Thermalright Peerless Assassin 120 SE – bra och billigt i balans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ni skulle testat versionen med 7 heatpipes.
Jag har den och den va mycket bättre än min Noctua D15.
Jag kyler en 14700K utan problem, köptes på Amazon för 520kr.

Den med 7 heatpipes kan tygla 280W för samma peng som den med 6 värmerör.

https://www.thermalright.com/product/phantom-spirit-120-se/

Och sen finns det en med 8st heatpipes.
https://www.thermalright.com/product/silver-arrow-ib-e-extrem...

Tyvärr är de inte tillgängliga på svenska marknaden på samma sätt som den testade som jag kan se. Men hoppas att Peerless Assassin bara är början för Thermalrights återkomst.

I så fall kan man ju även hoppas på att de ännu större modellerna kommer, t.ex: https://www.thermalright.com/product/frost-commander-140-blac...
5 st 8 mm Heatpipes är har mer prestanda än 8 st 6 mm.

Själv hoppas jag att någon av Macho modellerna blir tillgängliga här igen.

Permalänk
Medlem

Nu känner man sig rånad som köpte DH15 för 1299kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns temperaturmätningar vid 40 dBA normaliserat i testet (grafen långt ner ovanför ljudmätningarna).

Ahh! Jag är blind… tack för det!

För framtida test hade det varit intressant med denna bild vid fler ljudnivåer, kanske 30 och 50 med?

Permalänk
Medlem

Använde en PA120 i mitt senaste bygge. Sköter sin uppgift väl inuti ett NR200P.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Expertgissare

Tack för recensionen, ska köpa en kylare till min lillebrors uppgradering och hade helt tittat förbi den här kylaren, men nu blir det en beställning på denna

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

har samma model, köpt av en kille här på Sweclockers

Nu blev jag osäker på mig själv 🤣 inbillade jag mig bara att det var dämpning? Måste undersöka!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har den vita med rgb på min Ryzen 7 7700. Kyler väldigt bra och hörs inte med den fläktkurva jag har.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Zero Cool:

Nu blev jag osäker på mig själv 🤣 inbillade jag mig bara att det var dämpning? Måste undersöka!

Om jag förstår det rätt är gummidämpningen borttagen på "SE"-modellen.

Permalänk
Medlem

Thermalright gör riktigt bra grejer, mins när man för 20 år sen satte med en AMD Barton 2500+ och klockade som en galning med Thermalright kylare.
Har dock inte testat just denna då det blev en Noctua istället, men Sweclockers test och dom man sett innan har ju varit sjukt lovande.
Dock är det många som blandar ihop Thermalright med Thermaltake vilket är olyckligt, då thermaltake i mina ögon är rent skräp.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nu känner man sig rånad som köpte DH15 för 1299kr.

Beror ju på när du köpte din? Den fungerar ju riktigt bra fortfarande desutom fast det är en gammal sort..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag vet inte hur gammal din Noctua är men min dh14 är gammal nog för att börja gro en moppemusch så även fast den var dyrare så blir det med lite girl math ändå jävligt billigt.

Det jag undrar mest är hur enkel den är att montera? Att montera Noctua är som en dröm, att montera Dark rock pro 4 satte en fot i graven. Det är värt rätt så mycket för mig att inte behöva få en hjärnblödning varje gång jag ska montera kylaren

Håller helt med dig om att DRP4 var en mardröm att installera. Borde ha lärt mig från min Pure Rock och recensioner av be quiets! kylare. Enda sättet jag fick in den var genom att ta bort taket på min Meshify 2 Compact, inte alls kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Väldigt enkel tyckte jag, på AM5. Behövdes inget på baksidan. Bara två byglar som skruvades fast i standardfästena runt sockeln. Sen på med kylaren och skruva fast den med två lättåtkomliga skruvar i tidigare nämnda byglar.
Jämfört med 212+ som var den luftkylare jag monterade senast (säkert 10 år sedan) innan detta, var Peerless Assassin en njutning.

Har en också, exakt samma sätt att montera som en nictua d14 på am5

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har samma kombination, och har fläkten inställd på en extremt återhållen fläktkurva.
Tyst. Och tillräckligt sval för att aldrig throttla.
Naturligtvis mest CPU:ns vettiga effektbehov att tacka för det, men kylaren gör verkligen ett bra jobb till någorlunda rimligt pris också.

Japp verkligen, 7800x3d och denna kylare passar som hand i handsken. Jag orkar inte ställa in fläktkurvan, hör ändå inget när jag spelar..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ingen dämpning? Mina fläktar har gummitrianglar i hörnen.
Kanske skiljer sig mellan modellerna då, jag har den vita med vita RGB fläktar.

Det stämmer, SE har just enklare fläktar utan RGB och dämpning. Det är lite förvirrande faktiskt för Assassin finns i så många olika versioner nedan är det jag kommit fram till

Assassin 120 SE (finns bara i svart, utan RGB och utan gummidämpning)
Assassin 120 SE ARGB (finns i svart och vit, med rgb men utan gummidämpning )
Assassin 120 (finns i grå, svart och vit, utan RGB men med gummidämpning)
Assassin 120 ARGB (finns bara i vit, med RGB och gummidämpning)

så du lär ha Assassin 120 White ARGB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Ortovox:

Det stämmer, SE har just enklare fläktar utan RGB och dämpning. Det är lite förvirrande faktiskt för Assassin finns i så många olika versioner nedan är det jag kommit fram till

Assassin 120 SE (finns bara i svart, utan RGB och utan gummidämpning)
Assassin 120 SE ARGB (finns i svart och vit, med rgb men utan gummidämpning )
Assassin 120 (finns i grå, svart och vit, utan RGB men med gummidämpning)
Assassin 120 ARGB (finns bara i vit, med RGB och gummidämpning)

så du lär ha Assassin 120 White ARGB

Det skiljer också lite på tornen mellan icke SE och SE modellen. Något förvirrande och konstigt av dom att göra så många olika med så lite skillnader.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Samma fläktar hade ju varit kul som jämföresle, men det känns som rätt mycket jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

den kyler en 5800x3d utan problem.
Däremot är ditt chassi för litet med 2 mm

Jaså tror du den är för hög alltså :/

Skrivet av Strumpa:

https://i.imgur.com/GzXOati.jpg
Använde en PA120 i mitt senaste bygge. Sköter sin uppgift väl inuti ett NR200P.

Jaså har du lyckats få in den i ett NR200P med glasfönstret på?
Sitter och jagar nån kylare till min 5800X3D men kan inte riktigt bestäma mig om jag ska ha luft eller en AIO kylare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Ahh! Jag är blind… tack för det!

För framtida test hade det varit intressant med denna bild vid fler ljudnivåer, kanske 30 och 50 med?

40 dBA är en ganska bra sweet spot då i princip alla kylare på marknaden kommer att uppnå den ljudnivån någonstans på varvtalsregistret. Detsamma kan inte sägas om 50 dBA, medan 30 dBA är för lågt för att upprätthålla kylning under throttlingsnivån vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jaså tror du den är för hög alltså :/

Jaså har du lyckats få in den i ett NR200P med glasfönstret på?
Sitter och jagar nån kylare till min 5800X3D men kan inte riktigt bestäma mig om jag ska ha luft eller en AIO kylare.

iallfall när jag kollade på inet på ditt chassi och kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

40 dBA är en ganska bra sweet spot då i princip alla kylare på marknaden kommer att uppnå den ljudnivån någonstans på varvtalsregistret. Detsamma kan inte sägas om 50 dBA, medan 30 dBA är för lågt för att upprätthålla kylning under throttlingsnivån vid full belastning.

Ja jag menar mer att det är en punkt i ett helt område av zoner. Vissa kylare presterar ju väldigt bra när de är tysta, men kanske sämre topp-kylning, andra bra först när fläktarna varvar

Skulle vara trevligt att få en känsla av kylning vid flera ljudnivåer, men det kanske kräver ett helt annat typ av test inser jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jaså tror du den är för hög alltså :/

Jaså har du lyckats få in den i ett NR200P med glasfönstret på?
Sitter och jagar nån kylare till min 5800X3D men kan inte riktigt bestäma mig om jag ska ha luft eller en AIO kylare.

Hej, njaa jag kör utan glasfönster. Har för mig att de inte går med det utan de är precis att det får plats.Skulle kunna kolla om du verkligen vill veta

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det stämmer, SE har just enklare fläktar utan RGB och dämpning. Det är lite förvirrande faktiskt för Assassin finns i så många olika versioner nedan är det jag kommit fram till

Assassin 120 SE (finns bara i svart, utan RGB och utan gummidämpning)
Assassin 120 SE ARGB (finns i svart och vit, med rgb men utan gummidämpning )
Assassin 120 (finns i grå, svart och vit, utan RGB men med gummidämpning)
Assassin 120 ARGB (finns bara i vit, med RGB och gummidämpning)

så du lär ha Assassin 120 White ARGB

Har då en SE med rgb och gummi i hörnen. Dom kanske har olika tjocka gummi som sitter i hörnen?

Permalänk
Medlem

Bekännelse av ålder är när man ser en Thermalright recension och minns tillbaka till 2004 när man byggde en dator och köpte ett cooltek ct-600 baserat på er recension och även en Thermalright Si-120, hittar inte recensionen, men skulle minnas att det var Sweclockers som recenserade si-120 också

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Vad håller noctua på med?
De känns ju som apples motsvarighet bland kylare
Enligt prisjakt nu kostar NH-U12A 1360kr, det är nästan 3 gånger dyrare och den är endast marginellt bättre?

Kul att det finns ett bra alternativ - jag lägger hellre de ≈900kr på något annat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad håller noctua på med?
De känns ju som apples motsvarighet bland kylare
Enligt prisjakt nu kostar NH-U12A 1360kr, det är nästan 3 gånger dyrare och den är endast marginellt bättre?

Kul att det finns ett bra alternativ - jag lägger hellre de ≈900kr på något annat.

Därav borde ju denna egentligen fått Toppklass i betyg, då den kyler nästan lika bra som en som kostar 3 ggr mer.
Pris/Prestanda är ju otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Därav borde ju denna egentligen fått Toppklass i betyg, då den kyler nästan lika bra som en som kostar 3 ggr mer.
Pris/Prestanda är ju otroligt.

Ja jag funderade på hur man skulle kunna jämföra pris i förhållande till kylprestanda? Man kan kanske jämföra direkt mellan modellerna i testet med utgångpunkt i den kylaren man testar?

Thermaltake vs NH-U12A.
Med NH-U12A så får du 82,1-80,6 = 1,5 grader lägre medeltemperatur under Aida64 till priset av, 1360 - 499 = 861kr. Alltså 861/1,5 = 574kr per grad extra kylning jämfört med kylaren som testas.

Jag inser naturligtvis att det finns mer att ta i beaktande när man köper kylare men om vi vill åskådliggöra faktisk kylförmåga, skulle ovanstående funka?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tror denna fanns för ~300 på Amazon för ett tag sedan. Köpte 2 till en Xeon server som står i garaget, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja jag funderade på hur man skulle kunna jämföra pris i förhållande till kylprestanda? Man kan kanske jämföra direkt mellan modellerna i testet med utgångpunkt i den kylaren man testar?

Thermaltake vs NH-U12A.
Med NH-U12A så får du 82,1-80,6 = 1,5 grader lägre medeltemperatur under Aida64 till priset av, 1360 - 499 = 861kr. Alltså 861/1,5 = 574kr per grad extra kylning jämfört med kylaren som testas.

Jag inser naturligtvis att det finns mer att ta i beaktande när man köper kylare men om vi vill åskådliggöra faktisk kylförmåga, skulle ovanstående funka?

Man måste ta beaktning till fläkt ljud också kan jag tycka, Db säger inte hela sanningen när man mäter ljud heller... Vissa saker låter "fel" pga fel Hz på ljudet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Thermalright gör riktigt bra grejer, mins när man för 20 år sen satte med en AMD Barton 2500+ och klockade som en galning med Thermalright kylare.
Har dock inte testat just denna då det blev en Noctua istället, men Sweclockers test och dom man sett innan har ju varit sjukt lovande.
Dock är det många som blandar ihop Thermalright med Thermaltake vilket är olyckligt, då thermaltake i mina ögon är rent skräp.

Skrivet av Trihxeem:

Ja jag funderade på hur man skulle kunna jämföra pris i förhållande till kylprestanda? Man kan kanske jämföra direkt mellan modellerna i testet med utgångpunkt i den kylaren man testar?

Thermaltake vs NH-U12A.
Med NH-U12A så får du 82,1-80,6 = 1,5 grader lägre medeltemperatur under Aida64 till priset av, 1360 - 499 = 861kr. Alltså 861/1,5 = 574kr per grad extra kylning jämfört med kylaren som testas.

Jag inser naturligtvis att det finns mer att ta i beaktande när man köper kylare men om vi vill åskådliggöra faktisk kylförmåga, skulle ovanstående funka?

Hehe!

Permalänk
Medlem

Har varit barnsligt förtjust i Thermalright ända sedan jag skrev det här entusiastiska inlägget för snart 17 år sedan här på Swec:

Jag har blivit frälst i Thermalright

Jag har en Peerless Assassin 120 (ej SE) som jag testar fram och tillbaka mellan en Noctua U12A. Har bytt fram och tillbaka alldeles för många gånger, dels för att jag utvärderat olika kylpastor och två olika CPU Brackets, men framför allt för att jag vill/hoppas att Assassin ska vara lika bra som U12A. Jag läser testet att den ska vara nära, men jag upplever inte alls att det stämmer. Kylningsmässigt kommer den nära U12A, men på bekostnad av en helt annan ljudnivå, det går liksom inte ens att jämföra. U12A hör jag knappt under stresstest och aldrig vid spelande, medan Assassin hörs direkt under spel och väldigt mycket vid stresstest. Inte så att det är katastrof, men den är extremt mycket mer högljudd än U12A vid samma kylnivå. Har inte lyckats fixa det med lägre fläktkurva för då sticker tempen med Assassin.

13600K på ett Asus B760-I, så ingen överklockning alls och ingen undervolt.