Rockstar kan avtäcka Grand Theft Auto VI i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Över tio år sedan GTA V lanserades så känns det verkligen som det är dags att äntligen få se första officiella uppvisningen av uppföljaren. På sätt och vis tänker jag fortfarande på Red Dead Redemption 2 som nytt men även det spelet närmar sig 5 år sedan lanseringen sjukt nog.

Ser fram emot detta.

Fem år har passerat! Det kom i oktober 18.

Edit: haha. Fler hade påpekat det redan. Ursäkta.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se mer.
Är Sweet Baby Inc inblandade blir det inget köp.
Har gått på den minan två gånger redan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaaa. Fast jag tror PS4 erbjöd 1920*1080 30fps. View distance, texurer, skuggor och så var också lägre satta än man kunde sätta på PC. And so on.
Så det gick att sätta ganska mycket högre tryck på komponenterna på PC.

Körde man samma inställningar som på ps4 på sin PC så var det väl inga problem att hålla 30FPS med lite äldre hårdvara ;).
Tror inte det var några större problem med ca 60fps heller.

Men det är klart att man ville skruva upp inställningarna en bit över konsol nivå. Och då började det bli mer tungrott också.

Sweclockers testade GTA V när det kom till PC:
https://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-p...

Jag körde det först på ett GTX 970 och det funkade allt annat än tillfredsställande. Då hade ändå GTX 970 ungefär dubbla beräkningskraften mot PS4;ans GPU. Med ett 1080Ti blev det klart bättre men gick ändå hackigt på sina ställen. Det tycker jag inte ger ett särskilt gott betyg, särskilt med tanke på att de haft ett år på sig att optimera spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hoppas det inte blir ännu ett konsolspel i första hand. Annars blir det inget köp från mig.

Hoppas det blir ännu ett konsolspel i första hand. Annars blir det inget köpt från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Hoppas det blir ännu ett konsolspel i första hand. Annars blir det inget köpt från mig.

Påverkar det dig på något sätt negativt om det utvecklas för både konsol och PC, och släpps samtidigt?

Permalänk
Medlem

Rätt nyfiken på vad de har att visa. GTA 5 var sjukt roligt, både story och online, så om det är i liknande klass med det spelet är det ett givet köp. Hoppas GPUn duger bara.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Påverkar det dig på något sätt negativt om det utvecklas för både konsol och PC, och släpps samtidigt?

Ja. Ser hellre att de lägger 100% fokus på konsolversionen och får ut den så snart som möjligt, istället för att försena release pga att de ska utvecklas och göras klart för ytterligare en plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ja. Ser hellre att de lägger 100% fokus på konsolversionen och får ut den så snart som möjligt, istället för att försena release pga att de ska utvecklas och göras klart för ytterligare en plattform.

Rockstar har resurserna att göra båda sakerna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rockstar har resurserna att göra båda sakerna samtidigt.

Nej, ingen utvecklare lyckas alltid vara klara med utveckling av spel till flera plattformar exakt samtidigt. Kommer alltid vara någon plattform som blir klar senare/tidigare. Och således får en release vänta tills båda/alla plattformar är klara för release. Eller så släpper de ändå, och en plattform får lida av buggar vid release och annat otrevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Nej, ingen utvecklare lyckas alltid vara klara med utveckling av spel till flera plattformar exakt samtidigt. Kommer alltid vara någon plattform som blir klar senare/tidigare. Och således får en release vänta tills båda/alla plattformar är klara för release. Eller så släpper de ändå, och en plattform får lida av buggar vid release och annat otrevligt.

Rockstar har över 2000 anställda. De kan om de vill.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av SCORPIUS:

Rullar hur bra som helst på min 7700k, vilket kortfattat bara är en snabbare I7 4770k

Möjligt att förbättringar har skett i patcher de sista fyra åren men det var ett välkänt problem vid release. DF gjorde en video om det när det begav sig, och jag minns att skillnaden var massiv när jag gick från 4770k till 10900k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rockstar har över 2000 anställda. De kan om de vill.

Du jobbar inte med utveckling märker jag.
Brook's law:
”adding human resources to a late software project makes it later”

På temat så är jag alltid taggad på GTA, och helst bara mer av samma och uppdaterad grafik. Man behöver inte ändra ett vinnande koncept. Det jag helst skulle vilja är att de fångar känslan man fick av San Andreas i ett nytt spel, världens kändes otroligt stor och det kändes som att det fanns så extremt mycket att göra och upptäcka bara när man gled omkring. GTA V var nästan, nästan där, men allt för stora delar av det kändes väldigt tomma.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Du jobbar inte med utveckling märker jag.
Brook's law:
”adding human resources to a late software project makes it later”

Det är inte tal om att sätta mer folk på ett försenat projekt så det där är en non sequitur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rockstar har över 2000 anställda. De kan om de vill.

Du är allt bra rolig du om du tror att två olika team kan bli klar för release exakt samtidigt med exakt samma kvalite på spelet vid release. Men jag känner att den här diskussionen inte leder någon vart och inte tillför tråden något. Så jag tackar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Tycker att det har gått alldeles för lång tid mellan spelen och det har gjort att jag till stor del tappat intresset. Samt att de fått allt för stort fokus på online innehåll.

Men det föds alltid nya gamers som vill lira nytt spel

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det!

Permalänk
Discokungen

Ja då lär vi väl se det på PC år 2030? Lagom till Förbifart Stockholm ska vara klar

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom borde göra spelet gratis, tills man vill stjäla en bil, då blir det antingen reklamsnutt, eller så får man betala mikrotransaktioner, hehe.
Detta kanske kan grunda sig att jag ogillar spelkonceptet för hela serien.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ska bli oerhört intressant att se vad de lyckats åtstadkomma. Rdr2 är än idag ett av de bästa spelen jag någonsin spelat så förväntningarna är skyhöga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker dom borde göra spelet gratis, tills man vill stjäla en bil, då blir det antingen reklamsnutt, eller så får man betala mikrotransaktioner, hehe.
Detta kanske kan grunda sig att jag ogillar spelkonceptet för hela serien.

Jag röstar för det förslaget. Inte för att det är bra, utan för att det vore en sådan episk trollning. Tänk att slösurfa olika forum, laddad med kall öl och chips, efter en sådan release. Det vore storartad underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lite drygt ett år senare, 5 november 2019. Hade för mig konsolutgåvan släpptes i slutet av november men var tydligen 26 oktober 2018. Så även på PC är vi inne på fyra år.

Spelade igenom det igen på semestern i år och känns fortfarande rätt färskt. Rekommenderas varmt om någon nu inte spelat det redan.

Har fortfarande inte fått tummen ur fast jag ägt spelet ganska länge nu, om än inte sedan PC-releasen. Påbörjade det en gång efter att jag spelat igenom GTA V senast men fastnade aldrig riktigt. Kom aldrig riktigt överens med kontrollerna och tyckte inventory och kartan var mycket rörigare än i GTA. Kanske ger det ett nytt försök redan nu i helgen.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte tal om att sätta mer folk på ett försenat projekt så det där är en non sequitur.

Der följer på så sätt att vi pratar om svårigheterna med att försöka synka flera ganska omfattande projekt perfekt i tid. Något av dem kommer att gå snabbare än de andra, ett kanske åker på rejäla problem som rinner iväg i tid, och det är sällan det hjälper att bara allokera om personer eller att ösa på med fler i det som har saktat ner.

Sen har du nog rätt i den mån att Rockstar rent krasst har en ganska solid verksamhet och inte känner världens största stress, det är nog klart när de känner att det behöver vara klart.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

De kan också inte avtäcka spelet i veckan.

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Tycker att det har gått alldeles för lång tid mellan spelen och det har gjort att jag till stor del tappat intresset. Samt att de fått allt för stort fokus på online innehåll.

GTA , Elder Scrolls , Fallout och KOTOR har alla gått online döden till mötes , men det är väl där cashen finns tyvärr.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag körde det först på ett GTX 970 och det funkade allt annat än tillfredsställande. Då hade ändå GTX 970 ungefär dubbla beräkningskraften mot PS4;ans GPU. Med ett 1080Ti blev det klart bättre men gick ändå hackigt på sina ställen. Det tycker jag inte ger ett särskilt gott betyg, särskilt med tanke på att de haft ett år på sig att optimera spelet.

Jag började spela GRA V med ett HD 7850. Det gick OK. Men det var väl inte grejt.
Uppgraderade till R9 390 när det kom sen (snarlikt ett GTX 970) och jag minns att det var en bra upplevelse i GTA ;).
Såklart subjektivt vad som var "bra".
Säkerligen dubbla FPSen mot vad PS4 erbjöd - alltså kring 60.

Men ja - hade man högre upplösning eller vred upp allt till max så lär det ha gått sämre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hoppas det kan läggas liite mer fokus på single-player delen av det.
GTA SA hade rätt mycket "replayability", speciellt med fusken som fanns till. Man hittade som på lite mer själv vad man vill göra.
GTA IV tyckte jag hade en bättre story, men tappade lekfullheten.
GTA V hade lekfullheten, men i princip all form av content hamnade på GTA Online och krävde istället moddar för att få in denna content i single-player. Saker som modifiering av bilar, nya fordon etc.

Hoppas fortfarande de kommer satsa på Online-läget då det är riktigt jäkla kul att lalla runt med polare och köra heists, men vill se en mycket mer livlig single-player värld också (exkluderat från storyn).

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av DasIch:

Jag körde det först på ett GTX 970 och det funkade allt annat än tillfredsställande. Då hade ändå GTX 970 ungefär dubbla beräkningskraften mot PS4;ans GPU. Med ett 1080Ti blev det klart bättre men gick ändå hackigt på sina ställen. Det tycker jag inte ger ett särskilt gott betyg, särskilt med tanke på att de haft ett år på sig att optimera spelet.

Körde med ett 970 vid PC lansering och det var förskräckligt dålig prestanda, men efter några månader så flöt det på riktigt bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha mer obligatoriska aktiviteter, som laga mat, diska, passa barn, gå ut med hunden, träna på gym, klippa gräsmattan, ta en promenad med mormor och morfar och annat. Om man ej gör detta får man en uthållighet(stamina) och hälsa som suger.

Nu missade du allt något väldigt viktigt.

Man måste #fiska.

Permalänk
Medlem

I december kommer första trailer för GTA 6
https://twitter.com/RockstarGames/status/1722237703553798312

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Nu missade du allt något väldigt viktigt.

Man måste #fiska.

Sjävlklart, hur ska man annars få mat?

För länge sedan före Jesus födelse eller något. Så fanns Sim City och sedan Sim City 2000. Jag hade kamrater som sa att de tyckte ettan var roligare, för det var mer rakt på sak. Jag förstod dem inte då. Nu ett annat årtusende förstår jag vad de menar.

Min poäng är att ett spel inte nödvändigtvis blir roligare om man måste göra en massa saker, som att hela tiden tanka bilen. Spelutvecklare har då svårt att både göra spelet roligt men även mer funktioner som folk förväntar sig.

Om man ser på många bestseller spel på Android och iOs så är dessa spel väldigt enkla.