Barnläkarföreningen: Så lite skärmtid ska små barn ha

Permalänk
Medlem

Vi har kört en del SVT Baby och en del svenska YT-kanaler (typ Barnplaneten och Babblarna) på TV:n. Aldrig padda eller telefon, det finns inte på kartan. När vår 2,5-åring sitter och kollar på TV:n är vi alltid med i rummet och 90% av tiden sitter vi med i soffan. Vi sjunger och dansar, vi pratar om det vi ser, det kan vara om att borsta tänderna, tvätta håret, olika djur, barnsånger etc. Det blir ju ett väldigt aktivt tittande och man märker direkt när hon börjar tappa fokus och då stänger vi av. Hon är helt ointresserad av det mesta med handling och dialog, ett undantag är väl lite Pippi och Hunden Våfflan (men bara för att det är en hund tror jag).

På föris säger dom att hon är tydligt före i språket för sin ålder, att hon är snabb i huvudet och hänger med på minsta vink. Det hon isf ligger lite efter på är modet/förmåga i fysiska lekar. Vissa ungar i hennes ålder bara kastar sig ut i rutschkanan, medans hon är ganska försiktig och måste analysera och tänka över vad det är hon ska göra. Om vi hade lagt all tid vi gjort framför TV (nu är det inte jättemycket, men ändå) på fysiska lekar i lekparken hade hon nog varit mera på där.

Jag vete sjutton om vi gjort fel, men vi kommer nog fortsätta med ett aktivt tittande på skärm nån timme om dagen iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det som är intressant här är hur hjärnan påverkas. Eftersom skärmar genererar ljus och ljus går direkt in i hjärnan, utan att passera någon nedbrytning så borde det precis som droger påverka hjärnan rätt mycket anser jag. Går vi bakåt i tiden så tittade man på stjärnorna. Antar att människan har sökt ljuset och att det är en överlevnadsstrategi som ligger djupt rotad i grunden.

Jag tor att människan har blivit för lat för sitt eget bästa helt enkelt. Att vi har maskiner som utför för mycket åt oss själva. Visst, att ha grävskopor och byggmaskiner för att skapa städer och hus är en sak. Men vi måste nog ha en tillräckligt stor fysisk aktivitet för att förbränna den energi vi tar in annars ruttnar den. Energi kan inte förbrukas säger man. Däremot har den nog ett bäst före datum. Där den precis som begagnad frukt måste ruttna bort och brytas om.

Att skärmar är skadliga hör nog mer till den mentala påverkan och ens sociala fobi och att man mera blir zombie när man tittar mer i mobilen än framför sig när man går. Tror det finns olika nivåer av påverkan och att ljust det man tittar på är något helt annat än själva användandet i sig. Att bli påverkad av olika tro, politik etc. har nog ganska lite med skärmen i sig att göra. Utan snarare hur lätt det är att få en överkonsumtion. Här är nog Youtube per definition farligare än själva skärmen.

Skulle SVT enbart prata om Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna så skulle vi snart tro att detta var normen också.

Bästa medicinen här är nog att vara skeptisk nog.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Dom som introducerar skärm tidigt när dom har ett barn tror jag är en relativt liten skara. Utmaningen är att hålla nere skärmtiden när man har barn i olika åldrar och den äldre får ha viss skärmtid. Exakt samma som med lördagsgodis och liknande. Äldsta fick godis första gången när han var 5, yngsta strax efter 1, för det blev ohållbart att förvänta sig att han skulle sluta eller äta det i smyg och ta fighten om det varje helg var lika orimligt.

Det sagt så behöver jag bli bättre på att undvika skärm till barnen. Idag är det ett verktyg för att samla oss när allt blir kaos, men det missbrukas till att användas när det bara är lite kaos och jag vill ha lugnet det innebär. Största hindret är orken, jobbar heltid och har ett stressigt jobb, av den sorten där om jag går ner till 80% så kommer jag ändå sitta med 100% jobb till 80% av pengen, och byta jobb känns inte alls lockande, även om det kanske är enda vägen. Pengarna man behöver offra är också svårt, vi har ju drömmar och mål som då måste skjutas. Det är verkligen inte så bara att reducera skärmtid, även om jag absolut ser att vi borde.

Nej, det är nog inte så lätt, speciellt inte när det gäller att reducera och inte undvika ökning.

Men det är nog många som introducerar skärmtid tidigt. Jag har flera vänner som konstant har på tv:n i bakgrunden, eller som sätter en telefon framför ungen bara för att hålla dem tysta när man väntar på mat i en restaurang. Och det är familjer där äldsta barnet är 1-4 år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Som blivande förälder har jag redan tagit det till mig. Sen blir det intressant att se hur långt man kan driva det i realiteten. Samma med godis och söta drycker.

Omringa barnet med böcker, och frukt, led med gott exempel. Sen får du se att lördagsgodis spelar ingen roll.
Mina fixar heller frukt med choklatfondue på en lördagskväll, än att äta lösgodis. Men ibland kör vi lösgodis också. Men långtifrån varje helg. De bakar någonting konstant dock känns det som.

Jag var tvungen att droppa kindle i många år, för att barnen skulle se mig läsa riktiga böcker.

https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&s...

Viktiga kartor, Mystiska platser, Dino deluxe, Upptäckare och äventyrare.
Köp dom 4 böcker och du har täckt alla behov från 0 till 6 år
Brukar kosta typ 50kr på bokrea i februari.

Alla Kråke böcker!

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min brors barn fick inte en egen skärm/telefon förrän efter 10 års ålder(dom är 11-13 idag). han är nog en av de bästa föräldrarna jag sett idag vilket speglar av sig på hans barn väldigt väl.
Dom är mycket ute i naturen och utforskar där han lär dem om saker och ting och man mär sig bättre av saker man kan se, ta och känna i verkligheten.

Beror väl på hur man är, jag är ingen "friluftsmänniska" men jag är gärna ute och gör andra saker.
Sen får man väl offra sig lite för ungarna, kllart dom dom ska vara ute i skog och mark ibland, sen finns det ju mycket annat man kan göra och besöka. Att man lär barnen saker i alla sammanhang är väl självklart, annars ska man fan inte vara förälder.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Hoppa in loser, den nya moralpaniken har precis droppat.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Beror väl på hur man är, jag är ingen "friluftsmänniska" men jag är gärna ute och gör andra saker.
Sen får man väl offra sig lite för ungarna, kllart dom dom ska vara ute i skog och mark ibland, sen finns det ju mycket annat man kan göra och besöka. Att man lär barnen saker i alla sammanhang är väl självklart, annars ska man fan inte vara förälder.

Tyvärr tänker inte alla så. Det värsta är dom som tycker sina barn bara är jobbiga. Är bekant med en som bara klagar på sina barn hela tiden, ibland när barnen hör vilket är riktigt illa. Hans barn sitter framför skärmar ungefär 24/7 och dom är helt totalt galan i brist på uppfostran men dom får väll säkert gå till en psykolog snart som säger att de har ADHD som alla verkar ha idag...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Lättare sagt än gjort. Det är inte lätt att städa, laga mat, diska mm med ungen i famnen konstant. Går kort tid men sen får man ont i armen.

När man är ute och äter pizza eller liknande om man inte tar fram mobilen så stör man alla andra med skrikande barn istället.

Innan man var förälder var det mycket man tänkte man aldrig skulle göra. Känns som de tror det är som förr med ena föräldern hemma med barnen konstant. Eller pigor som städer och gör mat åt en.

Svårt att veta hur man ska klara sig utan.

Är ju inte svårare nu än det var för 30 år sen. Släng ut en lekmatta med lite färggrannt skräp och diska på när dom är små. Penna o papper, nån bok eller valfri leksak om dom är mer självgående.

Ska man ut o käka får man preppa innan. Se till så sömn o mat är uppfyllt så dom klarar o va någorlunda lugna. Är dom så stora dom ska ha själva, kanske peta i några russin eller nått för att få blodsockret på rätt köl. Man känner vell sitt barn såpass att man vet ungefär när, och varför, det beter sig som fan. Och gör man inte det så borde man kanske ta reda på det istället för att äta pizza.

Klart det uppstår situationer. Och skärmtid i untantagsfall har ju knappas gjort nån hjärndöd.

"Men hur ska vi klara vardagen" är bullshit. Var vell fan ingen majoritet som varken hade betjänter eller hemmafruar de senaste 3-4 generationerna. Hemmamammor, visst några, men kom igen. Jag hade varken eller och ingen på skolan heller för den delen.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det som är intressant här är hur hjärnan påverkas. Eftersom skärmar genererar ljus och ljus går direkt in i hjärnan, utan att passera någon nedbrytning så borde det precis som droger påverka hjärnan rätt mycket anser jag. Går vi bakåt i tiden så tittade man på stjärnorna. Antar att människan har sökt ljuset och att det är en överlevnadsstrategi som ligger djupt rotad i grunden.

Av någon märklig anledning kopplade jag detta till Solaire.
Och se hur det gick för honom och sökandet efter solen och dess ljus.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Omringa barnet med böcker, och frukt, led med gott exempel. Sen får du se att lördagsgodis spelar ingen roll.
Mina fixar heller frukt med choklatfondue på en lördagskväll, än att äta lösgodis. Men ibland kör vi lösgodis också. Men långtifrån varje helg. De bakar någonting konstant dock känns det som.

Jag var tvungen att droppa kindle i många år, för att barnen skulle se mig läsa riktiga böcker.

https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&s...

Viktiga kartor, Mystiska platser, Dino deluxe, Upptäckare och äventyrare.
Köp dom 4 böcker och du har täckt alla behov från 0 till 6 år
Brukar kosta typ 50kr på bokrea i februari.

Alla Kråke böcker!

Tack för tipsen!