AMD tappar i Steam Hardware Survey

Permalänk

AMD verkar helt ha gett upp konsumentsidan och fokuserar mer på datacenter grafik och spelkonsoler.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Gick över till AMD för första gången någonsin förra månaden, och är i det stora hela nöjd. Dock så har jag haft lite diverse småstrul som jag fått fixa med, så förstår ändå att man kanske väljer nvidia där "det bara fungerar".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Dinomans svar var rätt spot on. Nvidia är som en gammal autokrat..eller nåt, det kommer inte bli så bra om de blir enda leverantör av grafikkort för diy skulle jag tro. Klassiskt är det konkurrens som driver utveckling, inte en hängiven köparskara. AMD har sagt att de ska satsa på ROCM (som svar på Nvidias proprietära CUDA), de försöker bevislingen med FSR (som svar på proprietära och nvidia-hw-låsta dlss).

Val av tillverkare bör falla på ens krav, varken mer eller mindre, till syvene and sist.* Själv har jag använt Linux som daily driver i ett antal år nu och uppskattar plug-and-play som gäller för Intel och AMD. Har haft problem med dom också, just som med den proprietära nvidia-drivrutinen, och kanske är det så att även 95% av Linux-användare använder Nvidia, hursomhelst är det definitivt flest Nvidia-problemtrådar på reddit och askfedora jmf med alternativen.

*Oavsett hur man önskar att marknaden ska utvecklas och oavsett om man fått för sig att "Det här märket bara fungerar" för att alla man känner repeterar det som ett mantra

** Just ROCM har inget stöd för navi31 än på Linux... vilket är lite sunk för det skiljer sig från Windows. Vi väntar på den mytiska 6.0..https://github.com/intel/compute-runtime/releases är en del bättre hittills

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har AMD och kommer fortsätta så länge dem är prisvärda som dem är.. När jag ser Nvidia konsolen känns det som Windows 3.1..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Linuxstödet är väl fortsatt katastrofdåligt från Nvidia. AMD och Intel är hästlängder bättre där.

Linuxsstödet är utmärkt från Nvidia.

Skrivet av norrby89:

nu syftade jag på deras mjukvara som du installerar på datorn dvs nvidia experience/kontrollpanel kontra AMD's motsvarighet.

Och vad är det Nvidia är efter med där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Linuxsstödet är utmärkt från Nvidia.

Om du menar Nouveau så görs en del framsteg där. Om du menar nvidias "open source"-drivrutin så har jag inte hört så mycket om den på ett tag och den var aldrig riktigt open source till att börja med. Om du menar deras proprietära blobb så är den liksom en sak alla distros har att förhålla sig till. Har haft viss brokig historik med nvidia på linux med den proprietära drivrutinen för typ tre-fyra år sen, den verkar dock rycka upp sig : https://community.kde.org/Plasma/Wayland/Nvidia även en del stöd för Wayland numer. Nvidia-smi är trevligt och kan inte klaga på OpenCL-stödet.

Det ter sig mkt trevligare med en öppen drivrutin som följer med OS:et snarare än en proprietär (vadsomhelst) blobb som man får följa anvisningar för sin distro för att fungera. Men rent funktionellt kanske den proprietära drivrutinen fungerar rätt bra nu, speciellt om gångbart Waylandstöd.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Linuxsstödet är utmärkt från Nvidia.

Och vad är det Nvidia är efter med där?

Allt? Kontrollpanelen är från Windows xp tiden och ända vettiga med experience är att man kan få en notis när det finns en ny drivrutin tillgänglig (om man nu är registrerad och väljer att logga in mjukvaran dvs)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Om du menar Nouveau så görs en del framsteg där. Om du menar nvidias "open source"-drivrutin så har jag inte hört så mycket om den på ett tag och den var aldrig riktigt open source till att börja med. Om du menar deras proprietära blobb så är den liksom en sak alla distros har att förhålla sig till. Har haft viss brokig historik med nvidia på linux med den proprietära drivrutinen för typ tre-fyra år sen, den verkar dock rycka upp sig : https://community.kde.org/Plasma/Wayland/Nvidia även en del stöd för Wayland numer. Nvidia-smi är trevligt och kan inte klaga på OpenCL-stödet.

Det ter sig mkt trevligare med en öppen drivrutin som följer med OS:et snarare än en proprietär (vadsomhelst) blobb som man får följa anvisningar för sin distro för att fungera. Men rent funktionellt kanske den proprietära drivrutinen fungerar rätt bra nu, speciellt om gångbart Waylandstöd.

Det enda som inte funkat utmärkt är Wayland-stödet i den proprietära drivrutinen. Och främsta anledningen att det varit struligt är på grund av ett gäng FOSS-tards som agerat barnrumpor och förväntat sig att Nvidia ska dansa efter deras pipa (det är förstås inte FOSS-tardsens version, men i princip körde de på "fuck you Nvidia!" när Nvidia försökte lyfta legitima problem med GBM).

Huruvida drivrutinen är open source eller inte är en rent ideologisk fråga och har inget med hur väl den funkar att göra.

Skrivet av norrby89:

Allt? Kontrollpanelen är från Windows xp tiden och ända vettiga med experience är att man kan få en notis när det finns en ny drivrutin tillgänglig (om man nu är registrerad och väljer att logga in mjukvaran dvs)

Jahaja, allt. Vilket uttömmande svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Huruvida drivrutinen är open source eller inte är en rent ideologisk fråga och har inget med hur väl den funkar att göra.

Open source är en av anledningarna att föredra Linux tror jag.
Det är en praktisk fråga även när den är en binär sak som inte följer med kerneln.
Tyckte M Miller utvecklade det rätt så begripligt för nåt år sen https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/twelc8/fedoras...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

har Intel iGPU och dGPU klättrat uppåt eller vad

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kolsvart Katt:

Dinomans svar var rätt spot on. Nvidia är som en gammal autokrat..eller nåt, det kommer inte bli så bra om de blir enda leverantör av grafikkort för diy skulle jag tro. Klassiskt är det konkurrens som driver utveckling, inte en hängiven köparskara. AMD har sagt att de ska satsa på ROCM (som svar på Nvidias proprietära CUDA), de försöker bevislingen med FSR (som svar på proprietära och nvidia-hw-låsta dlss).

Val av tillverkare bör falla på ens krav, varken mer eller mindre, till syvene and sist.* Själv har jag använt Linux som daily driver i ett antal år nu och uppskattar plug-and-play som gäller för Intel och AMD. Har haft problem med dom också, just som med den proprietära nvidia-drivrutinen, och kanske är det så att även 95% av Linux-användare använder Nvidia, hursomhelst är det definitivt flest Nvidia-problemtrådar på reddit och askfedora jmf med alternativen.

*Oavsett hur man önskar att marknaden ska utvecklas och oavsett om man fått för sig att "Det här märket bara fungerar" för att alla man känner repeterar det som ett mantra

** Just ROCM har inget stöd för navi31 än på Linux... vilket är lite sunk för det skiljer sig från Windows. Vi väntar på den mytiska 6.0..https://github.com/intel/compute-runtime/releases är en del bättre hittills

Skulle gissa att majoriteten av de som har problem med Nvidia på Linux försöker vara coola och köra någon rullande distro som de knappt begriper sig på.

Det kan fungera, men knappast något som är garanterat då Nvidia specifikt dokumenterar vad de testat sina drivrutiner mot och ser inte att de nämner någon rullande distro.

Accepterar man den begränsningen, vilken rimligen alla som har något form av affärsmässigt krav på sitt Linux-användare redan lär göra av en rad andra orsaker, har jag svårt att se någon som erbjuder bättre stöd för GPUer under Linux än just Nvidias binär-drivare.

Lycka till att få igång vare sig AMDs eller Intels drivers på icke x86 plattformar. Om något borde det vara en av de absolut största fördelarna för "öppna" över "stängda" drivers, men även där lyckas Nvidia vara bättre än konkurrenterna trots att de är "rövhattar".

Nvidia har en, för användarna, ohälsosam dominas på GPU-marknaden i nuläget. Men går inte att sticka under stolen med att de hamnat där p.g.a. av teknisk dominas, primärt i form av helt överlägsen programvara. Då menar jag inte kontrollpanelen (vem bryr sig om den i praktiken? finns det ens en kontrollpanel under Linux?), utan den programvara som behövs för att effektivt använda GPUn till vad man nu vill använda den till.

Ändå lite svårt att se hur Linux-stödet har något relevans på hur bra/dåligt något presterar i Steam då det är totalt dominerat av spelande på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel verar ha kravlat sig ur other-träsket och ramlat in på 22:a plats med Xe Graphics, vore intressant med närmre förklaring vad som ingår i det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle gissa att majoriteten av de som har problem med Nvidia på Linux försöker vara coola och köra någon rullande distro som de knappt begriper sig på.

Ändå lite svårt att se hur Linux-stödet har något relevans på hur bra/dåligt något presterar i Steam då det är totalt dominerat av spelande på Windows.

Med den sista meningens logik kan vi lika gärna stryka AMD och Intel ur Steams HW survey eftersom det är i praktiken "total dominans" av grönt. Eller så tänker vi "alla bäckar små" för det så världen världen trots allt fungerar.

Re coola kids... nej, inte jämt, men ibland. Jag skulle kunna ge exempel på några intressanta buggar nvidia varit rätt sena på att rätta till genom åren men mtp vad som får upvotes i den här tråden (som nedan) så finns ingen mening att delta mer.

*** bort mod ****

Tonläget mina vänner

//Dinoman

tråkig ton
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

För någon som har gått över till AMD med 6000-generationen, har jag svårt att gå tillbaka till nvidia, framförallt p.g.a. hur bra windows-mjukvaran är i jämförelse mot nvidia. Men också hur smidigt och felfritt AMD fungerar i Linux.

Jag dualbootar fortfarande eftersom jag fortfarande är beroende av WMR samt HDR (Vilka är allt ifrån ofungerande till experimentellt i Linux). Själv har jag en HDR400 display, men jag skulle säga att den är mer HDR550. Vad som händer när jag aktiverar HDR är att jag förlorar färgstyrkan i förmån för en större rymd mellan skugga och ljus. Då är det fantastiskt att enkelt kunna trycka ALT+R och enkelt öka "vibrance" för vardera HDR-spel. Så nu kan jag njuta av Cyberpunk utan en schizofren kameraexponering, samtidigt som jag kan bibehålla de färgglada neon-färgerna. Detta gäller givetvis alla andra inställningar, så som Radeon Super Resolution, Boost, Chill, Anti-Lag etc. Att kunna ändra inställningar helt fritt undertiden ett spel körs är så fruktansvärt bekvämt.

I både Windows och Linux funkar multi-monitor fläckfritt, medan jag har haft en uppsjö med problem med nvidias mjukvara. Nu sitter jag hemma hos min mor på en GTX1070-burk, och jag måste nog ändå säga att jag ofta saknar Radeon Software i Windows.

Nu har jag har haft massor med Nvidia och AMD-kort genom tiderna. Men just nu, föredrar jag faktiskt AMD. Vid Pascal-tiden kändes Nvidia rätt... Nu tycker jag nog ändå att AMD ger bäst prestanda för pengarna + en riktigt trevlig användarupplevelse. (min erfarenhet är ifrån ett RX6600XT under GPU-krisen, som sedan uppgraderats till ett RX6800)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle vara intressant om det gick att filtrera lite mer i dessa listor, typ ta bort vissa kattegorier osv, kan det vara som så att det är jämnare än vad man kan tänkas tro mellan nvidia och amd om man tar bort den kinesiska marknaden ? =o

Fast är dom det? sätt till prestanda per krona ligger dom efter AMD rejält!
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/33.h...

Och sätt till funktionalitet i deras mjukvara ligger dom också efter väldigt mycket, finns många punkter där Nvidia ligger i lä jämfört med AMD.

Ja, det skulle jag säga. Framtiden stavas Raytracing och uppskalning. Båda dessa tekniker ligger Nvidia minst en generation före AMD på. Det är av samma anledning Nvidias kort med rätta kostar mer. Lägg därtill att Nvidias kort är mycket mer energieffektiva så har du verkligen en no-brainer. Du får vad du betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Domaren dömer. Men ändå känns det inte korrekt att endast 1 av 10 gamers skulle ha ett AMD-kort.

När jag hade mitt 980ti dök frågan om att delta i undersökningen upp titt som tätt. Nu med mitt 6900xt efter 2 års ägande har jag inte fått frågan av steam en ända gång. Sure foliehatten sitter löst men vad vet jag

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Intel verar ha kravlat sig ur other-träsket och ramlat in på 22:a plats med Xe Graphics, vore intressant med närmre förklaring vad som ingår i det.

Nu var det längesedan jag fick frågan senast med min XPS 13 men har för mig den också identifierades som Xe Graphics då den kör just Iris Xe Graphics. Motsatsen till en prestandakrets.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vill också instämma lite kring nvidias drivrutiner på linux - Amds öppna är jätte bra och jag föredrar dom - men jag har faktiskt aldrig haft några större problem med nvidias stängda binär blob, mest småsaker som gått att lösa.. även på rullande distros.

Så jag har inte riktigt förstått kritiken som ibland lyfts, att dom är jätte dåliga - förr rekommenderades dom som det bästa för spel pga prestandan (iirc). Men det kan vara att jag inte ser problem pga hur jag använder datorn. Sysslar inte med 3d modelleringen eller spelar speciellt mycket under linux.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Ja, det skulle jag säga. Framtiden stavas Raytracing och uppskalning. Båda dessa tekniker ligger Nvidia minst en generation före AMD på. Det är av samma anledning Nvidias kort med rätta kostar mer. Lägg därtill att Nvidias kort är mycket mer energieffektiva så har du verkligen en no-brainer. Du får vad du betalar för.

Ja precis mer prestanda per krona med amd

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kolsvart Katt:

Med den sista meningens logik kan vi lika gärna stryka AMD och Intel ur Steams HW survey eftersom det är i praktiken "total dominans" av grönt. Eller så tänker vi "alla bäckar små" för det så världen världen trots allt fungerar.

Re coola kids... nej, inte jämt, men ibland. Jag skulle kunna ge exempel på några intressanta buggar nvidia varit rätt sena på att rätta till genom åren men mtp vad som får upvotes i den här tråden (som nedan) så finns ingen mening att delta mer.

Linux står för ~1,5 % av alla användare på Steam, så i en Steam HW survey blir den relativa fördelningen av subgrupper inom Linux-gruppen totalt irrelevant. Artikeltexten berör bl.a. variansen i siffrorna, Linux totala andel ligger (tyvärr) inte högre än inom variansen i större grupper (som hur många använder kinesiska som språk eller Nvidia som GPU) totalt sett.

Men OK, om vi ändå är inne specifikt på Linux. Om nu Nvidias stängda drivers är så kassa, hur kommer det sig då att t.ex. Unreal Engine Editor har just den specifikation som krav (faktum är att det enda man nämner i krav kring "GPU" är Nvidia Pascal eller senare + deras propretära drivers).

Och du menar att programvara rent generellt är helt buggfri och att det (utan tvekan) finns buggar i Nvidias drivers, varav vissa tar väldigt lång tid att testa? Det har finnits perioder där vissa standardfunktioner i Unity inte alls fungerat på populära/aktuella AMD GPUer under Linux, svaret var ofta "kör Nvidia för det är det enda vi testar med under Linux...".

Skrev att Nvidias dominas är ohälsosamt stor, en negativ effekt det får är att mycket programvara bara testas på plattformar med rimlig storlek (vilket är fullt rationellt av de som utvecklar programvaran, man kan inte ignorera kostanden) vilket i sin tur leder till att vissa saker i praktiken är skriven mot en specifik implementation, inte mot en specifik specifikation/standard.

Sen säger inte Steam HW allt. Ta t.ex. MacOS som uppenbarligen är försvinnande litet på Steam, men det är ändå långt större än Linux på spel fast majoriteten av spelen för MacOS ligger idag på Apple-store. Apple Arcade är sedan något år tillbaka världens största prenumerationstjänst av spel, enda som passerat 100 miljoner prenumeranter (och även om iOS dominerar där är det specifikt på MacOS Apple nu pushar för mer spel). Sony är på andra plats med ca 50 miljoner användare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Allt? Kontrollpanelen är från Windows xp tiden och ända vettiga med experience är att man kan få en notis när det finns en ny drivrutin tillgänglig (om man nu är registrerad och väljer att logga in mjukvaran dvs)

Det här är designfilosofi. Jag skulle tro att varje gång en användare behöver gå in i Nvidias kontrollpanel så ser Nvidia det som en dålig användarupplevelse. Det skall inte behövas. T.ex min grabb har nog aldrig varit inne i den och han klagar inte. Just works filosofi alltså.

AMD däremot vill ge användarna möjlighet att enkelt tweaka. Det är så att säga bara att gå in i drivern om något inte fungerar. Och det skall vara snyggt och se ut som ett bra program.

Jag vill inte säga vad som är bäst. Men att Nvidias ser ut som den gör är by design och helst skulle dom nog inte vilja ha den alls. Det skall fungera lika bra som PlayStation varje gång. Utan tweaks.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle gissa att majoriteten av de som har problem med Nvidia på Linux försöker vara coola och köra någon rullande distro som de knappt begriper sig på.

Det kan fungera, men knappast något som är garanterat då Nvidia specifikt dokumenterar vad de testat sina drivrutiner mot och ser inte att de nämner någon rullande distro.

Accepterar man den begränsningen, vilken rimligen alla som har något form av affärsmässigt krav på sitt Linux-användare redan lär göra av en rad andra orsaker, har jag svårt att se någon som erbjuder bättre stöd för GPUer under Linux än just Nvidias binär-drivare.

Lycka till att få igång vare sig AMDs eller Intels drivers på icke x86 plattformar. Om något borde det vara en av de absolut största fördelarna för "öppna" över "stängda" drivers, men även där lyckas Nvidia vara bättre än konkurrenterna trots att de är "rövhattar".

Nvidia har en, för användarna, ohälsosam dominas på GPU-marknaden i nuläget. Men går inte att sticka under stolen med att de hamnat där p.g.a. av teknisk dominas, primärt i form av helt överlägsen programvara. Då menar jag inte kontrollpanelen (vem bryr sig om den i praktiken? finns det ens en kontrollpanel under Linux?), utan den programvara som behövs för att effektivt använda GPUn till vad man nu vill använda den till.

Ändå lite svårt att se hur Linux-stödet har något relevans på hur bra/dåligt något presterar i Steam då det är totalt dominerat av spelande på Windows.

I min erfarenhet så är det inte bara rullande distros, det är de mesta som är någorlunda modernt på linux där man råkar ut för att saker inte är så straight forward.

Med AMD så har det bara varit: Installera en dist du trivs med, t.ex linux mint om man gillar det. uppdatera/lägg in drivare, byta till KDE Plasma(wayland)

Sen har du stöd för high refresh rate, lägg in steam, lägg in Proton GE Experimental och viola, dra igång ett spel och spela.

Med nvidia så så är det typ samma sak, men strunta i wayland och kör X11, tyvärr är man fast på 60hz. vilket är väldigt tråkigt, finns experimentella releaser som löser mycket av det men det är allt annat stabilt.

Men ja, kör man på nvidias binär blobb, X11 och allt annat så fungerar det ju, men jag vet inte om jag skulle kalla det bra idag?Det var sin sak för 15 årsen, då fanns där bara Nvidia som fungerade och det fungerade bra.

Men idag? Nja, försöker man sedan knuffa in sitt Nvidia kort i mer relevanta tider så sätter sig det mesta på tvären

Nu har jag dock inget modernt nvidia kort och prova med, bara ett 3070Ti och ett Titan XP(pascal). Förhoppnings vis har det blivit bättre då det var några månader sedan sist jag provade.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Um, CUDA, DLSS, OptiX, VSR... vad har AMD att komma med?

Men du glömde ju Hairworks!

Hos AMD heter motsvarande ROCm, FSR, Radeon ProRender, och uhh...fan, AMD har inget för att uppskala favoritporren från 360p. Mitt 7900 XTX ligger nu och brinner i närmaste oljefat.

Men visst, objektivt är dessa tekniker från Nvidia bättre. Men AMD är tillräckligt bra, och räcker gott för dom allra flesta.

Mindshare är den största featuren Nvidia besitter, och i slutändan kanske folk får som dom vill, och AMD försvinner. Yay?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt frågan i helgen gällande steam survey, det var en popup som initierades när jag öppnade steam. Den hade redan läst av mina inälvor i pc'n och undrade om jag ville bekräfta och delta eller inte. Nu vet ni hur det går till.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men du glömde ju Hairworks!

Hos AMD heter motsvarande ROCm, FSR, Radeon ProRender, och uhh...fan, AMD har inget för att uppskala favoritporren från 360p. Mitt 7900 XTX ligger nu och brinner i närmaste oljefat.

Men visst, objektivt är dessa tekniker från Nvidia bättre. Men AMD är tillräckligt bra, och räcker gott för dom allra flesta.

Mindshare är den största featuren Nvidia besitter, och i slutändan kanske folk får som dom vill, och AMD försvinner. Yay?

Tillräckligt bra för vem? För mig är det dealbreakers vad gäller AMD. Det behöver man förstås inte hålla med om ifall man har andra behov, men objektivt ligger AMD långt efter Nvidia här.
FSR ger inte alls samma kvalitet som DLSS. Vad gäller CUDA har Nvidia ett enormt försprång. ProRender är inte jämförbart med OptiX (OptiX är ett API medan ProRender är en renderingsmotor). Där är det snarare HIP RT mot OptiX som bör jämföras, och medan HIP RT ser ut att bli en stor förbättring ligger Nvidia fortfarande 1-2 generationer före.

Problemet för AMD är att Nvidia är det självklara valet utanför ren rastreringsprestanda för spel. Och även där ligger AMD efter om du vill köra VR.

Jag tror ingen vill att AMD försvinner men de måste bli bättre på bred front om de ska utmana Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag har i och för sig aldrig haft några problem med NVIDIA som jag använt senaste decenniet (förutom med Wayland då) men tänkte ändå att det är dags att prova AMDs GPU igen efter många år när jag ändå skulle uppgradera. Som bonus var den ju billigare än motsvarande Nvidia. Funkar klockrent och var bara stoppa in och köra på både Linux och Windows.

Skrivet av Yoshman:

Skulle gissa att majoriteten av de som har problem med Nvidia på Linux försöker vara coola och köra någon rullande distro som de knappt begriper sig på.

Jag kan bara säga att Garuda Linux, som är en rullande distro, fungerar klockrent med Nvidia, har inte haft några som helst problem och det beror nog på att det just är en rullande distro där man har det allra senaste av allt antar jag då det inte varit lika sömlöst på andra distron som inte varit rullande, det enda som inte fungerade var Wayland. Och då är jag förmodligen under medelmåttig när det kommer till att förstå rullande distron i allmänhet och Arch i synnerhet. Jag ser att jag sen knappa ett år tillbaka haft 537 uppdateringar som inte gett några som helst problem.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tillräckligt bra för vem? För mig är det dealbreakers vad gäller AMD. Det behöver man förstås inte hålla med om ifall man har andra behov, men objektivt ligger AMD långt efter Nvidia här.

Jag ifrågasätter verkligen inte ditt specifika behov. Men i min krets vänner, typ 20 högskoleutbildade gamers i åldrarna 30-40 år, använder samtliga sina grafikkort till 100 % spel. Inte en enda frame har renderats någonsin. Jag tror att det ser ut så i populationen i stort.

Ändå är det en superviktig USP som är satt av mindsharen. Så även ”helt överlägsen RT”, och så köps ett trött 3060 som absolut inte kan leverera detta, trots att ett typ RX6650 är billigare och snabbare för samma use case.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag ifrågasätter verkligen inte ditt specifika behov. Men i min krets vänner, typ 20 högskoleutbildade gamers i åldrarna 30-40 år, använder samtliga sina grafikkort till 100 % spel. Inte en enda frame har renderats någonsin. Jag tror att det ser ut så i populationen i stort.

Ändå är det en superviktig USP som är satt av mindsharen. Så även ”helt överlägsen RT”, och så köps ett trött 3060 som absolut inte kan leverera detta, trots att ett typ RX6650 är billigare och snabbare för samma use case.

Nu är du inne på anekdoter och spekulation kring hur folk prioriterar vid sina inköp.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD går neråt, körde Nvidia av gammal vana tills nu i våras när jag tyckte priserna var idiotiska. Fick tag på en 6950XT från AMD som fungerat fantastiskt (även raytracing (!)) (Har även ett 3080 ti i en annan burk som också fungerar fantastiskt). Även ett 2080 ti i en tredje burk på kontoret och en 1080ti i min linux burk ... på kontoret.

Men nu tittar jag på ett nytt grafikkort igen och nu är mina ögon på 7900xtx mest för performance för krona, gillar även interfacet hos AMD...

Hade behövts en konkurrent till Nvidia för att undvika pris inflationen som lär komma om nvidia står ensamma i toppen. Inga vinner om konkurrensen uteblir så jag får väl nu inte bara se performance per krona köp, utan även se det som ett stödköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag ifrågasätter verkligen inte ditt specifika behov. Men i min krets vänner, typ 20 högskoleutbildade gamers i åldrarna 30-40 år, använder samtliga sina grafikkort till 100 % spel. Inte en enda frame har renderats någonsin. Jag tror att det ser ut så i populationen i stort.

Ändå är det en superviktig USP som är satt av mindsharen. Så även ”helt överlägsen RT”, och så köps ett trött 3060 som absolut inte kan leverera detta, trots att ett typ RX6650 är billigare och snabbare för samma use case.

Jag tror mycket på detta. Anekdotiskt eller ej. De som behöver Nvidia för annat än spel vet vad de håller på med och köper därför Nvidia. Många Gamers däremot vet knappt vad alla grafikinställningar i ett spel gör och är en glad på den nivån måste en inte köpa Nvidia men mindshare och brand gör att de hamnar där ändå.

Även när amd har mkt bättre fps/ krona (även innan RT var en grej) så köps Nvidia ändå trots att det är en sämre deal för spel.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.