Microsoft vill veta varför du stänger av Onedrive

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill veta varför du stänger av Onedrive

Vill du stänga av Onedrive? Efter den senaste uppdateringen kräver Microsoft att du förklarar ditt oförskämda beteende.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Onedrive driver mig till vansinne. Installerade om datorn, och flyttade över alla sparade spel som ligger i dokument från en extern hårddisk. Onedrive skall då synca filerna och det blir mer än de 5GB man har gratis. Då säger Onedrive att man inte längre kan ta emot mejl för att Onedrive är fullt. Försöker då ta bort filerna från Onedrive men då säger Onedrive att den tar bort filerna från alla lagringsplatser. Jag gissar att Microsoft gör på det viset för att man skall betala för Onedrive.

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på Microsofts fasoner. Önskar verkligen att det skulle dyka upp ett alternativt OS som kan få ordentligt med drivrutinsstöd och konkurrera med Windows.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Bland det första jag gör varje gång jag installerar Windows på en dator, och Microsoft ska skita fullständigt i varför, det är min ensak.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Den stora anledningen varför många använder MS Windows är p.g.a. spel. Annars finns det allt färre anledningar att använda deras spyware OS.

Permalänk
Medlem

Nu övergav jag MS helt för ett antal år sedan, men om jag fått upp denna dialogruta så hade jag nog skrikit mig hes.

Hur kan ens någon vilja ha med företag som MS, Google och Apple att göra längre?? Är folk så djupt fästa vid snuttefilten att de inte vågar lätta på den och utforska alternativ?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

onedrive sånt skit inte fan lagrar jag mina privata saker där inte, när hackers kan komma över dom. Idioti är det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara logga in med ett lokalt konto på min dator och inaktivera/avinstallera OneDrive. Den har aldrig varit i vägen för mig då den inte syns.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hade det vart 1TB hade jag kanske använt det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Börjar tröttna på Microsofts fasoner. Önskar verkligen att det skulle dyka upp ett alternativt OS som kan få ordentligt med drivrutinsstöd och konkurrera med Windows.

Tror det finns en konkurrent med flera distributioner som nämns i alla Windows-trådar.

Permalänk
Medlem

I grunden gillar jag OneDrive och att det finns med för att säkra viktiga filer som ligger på datorn. De flesta har ingen backup.

Men för egen del så har jag en unRAID-box som mycket i nätverket använder för sådanna grejer. Har dessutom problem med att olika datorers inställningsfiler krockar med varandra när de synkas så funktionen blir oanvändbar. Aldrig inloggad men använde det desto mer tidigare när jag hade en HUP Office-licens via jobbet som gav 1TB OneDrive. Sedan dess har det inte fungerat bra alls.

På jobbet använder jag det men är allmänt en dålig OneDrive användare även där. Tacksamt nog inte tvunget att använda det, ännu, vad jag vet. Men de vill förstås att vi använder det i företaget och hela koncernen.

För övrigt kör jag alltid lokala konton just för att slippa att bli autoinloggad i allt. Game Pass, Office och något mer är det enda jag är inloggad i, men då bara i det programmet. Fungerar fint, även om det kan vara lite pilligt ibland, vad jag förstått, att få till ett lokalkonto. För mig har det bara fungerat dock men servat datorer som varit lite omständigare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Nu övergav jag MS helt för ett antal år sedan, men om jag fått upp denna dialogruta så hade jag nog skrikit mig hes.

Hur kan ens någon vilja ha med företag som MS, Google och Apple att göra längre?? Är folk så djupt fästa vid snuttefilten att de inte vågar lätta på den och utforska alternativ?

Det finns ju inte några alternativ om du vill spela och/eller jobbar med något som kräver mer avancerade program än paint

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows och vill fortsätta köra det hemma, men det känns allt mer som att jag behöver hjälp ifrån EU för att det ska gå i framtiden. Bara ett konstaterande, är inte ens bitter längre. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Tror det finns en konkurrent med flera distributioner som nämns i alla Windows-trådar.

Fast inte benämns väl MacOS utgåvor som distributioner? /s

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Man kan inte få allt men lite mer fritt utrymme hade inte skadat, men tycker det är smidigt att snabbt flytta över filer från mobila enheter till datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hade det vart 1TB hade jag kanske använt det..

Ja men de sätter låg gröna för de vill att man ska betala. Så blir man bara bombarderad med att det är fullt och man ska betala. Jag stänger alltid av det numera pga det. Hade det varit mer utrymme hade jag nog använt det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

För jag klarar mig utan inbyggda virus på datorn...

Permalänk
Medlem

så förbannad jag var, både innan och efter jag lärde mig hur det fungerade och hur de satte upp hela min "Mina Dokumment" i OneDrive utan att ens fråga i Win11

jag hade inte en susning att de var OneDrive Default, och det ställde till PROBLEM när program och spel dumpade sina "save" filer i Documents\GameName. å de skulle synka å ha sig..

så att de behöver fråga varför man inte vill ha det "by default" visar bara hur lite de bryr sig och vill ha full kontroll. Hade det varit en "Windows 11 Enterprise" version så kan jag köpa det. men Home eller Pro versioner som förekommer i vanliga hushåll.. FFS!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det ska ni skita i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Den stora anledningen varför många använder MS Windows är p.g.a. spel. Annars finns det allt färre anledningar att använda deras spyware OS.

Ne typ nästan alla företag i världen använder windows på datorerna. De flesta klientapplikationerna är designade för windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hade det vart 1TB hade jag kanske använt det..

när jag installera Win11 så hade noll koll på att det var "by default". och hann köra ett tag så utan att veta om att OneDrive var "Mina Dok" folders med dok, bilder osv. och pga att några av mina Simulatorer dumpar data under Documments\AREOFLY-RC10 så började simulatorn krångla, det var pga den konstant försökte synka samt att den hade "gamla" versioner jämfört med vad Simulatorn just sparat osv.

Och då, att komma ur den situationen och bli av med OneDrive som "Default lösning" för "mina dokument" gjorde mitt liv en aningen pissigt där tills allt var flyttat, verifierat med versioner osv.

Bland annat en folder med jobb relaterade visio filer med mera.. jag höll på å dööö, å tänkte "JAG ÄR FÖR GAMMAL FÖR ALLT NYTT!"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

För mycket notiser

Den klagar på att vissa filer inte vill säkerhetskopiera, så klickar man på gör de ändå / gör igen. Error + notis.

Men på jobb tycker jag den är ganska bra, dela filer osv på sina olika enheter är hyfsat smidigt i en microsoft miljö. (bara hyfsat).

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ne typ nästan alla företag i världen använder windows på datorerna. De flesta klientapplikationerna är designade för windows

Idag är det mer parten Web baserat. det finns absolut applikationer som företag egenutvecklat åt sig själva osv. men det är väldigt mycket som går via webläsaren idag.

kunden jag var hos innan min nuvarnde kund är ett läkemedels bolag här i Sverige och Europa, jag har några Junior konsult kollegor kvar hos den kunden. De är inne på att kasta ut Windows Desktop, då de mesta redan idag kan köras i via webläsaren. (Office 365 funkar kanon i webläsaren)
så där ligger Fedora bra till som framtida Client OS.

med det sagt så vill jag nog påstå att Microsoft fram över kommer krympa rejält så länge de tar betalt för Windows Desktop OS.
och vi ser även på server sidan att Arkitekter väljer bort Windows om de kan. mycket pga licenskostnaderna MS har.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu övergav jag MS helt för ett antal år sedan, men om jag fått upp denna dialogruta så hade jag nog skrikit mig hes.

Hur kan ens någon vilja ha med företag som MS, Google och Apple att göra längre?? Är folk så djupt fästa vid snuttefilten att de inte vågar lätta på den och utforska alternativ?

Nu kan jag inte tala för Apples övriga produkter, men Mac OS är en fröjd för allting förutom givetvis spelande. Ett så mycket mer stabilt och mindre påträngande system, utan att vara nedbantat och neddummat som många tror.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag släppte Skydrive som det hette från början, när de la ner Microsoft Mobile och min Lumia 920 pensionerades. Bytte först till Apple/iCloud och sedan runt 7 år använder och betalar jag enbart för Google (2 TB/99kr i detta nu). Uppdaterad W10 fortsätter tjata om OneDrive men huvuddatorn med LTSC-W10 säger inte ett knyst. Skönt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Onedrive är bloatware, ett av många program jag avinstallerar direkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen nytta att ha Onedrive på min dator alla säkerhet lägger jag på extern hårddisk.. Vill inte lagra på moln med risk att nån hackar den..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikoolis:

Nu kan jag inte tala för Apples övriga produkter, men Mac OS är en fröjd för allting förutom givetvis spelande. Ett så mycket mer stabilt och mindre påträngande system, utan att vara nedbantat och neddummat som många tror.

jag vet inte vad det är idag, men länge å väl så var MacOS en tema skinnad FreeBSD Linux.

De där med nedbantat som så att jämfört med MS Windows bara hade funktioner och program om användes och var / är efterfrågade som default i ett OS så kan de nog upplevas som nedbantat när man jämför med Windows.

bara titta på Fedora (mitt favorit Desktop OS på jobb datorn, så ja, jag är pratisk) När de är nyinstallerat finns inte super mycket "skräp" där heller, så då skulle Fedora också vara "nedbantat" och Gnome har ju på senare år lagt till fler funtioner så du slipper använda Terminalen för OS inställningar osv det kan ju räknas som "neddummat" också xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Snart är Linux minst lika enkelt och mer användarvänlig än Windows, det ordnar Microsoft. Tack för det

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag ser ingen nytta att ha Onedrive på min dator alla säkerhet lägger jag på extern hårddisk.. Vill inte lagra på moln med risk att nån hackar den..

de jag ibland kan tycka är trevligt med Molnlagring så är det att ha mina KeePass filer på OneDrive eller på GoogleDrive.
men som du säger, idag är MS Azure ett stort jävla durkslag med säkerhetshål just nu.
Så hos MS vill man ju inte lagra sådan typ av info.

men jag har tyckt att de varit behändigt med en Molnbackup, då jag kan få access till KeePass filer när jag inte är hemma.
Jag har lite all möjlig info i KeePass. inte bara user & psw som jag vill kryptera. sen kan man väl alltid ifrågasätta hur stark krypteringen är osv. men det är en annan diskution.

EDIT: Men jag vill fortfarande inte att MS skall tvinga in mig i OneDrive som de har gjort en gång med mig (mest pga min okunskap vid tillfället) jag vill använda OneDrive som en fristående funktions, likt GoogleDrive, DropBox osv för PC. inge jävla påtvingat Hybrid skit med "Mina Dok".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.