Permalänk

win 11 21h2

hej jag har en gammal dell dator som jag har windows11 21h2 på som jag tänkte försöka uppdatera till 23h2 men det går inte
tar gärna emot tips på hur man kan göra
finns inte något i windows uppdate

Permalänk
Medlem

Det har tidigare funnits registerhack för att få uppdateringen att dyka upp på Windows Update för hårdvara utan officiellt stöd, men jag vet inte om de fortfarande fungerar.

Den enklaste metoden är nog att ladda ner en ISO för 23H2 och patcha den med Rufus. Sedan mountar du denna ISO på den aktuella datorn och gör uppdateringen den vägen. Det borde fungera tycker jag, men har inte själv testat.

EDIT: Inser nu att du faktiskt inte nämnde om datorn uppfyller systemkraven eller ej. Om den gör det kan du skippa patchandet med Rufus och köra installationen direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

hej jag har en gammal dell dator som jag har windows11 21h2 på som jag tänkte försöka uppdatera till 23h2 men det går inte
tar gärna emot tips på hur man kan göra
finns inte något i windows uppdate

Support och uppdateringar för 21H2 avslutades 10 oktober i år.

Jag hade provat installera om med dagsfärsk Windows 11 på USB-minne istället.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kanske går att göra en in-place upgrade tro?
Ladda ner media creation tool, ladda ner iso filen, högerklicka den och mounta. Kör setup och välj att ha kvar alla grejer, låt den hämta alla uppdateringar.
Borde det uppgradera och spara alla dina grejer, borde bli 22h2 och du bör få 23H2 efter ett tag (mig tog det en dag efteråt)
Sen finns ju installation assistant också men den har jag aldrig använt någon gång så ingen aning vad den gör eller om den spar dina grejer.
edit: glöm inte stänga av secure boot i bios samt memory integrity i core isolation(dubbelklicka skölden vid klockan, device security).
Sätt på dom igen när det är helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Kanske går att göra en in-place upgrade tro?
Ladda ner media creation tool, ladda ner iso filen, högerklicka den och mounta. Kör setup och välj att ha kvar alla grejer, låt den hämta alla uppdateringar.
Borde det uppgradera och spara alla dina grejer, borde bli 22h2 och du bör få 23H2 efter ett tag (mig tog det en dag efteråt)
Sen finns ju installation assistant också men den har jag aldrig använt någon gång så ingen aning vad den gör eller om den spar dina grejer.
edit: glöm inte stänga av secure boot i bios samt memory integrity i core isolation(dubbelklicka skölden vid klockan, device security).
Sätt på dom igen när det är helt klart.

Varför stänga av Secure Boot? Aldrig stängt av den pga uppdateringar i Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har man en gammal dator kan man inte uppgradera till windows 11 automatiskt,
utan man måste tanka ner installations-ison och modifiera den.
Det är vad alla med gamla datorer och win 10 gjort som uppgraderat till win 11.

Problemet är att man fortfarande inte kan uppgradera till win11, fastän man redan kör win 11.
D.v.s. för att uppgradera från Win11 21H2 till 23H2 måste man göra på samma sätt som när man uppgraderade från win10.

Permalänk

nu har jag tankat ned ison och modifierat den med rufus , när jag försöker uppdatera sedan så ser allt bra ut enda till slutet då den säger att det inte går att installera och allt backas tillbaka .

tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag gjorde när jag uppdaterade från win10 till win11 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

nu har jag tankat ned ison och modifierat den med rufus , när jag försöker uppdatera sedan så ser allt bra ut enda till slutet då den säger att det inte går att installera och allt backas tillbaka .

tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag gjorde när jag uppdaterade från win10 till win11 .

Får du någon felkod? Ska bara vara att uppdatera så som du gjort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är i samma sits med en Surface Pro 5 med en 5th Generation i7-7660U. Har gjort en image backup av hela systemet.
Har skapat ett bootbart USB-minne med hjälp av rufus och 23H2 ISO-filen. Tänkte försöka mig på en uppdatering från USB-minnet men om inte det går så försöker jag med en ren installation istället. Fungerar inte det heller lägger jag tillbaka backup-imagen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag får felmeddelande : 0x800707E7 - 0x3000D
Installationen misslyckades i fasen FIRST_BOOT med ett fel under åtgärden MIGRATE_DATA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

nu har jag tankat ned ison och modifierat den med rufus

Microsoft och Rufus är i krig mot varandra.
När MS släpper ny version av windows ser de till att Rufus inte fungerar, sedan kommer en ny version av Rufus som fungerar, sedan kommer en ny version av windows där Rufus inte fungerar, o.s.v.

Just nu har MS släppt en ny version, men Rufus har inte hunnit komma med en nyversion som klarar nya windows.

Antingen får du vänta på ny rufusversion, eller använda något av de andra sätten att uppgradera.

Permalänk

det var rufus 4.3.2090 som jag använde

kan man få tag i windows11 22h2 iso:n på något ställe ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

det var rufus 4.3.2090 som jag använde

kan man få tag i windows11 22h2 iso:n på något ställe ?

Har 22H2 ISO EnglishInternational på en HDD, men håller på att läsa igenom den här tråden just nu:

Enkelt kommando kringgår Windows 11:s systemkrav
https://www.sweclockers.com/nyhet/37384-enkelt-kommando-kring...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

För Windows 21H2 är det inte supporterat att göra en inplace upgrade till 23H2, om det inte är enterprise, så ett tips kan vara testa gå till 22h2 först , (sen borde det fungera iom supporterat för enterprise editioner, )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

För Windows 21H2 är det inte supporterat att göra en inplace upgrade till 23H2, om det inte är enterprise, så ett tips kan vara testa gå till 22h2 först , (sen borde det fungera iom supporterat för enterprise editioner, )

Ska testa det, försökte en uppdatering av 23H2 med hjälp av Rufus. Fick inget felmeddelande och datorn startade om men fortfarande kvar på 21H2!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Första försöket blev "Installation failed"
Andra försöket stängde jag av internet och valde i dialogrutan i installationen: "Hämta inga uppdateringar nu"
Installationen lyckades och har nu 22H2 OS build 22621.382. Har inte aktiverat internet än.
Det irriterande meddelandet om att "Den här datorn möter ej kraven..." är borta
Har bara uppdaterat med sparade filer och inställningar, så ingen ren installation.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har 22H2 ISO EnglishInternational på en HDD, men håller på att läsa igenom den här tråden just nu:

Enkelt kommando kringgår Windows 11:s systemkrav
https://www.sweclockers.com/nyhet/37384-enkelt-kommando-kring...

Av vad jag hört har MS redan stoppat " /product server"

Jag tror vi får återgå till att hacka registernyxklarna som man gjorde när win11 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Av vad jag hört har MS redan stoppat " /product server"

Jag tror vi får återgå till att hacka registernyxklarna som man gjorde när win11 släpptes.

Ok, tack för infon. Nu har jag ju fått in 22H2 men har inte aktiverat internet än, ska kanske göra det strax. Frågan är vad som händer om jag söker uppdateringar i windows update? Kanske ska försöka få in 23H2 innan jag aktiverar internet, men har för mig att det behövs en preview update först innan den går att installera.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Chansade på att hämta uppdateringar via windows update och har nu 22H2 Build 22621.2506, så nästa steg är 23H2 Build 22631.2506 d.v.s. senaste Windows 11

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Näe jag får inte till det , blir till att fortsätta med 21H2 ingen stor katastrof för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

Näe jag får inte till det , blir till att fortsätta med 21H2 ingen stor katastrof för mig.

Kom ihåg att du inte kommer få säkerhetsuppdateringar eller några uppdateringar då den versionen har nått EOL https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/announcements/win...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nullebulle:

Näe jag får inte till det , blir till att fortsätta med 21H2 ingen stor katastrof för mig.

Jag använde Rufus på 22H2 ISO-filen med custom inställningarna (se bild) och kopplade bort internet under uppgraderingen (med sparade filer och inställningar, ej ren installation). Fortsatte med windows update när det var klart och fick då senaste 22H2, som jag beskrivit här ovanför.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Nu har jag testat lite mer med rufus med total katastrof för mig , datorn vägrar att starta
den stannar i bootläget "hjulet" snurrar några varv å sen är det stopp
så nu har jag gjort en nyinstallation (win11 23H2) på en annan disk , den gamla disken är fortfarande läsbar och
då är frågan om det går att läsa ut mina gamla inställningar och appar från den och lägga in på den nya disken ?
jag glömde att göra en "backup" på dom

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få in Windows 23H2 Build 22631.2506 på min Microsoft Surface Pro 5th Generation, Intel Core i7-7660U, 8GB 1866MHz LPDDR3, 256GB SSD från 20170728

Gjorde som i tidigare inlägg med 22H2 här ovan. Fick t.o.m. Copilot Preview installerad och som tydligen fanns med på ISO-filen, eftersom jag inte hade internet anslutet under uppgraderingen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Proof:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade också en dator till 23H2 igår med metoden jag beskrev.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hittade en ny YT-video som laddades upp idag:
https://www.youtube.com/watch?v=ug__CVQQQsc

Där går man igenom 2 olika metoder att uppdatera Win11 till 23H2.
Jag har ingen dator som behöver uppdateras just nu, så jag har inte testat metoderna, men eftersom videon är från idag antar jag att de iallafall fungerar just idag.

Den första metoden fungerar om man är på win10/win11 21H2/22H2.
Den andra metoden fungerer bara om man är på win11 22H2.

Den första metoden är den som vi redan diskuterat här i tråden:
Ladda ner Win11 23H2 iso:n från Microsofts hemsida.
(INTE programmet för att skapa installationsmedia, utan själva iso:n. Installation Assistant / Media Creation Tool skapar fortfarande installationsmedia för 22H2)
https://microsoft.com/software-download/windows11
Högerklicka på den nedladdade iso-filen och välj Mount/Montera. Iso:n visas nu som en DVD-spelare/skiva i utforskaren och borde ha fått första lediga enhetsbokstaven efter C: (jag förutsätter att det är D:, ni får ändra enhetsbokstav om det inte stämmer hos er).
Öppna CMD som admin och skriv följande

d: cd sources setupprep.exe /product server

Jag skrev själv i den här tråden att Microsoft stoppat det här sättet att uppgradera, men tydligen fungerade det så sent som idag.

Den andra metoden är om möjligt ännu enklare... eller kanske inte, då många rapporterat problem med denna.
1. du ska vara på Win11 22H2, innars fungerar det inte.
2. Installera windowsuppdateringen KB5031455.
Det är en uppdatering som ger en många av 23H2-uppdateringarna fast man är kvar på 22H2.
Uppdateringen kan inte installeras om man har Malwarebytes på datorn.
Många har rapporterat att varit tvugna att reparera Windows med SFC och DISM innan de kunnat installera.
Andra har varit tvungna att ladda ner uppdateringen manuellt.
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5031...
Starta om efter lyckad installation.
3. Om man lyckas installera KB5031455 är det dock busenkelt att uppdatera till 23H2.
Man installerar bara windowsuppdateringen KB5027397 och startar om datorn.
Den första uppdateringen installerar i princip allt från 23H2, men man är kvar på 22H2.
Den andra uppdateringen talar om för windows att nu kör vi 23H2 istället för 22H2.
Färdigt.
Bäst av allt är att ingen av uppdateringarna kontrollerar hårdvarukrav som secure boot, tpm, eller processorversion.

Permalänk
Skrivet av anthra:

.
Uppdateringen kan inte installeras om man har Malwarebytes på datorn.
.

Ahhh förklarar kanske varför min dator vägrar uppdatera till 23h2 från 22h2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ahhh förklarar kanske varför min dator vägrar uppdatera till 23h2 från 22h2

Jag uppdaterade först från 21H2 till 22H2, sen till 23H2. Båda gångerna stängde jag av internet under uppdateringen, annars gick det inte igenom. Datorn är en surface pro från 2017. Malwarebytes var installerat under processens gång utan problem.
Preparerade ISO-filen till USB-minnet med Rufus, som jag beskrivit tidigare i tråden.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"