Black Friday 2023 - Vad köper du?

Permalänk
Medlem

Vill bygga en Nas, vart ska man ens börja?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Tråkigt men köpte en ny tvättmaskin. Får väl se om något mer dyker upp som man inte kan motstå 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

NVMe lagring - M.2 - SSD till HTPCn, skärm? 27" isåfall till bra pris/valuta, mer kul? släng alla skärm 24-27" och lagringstips på mig som ni kan!

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för en Orbea Laufey H30, länge sen jag köpte cykel så vet inte hur reorna brukar vara på den fronten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inget, har beställt en ny bil som jag VÄGRAR ta på avbetalning så sparar varenda öre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Handlar inte något på "reor" då jag vill ha nya saker när jag handlar och inte använda returexemplar. Till er som inte vet så består merparten av alla reor av använda returexemplar som skickats till öststaterna, bl.a. Polen, för ompackning och sedan skickas tillbaka hit för att säljas som nya varor igen i butikerna. Att man skickar i väg det till öststaterna i stället för att göra det i Sverige är för att det är tre gånger så billigt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quum:

Handlar inte något på "reor" då jag vill ha nya saker när jag handlar och inte använda returexemplar. Till er som inte vet så består merparten av alla reor av använda returexemplar som skickats till öststaterna, bl.a. Polen, för ompackning och sedan skickas tillbaka hit för att säljas som nya varor igen i butikerna. Att man skickar i väg det till öststaterna i stället för att göra det i Sverige är för att det är tre gånger så billigt där.

Ganska allvarliga anklagelser, skulle inte förvåna mig om det sker, men frågan är då i vilken utsträckning och av vilka distributörer/tillverkare. Var kan man läsa mer om det?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quum:

Handlar inte något på "reor" då jag vill ha nya saker när jag handlar och inte använda returexemplar. Till er som inte vet så består merparten av alla reor av använda returexemplar som skickats till öststaterna, bl.a. Polen, för ompackning och sedan skickas tillbaka hit för att säljas som nya varor igen i butikerna. Att man skickar i väg det till öststaterna i stället för att göra det i Sverige är för att det är tre gånger så billigt där.

Skrivet av Bakgrund:

Ganska allvarliga anklagelser, skulle inte förvåna mig om det sker, men frågan är då i vilken utsträckning och av vilka distributörer/tillverkare. Var kan man läsa mer om det?

Påstår man något dylikt så bör man i mitt tycke hänvisa till säkra källor, annars är det bara hörsägen och inte ett dugg tillförlitligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Påstår man något dylikt så bör man i mitt tycke hänvisa till säkra källor, annars är det bara hörsägen och inte ett dugg tillförlitligt.

Ja man får ju hoppas att det finns någon substans i det, just nu låter det lite som råttan i pizzan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inget, har beställt en ny bil som jag VÄGRAR ta på avbetalning så sparar varenda öre.

Vad blev det?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Anton_Cimex:

5800x3d hoppas jag hitta, kanske blir att köpa utanför Sverige om det är bättre pris

Är vettigare att köpa 7800X3D då har du minst två generationer till att kunna uppgradera till.

Permalänk
Inaktiv

Laptop, problemet är att jag inte vet vilken än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quum:

Handlar inte något på "reor" då jag vill ha nya saker när jag handlar och inte använda returexemplar. Till er som inte vet så består merparten av alla reor av använda returexemplar som skickats till öststaterna, bl.a. Polen, för ompackning och sedan skickas tillbaka hit för att säljas som nya varor igen i butikerna. Att man skickar i väg det till öststaterna i stället för att göra det i Sverige är för att det är tre gånger så billigt där.

Haha var har du fått det ifrån?

Som distributör har jag precis sytt ihop alla black friday-kampanjer. De kan se ut på lite olika sätt. Antingen har man specifika erbjudanden för vissa produkter, det kan vara en produkt som tillverkaren tar fram specifikt för black friday. Exempelvis förra året tog tillverkaren fram en svart variant av vår bästsäljande produkt (röd).
Eller så gör kunderna stora inköp inför black friday och vi lämnar lite större rabatt. Det är så de flesta branscher fungerar, eller i vart fall de jag jobbat i

En annan detalj är att det inom de flesta branscher finns distributionsavtal som förbjuder en aktör att skicka produkter utanför det område man äger distributionsrätt för. Så att någon skulle skicka varor till öststater som sen skulle skickas tillbaka till Sverige är otroligt, man blir som sagt lite nyfiken på hur du kom fram till detta? 😄

Edit: ÅF får såklart skicka varor över gränser, men oftast styrs black friday-kampanjer av tillverkare/distributörer då ÅF inte själva är supersugna på att ta hela smällen själva på sin marginal.

Personligen ska jag hålla utkik efter nytt chassi, ssd och kanske psu.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vill bygga en Nas, vart ska man ens börja?

Vad ska NAS:en klara av? Överlag kan jag rekommendera synology, bra mjukvara för nybörjare, men har man bättre koll så får man mer hårdvara från t.ex. QNAP.

Personligen så behöver NAS:ar jag kör alltid minst klara att en HDD dör utan att hela skiten går ner. Jag har allt sparat på flera andra hårddiskar så skulle inte göra för mycket om hela NASen dör, men skönt att veta man måste ha "mycket otur" att två diskar krashar samtidigt för att förlora all data.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Kalsonger... Så mycket kalsonger så det inte är roligt... Valpen hittade min kalsonglåda, Så har bara 3 hela kvar...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en Läsplatta

Visa signatur

MSI Z170A PC MATE - Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz - 4GB NVIDIA GeForce GTX 1070 - 16,0GB RAM - 240GB KINGSTON SSD - 2TB Western Digital - 2TB Western Digital - 500GB Western Digital - 500GB SAMSUNG

Permalänk
Medlem

En förstärkare om det kommer en för ett bra pris

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är vettigare att köpa 7800X3D då har du minst två generationer till att kunna uppgradera till.

Så är det, men har redan en am4 platform så det blir ej några övriga utgifter.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Var ute efter ett grafikkort men fick tag på ett 4080 till ett riktigt bra pris så slog till redan nu.

Nu är sitket inställt på en schysst skärm istället!

Permalänk

Beyerdynamic DT 990 + K7 FiiO till datorn. Aldrig kört amp/dac så får se om det blir skillnad

Permalänk
Medlem

Nya VST plugins till mitt musikskapande.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Min sekundära skärm gick sönder för nästan två månader sedan (köpt runt 2007 eller så), så behöver en ersättare, en oled-uppgradering på mainskärmen hade varit trevligt.
Men är fan skralt i kassan detta år så och måste läsa på lite om de faktiskt är värda att köpa nu eller om man ska spara till nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vad blev det?

Mazda 3 i Svart med Homura paketet som är typ "sport" och så tog jag den nyare 2 liters motorn med 186 hästar som fungerar som en diesel men går på bensin ihop med mazdas helt underbara och simpla 6 växlade enkelkopplings automatare.

Otroligt enkla bilar med lång garanti, har haft Flertals mazda genom åren och slipper alla typ av verkstadsbesök mer än service då.

Nackdelen är rosten, den jag har nu som är en Mazda 6 från 2017 där den förra ägarna inte skött den med tvättar på vintern är det påbörjan till rost runt hela bilen så därför väljer jag att gå ifrån den innan det blir ett problem samt att den har en 2.2 liters diesel som snittar sådär 0.8 i förbrukning vilket för mig som kör närmare 3000 mil om året är en otroligt bränslekostnad samt att alla kostsamma "diesel" lagningar som partikelfilter börjar närma sig på bilen då den är uppe i 20 tusen mil snart.

blir en Dinitrol behandling på den nya till hösten så håller den i 10-15 år sen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hoppas på monstererbjudande på Sonos Arc, Sub och Ones igen. Missade förra året tyvärr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Steelseries nya hörlurar om dessa kommer på rea, är ett litet hopp för funnits ett par BF då föregångaren låg ute. Behöver också en ny Logitech G502 Lightspeed då gummit på min nötts ut.

Permalänk
Medlem

Ska hålla utkik efter tv-abonnemang med både Viaplay och Tv4play (gamla cmore).

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quum:

Till er som inte vet så består merparten av alla reor av använda returexemplar som skickats till öststaterna, bl.a. Polen, för ompackning och sedan skickas tillbaka hit för att säljas som nya varor igen i butikerna.

Skrivet av Alphahanne:

Påstår man något dylikt så bör man i mitt tycke hänvisa till säkra källor, annars är det bara hörsägen och inte ett dugg tillförlitligt.

Skrivet av Bakgrund:

Ja man får ju hoppas att det finns någon substans i det, just nu låter det lite som råttan i pizzan.

Varför hoppas på någon sån sak, bättre om det saknar substans Låter mer som när Bill Gates utnyttjade pandemi-vaccin till att injicera 3G-chip i folk, eller hur det var. @Quum måste leva i en jobbig värld.

Permalänk
Medlem

Gräsklippare
Tvättmaskin och torktumlare (Kombi)
Köksfläkt
Smarta uttag för utomhusbruk
Smarta lampor
Mill's WiFi element Gen3
Kallingar

Har en del på köplistan ändå! Ska köpa allt oavsett så blir ypperligt tillfälle för att förhoppningsvis göra några bra köp.

Permalänk

38" 144hz IPS skärm, skulle sitta fint.😋

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

En spelskärm i 27-tumsformat, 144hertz och 1440p-upplösning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.