Permalänk
Medlem

SGI Octane

Hej Sweclockare!

En polare ringde upp mig i början på året och sa att någon skänkt massa gamla datorer och han undrade om jag ville ha en gratis SGI Octane för han hade varken plats eller intresse.

Jag har aldrig ägt en SGI maskin men Silicon Graphics är ju välkända för sina Workstations och även en och annan Superdator.

SGI utrustade sina maskiner med MIPS processorer och man körde ett eget UNIX OS vid namnet IRIX.

Lite intressant fakta om SGI.

Deras datorer användes bland annat till Terminator 2 och Jurassic Park för CGI effekterna.

SGI köpte upp processor designern MIPS Computer Systems, Inc år 1992.

SGI tog fram OpenGL vilket låg till grunden för mycket tidig 3D grafik på PC sidan.
Quake 1, 2 3 använder OpenGL och kan spelas med ett OpenGL 1.1 kapabelt grafikkort.

SGI hjälpte Nintendo att utveckla N64 och försåg den med hårdvara.

3dfx skapades av anställd som lämnade SGI.

År 1991 släpptes MIPS III processorn, den var 64bit jämfört med tidigare MIPS processorer som var 32bit.

SGI lades ner 2009.

MIPS som företag finns kvar men efter en konkurs och rekonstruktion sysslar dom bara med RISC V utveckling och MIPS utvecklingen mötte vägens ände 2021.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Gediget arbete!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Älskar det du gör! 10/5!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Älskar det du gör! 10/5!

Tackar tackar!

Permalänk
Entusiast

Jävligt snyggt galleri! Riktigt cool maskin.

Permalänk
Medlem

Otroligt fin maskin!

Permalänk
Medlem

Tack för historie lektionen, jag hade faktiskt en Octane i min ägo en kort period 2004 men den var tyvärr trasig och jag lyckades inte få igång den.
Vet tyvärr inte vad som hönde med den. Jag lämnade kvar den hos min pappa när jag flyttade hemifrån så och han gjorde en rensning han gjorde sig av med den till sist Tillsammans med mina 3DFX voodoo kort och annan fin numera retrohårdvara. :-((

Permalänk
Medlem

Fantastiskt!
Kanonartikel...

Dessvärre skickade jag en SGI Indy från 1994 till återvinningen för ett par år sedan då jag inte hade plats mer i garaget. Man kanske skulle ha behållit den och slängt ut lite annat.

Har för mig att mammas sambo la drygt 100 000 kr för den för att som han sa "mina beräkningar för signalspaningssystemet till XXXX" kommer gå snabbare". Han jobbade med militära saker och behövde datapower för compilering och tester där och då och trots prislappen verkade den ha betalat sig på några månader sa han. Han brukade referera till sin första dator för 150 000 kr i början av 80-talet som gjorde att han kunde fakturera fler arbetstimmar ju snabbare beräkningar han kunde göra.

Det kanske var en dålig idé att mata återvinningen med Indyn...men jag har kvar min gamla bärbara Toshiba m Win95 från 1996 som fortfarande funkar. Alltid något...brukar starta upp den någon gång om året för att kolla om den fortfarande funkar

Permalänk
Medlem

När det begav sig så var det Silicon Graphics grafikmaskiner man såg upp till, oavsett vilken firma/konkurrent man jobbade för.
Vårda den väl!

Permalänk

Vi hade SGI på skolan, de körde windows NT och frågan är om det inte var x86 versioner.
Nå skärmarna var gigantiska 24" (eller något i närheten) Alla i skolan såg upp till SGI maskinerna och ville ha en sådan själv.

Jag påstår att SGI död främst var för att x86 producerades i så ofantliga volymer, detta gjorde att utvecklingskostnaden kunde spridas till så många enheter. Och de i sin tur kunde lägga mer pengar på utveckling.

Permalänk
Medlem

Fantastisk artikel!! Välskriven. Tack för detta.

Permalänk
Medlem

Tack för nostalgitripp! Satt och jobbade med 3d-animation (Alias Poweranimator och senare Maya) på en Octane när det begav sig, även Indy och Indigo innan dess. Mutationen med Windows NT behövde jag aldrig uppleva, utan det hoppades direkt till Linux då det mognade för filmproduktion ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem

Oj vilka minnen! Tack för detta. Jag använde O2 och Indy mkt förr och har en Indy R5000 med skärm kvar nerpackad + alla OS-skivor etc. Jag har tänkt packa upp den igen och installera om den någon dag och nu blev man bra sugen.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Oj vilka minnen! Tack för detta. Jag använde O2

Ah just det, hur kunde jag glömma att nämna brödrosten!

Permalänk
Medlem

Roligt när man var 12-14 år minns jag att man läste om dessa datorer det var rena drömmaskinen

Kul och bra jobb

Permalänk
Medlem

Octane hade en riktigt cool feature när det begav sig som tidigare krävde onyx o.s.v.
Dual-Head. D.v.s. två skärmar, två möss, två tangentbord och två samtidigt inloggade användare som kunde arbeta och dela på kraften i datorn och behövde man köra en tung beräkning så kunde kollegan ta kaffe-paus och låta en få 100% själv.

Personligen anser jag att O2 var svårslagen som workstation, bra format och ändå bra prestanda och unified memory (som apple numer när cpu/gpu delar på samma minne)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Lite intressant fakta om SGI.

Deras datorer användes bland annat till Terminator 2 och Jurassic Park för CGI effekterna.

Intressant!
Tycker T2 har bra effekter. Tycker det finns moderna filmer som ser sämre ut.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi hade SGI på skolan, de körde windows NT och frågan är om det inte var x86 versioner.

Ja, det lär ha varit x86 burkarna, hopplöst försök av sgi att försöka hålla sig aktuella.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag diggar utseendet på chassiet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Väldigt kul o se ännu en SGI dator få liv!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

3dfx skapades av anställd som lämnade SGI.

Det var flera från sgi som var med och startade 3dfx och man återser den tekniska designen av sgi grafikkort i voodoo men de krympte ner det till kretsar på ett enda kort. Nvidia köpte 3dfx, så i slutet av dagen får vi nog sända en vänlig tanke till sgi för den grafik vi har idag i våra datorer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En annan går och lägger sig sedan vaknar man till masa possetiva och roliga kommentarer på Swec!

Skrivet av Mindfighter:

Octane hade en riktigt cool feature när det begav sig som tidigare krävde onyx o.s.v.
Dual-Head. D.v.s. två skärmar, två möss, två tangentbord och två samtidigt inloggade användare som kunde arbeta och dela på kraften i datorn och behövde man köra en tung beräkning så kunde kollegan ta kaffe-paus och låta en få 100% själv.

Personligen anser jag att O2 var svårslagen som workstation, bra format och ändå bra prestanda och unified memory (som apple numer när cpu/gpu delar på samma minne)

Dual Head är tekniskt sett två skärmar och en användare enligt deras manual.

Min är en CadDuo från början, 2 SI grafikkort Dual CPU och två diskar och sedan PCI Bur med PS/2 kort.

Då kan två personer använda den samtidigt.

Men min PCI bur är trasig, men skulle tro PS/2 kortet i buren fungerar.

Jag har bara tagit ur buren vilket gör den till en Dual Head config enligt manualen sedan deaktiverade jag ena grafikkortet i X11 då jag inte har plats för 2 skärmar.

Hade jag haft 2 matchande skärmar och mer plats så hade jag nog kör Dual Head config för trångt är det med en skärm.

Permalänk
Medlem

Hela arbetsstationsmarknaden sögs upp i x86/PC-världen då det blev ohållbart att konkurrera med en massproducerad PC med ett istoppat grafikkort. Servermarknaden har sett hur Linux tog över företagens egna Unix-varianter och nu bevittnar vi övergången från x86 till ARM. Vart AI-vågen tar vägen vet nog bara science fiction författarna. Vägen framför oss är lång och spännande, men vi får vänta 10 år på resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dual Head är tekniskt sett två skärmar och en användare enligt deras manual.

Jag hade en A4 med instruktion (men borta sen länge) hur man satte upp två x-servrar i irix, då kunde två personer logga in, det var samma setup som på onyx2 med multi-seat. Knepigt att få att fungera minns jag, men coolt på den tiden. Var inte riktigt så man kunde googla sig till svaren…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Silicon Graphics datorer var det man hoppades någon gång få råd att köpa runt millennieskiftet, men de försvann innnan plånboken växte till sig... vore kul om någon tillverkade retro chassi som liknar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oooo… Octane soundtrack finns bevarat på internet:
https://digibarn.com/collections/songs/sgi/index.html

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag hade en A4 med instruktion (men borta sen länge) hur man satte upp två x-servrar i irix, då kunde två personer logga in, det var samma setup som på onyx2 med multi-seat. Knepigt att få att fungera minns jag, men coolt på den tiden. Var inte riktigt så man kunde googla sig till svaren…

Jag har manualen i PDF för Octane, den finns om man googlar annars kan jag säkert tanka upp och dela ut dom.

Jag läste den lite gran men mins inte allt men kraven i den stog bland annat sedan fans det lite info om hur man Confar X11 osv men även hur man gör om en CadDuo config till en singel User Dual Head.

Rimligen går det att ha flera än 2 users med.
En på SGI Discord tror jag det var visade upp en Octane (troligen Octane 2) från en Retro mässa med Trippel monitor setup och 3 personer som spelar Quake 1 samtidigt på masknen så han hade i alla fall 2st PS2 kort från vad han skrev.
Skulle tro den hade 2st VPro, dom har ju dubbla DVI utgångar på topmodellerna så ger ju 4st utgångar totalt.

Men om igen råkar skänka en Octane 2 eller ett eller två VPro kort och nätdel och Xbow lär jag aldrig kunna testa det själv.

Ett VPro V10 så andra från topmodellen gick för 7K på ebay för ett tag sedan, sedan ska man ofta byta nätdel och Xbow om man har äldre Octane som jag har så är det säkert nätan lika mycket till.

Så snorigt dyrt med SGI delar,
Jag skulle kunna köpa ett modernt high end grafikkort till min PC för pengarna det skulle kosta att ta min Octane up till VPro seriens kort grafikkort.

SGI Tezro som kom efter ansågs billig när dom gick för 2500 USD fullt fungerande är intrycket jag fått av samlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

SGI Tezro som kom efter ansågs billig när dom gick för 2500 USD fullt fungerande är intrycket jag fått av samlare.

Det du behöver är en Onyx2 Reality Monster som gick att konfigurera i upp till fem rack med en os image, d.v.s. en dator. (på bilden är det en Origin 2000 också (servervarianten av onyx))

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det du behöver är en Onyx2 Reality Monster som gick att konfigurera i upp till fem rack med en os image, d.v.s. en dator. (på bilden är det en Origin 2000 också (servervarianten av onyx))
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/sites/3/2016/04/DSC_3710.jpg

Haha!
Det sjuka är att det finns folk som samlar på Rack maskiner och mainframes.
Skämtar inte, SGI discorden sedan Virtually Fun fins det sådana tokar där en PC eller Workstaiton inte duger utan man måste ha en Mainframe eller ett SGI rack på 3 fas också XD

Det är då man inser att som PC retro samlare spelar man i den lilla ligan....

Permalänk
Medlem

Jag satt på ett jobb 1999 bredvid en sprillans ny Octane som tyvärr inte användes till något mer avancerat än att bläddra på webben. Jag hjälpte till att mecka och installera lite på den. Sen blev den stulen i ett inbrott — tjuvarna hade kommit speciellt för SGI-maskinerna.
Jag undrar vem i hela världen de hade tänkt sälja de till.

För några år sedan skaffade jag en tom låda från en Indigo² som jag tänkte bygga en PC i, men den var för låg för att en bra kylare skulle passa i den. Jag skaffade t.om en radiator som jag tänkt klippa ner till mindre storlek och ovanliga 100mm-fläktar som skulle passa, men det blev för komplicerat.

Skrivet av Mindfighter:

Ja, det lär ha varit x86 burkarna, hopplöst försök av sgi att försöka hålla sig aktuella.

Även SGI's x86-burkar var mer kraftfulla än andra PC på den tiden. De hade en "unified memory architecture" med egenutvecklad crossbar med extra hög bandbredd till minnet — en teknik som de tidigare använt i Onyx och Octane.

Alla företag som tillverkade Unix-arbetsstationer och servers med RISC-processorer konkurrerades ut mer eller mindre av x86: av Windows för arbetsstationer, och av Linux eller BSD på servers. SGI gjorde också sen misstaget att satsa på Intels Itanium ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.