Apple försvarar 8 GB primärminne i Macbook Pro

Permalänk

Ram-minne är som pengar. Det finns ingen klar undre och övre gräns som hur mycket man behöver.. Man kan vara extremt sparsam eller slösaktig.
Om man vill ha samma levnadsstandard som andra runt omkring en så blir det tufft med att ha för lite pengar. Och om man jobbar med andra personer och får ta emot deras arbetsfiler som går segt på maskiner med mycket mer än bara 8GB ram så får man det tufft, men visst man kan ta tiden till hjälp, ha fler maskiner som arbetar tillsammans etc.

Men självklart är att 8GB ram idag inte är lämpligt på en dator som ska användas minst 40h i veckan för arbete, där den som jobbar kostar långt över 1000kr/h exkl moms.
Nu kan man hävda att macbooken swapar bra med sin supersnabba SSD, visst fine, men ska man ha arbetsfiler på en ssd som missköter så?

Permalänk
Medlem

De är väl lite konservativa egentligen, 8GB Apple kostar lika mycket som 128 i en annan platform

Permalänk
Datavetare

Som många redan varit inne på, är inte 8 GB i sig som är problemet, både dottern (pluggar civing på KTH, så webb, Matlab, enklare simuleringsprogram, video etc) och frugan (surf, office, video, enklare bildbehandling) har grundmodellen av MBA M1 med 8 GB RAM och 256 GB där inget har varit en begränsning för vad de använder datorn till.

Problemet är att det är insteg på 8 GB RAM på en 14" MBP!!!

Sen skulle jag säga att det är helt samt att MacOS hanterar RAM bättre än Windows, framförallt har MacOS en RAM-komprimering som fungerar vilket inte riktigt kan sägas om Windows i nuläget...

Klicka för mer information

Trots 32 GB RAM som är på väg att ta slut här är det bara 57 MB som är komprimerat, varför???

16 GB RAM på en M1 MacMini, skulle säga at den här maskinen är både snabbare (faktum) och fixar mer komplicerade arbetsflöden jämfört med Windows-bärbara ovan. Är rätt mycket som körs här, 5,8 GB RAM är komprimerat (två tiopotenser mer än hos Windows 10)

Visa mer

Men Apple-personen överdriver effekten av att ha fungerande minneskomprimering, mer realistiskt får man kanske ~50 % komprimeringsfaktor på det som är komprimerat, men det är ju bara en delmängd av RAM då "working-set" alltid måste vara mindre än fysisk mängd RAM + vara okomprimerat.

Och svårt att se hur "unified memory" på något sätt hjälper till så det används mindre RAM. Finns definitiv fördelar med "unified memory", framförallt i arbetsflöden som optimalt växlar relativt frekvent mellan CPU och andra kretsar (GPU, NPU, etc), men krävs fortfarande samma RAM-utrymme (MBP med 32-128 GB kan göra saker som inte är möjligt på andra konsument-GPUer)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

dom vet shelva det klart, dom er inte dumma. men så länge folk betalar sjuka upgrade summor så funkar ju uppenbarlig strategien. apples uppdrag er ju å skapa värde åt sina aktionärer, welcome capitalism

Permalänk
Medlem

Nya M1-M3 kan jag inte uttala mig om, men kan inte direkt säga att mina gamla datorer kräver mindre RAM i MacOS än i Windows. Ett tag var det snarare tvärtom, tycker nog att vid ungefär OSX 10.10 Yosemite så blev 4GB-Macar mer oanvändbara i MacOS än i Windows 7.

Dock, att många klarar sig med 8GB köper jag. Många vill ju ha MacOS för att slösurfa, skriva enstaka dokument, titta på Bilder etc, det klarar alla moderna datorer lätt. Det jag skulle vilja höra är däremot hur Apple motiverar de sjuukt stora kostnaderna att gå upp till 16GB eller lämna standard-SSD; det är verkligen mer snordyrt än någonsin att beefa upp sin Mac jämfört med att expandera en PC med RAM eller SSD.

Tillägg: Köpte en begagnad 15" Macbook Pro 2015 härom veckan; den var bestyckad med 16GB, gick inte att köpa med endast 8GB. 2015 alltså. Då är ju såklart en Core i7 och dåtida SSD mycket segare än moderna Macar, menmen...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast verkar ju inte stämma med alla andras upplevelse? Man kan alltså köra senast macOS med mindre än 4GB ram iom att du säger att det är mindre resurskrävande än windows? Det var nytt för mig.

Jag har ingen aning angående just det där du säger att man isf kan göra, har aldrig varit i närheten av att försöka köra senaste MacOS med <4GB.
Är mycket möjligt att jag skrev något som kan tolkas som mer generaliserande än det egentligen avseddes.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det beror naturligtvis på vad man använder datorn till. Men vad gäller lite tyngre användningsområden så är det uppenbarligen helt värdelöst med 8 GB arbetsminne vilket Max Tech tydligt visar i sin recension.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Det beror naturligtvis på vad man använder datorn till. Men vad gäller lite tyngre användningsområden så är det uppenbarligen helt värdelöst med 8 GB arbetsminne vilket Max Tech tydligt visar i sin recension.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Och det största problemet här är inte enligt mig att man får vänta lite extra, utan man kraftigt sliter på ssdn som inte är enkel utbytbar.

Jag själv är av åsikten att mycket av Macbook pro egenskaper borde vara i standardmodellen, som enkelt ha 2st externa skärmar. Det enda jag mer stör mig på är namnet och att de ska ta så vansinne mycket extra för något som borde vara standard.
Men det sista är inget Applefenomen, hela vår värld är sådan. Programvaror är helt gratis för de som vare sig gör, kan eller vilja kunna göra något mer avancerat. Vi andra ska betala flera hundra i månadsavgift per program och användare.

Jag funderar just på att köpa en macbook för detta. Det känns som man på en macbook inte behöver hyra de dyraste programmen för många arbetsuppgifter, utan man kan lita lite på de billigare mjukvarorona. I Pc världen, hur vet man om en programvara är säker? Vad man nu menar med säker. Men om man tar mjukvara för att bearbeta något som inte med är kritisk eller har med stora företag och att göra, så vilka mjukvaror kan man lita på i Windows?

Permalänk
Medlem

Vilken professionell användare köper för lite ram för sitt användningsområde då, bara undrar?

Permalänk
Medlem

När jag då o då kör mindre data science projekt i python på laptops eller liknande system så tänker jag ofta: Om jag bara kört med Apple så skulle dessa 16gb i rena ints ta mindre ram i anspråk. Apple måste ha väldigt imponerade kompressions-teknologier. Några skulle kanske t.om. kalla dom magiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det beror naturligtvis på vad man använder datorn till. Men vad gäller lite tyngre användningsområden så är det uppenbarligen helt värdelöst med 8 GB arbetsminne vilket Max Tech tydligt visar i sin recension.

MacBook pro vs MacBook "pro".

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Det finns väl gott om administrativa yrken där en dator med 8 GB ram räcker gott. Visst är det snålt men likväl fullt tillräckligt för många yrken.

Permalänk
Medlem

8Gb funkar säkert för den som bara nöjessurfar lite på datorn, men vem köper då en laptop för 24k är ju frågan. Så nej, 8Gb är inte tillräckligt i dagens datorer och verkligen inte för dom pengarna som datorerna nu kostar. Och Apple är HUTLÖST dyra på att utöka minnet och ssd:n. Jag tycker verkligen att Apple åtminstone kunde lägga till en M2-plats så att man åtminstone kan lägga till egen lagring och slippa externa usb-diskar..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som många redan varit inne på, är inte 8 GB i sig som är problemet, både dottern (pluggar civing på KTH, så webb, Matlab, enklare simuleringsprogram, video etc) och frugan (surf, office, video, enklare bildbehandling) har grundmodellen av MBA M1 med 8 GB RAM och 256 GB där inget har varit en begränsning för vad de använder datorn till.

Problemet är att det är insteg på 8 GB RAM på en 14" MBP!!!

Nåja pluggar man till civing så har man antagligen andra compute-resurser när ens egna laptop inte längre räcker till. Men i en sådan utbildning kommer tillfällen komma då 8gb ram inte räcker till och din dotter måste ta "omvägar" så att säga. Något som lär gå en på nerverna i en utbildning där du kommer använda en massa olika programvara beroende på kurs. För att inte tala om kurser som kommer med förkonfigurerade VMs.

Så ja det funkar men själva poängen med Apple är att allt ska vara smidigt i någon mån. Detta är motsatsen till smidigt.

Permalänk
Medlem

Kanske stämmer att Apples nya arkitektur är mera effektiv. Men samtidigt, så kostar väl inte heller att 8gb extra ram mycket mer att tillverka och datorn är ändå relativt dyr i sammanhanget.

Så tror det är en strategi, då man vill kunna sälja datorer i framtiden också.

Använde själv Matlab på min X86 Macbook Air med 4gb ram. Den fick jobba hårt...

Men idag skulle jag, med tillgång till bra nätverk, hellre köra Matlab på en stationär burk, via Remote Desktop.

Permalänk
Medlem

Sedan Steve Jobs dog ligger inte fokus på kunden, de vet att deras kunder köper allt de släpper, utan nu är det aktieägarna som är det viktiga.

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Sedan Steve Jobs dog ligger inte fokus på kunden, de vet att deras kunder köper allt de släpper, utan nu är det aktieägarna som är det viktiga.

Är rätt trött på där snacket om att Apples kunder i huvudsak köper grejerna de köper utan att det finns någon substans bakom. Uppenbarligen gör det det, eller menar du att folk som köper har blivit förhäxade?
Var även en hel del missar med Steve vid rodret.

Absolut att inte allt Apple släpper håller en jämn nivå. Ibland undrar man vad de sysslar med, exempelvis blev jag rätt besviken på senaste Mac Pro som fick M2 Ultra som inte är bättre än den som finns i Mac Studio.

Skulle säga att Apples bärbara överlag är väldigt trevliga, men jag tycker absolut de borde haft 16 GB på instegsmodellen till det priset på en dator som kallas ”pro” i slutet av 2023.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är rätt trött på där snacket om att Apples kunder i huvudsak köper grejerna de köper utan att det finns någon substans bakom. Uppenbarligen gör det det, eller menar du att folk som köper har blivit förhäxade?
Var även en hel del missar med Steve vid rodret.

Absolut att inte allt Apple släpper håller en jämn nivå. Ibland undrar man vad de sysslar med, exempelvis blev jag rätt besviken på senaste Mac Pro som fick M2 Ultra som inte är bättre än den som finns i Mac Studio.

Skulle säga att Apples bärbara överlag är väldigt trevliga, men jag tycker absolut de borde haft 16 GB på instegsmodellen till det priset på en dator som kallas ”pro” i slutet av 2023.

Kanske inte förhäxade, men ändå lite åt det hållet.
Har man en iPhone så är det en enkelhet som jag kan förstå. Men man betalar premiumpengar för en inlåsning.
8GB för 24k, det går inte bortse från.
Apple gör väldigt bra produkter men detta är, i mitt tycke, en fråga om girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är rätt trött på där snacket om att Apples kunder i huvudsak köper grejerna de köper utan att det finns någon substans bakom. Uppenbarligen gör det det, eller menar du att folk som köper har blivit förhäxade?

Bara för att det ena är sant behöver inte det andra vara falskt. Att man får "mindre dator" för pengarna när man köper Apple skulle nog dom flesta hålla med om. Produkterna är inte värdelösa men det finns också definitivt en nivå utav "förhäxning" hos vissa. Apple "fanboys" går det att hitta, försök hitta HP eller Dell Fanboys.

Permalänk
Medlem

8gb kanske är tillräckligt för vissa användingsområden men inte för en M3 MacBook Pro.
Har väldigt svårt att se vem som ens borde köpa den där datorn i det utförandet.

Känns som att en Air hade varit ett bättre val om man har en budget under 26500.
Hela basmodellen av pro känns lite meh. En extern skärm? Verkligen?
Hade nog nästan hellre sett att de fortsatt sälja m2 pro 14 till lite rabatterat pris och sparat det vanliga m3 chippet till Air:en.

Känns dessutom väldigt obalanserat med så lite ram i en dator med så bra komponenter i övrigt.
En m1 Air duger utmärkt för den typen av användare som klarar sig bra på 8gb ram.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Androids miljö är ju i stort javabaserat så det är svårt att jämföra dem rakt av. Java är ju ett resursätande språk.

Det är ju dock numera väldigt mycket sanning med modifikation. Förr i tiden körde man ju allt genom en JVM (Dalvik etc med just in time compilation) men det har hänt rätt mycket sedan dess. Mycket appar etc kompileras nu ner till program som är betydligt effektivare att exekvera.

Skrivet av Yoshman:

Som många redan varit inne på, är inte 8 GB i sig som är problemet, både dottern (pluggar civing på KTH, så webb, Matlab, enklare simuleringsprogram, video etc) och frugan (surf, office, video, enklare bildbehandling) har grundmodellen av MBA M1 med 8 GB RAM och 256 GB där inget har varit en begränsning för vad de använder datorn till.

Det beror ju lite på hur man resonerar såklart. Datorn med 8GB minne kommer ju vara långsammare än en med mer RAM minne, givet att de arbetsuppgifter man utför nyttjar den mängden RAM. Jag blir ju inte direkt jätteimponerad av att en MacBook med 8GB minne klarar av en civ.ing utbildning. Största delen av dessa utbildningar är så pass grundläggande/ej beräkningsintensiva att de går att göra på en laptop med tillverkningsår 2005. Många kurser är dessutom mer eller mindre samma som de var 2005.

Personligen har jag en gammal MacBook från 2013 (som också genomlevt en civ.ing utbildning, datateknik dessutom... ) med 8GB minne, den duger också till allt det där. Men är den snabb med dagens mått, njaa. Jag skulle säga att det stora problemet med just MacBook är att det kostar så vansinnigt mycket att lägga till mer RAM. Det känns på något vis snålt från Apples sida att inte skicka med åtminstone 16GB, ens för en skälig tilläggskostnad.

Sen har vi ju rätt rejält kvick swap på SSD nuförtiden. Något som inte fanns förr så problemet blir betydligt mindre av den anledningen.

Skrivet av Pye:

Försökte köra IntelliJ och Android Studio samtidigt här om veckan, och det var total grisnit även på en 16gb m1 😑

Känns spontant som det finns något annat underliggande fel där. Det har (förvisso några år sedan men ändå) gått fint att köra Android studio på 8GB med skitslö CPU från 2013. Svårt att tro det tar tvärstopp på en M1 med 16GB..

Permalänk
Medlem

En, på sin höjd, surfdator för 25 papp. De klart det finns plånböcker för det och fanbois. Men fan va de blir lurade på prestanda.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jag har 16 Gb RAM i min MBP och använder den för Lightroom, Photoshop och DaVinci Resolve. Märker inga minnesbrist relaterade problem och den enda rimliga förklaringen jag ser är att man cachar effektivt. Dock är ju 8 Gb ett skämt och det handlar såklart enbart om pengar. Redan när första M1:an kom visade ju tester att 8 Gb kör rätt hårt med swapping och sliter på SSD enheten.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som många redan varit inne på, är inte 8 GB i sig som är problemet, både dottern (pluggar civing på KTH, så webb, Matlab, enklare simuleringsprogram, video etc) och frugan (surf, office, video, enklare bildbehandling) har grundmodellen av MBA M1 med 8 GB RAM och 256 GB där inget har varit en begränsning för vad de använder datorn till.

Problemet är att det är insteg på 8 GB RAM på en 14" MBP!!!

Sen skulle jag säga att det är helt samt att MacOS hanterar RAM bättre än Windows, framförallt har MacOS en RAM-komprimering som fungerar vilket inte riktigt kan sägas om Windows i nuläget...

Klicka för mer information

Trots 32 GB RAM som är på väg att ta slut här är det bara 57 MB som är komprimerat, varför???
<Uppladdad bildlänk>

16 GB RAM på en M1 MacMini, skulle säga at den här maskinen är både snabbare (faktum) och fixar mer komplicerade arbetsflöden jämfört med Windows-bärbara ovan. Är rätt mycket som körs här, 5,8 GB RAM är komprimerat (två tiopotenser mer än hos Windows 10)
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Men Apple-personen överdriver effekten av att ha fungerande minneskomprimering, mer realistiskt får man kanske ~50 % komprimeringsfaktor på det som är komprimerat, men det är ju bara en delmängd av RAM då "working-set" alltid måste vara mindre än fysisk mängd RAM + vara okomprimerat.

Och svårt att se hur "unified memory" på något sätt hjälper till så det används mindre RAM. Finns definitiv fördelar med "unified memory", framförallt i arbetsflöden som optimalt växlar relativt frekvent mellan CPU och andra kretsar (GPU, NPU, etc), men krävs fortfarande samma RAM-utrymme (MBP med 32-128 GB kan göra saker som inte är möjligt på andra konsument-GPUer)!

Nu har jag aldrig haft användning av RAMkompression på mina datorer men i ditt exempel ovan krävs det ju att minnet komprimeras på macen medens ram inte är fyllt än på windows, jag antar att det är därför det inte komprimeras? Vad händer om du använder mer ram än du har på windows? Rent logiskt är det ju först då du har någon nytta av kompressionen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Det räcker säkert med 8GB för många användare med macOS, men att kalla den pro och ta 24 000 för en dator som bara stödjer en extern skärm är väl det stora skämtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Motargument: https://www.macrumors.com/2023/11/10/8gb-ram-in-m3-macbook-pr...

Sen är det uppenbart att dom gör det för att öka vinstmarginalen genom dyra uppgraderingar, ingen slump att dom är det högst värderade företaget i världen.

Nej Wallmart, Sinopec och Saudi Aramco är alla större mfl.
Apple är 9e största numera.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_companies_by_re...

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Min Xiaomi mobil som jag köpte för 4 år sedan har också 8 GB RAM. 😂

Way to go Apple! De lär sig an nVidia. 😁👍

PS Xiaomin kostade förresten 3.500 kr. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Nej Wallmart, Sinopec och Saudi Aramco är alla större mfl.
Apple är 9e största numera.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_companies_by_re...

Högst värderade skrev jag, du länkade till intäkter. Se: https://companiesmarketcap.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

8GB för 24k, det går inte bortse från.
Apple gör väldigt bra produkter men detta är, i mitt tycke, en fråga om girighet.

Har svårt att se någon försvara 8GB för 24k, även om både Microsoft (Surface) och Lenovo (Carbon X1) gjort detsamma i många år.

Jag vänder mig mest emot att många ser 8GB RAM som helt okörbart i nära nog alla fall.

Datorn med 8GB RAM kommer faktiskt inte att explodera av att redigera 4k-material i ProRes. I enklare flöden kommer DaVinci resolve tugga på lika fint som på datorer med mer minne. Dock kommer en del saker ta lite längre tid.

Tyvärr märks det att många "tyckare" här i tråden aldrig använt en MacBook med Apple Silicon. Än färre har försökt arbeta på en Intel-laptop på batteridrift.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet, för endast 2500kr får man 8 gig ram till, som hittat!