Black Friday 2023 - Vad köper du?

Permalänk
Medlem

Som blivande pappa står följande saker på BF 2023 listan:

Barnvagn
Babyskydd + ISOfix bas
Babynest
Spjälsäng (förhoppningsvis)
Lekmatta/babygym
Skötväska
m.m.

Önska mig lycka till 😅

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Hedersmedlem

Off-topic: Här verkar inflation och räntehöjningar inte påverka konsumtionshetsen så mycket...

On-topic:

  • Uppgradera till RTX 4090

  • Eventuellt 14900k till gamingburken

  • Ute efter LG G3 77"

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Brukar enligt tradition på BF köpa en ny större SSD och ersätta en av de äldsta/minsta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Ska hålla utkik efter in ear monitoring-system, studiohögtalare, mikstativ, ja det blir musikprylar snarare än dataprylar.

Fast jag var hos tandläkaren i dag så det blir nog ingenting.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Sugen att byta ut min LG 65" C9 till något större. Eftersom jag har stort och väldigt ljust vardagsrum funderar jag på att byta till led... trött på att ha en spegel som tv så länge solen är uppe. Någon som har erfarenhet av Sony X95l?

Permalänk
Medlem

Tyvärr sjukt mycket på listan i år, pga inflation och värdelös krona. Så "alla" köp har ju hamnat på paus med kommentaren "helvetes vad jävla dyrt det blivit".

Tyvvärr är det ju orealistiska förväntningar att få "allt" till ett betydligt bättre pris under BF

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det börjar dra ihop sig till det korrekta datumet (24 november) och då det ska starta, när tror ni att butikerna tjuvstartar denna gång? Blir allt tidigare och känns det som, istället för black friday blir det black week/month osv.
Vad tror folk?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Med tanke på att det börjar dra ihop sig till det korrekta datumet (24 november) och då det ska starta, när tror ni att butikerna tjuvstartar denna gång? Blir allt tidigare och känns det som, istället för black friday blir det black week/month osv.
Vad tror folk?

Har fått mängder av "black month" grejor redan i inboxen.
Även vissa som t ex Hifi-klubben har nån "black friday garanti" där dom återbetalar mellanskillnaden om priset sänks mer.

Tyvärr har ju BF blivit en riktig jävla soppa, det är -nästan- så att jag lider med butikerna, för det känns som att man redan i september börjar höra folk säga "jag skjuter på inköpet till BF"... så det är väl nån sorts symbios som spårar ur. Kunderna väntar till BF med köpen, och butikerna tvingas hitta på koncept som "black month" för att försäljningen stagnerar inför BF.

Jag är ju dock likadan. Sitter på runt 10-15 inköp där jag väntar in BF. Både för att skit har blivit så förbannat dyrt, men även för nån typ av FOMO-shit där jag känner att "jag vill inte droppa 6000:- på pryl X nu bara för att se att den sänks till 4800:- om en månad". Jävla dumt.

Black friday har, iaf för mig, gått från ett jippo där man nästan kunde dra någon lotterivinst (använder fortfarande ett tangentbord jag köpte från Komplett för 99:- för jag vet inte hur många år sedan), till att bli höstens största inköpskarusell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Som blivande pappa står följande saker på BF 2023 listan:

Barnvagn
Babyskydd + ISOfix bas
Babynest
Spjälsäng (förhoppningsvis)
Lekmatta/babygym
Skötväska
m.m.

Önska mig lycka till 😅

Ett tips, köp det mesta begagnat! I alla fall barnvagnen. Våran första barnvagn, fick vi av en kompis, som hade använt den till sina två barn. Vi var skeptiska först, för begagnatpriset låg på typ 700 kr:-) Men den funkade perfekt för oss, och så sparade vi in en 7000 typ. Sen när barn nr 2 kom köpte vi en begagnad dubbelvagn.
Vi har skaffat massor begagnat, blocket och marketplace är det som gäller

Babyskydd vill man kanske dock ha nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Med tanke på att det börjar dra ihop sig till det korrekta datumet (24 november) och då det ska starta, när tror ni att butikerna tjuvstartar denna gång? Blir allt tidigare och känns det som, istället för black friday blir det black week/month osv.
Vad tror folk?

De bra dealsen drar igång i slutet på nästa vecka, exempelvis samsungs TV deals på torsdag (benify). Black Month rabatterna känns sällan bra, mest en liten mindre rabatt om man verkligen inte pallar vänta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

De bra dealsen drar igång i slutet på nästa vecka, exempelvis samsungs TV deals på torsdag. Black Month rabatterna känns sällan bra, mest en liten mindre rabatt om man verkligen inte pallar vänta.

Tack, ska hålla utkik.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Eventuellt en elcykel. Dessutom det årliga samtalet till Allentes uppsägningsavdelning för att förlänga mitt abb 12 månader förutsatt att jag får det till halva priset.

Permalänk

Har väl inga planer direkt på att köpa något under just den Svara Fredagen men håller utkik på en ny mobiltelefon och blåtandslurar till sambon min medan för min del så är jag på jakt efter nya hörlurar och/eller högtalare till datorn.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Som nybliven småbarnsförälder har man upptäckt vilket helvete det är att försöka hålla golven rena, och säkra för de små.
En vill ju inte impregnera golven där den lille krypre runt med kemikalier längre, så tänker hålla utkik efter en ångmopp med förhoppnigen att det ska bli lättare att hålla golven fräscha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Hade en liknande tanke själv för ett tag sen.
Körde på med en Audio Pro 10” med kraftfullt slutsteg. Så inte i närheten av din SVS.
Slutade med 750kr i räkning från störningsjouren och fastighetsbolaget.
Tiden var 22.30 en fredag kväll. Jag hatar verkligen människor…

Jag känner igen din situation.
I ett tidigare boende i ett radhus hade jag en
Audio Pro Avantek sub till hemmabioanläggning.

Satt och kolla på Pearl Harbor en eftermiddag mitt i veckan.
Plötsligt stod en granne som bodde lite längre bort i längan och
och skrek i min trapp till övervåningen vad fan jag pysslade med
och jag svarade kollar på film.

Efter det fick jag ta det lite lugnare med subben för att hålla
grannarna på gått humör.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Minne, chassi och ev något mer till en tornserver. Har ett x99 moderkort liggandes och beställde en 16c/32T xeon cpu från ebay.

Eventuellt ett nintendo switch. Dottern har precis fått börja spela lite minecraft på en server jag satte upp men det går ganska trögt för henne Lillgrabben som är 2 vill också vara med så fick rekommendationen att switch skulle ha gott om barnvänliga spel. Detta för att de annars väldigt gärna sitter å stirrar på dumburken utan att interagera.

Permalänk
Medlem

En ny router då min Asus AC87U har hängt med länge. Men om det blir i år eller nästa vete 17.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

38" 144hz IPS skärm, skulle sitta fint.😋

Hoppas att du hittar en som ryms i din budget. Har haft LGs 38GN950 i ett par år nu och är ett av mina absolut bästa datorköp trots att jag fick lägga 15k!

Själv hoppas jag på bra pris på Pixel 7a (vill inte ha vanliga 7 med glasrygg som är på rea nu) och kanske en m.2 disk eller ett 7900XTX om det kommer ett riktigt bra erbjudande.

Permalänk
Medlem

Kanske någon julklapp till barnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ganska allvarliga anklagelser, skulle inte förvåna mig om det sker, men frågan är då i vilken utsträckning och av vilka distributörer/tillverkare. Var kan man läsa mer om det?

Jag talar från erfarenhet. Jag tjänar inget på att ljuga.

Jag arbetade på en svensk elektronikkedja och returer som kom tillbaka som var i sådant skick att produkten inte kunde säljas på nytt, t.ex. för att kartong saknades eller var skadad eller där det fattades t.ex. en fjärrkontroll, så skickades dessa till Polen för ompackning. När jag arbetat på företaget så kostade en ompackning i Sverige 15 kr medan den i Polen kostade 4 kr inkl frakt fram och tillbaka. Detta när tjänsten köptes i bulk.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kommer det nog bli rätt dyrt. Blivit dags att uppgradera hela burken från topp till tå och har "bara" 4 grejer kvar, tråkiga är att det är det absolut dyraste delarna kvar.

CPU, moderkort, GPU och vattenkylning. Får se om GPUn får vattenkylning eller ej.

Sedan har jag fått för mig att köra Vasaloppet så längdskidor och hela det kittet behövs införskaffas också..

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Sugen att byta ut min LG 65" C9 till något större. Eftersom jag har stort och väldigt ljust vardagsrum funderar jag på att byta till led... trött på att ha en spegel som tv så länge solen är uppe. Någon som har erfarenhet av Sony X95l?

Köp en 77" C3 och:
https://jysk.se/gardiner/fardigsydda-gardiner/morklagg/gardin...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av svintooo:

Spanar efter en airfryer i år. En sån bör man ju ha sägs det.

Skrivet av Sjoooberg:

5800x3D
Airfryer
Ny skärm med stöd för Freesync och Gsync
10m HDMI 2.1 kabel

Skrivet av knewt:

RTX 4070 eller liknande
Airfryer
3st 20TB diskar om det dyker upp för bra pris

Netonnet har bra pris på en airfryer just nu.
#20253479

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Så lite som möjligt. Men i ärlighetens namn får vi se, jag är expert på att uppfinna behov för nya prylar.

Permalänk
Medlem

Det blir nog ingenting för mig p.g.a. flera tuffa utgifter på sistone (bilen, tandläkaren m.m.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

38" 144hz IPS skärm, skulle sitta fint.😋

Denna matchar din beskrivning väldigt väl: https://www.lg.com/se/monitor/lg-38wn95cp-w

Har den själv och är väldigt nöjd över mitt köp. Betalade då strax under 11500 kr, så se till att hålla i lönen/bidraget. 😉

Personligen så är jag så pank man kan bli som student efter att ha köpt skärmen som är länkad, Samsungs soundsbar plus en ny telefon av den senaste modellen. Men fina kläder för en rimlig peng samt någon trevlig smart hem-belysning skulle nog absolut kunna åka ner i en kundkorg. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Sugen att byta ut min LG 65" C9 till något större. Eftersom jag har stort och väldigt ljust vardagsrum funderar jag på att byta till led... trött på att ha en spegel som tv så länge solen är uppe. Någon som har erfarenhet av Sony X95l?

Om du vill behålla OLED kvaliteten så sikta på årets toppmodeller; LG G3, S90C/S95C, Philips 908 och Sony A95L. S90C 77” bör kosta runt 22k under BF och den är definitivt ljusstarkare än C9.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om du vill behålla OLED kvaliteten så sikta på årets toppmodeller; LG G3, S90C/S95C, Philips 908 och Sony A95L. S90C 77” bör kosta runt 22k under BF och den är definitivt ljusstarkare än C9.

Tittade på utbudet av QD-oled där Samsung gick bort pga brist på Dolby Vision och Sonys gick bort på grund av ett pris på 75k. Men kan man hitta en Samsung för 22k så är det kanske värt att skippa DV. Reflexfiltren ska ju inte vara lika känsliga för ljus på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Ett tips, köp det mesta begagnat! I alla fall barnvagnen. Våran första barnvagn, fick vi av en kompis, som hade använt den till sina två barn. Vi var skeptiska först, för begagnatpriset låg på typ 700 kr:-) Men den funkade perfekt för oss, och så sparade vi in en 7000 typ. Sen när barn nr 2 kom köpte vi en begagnad dubbelvagn.
Vi har skaffat massor begagnat, blocket och marketplace är det som gäller

Babyskydd vill man kanske dock ha nytt...

Tack för tipset!
Vi har kollat på begagnatmarknaden och kommer att fortsätta göra det. Förutom för, som du säger, babyskyddet.
Det dumma är att den modellen på vagn vi är mest intresserad av är relativt ny, så det säljs inte så många begagnade än så länge :/

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Kanske nån billig vinterjacka och ett par vandringsskor.