Här är SweClockers nya utmärkelser!

Permalänk
Melding Plague

Här är SweClockers nya utmärkelser!

SweClockers stuvar om bland utmärkelser för att göra det extra tydligt för dig vad vi tycker om produkterna vi testar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas ni testar lite produkter då.

Permalänk
Medlem

Tycker att Ace of Sweden nätagg bör post-humoristiskt begåvas med Toppkla*host* Undvik utmärkelsen!

Permalänk
Medlem

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Nice!
Undrar vilken produkt som kommer bli den första som får Undvik utmärkelsen.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Musikälskare

Ser riktigt fint ut! Trevlig Fredag på er

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Me like !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tycker att Ace of Sweden nätagg bör post-humoristiskt begåvas med Toppkla*host* Undvik utmärkelsen!

Haha jag ser framför mig Jonas beklagar sig:
"Vi försöker sätta utmärkelsen UNDVIK på det här nätagget men utmärkelserna brinner upp efter ett par minuter, nedrans!"

Ska bli intressant att se vilka produkter som har bra prestanda men är snordyra som får Missar målet på grund av pris.
(Tänker t.ex. 4060ti för 8k )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Brun produkt?

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

👍🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tachiyon:

Brun produkt?

Som medskapare (och Photoshoppare) av brun produkt-utmärkelsen tänker jag att den är lite easter egg som fortsatt dyker upp när man minst anar det. Eller mest anar det, kanske.

Permalänk
Medlem

Ni måste ta hänsyn till pris till prestanda på "Utmärkt" och "Toppklass" och huruvida produkten är en förbättring jämfört med föregående generation. Annars tycker jag inte att ert betygssystem fyller någon vidare funktion och vi kommer få situationer som er recension av 14900K eller RTX 4070 återigen.

Permalänk
Medlem

Rent grafiskt är "missar målet" obegriplig utan text... liknar mer pil träffar fullpoängare.
Hade ju varit bättre med en tumme i sidled om det ska följa mönstret.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Trihxeem:

Ska bli intressant att se vilka produkter som har bra prestanda men är snordyra som får Missar målet på grund av pris.
(Tänker t.ex. 4060ti för 8k )

Yes, det är nästan exakt därför den tagits fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rent grafiskt är "missar målet" obegriplig utan text... liknar mer pil träffar fullpoängare.
Hade ju varit bättre med en tumme i sidled om det ska följa mönstret.

fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rent grafiskt är "missar målet" obegriplig utan text... liknar mer pil träffar fullpoängare.
Hade ju varit bättre med en tumme i sidled om det ska följa mönstret.

Skulle precis kommentera samma sak. För mig ser bilden ut som att pilen faktiskt träffar. Pilen pekar perfekt rakt mot tavlans mitt, och enligt vad min hjärna tycker en rimlig längd för en pil borde vara, och man extrapolerar från pilens svans, så känns det som att pilens spets borde sitta ganska exakt i mitten av tavlan.

En mycket enkel fix är att bara flytta pilen lite längre ner.

MsPaint:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är inte missar målet bara en otydligare variant av "ingen utmärkelse"?
Sedan är ju en måltavla faktiskt ett mål, alltså träffar pilen målet så länge den träffar måltavlan.

Undvik borde varit en bajskorvsemoji istället, för jag undviker att kliva i bajskorvar om möjligt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SUMITOMO:

Bara hoppas ni testar lite produkter då.

Min och Calles målsättning är att få ut ett test var per vecka. Sen varierar det mellan exempelvis produkttester, prestandatester av nya spel samt guider eller genomgångar av nya tekniker. I perioder med stora lanseringar, likt oktober med Raptor Lake Refresh när processorsviten startades om, kommer testfrekvensen att gå ned temporärt på grund av tidsåtgången som krävs för att ro sådana tester i hamn.

Skrivet av johan4:

Ni måste ta hänsyn till pris till prestanda på "Utmärkt" och "Toppklass" och huruvida produkten är en förbättring jämfört med föregående generation. Annars tycker jag inte att ert betygssystem fyller någon vidare funktion och vi kommer få situationer som er recension av 14900K eller RTX 4070 återigen.

Vi tar hänsyn till priset, prestandan och hur produkten i frågan ställer sig mot befintliga produkter på marknaden. Sen kommer inte alla att hålla med om vårt omdöme, men resonemanget bakom det finns alltid med i sammanfattningen till testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som medskapare (och Photoshoppare) av brun produkt-utmärkelsen tänker jag att den är lite easter egg som fortsatt dyker upp när man minst anar det. Eller mest anar det, kanske.

Det är ju nästan roligare om det INTE är en noctuaprodukt som får den!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Hoppas det öppnar upp för att ge någon form av negativt klingande betyg till tråkiga och vilseledande Nvidia-och Intel-releaser osv.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag är glad att det börjar hända lite saker på Swec igen! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Kan samma system implementeras på användarnivå?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Så innebär det att en Nvidia produkt kan få utmärkelsen undvik om den presterar 15% bättre än 4090 men kostar 30 000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Skulle precis kommentera samma sak. För mig ser bilden ut som att pilen faktiskt träffar. Pilen pekar perfekt rakt mot tavlans mitt, och enligt vad min hjärna tycker en rimlig längd för en pil borde vara, och man extrapolerar från pilens svans, så känns det som att pilens spets borde sitta ganska exakt i mitten av tavlan.

En mycket enkel fix är att bara flytta pilen lite längre ner.

MsPaint:
https://iili.io/JB83XCg.th.png

Jag undrar om
Det är Swexlockers som missat målet eller produkten när jag rakt upp o ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan samma system implementeras på användarnivå?

Oklart om man minst gärna vill ha "Missar målet" eller "Undvik" på sig själv 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Så innebär det att en Nvidia produkt kan få utmärkelsen undvik om den presterar 15% bättre än 4090 men kostar 30 000kr?

Det kommer säkert att få:

Toppklass

Det finns prylar och det finns Prylar. SweClockers mest åtråvärda utmärkelse reserveras för produkter som håller högsta klass i alla eller nästintill alla avseenden. Toppklass, helt enkelt!

Nackdelar:

Passat ej kunder med smala plånböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Yes, det är nästan exakt därför den tagits fram!

Jag tycker det kan bli fel om exempelvis man läser ett test när priset skulle gått ner jämfört med vid testtillfället.
Bättre kanske är att ha ett betyg för funktion/prestanda och sedan en separat guld/silver/bronsutmärkelse för "Bäst smäll för pengarna"

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det blev diskussion om detta för.. rätt länge sen, men skulle vilja ha förtydligat - Toppklass i mina ögon bör inte bara vara den bästa produkten i sin kategori men också rimligt prissatt. Den kan vara dyr, men inte ocker. Är det den bästa men orimligt dyr mot 'näst' bästa så borde den få Utmärkt. Precis likadant som Michelinguiden gör med dess stjärnor så är ett av kriterierna där "Value for money".

Tar Sweclockers utmärkelser pris i beaktning enligt dess kriterier eller är det något som är upp till recensenten att avgöra själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vill minnas att det blev diskussion om detta för.. rätt länge sen, men skulle vilja ha förtydligat - Toppklass i mina ögon bör inte bara vara den bästa produkten i sin kategori men också rimligt prissatt. Den kan vara dyr, men inte ocker. Är det den bästa men orimligt dyr mot 'näst' bästa så borde den få Utmärkt. Precis likadant som Michelinguiden gör med dess stjärnor så är ett av kriterierna där "Value for money".

Tar Sweclockers utmärkelser pris i beaktning enligt dess kriterier eller är det något som är upp till recensenten att avgöra själv?

Jag tycker pris och prestanda bör särskiljas vid betygssättning.
Exempel: Prestanda: Toppklass, Pris: Ej prisvärd

Då kan man fritt betygsätta produkten utefter hur den objektivt presterar jämfört mot andra produkter i samma kategori. Sedan om den är prisvärd eller ej får blir lite av ett eget betyg. Pris förändras ju i regel över tid dessutom.

Smidigt att enkelt kunna se hur man betygsatt prestandan i efterhand, utan att behöva ta med pris och eventuella prisförändingar i ekvationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Är bra produkt bättre än utmärkt? eller tvärt om?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm