Intel skrotar "Cryo Cooling" för processorkylning under fryspunkten

Permalänk
Melding Plague

Intel skrotar "Cryo Cooling" för processorkylning under fryspunkten

Trots Intels satsningar blev det aldrig någon nyrenässans för peltier-element och konceptet "Cryo Cooling" går i graven för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behövdes support för alla plattformar. Kan inte vara läst till specifika generationer eller tillverkare.

Ville ha något till AM4... AM5...

Konceptet drivs nog bättre av kyltillverkarna om de fixar mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Luftkylning ska det vara 👍
Ge oss istället spel och program som verkligen tar vara på alla trådar nya processorer har så vi kan skippa GHz hysterin och värmen det ger.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Behövdes support för alla plattformar. Kan inte vara läst till specifika generationer eller tillverkare.

Ville ha något till AM4... AM5...

Konceptet drivs nog bättre av kyltillverkarna om de fixar mjukvaran.

Du har en bra poäng, men i detta fallet var nog den stora haken att peltierelement aldrig var särskilt lämpade för ändamålet 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du har en bra poäng, men i detta fallet var nog den stora haken att peltierelement aldrig var särskilt lämpade för ändamålet 😅

Peltier är väldigt väl lämpade för ändamålet. Sedan om implementeringen är bra eller inte är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Peltier element är nästan löjligt ineffektiva. Själv experimenterat med dessa lustig och extremt ström hungriga små rackare.
Kom ihåg att jag kunde kyla ett stackars 7900gt när det begav sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ett extra nätagg för att driva kylaren till processorn? Nej tack!

Permalänk
Medlem

Kylde GPU å CPU med TECs och såklart kattstrypare som höll fast alltihopa!
Efter en bilresa till ett birdie lan förr i tiden hade skiten lossnat å man satt där med bluescreens hahaha

Permalänk

Finns det någon användbar tillämpning för en platta som alstrar dubbelt så mycket värmeeffekt jämfört med kyleffekten?

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Finns det någon användbar tillämpning för en platta som alstrar dubbelt så mycket värmeeffekt jämfört med kyleffekten?

Om du vill få ner temperaturen under rumstemperatur och användandet av kompressor inte lämpar sig av någon anledning så är det liksom inte så att alternativen är jättemånga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du har en bra poäng, men i detta fallet var nog den stora haken att peltierelement aldrig var särskilt lämpade för ändamålet 😅

Tyckte EK hade en bra lösning med sina kit bara om de var "universala" för vilken cpu man nu än hade istället för låsta till Intel som de var nu.

Kanske de löser det nu när Intel lägger ner sin del och de får det fritt att vidareutvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Finns det någon användbar tillämpning för en platta som alstrar dubbelt så mycket värmeeffekt jämfört med kyleffekten?

Vet der8uer testade den på en 12900k har jag för mej och körde cpun utan problem i 6,2ghz med bra temps.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

synd

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hade kunnat bli väldigt lyckat om de inte artificiellt låst det till Intel-system. Det var väldigt ointelligent av vem som nu bestämde det. Kunde blivit succé.

Se på Arc. Finns säkerligen nötter på Intel som ville att det skulle låsas till Intel men tack och lov blev det ju inte så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Peltier är väldigt väl lämpade för ändamålet. Sedan om implementeringen är bra eller inte är en annan sak.

Peltierelement har aldrig varit bra på att leda bort värme. Det de är bra på är att skapa ett temperaturdelta - så länge ingen signifikant värmeutveckling sker. Inte direkt en situation som för tankarna till högpresterande CPUer. Och för att åstadkomma detta går det åt en hel del energi, så du har ännu mer värme att leda bort än du började med.

Permalänk
Medlem

Peltiern är på 200w därav bör man inte köra en 200w+ cpu. i3 eller i5 hade man fått grymma resultat med, eller i7/i9 i Idle xD

Permalänk
Medlem

Experimenterade med Peltier-element på min gamla P133 nån gång runt 1996-1997 men det va aldrig någon höjdare, drog mest massa effekt och genererade onödigt mycke värme . Den ligger väl i byrå här hemma fortfarande

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg det Danska (?) Märket Astek. De hade typ en frysskåpskomressor antingen i en extern låda eller som ett helt chassi. IIRC så hade de något samarbete med Lian Li också där man kunde få den extra lådan i Alu som matchade deras chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojo82:

Någon som kommer ihåg det Danska (?) Märket Astek. De hade typ en frysskåpskomressor antingen i en extern låda eller som ett helt chassi. IIRC så hade de något samarbete med Lian Li också där man kunde få den extra lådan i Alu som matchade deras chassi.

Industri kylning av datorer och annan utrustning i torn så hittar du liknande kylsystem. Har ett på jobbet som är typ den näst minsta, med en kylkapacitet på 850 W och max 450 W förbrukning. Stora tjocka kylflänsar och kylmedium med IP67 fläktar som kyler på utsidan av tornet. Den största kan kyla 22 kW. Men dessa lösningar är dock inget en svensson äger.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojo82:

Någon som kommer ihåg det Danska (?) Märket Astek. De hade typ en frysskåpskomressor antingen i en extern låda eller som ett helt chassi. IIRC så hade de något samarbete med Lian Li också där man kunde få den extra lådan i Alu som matchade deras chassi.

Minns att Asetek hade ett par Vapochill-chassin. Var nära att köpa ett men tur nog gick TV:n sönder i samma veva så blev en ny TV ist.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Experimenterade med Peltier-element på min gamla P133 nån gång runt 1996-1997 men det va aldrig någon höjdare, drog mest massa effekt och genererade onödigt mycke värme . Den ligger väl i byrå här hemma fortfarande

Vi två har samma erfarenheter med enda skillnaden att jag försökte peltierkyla en Pentium 250MMX.
Använde kylspridarplatta mellan peltiern och CPU:n, sidoisolering samt en stor fet högljudd kylare ovanpå alltihop.
Summan summarum så fick jag ner CPUn några grader under rumstemp, dvs runt 20 grader men burken blev svinvarm av att jag pumpade in 100W extra som luftkyldes bort. Och CPUn kröp upp i temperatur allt eftersom omgivningsluften värmdes upp. Efter några timmars lek med spel, benchmarking och värmestinkande chassi så pensionerades hela idéen med ha ett Peltier-element som CPU kylare.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

För klen Peltier i den. Hoppas nån fortsätter utvecklingen på mjukvara, jobbigaste med peltier är att få en jämn temp om man inte kör med Arduino eller liknande.
Inga problem att kyla dubbla 350W Peltier med bra custom vattenkylning, krävs en bra nätdel dock.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojo82:

Någon som kommer ihåg det Danska (?) Märket Astek.

Menar du Asetek? De är ju OEM tillverkaren bakom en majoritet av alla AIO kylare på marknaden, så de är lätta att komma ihåg
… sen har de på sistone börjat tillverka simracing-utrustning också av nån anledning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Luftkylning ska det vara 👍
Ge oss istället spel och program som verkligen tar vara på alla trådar nya processorer har så vi kan skippa GHz hysterin och värmen det ger.

Det gör de redan.

Problemet är att parallellisering är inte någon magisk universallösning för att få ut mer prestanda. Man är alltid beroende av huvudtråden, eller Main Thread, för att köra igång arbeten på andra trådar, och för att sedan sammanställa resultaten. Det finns även regler gällande minneshantering som måste efterföljas, annars slutar det galet (tex Race Condition).

Så som dagens hårdvaruarkitektur och programmeringsspråk ser ut så kommer man inte ifrån en Main Thread, som behövs för att koordinera hela rasket, i alla fall vad gäller spel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Inga problem att kyla dubbla 350W Peltier med bra custom vattenkylning, krävs en bra nätdel dock.

Till dagens elpriser är det inte lönt att kyla prollar via ineffektiva Peltier-element för att vinna några ynka procent prestanda. Det är bättre att lägga kosingen på en bättre och snabbare prolle som kan luftkylas tyst och billigt.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Vi två har samma erfarenheter med enda skillnaden att jag försökte peltierkyla en Pentium 250MMX.
Använde kylspridarplatta mellan peltiern och CPU:n, sidoisolering samt en stor fet högljudd kylare ovanpå alltihop.
Summan summarum så fick jag ner CPUn några grader under rumstemp, dvs runt 20 grader men burken blev svinvarm av att jag pumpade in 100W extra som luftkyldes bort. Och CPUn kröp upp i temperatur allt eftersom omgivningsluften värmdes upp. Efter några timmars lek med spel, benchmarking och värmestinkande chassi så pensionerades hela idéen med ha ett Peltier-element som CPU kylare.

Jag kom aldrig så långt att jag gjorde en riktig installation i datorlåda, det va mest i garaget på en testbänk och det räckte för att jag skulle ge upp det 😁. Kom håg att jag brände mig på kylflänsen så varm den blev 😋

Permalänk
Inaktiv

Hade en peltierkylare kombinerat med en tidig variant av AIO vattenkylare i min Dell XPS-torndator från 2006. Det intressanta med den var att peltiern kylde inte processorn - den kylde kylvattnet till AIOn. Den hade även en mikrokontroller som övervakade pump, fläkt, uteffekt till peltiern och temperaturer (så att kondens inte uppstår, osv.)

Att kyla kylvattnet är typ 1000% smartare än att lägga an peltiern direkt mot CPUn. Förvisso måste du ha en kylfläns till (vilket kostar mera pengar), men du slipper situationen där peltiern blir mättad av inkommande värme och CPUn börjar klocka ned och tappa prestanda.

Sedan kan man ju fundera på hur smart det är alls att använda peltierelement, med tanke på hur mycket ström de drar...

Permalänk

På tal om kylning är dessa AOI-kylare med vätskor eller liquids något bra? Har de blivit bättre på över tio år som de funnits på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Till dagens elpriser är det inte lönt att kyla prollar via ineffektiva Peltier-element för att vinna några ynka procent prestanda. Det är bättre att lägga kosingen på en bättre och snabbare prolle som kan luftkylas tyst och billigt.

Beror ju på vad man vill slänga pengarna på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Minns att Asetek hade ett par Vapochill-chassin. Var nära att köpa ett men tur nog gick TV:n sönder i samma veva så blev en ny TV ist.

Jag åkte på ett vapochill xe. Fungerade utmärkt. Synd på kompressor hummet men oj va tyst den var jämte min tidigare luftkylda burk.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x