Razer uppdaterar möss till 8 000 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Curik:

Spelmotorer "tickar" inte ens hälften så ofta så det spelar i 99% av fallen inte någon roll.

Och nu pratar vi även om trådlösa möss. Det börjar bli larvigt.

Renderad FPS, skärmens frekvens, synkroniseringen FPS->Hz och musens polling rate samverkar och påverkar koordinationen i rörelser. Detta är ovanpå tick-rate och spelmotor.

Sedan får var och en finna sin egen lilla myshörna i den blandningen av vad man tycker är tillräckligt och vad som är "larvigt". Ändra på pollrate är ju ganska enkelt så att var och en kan jämföra vad som gäller för dem.

Permalänk
Medlem

Pff, jag väntar på 9001Hz.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Renderad FPS, skärmens frekvens, synkroniseringen FPS->Hz och musens polling rate samverkar och påverkar koordinationen i rörelser. Detta är ovanpå tick-rate och spelmotor.

Sedan får var och en finna sin egen lilla myshörna i den blandningen av vad man tycker är tillräckligt och vad som är "larvigt". Ändra på pollrate är ju ganska enkelt så att var och en kan jämföra vad som gäller för dem.

Ja Laxpudding, teoretiskt sett är det såklart så. Då hjälper det även med 400 000 Hz. Men rent praktiskt så är det inte så tydligt och det är nog också därför som professionella e-sportare generellt sett inte kör hög uppdateringsfrekvsens på sina möss.

Men vill man springa företagens ärenden och försöka göra detta till något annat än PR, så får man ju det. Men det är fortfarande bara en säljgimmick.

Edit: Kan förtydliga biten med trådlösa möss också. Förutom att musen inte kan leverera signaler med samma frekvens hela tiden (utan du kommer få "microstuttering" oavsett) så innebär högre uppdateringsfrekvens också högre belastning på batteriet och kortare batteritid. Det tar också mer CPU och gör att datorn får mindre tid att göra andra saker såsom rendering o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skumt om du har en 500 hz skärm och 500 fps borde du märka skillnad på 8k polling. 8k polling är typ bara bra om man har en skärm och dator som kan mata ut många fps

Skulle säga att väldigt få märker skillnad efter 2 000 Hz om ens efter 1 000 Hz

https://www.youtube.com/watch?v=FGcO8O4johc
https://www.youtube.com/watch?v=jtATbpMqbL4&t=1s

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Curik:

Ja Laxpudding, teoretiskt sett är det såklart så. Då hjälper det även med 400 000 Hz.

Jag vet inte var du får 400 000 Hz ifrån? Om du har en åsikt i ämnet, kan du inte bara skriva den utan att tramsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det är väldigt märkbart, din batteritid kommer halveras!

Skrivet av krEJZi:

Jag brukar endast köra 4k i spel och sen 1k i windows och det sköts auto med Razers profiler.

Jag med. Profiler är bra.

Synd att hälften av Sweclockers medlemmar verkar vara fientliga mot tekniska framsteg idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Mer är bättre? Om vi tillslut får skärmar med 1000hz(R.I.P. CPU/GPU) kan jag tänka mig detta blir välkommet.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Går dom fortfarande sönder efter några år? Deathadder elite var inte mycket att ha..

Permalänk
Medlem

Tycker att 8K gör det segare att vända sig om fort i FPS spel.

Jag kör med Deathadder V3 (Sladd)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Låter ju bra o allt, här ser jag dock bara upp till 4000hz på Viper V2 Pro.

Uppdaterat o allt, både dongle och mus..

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle säga att väldigt få märker skillnad efter 2 000 Hz om ens efter 1 000 Hz

Vad menar du, 4000hz+ på en 540hz vsyncad skärm i Alan Wake II ger dig väl en edge mot fienderna?!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av teckim:

Låter ju bra o allt, här ser jag dock bara upp till 4000hz på Viper V2 Pro.

Uppdaterat o allt, både dongle och mus..

Tryck på "check for updates" i synapse det har kommit en ny version nu ikväll som har fixat det.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet inte var du får 400 000 Hz ifrån? Om du har en åsikt i ämnet, kan du inte bara skriva den utan att tramsa?

OK då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tryck på "check for updates" i synapse det har kommit en ny version nu ikväll som har fixat det.

https://i.imgur.com/nj39ztH.png

Jo jag har gjort det, fick uppdatering o allt, men fortfarande bara upp till 4khz tillgängligt, fattar ej varför

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av teckim:

Jo jag har gjort det, fick uppdatering o allt, men fortfarande bara upp till 4khz tillgängligt, fattar ej varför

Det kom 2 uppdateringar av synapse idag, i den första versionen kunde man uppdatera sin dongle/mus men det gick inte att välja 8000 iaf (det var samma för mig), nu för ett litet tag sedan kom en version till, i den fungerar det att välja 8000

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det kom 2 uppdateringar av synapse idag, i den första versionen kunde man uppdatera sin dongle/mus men det gick inte att välja 8000 iaf (det var samma för mig), nu för ett litet tag sedan kom en version till, i den fungerar det att välja 8000

Jaha ok då kanske det kommer en till uppdatering snart då, tack för hjälpen <3

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det kom 2 uppdateringar av synapse idag, i den första versionen kunde man uppdatera sin dongle/mus men det gick inte att välja 8000 iaf (det var samma för mig), nu för ett litet tag sedan kom en version till, i den fungerar det att välja 8000

Vad har du version om du kollar i settings (inte uppdateringsfönstret)?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vad har du version om du kollar i settings (inte uppdateringsfönstret)?

https://i.imgur.com/5yjpa7N.png

Samma som dig

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av krEJZi:

Vad har du version om du kollar i settings (inte uppdateringsfönstret)?

https://i.imgur.com/5yjpa7N.png

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tryck på "check for updates" i synapse det har kommit en ny version nu ikväll som har fixat det.

https://i.imgur.com/nj39ztH.png

Nu fick jag den andra uppdateringen, ser 8khz nu

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Jag kan helt klart säga att jag märkte skillnad med denna uppdateringen (har bara testat BF2042), kör med en ultragear 1440p skärm 180hz (gsync på)

i like it!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Vad blir CPU usage med bara desktop om man rör runt musen lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Vad blir CPU usage med bara desktop om man rör runt musen lite?

5-6% for mig

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teckim:

5-6% for mig

Det va inte så illa, sen gjorde ju MS någon mus patch också tror jag som kanske också gjorde något. Hört talats om typ 30% förr och då ibland bara med 1000Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det va inte så illa, sen gjorde ju MS någon mus patch också tror jag som kanske också gjorde något. Hört talats om typ 30% förr och då ibland bara med 1000Hz

Ja o det är med 8000hz, när jag hade en 11700k så var det uppe i 15% typ när jag hade 4000hz, så tror att dom gjort lite optimeringar eller ngt, gillade aldrig viper v2 pro om jag ska vara ärlig, men nu tycker jag att den e bra faktiskt så det blir nog main musen nu.

det är säkert lite placebo men tycker att det känns mkt bättre nu

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Skulle säga att väldigt få märker skillnad efter 2 000 Hz om ens efter 1 000 Hz
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

https://www.youtube.com/watch?v=FGcO8O4johc
https://www.youtube.com/watch?v=jtATbpMqbL4&t=1s

Som någon var inne på här så måste du ha sjukt hög dpi också för att märka skillnad, jag har pratat med grymma fps spelare, och dom sänker in game sense jättemycket och kör på 500 hz skärm och 8000 polling rate, ska tydligen vara en märkbar skillnad. Jag har själv inte testat det för orkar inte göra om mina mouse sens inställningar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Har uppdaterat firmwaren i både mus och dongle, Deathadder V3 Pro och installerade synaps igår och ser högst 1000hz iaf. Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Har uppdaterat firmwaren i både mus och dongle, Deathadder V3 Pro och installerade synaps igår och ser högst 1000hz iaf. Någon som har några tips?

Du måste ha 4k dongeln.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av teckim:

Du måste ha 4k dongeln.

Jaha! Då har jag missförstått. Artikeln handlar bara om en uppgradering från 4k till 8k med dongeln man måste köpa extra. Lite otydligt! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Jaha! Då har jag missförstått. Artikeln handlar bara om en uppgradering från 4k till 8k med dongeln man måste köpa extra. Lite otydligt! Tack för hjälpen

Jo jag läste både denna artikel och razern artikeln två gånger. Stod inget om att den extra 4K dongeln behövdes som köps separat.
Fast jag förstod ju det ändå men hade lite små-hopp om att så inte var fallet
Otydlig artikel på det viset.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken