"Surf slut" - fast enligt android är den inte det

Permalänk
Medlem

"Surf slut" - fast enligt android är den inte det

Senaste tiden har jag fått fylla på Comviq med mer surf, ibland 3 gånger under månaden.
Så jag ville luska i var surfen tar vägen och kollade "Dataanvändning" som svarar att det i princip bara är browsern (som har förbrukat 737mb. Inte flera GB).

När jag bläddrar runt bland inställningarna så upplever jag att jag stängt av mesta som har med att dela data med folk inärheten osv.

Vad mer kan jag kolla närmare på?
Vad hamnar inte på Dataanvändningslistan?

(Android 13)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad säger din operatör då och vad visar din sida hos operatören?
Har du uppdaterat mjukvaran i telefonen och laddat ned stora spotifylistor? Streamat i 4K?

Permalänk
Medlem

Jag får ett sms att mina 3gb är slut och kan fyllapå.
Streamar inget 4k eller musik.
Youtube ser jag 98% av gångerna bara hemma via wifi, annars undviker jag det mesta.
Läser lite nyheter, skickar några sms/mms. Browsern står för ca 90% dataförbrukning (737mb).
Uppdaterar väldigt sällan mobilen.

Permalänk
Medlem

Stämmer perioderna överens? Tänker så att telefonen har inställt rätt dag när du får din datapott påfylld och inte har börjat räkna någon gång senare.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Den stämmer inte riktigt men borde inte vara så felaktig heller.

- Jag köpte 1månads påfyllning den 13 oktober med 3gb.
- 28 oktober fyllde jag på 3gb.
- 8 november så var 3gb slut igen.
* Android: Denna månaden 737mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Den stämmer inte riktigt men borde inte vara så felaktig heller.

- Jag köpte 1månads påfyllning den 13 oktober med 3gb.
- 28 oktober fyllde jag på 3gb.
- 8 november så var 3gb slut igen.
* Android: Denna månaden 737mb.

Och vilken period menar android med denna månaden?

Permalänk
Medlem

Hur ser jag det?
Snabb sökning gav mest svar riktat till kodare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Hur ser jag det?
Snabb sökning gav mest svar riktat till kodare.

Settings - Network/internet - SIM card - App data usage - tap the little gear next to the date cycle - tap 'Cycle for mobile data'.
Sätt den till 1 * - sista i månaden så du får månadscykel eller om du hellre vill i detta fall då se senaste 30 dagarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

På din mobil så måste du manuellt ställa in datavarnaren med hur mycket surf du betalar för, vilken mängd den ska förvarna och när den ska nollställas (datum) det brukar vara den första varje månad om man inte ändrat.
Från det så räknar sedan din mobil hur mycket den använt under perioden och hur mycket du har kvar under perioden.

Så som sagt har du inte ändrat det så skälv räknar mobilen alltid från den första varje månad.
Den vet inte automatiskt när/om du fyller på surf. Det vet bara din leverantör.

Det ligger nog lite olika på olika mobiler. Men på min Galaxy S22 så ligger det under: Anslutningar - Dataandvändning - Faktureringscykel och datavarn. I inställningarna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.