Epic Games Store fortfarande en förlustaffär

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Föredrar också Steam över EGS men jag är inte dum nog att inte förstå att för PC marknaden i stort över tid är det otroligt osunt att Steam fortsätter ha det nära monopol dom har på digital spelförsäljning. Steam tar också en rätt rejäl peng för tjänsten mot utgivarna så det finns definitivt utrymme för fler aktörer så att det kan pressas ner till förmån för oss slutkunder och/eller utgivarna. Som det är idag tjänar Valve ohyggliga pengar på att vara mellanhand, dom gör inte ett dåligt jobb, men dom gör inte heller skäl för den summan pengar heller i min mening.

Ja, det är även bra för steam-användare att konkurrensen finns där. Det måste finnas ett incitament för att även förbättra steam för att förbli aktuella. Vi alla minns ju hur det gick för företaget Kodak då de tex inte hängde på trenden med digitala kort.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Tror nästa stora sak blir att skippa publishers, de tar ju sin del av kakan och driver studios till att desperat försöka tjäna pengar stället för att göra bra spel.

Epic Games store har grävt sin egen grav dock, när de byter affärsmodell och inte ger ut gratisspel? Det enda folk installerar epic games store för är ju exklusiva spel (vars devs ångrar det) och gratis spelen.

stavfel
Permalänk
Medlem

Tror inte det gör dem något. De kan de snällt skriva av det på skatten för att få en massa skattelättnader från pappa staten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag undrar om Alan wake 2 kommer till Steam om ett år.

Väntar man länge nog verkar allt komma till Steam. Som exempel: Tony Hawk's Pro Skater 1+2 var jag lite taggat på för nostalgins skull men blev väldigt besviken att den blev Epic exklusive och ingenting var känd om hur länge den skulle vara det, så tillslut gav jag upp hoppet. Men nu 3 år senare så dök den plötsligt upp i Steam från ingenstans.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag är nog ensam om att gilla Epics enkla launcher mer än Steams klottriga stil.

Jag tycker också om Epics Launcher betydligt mer än Steam. Steam känns otroligt föråldrad (har använt den sedan den var ny) och direkt ful. Använder Steam så lite som möjligt. Använder mest Epic men föredrar GOG om alternativet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tror nästa stora sak blir att skippa publishers, de tar ju sin del av kakan och driver studios till att deserat försöka tjäna pengar stället för att göra bra spel.

Epic Games store har grävt sin egen grav dock, när de byte affärsmodell och inte ger ut gratisspel? Det enda folk installerar epic games store för är ju exklusiva spel (vars devs ångrar det) och gratis spelen.

Bullseye. Tänk att vi fortfarande har så förbaskat svårt att förstå varför försäljningen sviker när huvudfokus går från att utveckla en produkt till att tjäna pengar. Läser man på handels borde man få lära sig att korrelationen mellan dessa två är lika liten som Kristerssons kostymstorlek.

Permalänk

dom ger ut gratis spel varje vecka, ofta kvalitetsspel
man är ju upptagen bara av att spela genom allt gratis dom ger ut

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tror inte det gör dem något. De kan de snällt skriva av det på skatten för att få en massa skattelättnader från pappa staten.

är inte alltid så lätt och går inte till 100% av förlusten heller, inte ens i USA. Kan dessutom ställa till det för dem iom att stora ägare är Kineser och USA ser inte med milda ögon på att du skickar pengar utomlands utifall du deklarerar förlust.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det lär det göra, men som sagt tidigast först om 1 år. Tycker det är värdelöst med sånt i branschen låsa ett nytt spel till en viss sida det är inte bra alls för kunderna...

Tror inte det kommer till Steam då Epic är utgivare och finansierat utvecklingen. 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Tror inte det kommer till Steam då Epic är utgivare och finansierat utvecklingen. 😔

De kan ju göra en EA och återkomma till Steam och erbjuda sina spel på båda plattformarna.
Personligen fattar jag inte riktigt det här med att försöka ha allt samlat på ett ställe, de lär väl få mer sålda enheter om det går att köpa spelen på fler butiker?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det lär det göra, men som sagt tidigast först om 1 år. Tycker det är värdelöst med sånt i branschen låsa ett nytt spel till en viss sida det är inte bra alls för kunderna...

AW2 kommer inte Steam. Epic är inte bara försäljaren, de är också förlaget och har betalat för utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tror nästa stora sak blir att skippa publishers, de tar ju sin del av kakan och driver studios till att desperat försöka tjäna pengar stället för att göra bra spel.

Utan finansiell backning från spelförlag så skulle spelutvecklare bli mindre riskbenägna, inte mer. Spelförlagen är existentiella ankare för typ alla utvecklare som har högre ambitioner än 2D rogue-likes eller topdown CRPG:er....

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Svårt för människor att investera i en butik som inte är vinstdrivande och inte erbjuder något mervärde... Vad händer när de lägger ner? GOG erbjuder iaf DRM-fria spel, vilket är ett starkt argument till att använda butiken. Vad erbjuder Epic? Gratis spel? Tidsexlusiviteter (som dessutom förargar spelare)... Spelare märker ju att Epic lägger väldigt lite vikt vid att utveckla Epic Games som en platform.

De senaste åren har Valve skapat SteamVR, Steam Deck, Steam Deck OS Uppgraderat alla aspekter av Steams front-end, ständigt förbättring av proton... Roliga reor, massor med community content, workshop etc. Uppdateringar trillar in var och vartannan dag. Valve verkligen lever och andas Steam. Det blir komiskt hur lite Epic gör, och samtidigt har någon förhoppning om att tidsexklusiviteter ska locka folk.

Jag kan leva utan många av de features som steam har, men att inte kunna få till en lättnavigerad listning av ens spel är så jävla dåligt. Jag blir arg varje gång jag ska in och leta upp ett spel, även om jag bara har 7 sidor. Helt fantastiskt dålig! Man kan göra en lista i stället för grid och välja att visa alla spel, men varje rad är så fet att man sitter och scrollar i evighet. Dagens i-lands-problem så klart. Är överkänslig för UI kanske...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Detta är bra, jag använder Heroic Games Launcher och det är så skönt att komma åt mitt spelbibliotek för GOG, Epic och Amazon (prime) gaming från samma klient.
Jag hade önskat att jag även kunde komma åt mitt steam-bibliotek där.
https://heroicgameslauncher.com/
https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher/

Kör på Lutris själv men bara från GOG som sagt. Närmast vi kommer ett Steam API blir nog om en shim mellan SteamCMD och Lutris faktiskt tas fram, då hade vi fått tillgång till iallafall alla spel på Steam som tekniskt sätt är DRM-fria samt spelen som fungerar tillsammans med Goldberg Emulator. Hade varit ballt att slippa Steams gränssnitt - som vid det här laget är helt gjort i buggig HTML och CSS - och kunna köra Lutris' native gränssnitt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Utan finansiell backning från spelförlag så skulle spelutvecklare bli mindre riskbenägna, inte mer. Spelförlagen är existentiella ankare för typ alla utvecklare som har högre ambitioner än 2D rogue-likes eller topdown CRPG:er....

Och Star Citizen har ju visat hur lysande (inte) det kan gå om man försöker gräsrotsfinansiera ett AAA spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

De kan ju göra en EA och återkomma till Steam och erbjuda sina spel på båda plattformarna.
Personligen fattar jag inte riktigt det här med att försöka ha allt samlat på olika ställen, de lär väl få mer sålda enheter om det går att köpa spelen på fler butiker?

Ja de skulle sälja betydligt fler kopior av AW2 om de lade ut det på Steam, men deras tanke är ju att folk ska komma (och stanna) till Epic Gamestore istället.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Om de lade pengarna på att faktiskt leverera en bra launcher så kanske de hade haft en chans. EA, Ubisoft, Epic etc.: har de ens någon aning om vad deras konkurrent Steam håller på med? Det verkar verkligen som att de inte har någon aning om vad de konkurrerar med.

Steam har inbyggd streaming, VOIP, mods (workshop), big screen, in-home streaming, linux-stöd med proton, mobil-klient, enkla refunds, öppna reviews, remote play (online-local coop), in-game item store, LAN downloads, accepterar spel köpta utanför Steam, batch nerladdningar, stöd för remapping av handkontroller, familje-delning av spel, schemalagda nerladdningar, enkel överföring av spel mellan diskar...

Vad har Epic? Några gratis spel man hellre hade haft på Steam.

Kanske tillhör du den kundgrupp som bryr sig om dessa saker? För egen del, och för de jag sitter med på Discord (ingen är under 30 år gammal kan väl tilläggas) så är det ingen som bryr sig om VOIP, big screen, mobil klient, remote-play handkontroller o.s.v. Det anses snarare mer som bloat.

Jag är även utvecklare av spel och även där väljer jag Steam, trots att det är svindyrt. Det går ju inte att komma ifrån att Epic-launchern är en katastrof prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Jag köper mina spel på Steam och GOG. Har ett konto på Epic och lägger veckovis till gratisspelen. Varför vet jag inte då jag aldrig tänker installera deras launcher pga deras spioneri som uppdagades 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ja de skulle sälja betydligt fler kopior av AW2 om de lade ut det på Steam, men deras tanke är ju att folk ska komma (och stanna) till Epic Gamestore istället.

Ja, jag fattar vad de försöker göra med ”exklusiva” titlar, men uppenbarligen har det ju inte fungerat finansiellt.
Och detta är ju inte exklusivt problem för Epic. Alla har ju samma problem, och de har insett det och återkommit till Steam. Och erbjuder fortfarande sin egna butik.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag kan leva utan många av de features som steam har, men att inte kunna få till en lättnavigerad listning av ens spel är så jävla dåligt. Jag blir arg varje gång jag ska in och leta upp ett spel, även om jag bara har 7 sidor. Helt fantastiskt dålig! Man kan göra en lista i stället för grid och välja att visa alla spel, men varje rad är så fet att man sitter och scrollar i evighet. Dagens i-lands-problem så klart. Är överkänslig för UI kanske...

Absolut inte överkänslig. Jag känner exakt samma sak, även grundläggande UI fungerar illa i Epic Games Store, och det känns som att de skiter fullkomligt i användarupplevelsen. Varför vill man investera i en sådan plattform. Speciellt när de inte lyckats göra den vinstdrivande under många års tid nu.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

De kan de snällt skriva av det på skatten för att få en massa skattelättnader från pappa staten.

Hjälper inte. Valve betalar snart ingen skatt alls då de nyligen blev godkända som religiöst samfund.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det lär det göra, men som sagt tidigast först om 1 år. Tycker det är värdelöst med sånt i branschen låsa ett nytt spel till en viss sida det är inte bra alls för kunderna...

Microsoft & Activision/Blizzard: "Hold my beer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag är nog ensam om att gilla Epics enkla launcher mer än Steams klottriga stil.

Bravo!
Det enda jag gjort är att registrera gratisspelen.
Får väl ta och prova något av alla de spel jag fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quum:

Har ett konto på Epic och lägger veckovis till gratisspelen. Varför vet jag inte

This. Tror att jag är uppe i 200 stycken snart och jag har inte ens startat något av dem

Skrivet av _genki:

Absolut inte överkänslig. Jag känner exakt samma sak, även grundläggande UI fungerar illa i Epic Games Store, och det känns som att de skiter fullkomligt i användarupplevelsen. Varför vill man investera i en sådan plattform. Speciellt när de inte lyckats göra den vinstdrivande under många års tid nu.

Håller med, förstår inte riktigt hur man kan anse Steam som bloatat mot EGS som tar ett halvår på sig att starta och segar bara man scrollar lite. Steam flyter på trots att det är en skräpdator och 1000+ spel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag förlorar alla mina spel som jag både köpt och fått i Epic Store om de konkar? Helt plötsligt saknar jag tiden med DVD-skivor och kod på insidan av fodralet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Kör på Lutris själv men bara från GOG som sagt. Närmast vi kommer ett Steam API blir nog om en shim mellan SteamCMD och Lutris faktiskt tas fram, då hade vi fått tillgång till iallafall alla spel på Steam som tekniskt sätt är DRM-fria samt spelen som fungerar tillsammans med Goldberg Emulator. Hade varit ballt att slippa Steams gränssnitt - som vid det här laget är helt gjort i buggig HTML och CSS - och kunna köra Lutris' native gränssnitt istället.

Jag använde lutris förr men nu föredrar jag heroic som använder apier istället för att installera windowsklienterna så som i lutris, däremot finns det spelbibliotek som inte stöds i heroic som jag kan använda i lutris men det är sällsynt att jag använder dem.
Goldberg Emulator kände jag inte till så får dyka ner i det och se om det är användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Ja, jag fattar vad de försöker göra med ”exklusiva” titlar, men uppenbarligen har det ju inte fungerat finansiellt.
Och detta är ju inte exklusivt problem för Epic. Alla har ju samma problem, och de har insett det och återkommit till Steam. Och erbjuder fortfarande sin egna butik.

Japp, tror att Epic gjort kalkylen att EA mfl gett upp för att de inte haft kassa nog för att stå upp länge nog tills Steam dör plus att EA mfl bara haft en affär för sina egna spel och inte även andras. Dvs tanken är nog att de mha miljarderna från Fortnite ska ha fler och fler exklusives på sin affär tills alla har lämnat Steam.

Korkat, men tror faktiskt att det är så de resonerar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

En sak Epic kunde ha gjort är att de kunde ha erbjudit att importera spel man redan köpt på Steam, antingen gratis eller till kraftig nedsatt pris (som en serviceavgift). Det är nog inte många som köper ett spel på Epic som de redan har på Steam, så förlusten består ju i praktiken bara av kostnaden att distribuera spelet efteråt. Steam har ju dessutom API:er som tillåter att man läser ut information från en profil, däribland vilka spel som ägs vill jag minnas, så det borde inte vara speciellt svårt att låta användaren koppla sitt Steam konto i Epic och sedan läsa in vilka spel den har automatiskt.

Inte för att jag tror att det hade varit nog, men det hade i alla fall gjort det lite mer lockande att använda Epic om man kunde få hela sitt bibliotek samlat där. Har för mig att funktionalitet finns i Steam för att lägga till egna program i biblioteket som inte finns i Steam, bara så att man kan använda Steam som en launcher även för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Japp, tror att Epic gjort kalkylen att EA mfl gett upp för att de inte haft kassa nog för att stå upp länge nog tills Steam dör plus att EA mfl bara haft en affär för sina egna spel och inte även andras. Dvs tanken är nog att de mha miljarderna från Fortnite ska ha fler och fler exklusives på sin affär tills alla har lämnat Steam.

Korkat, men tror faktiskt att det är så de resonerar.

Du tror väl inte på riktigt att Epic tror att alla ska lämna Steam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du tror väl inte på riktigt att Epic tror att alla ska lämna Steam...

Det är vad de hade hoppats på, hur ska deras affärsplan annars gå ihop?