Snart kan du dölja delar av spelbiblioteket för Steam-vänner

Permalänk
Melding Plague

Snart kan du dölja delar av spelbiblioteket för Steam-vänner

Steam DB avslöjar en kommande funktion i Steam som – om den släpps – gör det möjligt att hindra vänner att se utvalda titlar i biblioteket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Åh va bra!
Väntat på att år gömma de där anime titlarna med lättklädda damer och tveksam storyline…

TLDR: Vad har man för nytta utav denna funktion i verkliga livet ?? Förstår inte riktigt 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha två konton om det nu är så skämmigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Åh va bra!
Väntat på att år gömma de där anime titlarna med lättklädda damer och tveksam storyline…

TLDR: Vad har man för nytta utav denna funktion i verkliga livet ?? Förstår inte riktigt 🤔

Verkligt liv är nog att hoppas på för mycket, för de som behöver funktionen kan det på sin höjd handla om AFK.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Åh va bra!
Väntat på att år gömma de där anime titlarna med lättklädda damer och tveksam storyline…

TLDR: Vad har man för nytta utav denna funktion i verkliga livet ?? Förstår inte riktigt 🤔

Nu påverkar det inte mig direkt då jag endast har typ 35 titlar i biblioteket men jag tänker ett scenario om man börjar på nytt jobb och det visar sig finnas endel gamers på nya kontoret som man vill lägga till på Steam så kanske det finns användning för denna typ av funktion då man inte nödvändigtvis vill visa kollegorna att man har 50+ timmar i en anime-porr titel (tänker att man inte heller är med i sådana facebook grupper av samma anledning?)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara ha två konton om det nu är så skämmigt?

Varför ska man ha det när valve kan implementera funktionen istället?

Permalänk
Medlem

Tja, behöver ju inte vara hentai för att det ska vara pinsamt att spela vissa spel. Finns ju dom som ifrågasätter det mesta som inte faller dem i smaken, så detta kan ju vara en smidigt funktion för att undvika det.
Blev själv konfronterad med hur fan jag kan sitta och spela Agony för inte så länge sen. (100% nightmare fuel och jo,,, boobies) Lite jobbigt att behöva ta en teologisk debatt bara för att dom sett vad du spelat liksom. Så jag kan förstå hur detta kan vara användbart för mer än hentai spel.

Permalänk
Medlem

Egentligen skulle man ju vilja dölja delar av sitt bibliotek för sig själv. Pinsamt varje gång man loggar in och inser att backloggen består av ett icke så oväsentligt antal ospelade titlar...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lordsqueak:

Tja, behöver ju inte vara hentai för att det ska vara pinsamt att spela vissa spel. Finns ju dom som ifrågasätter det mesta som inte faller dem i smaken, så detta kan ju vara en smidigt funktion för att undvika det.
Blev själv konfronterad med hur fan jag kan sitta och spela Agony för inte så länge sen. (100% nightmare fuel och jo,,, boobies) Lite jobbigt att behöva ta en teologisk debatt bara för att dom sett vad du spelat liksom. Så jag kan förstå hur detta kan vara användbart för mer än hentai spel.

Att folk skall vara så jäkla förvetna… !?!
Alltså man blir ju inte förvånad iofs. Så jag köper det du säger, det är ju säkert så i vissa fall. Sjukt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bra att jag snart kan dölja mitt Farming Simulator-beroende för andra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så att kids kan dölja för farsan att dom spelar postal, porrspel eller dölja för det coola gänget att du spelar töntiga pokemon? Lite löjligt, men jag dömmer ingen. Bra att funktionen finns för dom med hjärnspöken att någon bryr sig antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag är alltid osynlig 😁

Permalänk
Medlem

Äntligen! Inte lika illa som om ens spotifylistor var offentliga kanske men likväl en bra funktion.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Åh va bra!
Väntat på att år gömma de där anime titlarna med lättklädda damer och tveksam storyline…

TLDR: Vad har man för nytta utav denna funktion i verkliga livet ?? Förstår inte riktigt 🤔

Ser ut som att du förstår precis vad för nytta man kan ha av den funktionen.

Permalänk
Medlem

Vettig funktion, konstigt att det tagit dom så lång tid.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte fråga varför man behöver en sådan funktion men A.Dock besvarade frågan.

För mycket vanilj i mitt liv uppenbarligen...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara ha två konton om det nu är så skämmigt?

Varför lägga till folk på Steam? Jag har aldrig förstått nyttan av den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara ha två konton om det nu är så skämmigt?

Med hur mycket folk klagar om att ha mer än en launcher på sin PC, så tar det nog emot en del gällande idén att ha mer än ett konto på steam också för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför lägga till folk på Steam? Jag har aldrig förstått nyttan av den funktionen.

Främst för att spela onlinespel tillsammans, gör det lättare att hoppa in på samma server och sånt

Det sagt så har jag bara en person där

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Främst för att spela onlinespel tillsammans, gör det lättare att hoppa in på samma server och sånt

Det sagt så har jag bara en person där

Ah, ja där kan jag förstå nyttan. På en del låter det dock som de lägger till allt möjligt löst folk.

Själv har jag ingen på min lista och skulle inte vilja ha det heller. När jag spelar är jag helst härligt asocial, och en massa folk på Steam känns som de skulle störa min isolation.

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso inte blockerat några spelgenres och liknande och vill se innehållet som finns på Steam men mängden porrspel och ren shovelware är lite störande när man vill hitta något relevant. Nu är jag inte emot porrspel, bör väl tilläggas, men mängden och hur de tränger ut andra titlar gör att jag faktiskt undrar om jag bör inaktivera detta, trots att det kanske blockerar något spel som intresserar mig men som av mer puritanska beslutare tycks vara för grovt.

Naket och sex i ett spel kan vara lika relevant som våld. Bägge bör kunna finnas, så länge det är tydligt markerat vad det är. Sen upp till den som ska spela som avgör om det är något för dom och om de vill skylta med att de kanske gillar pusselspel med porrtema och allt vad som nu finns.

Stör mig nog mer att mitt Steam-konto fortfarande inte fattar att jag nått myndig ålder för andra gången i år räknat men ändå vill att jag bekräftar min ålder trots att jag varit in och klickat i och ur för att försöka toggla inställningarna om de buggat. Kontot i sig närmar sig även det myndig ålder. Ett mindre problem, såvida jag inte tabb-öppnat ett par fönster där första bekräftningen gick bra men resterande inte kan slutföras och man hamnar på första sidan och får försöka backa eller hitta tillbaks till det man försökte öppna.

Skrivet av medbor:

Främst för att spela onlinespel tillsammans, gör det lättare att hoppa in på samma server och sånt

Det sagt så har jag bara en person där

Har även jag väldigt få personer tillagda. En del är jag lite osäkra på vilka de är efter alla år, en del är sådanna jag ibland spelar online med. Men som någon som föredrar single player upplevelsen (fokus på story och sådant) men ibland uppskattar att dra runt i pack i något, ofta, FPS spel och röja är det rätt nice.

För kommunikation så används dock Discord istället. Hade nog föredragit att gå den vägen helt egentligen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, ja där kan jag förstå nyttan. På en del låter det dock som de lägger till allt möjligt löst folk.

Själv har jag ingen på min lista och skulle inte vilja ha det heller. När jag spelar är jag helst härligt asocial, och en massa folk på Steam känns som de skulle störa min isolation.

Din avatar påminner mig alltid om att jag ska spela igenom Disco Elysium igen. Tror det var förra hösten första gången. Underbart spel, även om man likt protagonisten smått önskar att man själv hade minnesförlust när man börjar spela för att få återuppleva hela upplevelsen igen. Kanske blir på ålderdomshemmet, om man når dit och har oturen att bli dement kanske. Eller kanske vi får lite minnesförlust gamerpiller så man kan glömma senaste 12 timmarna per tablett och sen bara sätta igång igen när man är klar!

Och just denna typ av spel körs med fördel utloggad, lite distraherande när det dyker upp notifikationer (om man har de synliga) när folk är på väg in i olika spel och liknande. Spelet ska avnjutas så distraktionsfritt som möjligt. Du spelar rätt här!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu proffstycker jag:
Detta känns väl inte som den mest prioriterad och efterlängtade förbättringen?
Jag ser betydligt större vinster för Valve om de implementerar ett robust API is SteamOS som gör det möjligt att köra Windowsbaserade spel. Jag vet att det finns många emulatorer redan, tror dock att om Valve tar fram en så kommer de att se till att den underhålls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Din avatar påminner mig alltid om att jag ska spela igenom Disco Elysium igen. Tror det var förra hösten första gången. Underbart spel, även om man likt protagonisten smått önskar att man själv hade minnesförlust när man börjar spela för att få återuppleva hela upplevelsen igen. Kanske blir på ålderdomshemmet, om man når dit och har oturen att bli dement kanske. Eller kanske vi får lite minnesförlust gamerpiller så man kan glömma senaste 12 timmarna per tablett och sen bara sätta igång igen när man är klar!

Och just denna typ av spel körs med fördel utloggad, lite distraherande när det dyker upp notifikationer (om man har de synliga) när folk är på väg in i olika spel och liknande. Spelet ska avnjutas så distraktionsfritt som möjligt. Du spelar rätt här!

Undrar om det är möjligt att dra en riktig Harry Du Bois fylla för att sen spela Disco Elysium när man vaknar upp? Jag kan se vissa risker med att prova, men det kanske är värt det ändå. Tyvärr lär det ju aldrig komma ett spel som Disco Elysium igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu proffstycker jag:
Detta känns väl inte som den mest prioriterad och efterlängtade förbättringen?
Jag ser betydligt större vinster för Valve om de implementerar ett robust API is SteamOS som gör det möjligt att köra Windowsbaserade spel. Jag vet att det finns många emulatorer redan, tror dock att om Valve tar fram en så kommer de att se till att den underhålls.

Jo, men nu pratar du visserligen om att spendera tusentals arbetstimmar på att ta fram en emulator mot att spendera typ en arbetsdag på en funktion som säkert många vill ha, inte minst utvecklare av den typen at spel som folk tycker är pinsamt att visa upp för hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om det är möjligt att dra en riktig Harry Du Bois fylla för att sen spela Disco Elysium när man vaknar upp? Jag kan se vissa risker med att prova, men det kanske är värt det ändå. Tyvärr lär det ju aldrig komma ett spel som Disco Elysium igen.

Instämmer!
Nä precis, nu är jag lite ouppdaterad men var det inte så jävligt att de som faktiskt skapade spelet också förlorade rätten till spelet? En andlig uppföljare hade gillats, men helst med IP't. Kändes som en intressant uppbyggd spelvärld som behöver utforskas mer.

Har någon spelet liggandes i backloggen och inte riktigt kommit på något att spela i helgen... do it!
Humble Bundle har en bra spelbundle där spelet ingår för övrigt, om någon är nyfiken på spelet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Najs, kan jag dölja alla spel utom spelen med lättklädda/oklädda anime damer. Vill ju inte att någon ska tro att man spelar vanliga spel.

*Tittar genom friendslistan* , justja, en vän kvar :D.

Steams sociala del föll bort med plattformar som Discord, och forumet till fördel av reddit till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Najs, kan jag dölja alla spel utom spelen med lättklädda/oklädda anime damer. Vill ju inte att någon ska tro att man spelar vanliga spel.

*Tittar genom friendslistan* , justja, en vän kvar :D.

Steams sociala del föll bort med plattformar som Discord, och forumet till fördel av reddit till exempel.

Steamforumets toxiskhet är tyvärr en av sakerna Valve fortfarande inte lyckats sköta bra i mitt tycke, och de verkar ha en bra teflonsköld mot kritik. Sällan det är värt tiden att söka efter problemlösning där utan oftast bättre att bara besöka exempelvis Reddit istället som trots sitt rykte känns rätt städad i jämförelse.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Steamforumets toxiskhet är tyvärr en av sakerna Valve fortfarande inte lyckats sköta bra i mitt tycke, och de verkar ha en bra teflonsköld mot kritik. Sällan det är värt tiden att söka efter problemlösning där utan oftast bättre att bara besöka exempelvis Reddit istället som trots sitt rykte känns rätt städad i jämförelse.

Steam är rätt hjärndöda med, vart manuellt permanent bannad fråm steam social för att jag länkade spelutvecklarens hemsida med en sida för en teknisk lösning på ett problem.

Smma länk finns på utvecklarens egna 'about' sida och en pinnad tråd sagda forumdel.

Självklart drog de tillbaka sin permban men varnade att sagd hemsida är förbjuden att länka... Vadfan.