde:

Inte för de flesta maskiner. Men du kanske sitter på något unikt?

Håller med att det inte är så för de flesta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För er som tröttnat på att Windows krånglar 😝
https://www.linuxmint.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För er som tröttnat på att Windows krånglar 😝
https://www.linuxmint.com

Ooooh lord

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fick error 0x800f081f först, löste det, sen kom annat error, allt detta med uppdateringsassistenten.
Trottna på det hela och tanka ISOn istället, funka bra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hela Windows 11 är ett problem! Win11 är skit!
Själv så gick jag till Linux(EndeavourOS) och jag går ALDRIG tillbaka!
Alla datorer jag äger kör numera Linux.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Och där är jag klar med denna tråden

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Extremt sällan jag haft problem med uppdateringar. Kan typ inte ens komma ihåg sist
Håller med att det inte är så för de flesta

Nä men va skönt för dig, tack för ditt tillägg!

Självklart är det inte så för de flesta, men om 1% av användare rapporterar problem så är det fortfarande 15 miljoner användare som konsekvent får problem efter vart och varannan uppdatering.

Jag kan vara schysst - Säg att det är en halv procent av användare som får problem, det är ändå 99.5% tillförlitlighet - då är det bara runt hela Sveriges befolkning som har problem.

Edit*
Sorry för trist inlägg men det är rätt frustrerande när man konsekvent får brottas med datorer som halvt startar om konsekvent eller bara krånglar enbart pga satans Windows Update och sedan får höra att "Jag minsann har inga problem så då kan inte du ha det heller".

Tack för mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Microsnyft.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

Microfjopp och deras underbara felmeddelanden...

Citat:

Fel 0x80246019 betyder till exempel normalt att filsystemet har fel, att det saknas systemfiler eller att det finns för lite ledigt utrymme, men användare har fått upp det trots gott om ledigt utrymme och efter att ha kontrollerat filsystemet och Windows integritet.

Jösses. En detaljstudie i hur man inte ska göra det - vafan hjälper ett sådant felmeddelande? Om man lagar mat och får felmeddelandet 0x80246019 och tittar i receptsamlingen och det står att det kan betyda att ugnstemperaturen är fel, bostongurkan är slut eller förskäraren är slö...vad är det då som är felet? Tre helt skilda grejer som har typ noll med varandra att göra. Hur hjälper detta felsökandet???

Och så där är det alltid när jag kollat upp MS-felkoder. Varenda gång. Flera grejer som är lite blandad kompott, och extremt generella. Datorn blåskärmar helt plötsligt, gjorde inget speciellt. Vad säger felkoden? Jo, möjlig IRQ-kollision, USB-fel eller vakthund svarar ej. Typ. Vaddå USB-fel - ja det specificeras inte närmare än så. Tjoflöjt lixom!

En hex-felkod på 8 bytes har över 18,4 kvadriljoner möjliga värden eller nått sånt - använd dem för fan. Jag inser att det kan vara komplext, de här felkoderna automatgenereras säkert av något slags system enligt någon form av algoritm, men kan vi iallafall få en någotsånär unik betydelse istället för den här fullständiga soppan? Jösses...

Permalänk
Medlem

Installerade om min dator igår. Körde den inbyggda "Reset PC" och valde en cloud installation, och att inte spara något. Inga problem med installationen. Tyvärr löste den inte mitt problem. Ville komma åt Windows Copilot som man nu ska kunna aktivera via Personalization -> Taskbar. Tyvärr hjälpte inte det inte att installera om Windows. Ser den fortfarande inte :S

Permalänk
Medlem

Har inte själv haft problem med detta i just sammanhanget 23h2, men har ju sett Windows bete sig liknande vid tidigare uppgraderingar.

Själva huvudproblemet ur mitt perspektiv är användarföraktet som leder till den här situationen där ingen teknisk information om felet får visas när saker inte fungerar.
Det är där som det går från ett litet problem till ett enormt problem när någon liten detalj felar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens tabbar i utforskaren i 11an oavsett hur många uppdateringar jag drar in

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Jag har inte ens tabbar i utforskaren i 11an oavsett hur många uppdateringar jag drar in

Vad har du för version? (Se t.ex. winver)

Trodde inte att flikarna var något som hölls tillbaka, till skillnad från vissa andra ändringar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har inte blivit drabbad av 23H2 än. Ingen mening att stressa, låter andra betatesta uppdateringen först.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

För er som tröttnat på att Windows krånglar 😝
https://www.linuxmint.com

För oss som tröttnat på irrelevanta och fåniga inlägg då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Slank in utan problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Installerade den 8:e utan problem åtminstone. Om det är någon som känner sig nödgad så kan man ladda ned den via installationsassistenten om den inte rullat ut eller är tillgänglig för dig än.

https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2