Noob-fråga: Hur vet jag om ett nytt grafikkort fungerar på min nuvarande dator (byte av grafikkort)?

Permalänk
Medlem

Noob-fråga: Hur vet jag om ett nytt grafikkort fungerar på min nuvarande dator (byte av grafikkort)?

Hej.

Då jag inte är så kunnig inom hårdvara vänder jag mig till er på Sweclockers.

Jag köpte följande dator från komplett år 2019 (komplett byggde den):
Namn: Komplett Premium i160 Gaming Dator
Chassi: Fractal Design Define C Black
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 SUPER DUAL EVO
- Anslutningar: 3 x DisplayPort och 1 x HDMI
Processor: Intel Core i7-9700F Processor
Fläkt: Noctua NH-U9S CPU Kylare
Minne: HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
Hårddisk 1: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Hårddisk 2: Seagate Barracuda 3TB 3.5'' HDD
Moderkort: ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151
PSU: Corsair Vengeance 750M, 750W PSU
Nätverkskort: Asus PCE-AC55BT nätverkskort

Som ni ser har jag ett ASUS GeForce RTX 2080 SUPER grafikkort just nu. Min fråga är om jag kan byta ut det, till exempelvis ett 4090? Hur tar jag reda på det?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det stora ändringen är strömförsörjningen, ett 4090 använder mycket mer effekt än ditt gamla kort, och kräver nya kontakter (finns adapter, men rekommenderas ej)

Så räkna med ett nytt nätagg om du ska upp till just 4090 (antagligen även 4080 eller 7900XT/X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det stora ändringen är strömförsörjningen, ett 4090 använder mycket mer effekt än ditt gamla kort, och kräver nya kontakter (finns adapter, men rekommenderas ej)

Så räkna med ett nytt nätagg om du ska upp till just 4090 (antagligen även 4080 eller 7900XT/X)

Så ny PSU på ca 1000W och då är jag good to go?
Jag kan "fästa" kortet på moderkortet jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Så ny PSU på ca 1000W och då är jag good to go?
Jag kan "fästa" kortet på moderkortet jag har?

Ja, det är PCIe på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Så ny PSU på ca 1000W och då är jag good to go?
Jag kan "fästa" kortet på moderkortet jag har?

Ja, PCIe är framåt och bakåtkompatibelt. Du kan rent teoretiskt använda ett 4090 med en Pentium 4, eller ett GeForce 2 med en 7800X3D (så länge det finns drivrutiner att installera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Som ni ser har jag ett ASUS GeForce RTX 2080 SUPER grafikkort just nu. Min fråga är om jag kan byta ut det, till exempelvis ett 4090? Hur tar jag reda på det?

Tack på förhand.

Din CPU kommer vara en extrem flaskhals med ett 4090 , Det kort du har nu är en väldigt bra matchning med din CPU. du kommer se en väldigt liten , om någon prestandaökning om du uppgraderar endast GPU.

Permalänk
Jubileumsmästare

En annan viktig sak att tänka på är att det nya grafikkortet fysiskt får plats i ditt chassi. Nyare generationer high-end har blivit betydligt mycket längre. Fractal Design Define C har begränsat utrymme då det inte är så djupt.

Med fläkt monterad fram så kan Define C ta 315mm långt grafikkort, plockar du bort fläkten får ett kort som är 335mm plats.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hörrni :). Nu har man lärt sig lite iallafall.
Får se hur jag gör framåt.

Permalänk

Skulle satsa på en i9900k och ett 3080 rtx typ

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Om du ska fortsätta uppgradera med det moderkortet skulle jag rekommendera att leta efter begagnade minnen som är snabbare än dom du har.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.