Apple försvarar 8 GB primärminne i Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple försvarar 8 GB primärminne i Macbook Pro

I en intervju försvarar Apples marknadschef den lägre primärminnesmängden och menar att det är jämförbart med 16 GB i andra system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8GB är verkligen inte tillräckligt. Jag tycker att det är märkligt att de släpper M3 med 8GB som ursprungsutförande. Varken på min M1 Air eller M2 Pro anser jag att 8GB skulle vara nog, varken för nöjes- eller arbetsanvändning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tror ingen hade förväntat sig att Apple skulle medge att 8GB är för lite. Självklart att de kommer försvara sitt val.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Visst att det är möjligt att använda minne mer eller mindre effektivt, men inte mer än några procent hit eller dit. Detta är så missvisande att det inte borde vara helt lagligt för Apple att påstå det i marknadsföringssyfte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Fin Gaslighting av Apple!

Finns flera videor där det tydligt framgår att 8GB är oerhört begränsade vid tyngre sysslor, bland annat:

Permalänk
Medlem

Motargument: https://www.macrumors.com/2023/11/10/8gb-ram-in-m3-macbook-pr...

Sen är det uppenbart att dom gör det för att öka vinstmarginalen genom dyra uppgraderingar, ingen slump att dom är det högst värderade företaget i världen.

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle väl vara försvarbart... om den kostade 15 000kr mindre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nog för att jag kan köpa att typ systemet kanske kräver mindre resurser i form av minne på Mac än Windows. Men om jag nu väljer att redigera material som är på 8 GB och behöver få plats i RAM-minnet, ja då blir det problem, oavsett hur effektivt OS och program än är.

Permalänk
Medlem

Det jag lärt mig av Apples användare så är de fixerade vid Apple att de tål en hel del skit vilket Apple är duktiga på att utnyttja för att mjölka pengar av dem.

Med det sagt så hela hårdvarubranchen är helt bedrövlig. Få företag som slutat konkurrera med varandra

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med artikeln, nu har använder iof en Intel baserad 16” Mac Pro i jobbet med 16gb minne + 4gb dedikerat vram. Tycker den fyller upp minnespoolen lika snabbt som min tidigare Windows baserade laptop. Så att MacOS skulle vara mer minnesnålt än Windows märker i alla fall inte jag.

Permalänk
Medlem

Det faktum att det faktiskt blir ordentligt snack om det den här gången och att Apple skickar ut någon att kommentera antyder att Apple faktiskt känner pressen den här gången.

Värt att påpeka: M3 har 1GB per memory controller (LPDDR5 är 16 bit breda, så den har 8 sådana chip i bredd), och kan uppgraderas till 2GB eller 3GB per controller, för 16GB eller 24GB. M3 Pro har 1.5GB per controller per default, 12 controllers i bredd för 18GB som bas. Det innebär att Apple mycket lätt hade kunnat lägga basnivån på 12GB, vilket jag tror hade varit mycket lättare att svälja. Möjligen gör de det nästa gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Apple being apple... 8gb minne i en PRO produkt år 2024 för den prislappen är under all kritik speciellt när det är en av de billigaste komponenterna att uppgradera i en dator oftast.

Apple brukar ju vara lite efter men det börjar bli standard med 8gb minne i telefoner nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skamligt av Apple att hävda att 8gb är tillräckligt 2023! Skärpning!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Iphone har generellt mindre RAM än Android utan att det leder till problem. Men tror inte datorer fungerar riktigt likadant. Men visst är det kanske bättre än 8GB på PC men motsvarar nog inte riktigt 16GB. Möjligen 10 eller max 12.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Iphone har generellt mindre RAM än Android utan att det leder till problem. Men tror inte datorer fungerar riktigt likadant. Men visst är det kanske bättre än 8GB på PC men motsvarar nog inte riktigt 16GB. Möjligen 10 eller max 12.

Androids miljö är ju i stort javabaserat så det är svårt att jämföra dem rakt av. Java är ju ett resursätande språk.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Har en MacBook Pro 16” med M1 Max och är nöjd med den, men den har 64 GB minne. En ”Pro” maskin bör ha 32 GB som standard anser jag med tanke på priserna Apple tar och att det inte går att uppgradera minnet i efterhand. I basmodellen av MacBook Air hade jag möjligen kunnat acceptera 8 GB minne om man bara ska ha den till ordbehandling och webbsurfning. Enligt Max Tech så är 8 GB modellen en smärre katastrof prestandamässigt jämfört med identisk modell med 16 GB arbetsminne. Vissa program kraschar till och med på 8 GB modellen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Androids miljö är ju i stort javabaserat så det är svårt att jämföra dem rakt av. Java är ju ett resursätande språk.

Och Microsoft kör numera mestadels Electron/WebApps/WebView som är resursätande.

Bara att jämföra Teams med Messages/Facetime för att se skillnaden

Apparna i macOS är ofta långt bättre optimerade än motsvarigheterna i Windows 10/11.

Sen har vi däremot Adobe som är skit överallt

Ang. Mac, så har min sambo en MacBook Air M1 med 8GB RAM, medan jag kör 16GB i mina.

Hon arbetar med stora projekt i både Photoshop och Illustrator samtidigt som Chrome, Firefox och Safari rullar i bakgrunden.

Bortsett från att Photoshop äter hårddisk (~50GB scratch), så är har vi hittills aldrig haft problem med för lite RAM.

Permalänk
Medlem

Apple har säkert rätt. Deras operativsystem är förmodligen optimerat på en helt annan nivå. Jag är inte ironisk.

Permalänk
Medlem

Snålt i vanlig apple anda och på tok för lite för deras pro serie, skäms. 8gb kanske duger till konsumerande av media idag men är det målgruppen som man riktar sina professionella datorer till? nej - 16gb borde vara absolut minimum.

Det är väl också en grej om man förstår minneskrav och fattar att inte köpa basmodellen men det här kommer resultera i dyra felköp till stackare som inte vet bättre.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag använder en Macbook Pro 16” på jobbet och använder den till ytterst vanligt kontorsarbete och jag har det svårt att få 16Gb att räcka till! Den använder Swap-filen med 1-4GB mer eller mindre hela tiden.

Helt ofattbart drag av Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag använder en Macbook Pro 16” på jobbet och använder den till ytterst vanligt kontorsarbete och jag har det svårt att få 16Gb att räcka till! Den använder Swap-filen med 1-4GB mer eller mindre hela tiden.

Berätta gärna mer! Kör du Microsoft Teams?

Kollade precis min sambos M1:a med 8GB RAM. Swapfilen var på 1,3GB, så du håller datorn helt klart fel

Permalänk
Medlem

Får mig osökt att tänka på:

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

8GB RAM utan möjlighet att uppgradera är riktigt synd. Att det är i en PRO-maskin så är det ännu värre. Kan tycka att 8GB på Macbook Air är snålt, men samtidigt så förväntas man inte köra tunga applikationer i dagarna ända. Att man försöker försvara det hela tyder ändå att man någonstans tycker att det är lite RAM. Annars hade man tjatat på "This is the Apple-way".

Permalänk
Medlem

Nog mer effektivt men knappast 8GB mer effektivt.

Skrivet av Ecke11:

Jag håller inte med artikeln, nu har använder iof en Intel baserad 16” Mac Pro i jobbet med 16gb minne + 4gb dedikerat vram. Tycker den fyller upp minnespoolen lika snabbt som min tidigare Windows baserade laptop. Så att MacOS skulle vara mer minnesnålt än Windows märker i alla fall inte jag.

Det var sannolikt åtänkt Unified memory, något Intel-macar inte har. Dvs, saker som hålls i minnet men måste kommas åt av både GPU (iGPU, som ändå används) och CPU ligger dubbelt i din Macs minne.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Nog för att jag kan köpa att typ systemet kanske kräver mindre resurser i form av minne på Mac än Windows. Men om jag nu väljer att redigera material som är på 8 GB och behöver få plats i RAM-minnet, ja då blir det problem, oavsett hur effektivt OS och program än är.

Har snarare verkat tvärtom när man frågqt mac-användare. Att macos tar mer resurser. 8GB funkar faktiskt bra på windows. 4GB med för lättare sysslor.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det finns väl iaf ett korn av sanning, att MacOS hushåller lite bättre med resurserna jämfört med framförallt Windows, så med mindre spill räcker väl dessa 8GB lite längre i många lägen.
(Det stämmer iaf med min upplevelse...)

Men hur stor den praktiska skillnaden faktiskt blir är ju väldigt beroende på vad användaren gör; om man gör något som faktiskt behöver minne så är ju 8GB fortfarande just 8GB även om man är lite mer effektiv överlag.

Jag tycker nog ändå att 8GB är tveksamt i något slags modell för professionellt bruk (eller som åtminstone har ett namn, samt prislapp, som antyder detta).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

16 GB hade man 2012, minst 32 GB i en dator idag...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att de gjorde likadant på en av iPhone-modellerna för några år sedan…
Hemsk flaskhals där typ alla appar skulle boota om varje gång man tog ett spontant foto på semestern.

Man betalar mycket för Apple för att det ska vara seamless och smidigt… då är bevisligen M3 8gb en besvikelse/”lurendrejeri”. Siffrorna de presenterar med M3 prestandaökningarna gäller ju bara för 16gb modellen i vissa lägen i sånt fall.

Permalänk
Medlem

Min webbläsare kan få helt slut på minne med 16 GB, Firefox lär knappast vara smartare på macOS.