Helgsnack: Tipsa om lättdrivna spel!

Permalänk
Medlem

Konstig titel. Det är väll lättdrivna spel det finns oändligt många av till skillnad från den handfull av next gen spel som pushar hårdvara från senaste åren

Hur som...

Sea of Stars är ett riktigt trevligt spel för er som gillar klassisk RPG i lättvikt tappning. Finns på gamepass just nu.
Chained echoes är också väldigt bra i samma kategori.

Hades och Factorio har några nämnt och det är riktigt bra spel.

Skrivet av Liff:

Heroes 3
Factorio

Heroes 3 är evigt ett absolut toppspel, för dom som är sugna på mer rekommenderar jag er att slänga ett öga på Songs of Conquest vilket är early access men det finns redan väldigt mycket gameplay och det är superlovande.

https://store.steampowered.com/app/867210/Songs_of_Conquest/

Permalänk
Medlem

Ion fury:

Klart en av mina favorit "boomer shooters". Gjord i build-motorn(samma som duke nukem 3d och blood), så det går att köra på nästan vad som helst. Det släpptes även nyligen en dlc som är riktigt trevlig:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic 3 med HD Mod och HotA, oslagbart och kan köras på vilken dator som helst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har några år på nacken nu men rekommenderas varmt om man missat:

Portal + Portal 2

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 1
Europa Universalis 3
Civilisation 4
Risk
Pinball FX3

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Heroes of Might and Magic 3 med HD Mod och HotA, oslagbart och kan köras på vilken dator som helst.

Läste först bara Might and Magic 3, den serien är oslagbar enligt mig! Även ifall de tidiga Heroes också är bra

Permalänk
Medlem

De flesta Lego-spelen, star wars, harry potter, sagan om ringen, …

Permalänk
Medlem

För de lite yngre som aldrig spelade C&C på 90-talet och för oss som älskade spelen så är C&C Remastered som innehåller både Tiberian Dawn och Red Alert, en väldigt trevlig upplevelse. Rekommenderas varmt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ultima Online

Jag har loggat in och lirade lite inte så länge sedan... 20 platser i bankbox för gratisspelare... Nej. Ea har inte gjort något desista 10 år.

Kluriga och inte krävande spel:
Oxygen not included
Don't starve
Ögon med mer ögongodis:
Whicher 3
Dead island 2
Dying light 2
Mer Arkaden spel:
Ori 1 & 2
Have a nice death

Permalänk

World of Tanks finns ju i SD och HD version, tror inte SD versionen kräver speciellt mycket.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Whicher 3

Kanske ska tilläggas att det gäller om man väljer att spela version 1.32 eller att tvinga DX11 i senaste uppdateringarna. Next Gen-uppdateringen gör spelet rätt tungdrivet, även utan RT.

Permalänk
Medlem

Brukar lira Tibia om jag tillgång till internet och en dator som presterar som en potatis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Mina favoriter har redan nämnts, så här är istället ett tips för dem som spelar Factorio på Linux (och Mac tror jag, men inte Windows): man kan slå på icke-blockerande sparning genom att öppna .factorio/config/config.ini och sätta non-blocking-saving till true (och se till att man avkommenterar raden genom att ta bort ;).

Det gör att spelet inte längre kommer pausa vid t.ex. autosave utan köra det i bakgrunden medan spelet fortsätter, vilket förbättrar upplevelsen en hel del när man har en klenare dator och/eller en stor fabrik (särskilt om man kör t.ex. Space Exploration med flera planeter). Det är tekniskt sett en experimentell funktion, men jag har inte upplevt några problem efter många hundratals timmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hades

Det har varit mitt bästa spel senaste åren som inte heller är så krävande

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Kanske ska tilläggas att det gäller om man väljer att spela version 1.32 eller att tvinga DX11 i senaste uppdateringarna. Next Gen-uppdateringen gör spelet rätt tungdrivet, även utan RT.

Är det enkelt att få till på steam deck?
Witcher 3 funkade galant på decken innan uppdateringen med 45 fps. Gick ner till 26 i första byn efter den uppdateringen så lade det spelet på is där ett tag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Stray fungerar mycket bra på ett gtx970.
Också Subnautica!

Permalänk
Avstängd

Trespasser 1998

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag har loggat in och lirade lite inte så länge sedan... 20 platser i bankbox för gratisspelare... Nej. Ea har inte gjort något desista 10 år.

Kluriga och inte krävande spel:
Oxygen not included
Don't starve
Ögon med mer ögongodis:
Whicher 3
Dead island 2
Dying light 2
Mer Arkaden spel:
Ori 1 & 2
Have a nice death

Finns ju andra shards att spela på än EA servern, går att hitta roliga och stora. Finns även andra launchers som kan underlätta och även spela på Linux och macOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Har några år på nacken nu men rekommenderas varmt om man missat:

Portal + Portal 2

+1

Roligast Coop 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tack för att du nämnde spelet! Är nog efter över 30 års spelande det spel jag förhoppningsvis har med mig om jag strandat på en ö och behöver bygga en kokosnötsdator för att få något att sysselsätta mig i väntan på räddning.

Spelat sedan lanseringen, har hundratals timmar, förmodligen närmare 1000 över alla plattformar jag har spelet på. Startar en ny karaktär och kör om från början typ vart annat år eller så, gillar speciellt att försöka optimera tiden tills växthuset är tillgängligt, men sedan allt mysigt "late game" innehåll som kommit under åren.

I regel alltid första spelet jag föreslår om någon funderar på att börja spela något eller något helt annat än det de normalt spelar.

11/10. Förvaltat Harvest Moon/Story of Season arvet perfekt och utvecklat konceptet och genren enormt.

Det är rätt roligt multiplayer också, sägs att nästa version ska innehålla en del med.

  • A new major festival

  • Two new mini festivals

  • New late-game content, which expands on each of the skill areas.

  • New items and crafting recipes

  • Joja alternatives to some of the end-game quests.

  • 100+ new lines of dialogue

  • Winter outfits for the villagers

  • New type of reward for completing billboard requests

  • (PC) Support for 8 player multiplayer

  • Many small additions and adjustments

  • New farm type

  • New secrets & more

Permalänk
Medlem

Hur lättdrivet ska det vara?

Eve online med ctrl-alt-shift-f9 , stänger av grafiken och lämnar bara Ui't på en svart bakgrund.

Recettear, spelade det på en laptop från 2001 med 32MB grafikkort som inte ens kunde spela 1080P .mkv filer utan att lagga.

Freelancer, flöt fint på samma laptop.

Civ 5 , dugligt med en modern iGPU

Permalänk
Medlem

Balatro - Beroendeframkallande Poker/Kort/Rougelike. Finns gratis demo på Steam
Dungeon Keeper Hold med moden KeeperFX, får en gammal klassiker att fungera bra på nya system, tillsammans med bugfixar och nya utmaningar. Går att få spelet för ~17kr på GOG just nu (-75% rabatt).

Permalänk
Medlem

Mental Omega

Gillar man RTS och närmare specifikt Red Alert 2 så är MO ungefär RA2 gånger tio.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Settlers 2
Heroes of might and magic III
Deus ex
Diablo 1 & 2

eller var det lite modernare spel vi letade efter nu?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Streets of Rage 4
Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

Visa signatur

Gigabyte B550 Gaming X V2 - AMD Ryzen 5 5600X - Corsair Hydro H100x - Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600 Mhz - Samsung 980 PRO 2TB - Kingston KC2500 2TB - Corsair RM750 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Homeworld 2 - Deathmatch ... "Prepare for enemy contact" 😎

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Aboouu. Blir minst en genomkörare av HL2 och DLC episoderna varje år. Brukar bli vid jul. Har kört denna jultradition sen det släpptes typ. Jag som väntat på episode 3 i över ett decennium så släppte dom nåt jäkla VR trams.

Hålller fullständigt med, men då har du väl kört Black Meza som är ettan i nyare format, också grymt kul.
Sedan är ju Dungeon Siege 1 och 2 förbannat kul att dra igenom, däremot tveksamt om det går på Windows 10, var ett tag sedan jag lirade dessa.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Hålller fullständigt med, men då har du väl kört Black Meza som är ettan i nyare format, också grymt kul.
Sedan är ju Dungeon Siege 1 och 2 förbannat kul att dra igenom, däremot tveksamt om det går på Windows 10, var ett tag sedan jag lirade dessa.

Oja Black Mesa införskaffades fast var på tok för tungdrivet för min dåvarande setup. Fast nu är jag med på banan igen. Så det har tagit plats i jultraditionerna.