Razer uppdaterar möss till 8 000 Hz

Permalänk
Melding Plague

Razer uppdaterar möss till 8 000 Hz

Med hjälp av en mjukvaruuppdatering begåvas en handfull av Razers möss med uppskruvad polling rate.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behövs det verkligen? Själv kör jag på 500Hz, märker ingen skillnad mot 1000hz och tänker att man låter CPUn vila lite extra

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet detta.

Permalänk
Medlem

Hade inte 1000hz polling rate en tendens att överbelasta USB gränssnittet vilket introducerade stutter och hängningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Behövs det verkligen? Själv kör jag på 500Hz, märker ingen skillnad mot 1000hz och tänker att man låter CPUn vila lite extra

Youtubekanalen Optimum testade ju det här i en video för inte så längesedan. https://www.youtube.com/watch?v=jtATbpMqbL4

Kort svar är väl nej.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Nästa generation har Thunderbolt som anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Behövs det verkligen? Själv kör jag på 500Hz, märker ingen skillnad mot 1000hz och tänker att man låter CPUn vila lite extra

Kör själv 250Hz (med 650 DPI) fast musen stöder 1000Hz, dock är jag en väldigt udda fågel som kör med acceleration så får inte rätt känsla med accelerationen vid hög polling rate för vad jag är van med (blir för dämpad, trots man ökar DPI så blir accelerationen mindre påtaglig), vill kunna göra både små och större rörelser med liten handledsrörelse. Med förra MX518 körde jag 125Hz och 400 DPI.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hade inte 1000hz polling rate en tendens att överbelasta USB gränssnittet vilket introducerade stutter och hängningar?

kanske förklarar varför dom visar microstutter i sin 1000hz vs 8000hz jämförelse

Permalänk
Medlem

När CS kör tickrate på 64/s alltså mer än 15ms, vad är då poängen att ge spelet 125 musuppdateringar under den perioden?

Låter verkligen som galenskap

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

När CS kör tickrate på 64/s alltså mer än 15ms, vad är då poängen att ge spelet 125 musuppdateringar under den perioden?

Låter verkligen som galenskap

Koordination. Tänk att du svingar ett tennisracket och istället för en kontinuerlig rörelse är rörelsen fördelad på 125 steg där det ibland stuttar till så att armen tillfälligt fryser och sedan rycker framåt. Skulle bli jobbigt att koordinera detta med en optimal träff på tennisbollen.

Öka den temporala upplösningen, rörelsen blir mjukare, rycken blir kortvarigare och vi approximerar någonstans den analoga verkligheten. Det är grundidén.

Permalänk
Medlem

Trevligt med gratis uppdateringar som förbättrar prestandan. Även om det inte är speciellt märkbart.
Tekniska framsteg = win

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Behövs det verkligen? Själv kör jag på 500Hz, märker ingen skillnad mot 1000hz och tänker att man låter CPUn vila lite extra

Själv märket jag ganska stor skillnad från 500hz till 1000hz. Sedan märker jag lite skillnad från 1000hz till 2000hz. Men vi pratar väldigt små skillnader. Allt över 2000hz märker jag dock inte. Kanske om jag haft 360/500hz skärm.

Måste nog ha en väldigt gammal CPU om den verkligen får vila i 500hz jämfört mot 1000hz.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

"Behövs Porsche när Skoda finns???".

"Jag fattar inte poängen med 120hz+ på skärmar heller".

"Ögonen ser inte så snabba modermodem".

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

"Behövs Porsche när Skoda finns???".

"Jag fattar inte poängen med 120hz+ på skärmar heller".

"Ögonen ser inte så snabba modermodem".

Jag tror att om Porsche lade extra krut på att vindrutetorkarna ska göra 2 istället för 1 oscillation per sekund så hade folk frågat om även det var nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag tror att om Porsche lade extra krut på att vindrutetorkarna ska göra 2 istället för 1 oscillation per sekund så hade folk frågat om även det var nödvändigt.

I en gratis uppdatering via molnet? Knappast.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-sabre-rgb-pro
"Corsair says your system should sport a Intel Core i7 9th Gen or AMD Ryzen 7 2nd Gen CPU or higher to use the Sabre RGB Pro at full clip. And they aren’t kidding. In some anecdotal testing using my custom-built Ryzen 5 2600X system, I saw CPU use spike 10-16% or more when just moving my cursor around quickly at the desktop. That lessened to about 6-10% when doing the same thing on a more recent Ryzen 7 3700X machine."

Får väl hoppas att Razer inte åker på samma problem som ovan.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Hade inte 1000hz polling rate en tendens att överbelasta USB gränssnittet vilket introducerade stutter och hängningar?

Om du har en dålig cpu ja, annars inte.

Kör 8000 polling rate på både tbord och mus.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Snart kan man inte använda MS Word utan en mus kopplad via dedikerad PCI kanal rakt in i CPU:n.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av zebez:

Behövs det verkligen? Själv kör jag på 500Hz, märker ingen skillnad mot 1000hz och tänker att man låter CPUn vila lite extra

Skumt om du har en 500 hz skärm och 500 fps borde du märka skillnad på 8k polling. 8k polling är typ bara bra om man har en skärm och dator som kan mata ut många fps

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Koordination. Tänk att du svingar ett tennisracket och istället för en kontinuerlig rörelse är rörelsen fördelad på 125 steg där det ibland stuttar till så att armen tillfälligt fryser och sedan rycker framåt. Skulle bli jobbigt att koordinera detta med en optimal träff på tennisbollen.

Öka den temporala upplösningen, rörelsen blir mjukare, rycken blir kortvarigare och vi approximerar någonstans den analoga verkligheten. Det är grundidén.

Jo, jag förstår grundidén

Det handlar mer om ’deminishing returns’ hur man nu översätter det till svenska

Någonstans går ju gränsen när det blir (nästan) ’onödigt’ att ’förbättra’

Lite som med ljud i 44.1KHz vs 192KHz eller mer.

Jag tror inte det är meningsfullt att gå mer än kanske dubbla bildfrekvensen, eller i de krokarna i alla fall, varken spelmotorn eller bildskärmen får nytta över den nivån. Och med en modern bildskärm är vi då nere på enskilda millisekunder i latens, svårt att se att det blir en viktig skillnad heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-sabre-rgb-pro
"Corsair says your system should sport a Intel Core i7 9th Gen or AMD Ryzen 7 2nd Gen CPU or higher to use the Sabre RGB Pro at full clip. And they aren’t kidding. In some anecdotal testing using my custom-built Ryzen 5 2600X system, I saw CPU use spike 10-16% or more when just moving my cursor around quickly at the desktop. That lessened to about 6-10% when doing the same thing on a more recent Ryzen 7 3700X machine."

Får väl hoppas att Razer inte åker på samma problem som ovan.

Alltså om man behöver (eller vill ha) mer än 1000hz polling så är man nog i den situation att man försöker optimera och förbättra det mesta för att vinna och bli bättre.
Tror få sitter på en så gammal CPU då.

blue eyed devil säger att han kör både mus och tbord i 8000hz polling och märker inga problem.
Jag själv kör med 2000hz tbord och 4000hz mus utan att märka skillnad. Kan köra 8000hz på musen också men gör inte det på grund av batteritiden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Såg något test som visade att 4000HZ och uppåt endast "aktiverades" om man körde minst 1600 DPI. Många kör väl fortfarande 400/800. Jag tror 4000HZ kan vara optimalt om man kör 1600DPI + hög HZ på skärm och hög FPS.

Men 8k känns sådär.. Tror inte man drar någon nytta mer än att den tömmer batteriet ännu snabbare. Men ska testa, kör själv en DAv3 wireless så borde få 8k snart då.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jo, jag förstår grundidén

Det handlar mer om ’deminishing returns’ hur man nu översätter det till svenska

Någonstans går ju gränsen när det blir (nästan) ’onödigt’ att ’förbättra’

Lite som med ljud i 44.1KHz vs 192KHz eller mer.

Jag tror inte det är meningsfullt att gå mer än kanske dubbla bildfrekvensen, eller i de krokarna i alla fall, varken spelmotorn eller bildskärmen får nytta över den nivån. Och med en modern bildskärm är vi då nere på enskilda millisekunder i latens, svårt att se att det blir en viktig skillnad heller

Bortom mitt område, men forskning på gränssnitt ser 1000 Hz och 1 ms utan latens som något av målet för att man ska uppleva något som en förlängning av den egna kroppen. Tror i detta fall man pratar specifikt om touchskärmar, har inte läst studien, men sammanfattningen är talande:

https://www.researchgate.net/publication/273390997_The_effect...

I brist på grundforskning kring CS-spelares koordinationsförmåga vid olika temporala upplösningar (de är ju flera som samspelar) kan man åtminstone ana att det finns en gräns och att ja, 8 kHz är kanske är diminishing returns men att 125 Hz definitivt är på fel ände av den skalan.

Men vi kan ju göra en enklare studie på de som spelar CS: Hur mycket skillnad upplever du när sänker till 125 Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Trevligt med gratis uppdateringar som förbättrar prestandan. Även om det inte är speciellt märkbart.
Tekniska framsteg = win

Det är väldigt märkbart, din batteritid kommer halveras!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det är väldigt märkbart, din batteritid kommer halveras!

Jag brukar endast köra 4k i spel och sen 1k i windows och det sköts auto med Razers profiler.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bortom mitt område, men forskning på gränssnitt ser 1000 Hz och 1 ms utan latens som något av målet för att man ska uppleva något som en förlängning av den egna kroppen. Tror i detta fall man pratar specifikt om touchskärmar, har inte läst studien, men sammanfattningen är talande:

https://www.researchgate.net/publication/273390997_The_effect...

I brist på grundforskning kring CS-spelares koordinationsförmåga vid olika temporala upplösningar (de är ju flera som samspelar) kan man åtminstone ana att det finns en gräns och att ja, 8 kHz är kanske är diminishing returns men att 125 Hz definitivt är på fel ände av den skalan.

Men vi kan ju göra en enklare studie på de som spelar CS: Hur mycket skillnad upplever du när sänker till 125 Hz?

Haha, jag har en MX518 som har pollrate på just 125Hz Bara menar att det blir svårt att testa högre för min del

Skulle vara väldigt intressant att göra en djupare studie och mäta musrörelser och reaktioner, kanske filma med en höghastighetskamera?

Spontant tror jag att en mus+hand väger hundratals gram och accelerationen man kan utsätta den för inte borde vara så extrem. Undrar om det ens skiljer enstaka pixlar med 1000 vs 8000 pollrate. Spel borde kunna interpolera musrörelser ganska väl annars, att räkna ut en rimlig gissning borde inte vara omöjligt, framförallt inte när man ser DLSS2

Jag gillar ändå reaktionerna på våra första inlägg i denna tråden, känns som jag trampade på några tår

Men latensen från att musen rapporterat sin senaste position till spelmotorn räknat ut kamerans riktning, beräknat alla buffrar som ska med till grafikkortet, gjort ett draw-anrop, väntat på rendering, överfört bilden till bildskärmen, … Det måste ju röra sig om ganska många (tiotals?) millisekunder i de flesta fallen, då bör ju tiondels millisekunder inte göra avsevärd skillnad

Permalänk
Medlem

Kör 500 för att slippa 1000hz-ljudet "bii biiiiiiiiiiiiiii.. biiiiii" vid rörelser (från datorn nånstanns).
Intill hörs även 500 men så sitter man inte och lägre vill jag inte gå.

Permalänk
Medlem

Är det pga hög polling rate min gamingmus behöver ladda batteriet var 8e timme, och min sambos behöver byta batteri 2 ggr per år?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Koordination. Tänk att du svingar ett tennisracket och istället för en kontinuerlig rörelse är rörelsen fördelad på 125 steg där det ibland stuttar till så att armen tillfälligt fryser och sedan rycker framåt. Skulle bli jobbigt att koordinera detta med en optimal träff på tennisbollen.

Öka den temporala upplösningen, rörelsen blir mjukare, rycken blir kortvarigare och vi approximerar någonstans den analoga verkligheten. Det är grundidén.

Spelmotorer "tickar" inte ens hälften så ofta så det spelar i 99% av fallen inte någon roll.

Och nu pratar vi även om trådlösa möss. Det börjar bli larvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är det pga hög polling rate min gamingmus behöver ladda batteriet var 8e timme, och min sambos behöver byta batteri 2 ggr per år?

Säkert till stor del, har du 100ggr högre upplösning så gör din mus 100gånger fler beräkningar och beroende på om den kan skicka så snabbt över BT så skickar den 100ggr gånger så mycket data. Men även att den mer avancerade tekniken i din spelmus kräver mer ström.