Geforce RTX 4090 Founders Edition blir 400 kronor dyrare

Permalänk
Medlem

Hur kan denna datorprodukt gå upp i pris över tid? Måste vara första i sitt slag
Fick min för 20300 i april/maj hos ProShop, alltid kul att träffa bottenpriset för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

Nu känns min mikro mer värt än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hur kan denna datorprodukt gå upp i pris över tid? Måste vara första i sitt slag
Fick min för 20300 i april/maj hos ProShop, alltid kul att träffa bottenpriset för en gångs skull.

Valuta och efterfrågan antar jag, då de verkar tillverka färre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Flamso:

<Uppladdad bildlänk>

Nu har väl inte 4090 FE varit i lager på bra länge? Men visst, priset är ju justerat.

Visst står det 22 kr, och 390 öre?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Mitt 6700XT för 3500kr känns väldigt prisvärt, även om jag tyckte det var mycket pengar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Nu känns min mikro mer värt än någonsin.

Har du ingen AI mikro?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Borde jag va jävligt glad över mitt 7900XTX som jag köpte här för ett bra pris?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Gillar att svenska kronan nu är snäppet starkare mot dollarn än vad den var vid 4090s launch för ett år sedan. Giriga äckel.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Ajdå, men ni måste förstå nvidias sida också. De har gjort en brakförlust ekonomiskt de senaste åren och måste därför höja

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ursäkta för gnäll, men är ju ändå måndag... Men är det bara jag som noterat att Sweclockers har börjat mer och mer att skriva, enormt väsentlig information sist, istället för i rubriksättningen/ingressen på sånna här nyheter?

"Eftersom den procentuella förändringen är förhållandevis liten handlar prisändringen sannolikt om att Nvidia justerar priserna efter aktuell valutakurs. Detsamma gjordes för andra regioner för några veckor sedan och flera av de tidigare prisjusteringarna i Sverige är möjliga att koppla till motsvarande förändringar."

Jag ser heller inget i texten om att sweclockers har kontaktat nvidia eller inte och, jag vet inte, frågat vad ökningen beror på? Är inte detta lite branschpraxis? Och oavsett svar så brukar det väl ändå stå att man kontaktat X för svar i slutet av texten? Eller görs inte detta alls längre?

Men ja "Geforce RTX 4090 Founders Edition blir 400 kronor dyrare" kommer väcka fler känslor än "Nvidia valutajusterar 4090 i sverige " så varför lägga tid på att kolla upp den officiella anledningen...

Sweclockers personal jobbar inte gratis, och att generera klick är det som gäller idag oavsett vart du befinner dig på internet.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Köpte när det kostade som minst, känns minst sagt märkligt att det går åt andra hållet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Dom kanske börjar göar plats prismässigt för 4080 Super ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hur kan denna datorprodukt gå upp i pris över tid? Måste vara första i sitt slag

Enkelt, vår valuta går ner i värde snabbare än teknik blir billigare. Om inte SEK stärks mot slutet av året kan jag garantera att det blir mer av den här varan framöver. Då många importvaror och tjänster med riktpriser prisjusteras endast ett fåtal, till endast en gång per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

<Uppladdad bildlänk>

Nu har väl inte 4090 FE varit i lager på bra länge? Men visst, priset är ju justerat.

Jodå, samtliga kort har varit i lager senaste månaderna jag kollat i alla fall. Har dock märkt av att under nätter och olika tider på dygnet så försvinner köp knappen för "Finns ej i lager", men kommer sedan tillbaka dagen efter igen.
Dem alla brukar vara ej i lager under nätterna, men sedan på dagen igen kan man köpa dem igen av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Nu känns mitt Rtx 780 mer värt.

Självfallet är ditt RTX 780 mer värt än någonsin.. detta pga. att det skulle vara helt unikt med tanke på att Nvidia aldrig lanserat ett RTX 780 kort. Så fett samlarvärde på det du.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Självfallet är ditt RTX 780 mer värt än någonsin.. detta pga. att det skulle vara helt unikt med tanke på att Nvidia aldrig lanserat ett RTX 780 kort. Så fett samlarvärde på det du.

Han lär mena GTX då prefixet ändrades med 2000 serien (?)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han lär mena GTX då prefixet ändrades med 2000 serien (?)

Lär han göra ja.. kände bara för att dra ett dåligt skämt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia titan hade väl msrp på 2499$? 4090 har väl 1490$
Titan hade kostat ca 34k idag

Pratar vi MSRP eller faktiskta priser? För ett Titan Xp hade ett MSRP på 1200$ och kostade runt 13000 när de kom.

Permalänk
Medlem

Mitt arc a770 för 2500kr som jag köpte lätt begagnad får hänga me till slutet, sen blir det inga fler datorbyggen. Det är varken kul att bygga (prismässigt) eller spela längre, resten klarar man med en mobil.

Permalänk
Medlem

Ovärt

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Pratar vi MSRP eller faktiskta priser? För ett Titan Xp hade ett MSRP på 1200$ och kostade runt 13000 när de kom.

Fanns även titan V med 2990$ msrp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Mitt 6700XT för 3500kr känns väldigt prisvärt, även om jag tyckte det var mycket pengar.

Låter väldigt billigt och mycket för pengarna och du har dessutom 12GB! Tänk på att partnerkorten kostade mer än dubbelt så mycket när korten var nya.

Och den prisklassen köpte de flesta på för ett par år sedan.

Skrivet av 3Dfx Rampage:

Mitt arc a770 för 2500kr som jag köpte lätt begagnad får hänga me till slutet, sen blir det inga fler datorbyggen. Det är varken kul att bygga (prismässigt) eller spela längre, resten klarar man med en mobil.

Att göra praktiska saker på en mobil är många gånger sämre än med en dator med en stor skärm. Visst lätta saker men inte om vill göra mer avancerade saker så jag tycker den jämförelsen är rätt konstig. Finns aldrig något som som slår en dator när det kommer till praktiska saker. Du får plats så mycket mer information på en stor datorskärm.

Går knappast att multipass på en mobil som på en dator. Snarare ska man nog se mobilen som ett komplement och det är den bra på.

Angående de höjda priserna så har jag läst att Nvidia bara temporärt ska höja priset fram till nyår sedan kommer de sänka igen. De gör det för att ta igen de förlorade intäckterna av deras A800 och RTX 4090 kort som förbjudits att säljas i Kina. Inte säkert men kanske vi får helt enkelt se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Gillar att svenska kronan nu är snäppet starkare mot dollarn än vad den var vid 4090s launch för ett år sedan. Giriga äckel.

Fast det är inte bara dollarn som spelar in. Världen har blivit dyrare att leva i på ett år…

Permalänk
Medlem

Ja klart vi måste höja priserna tills superkorten kommer så dom kan kosta ännu mer!

Jensen behöver nya skinnkalsonger med både guldsömmar och guldnitar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Vem hade trott att Nvidia skulle bli "the bad boy"? Och att man skulle hålla på Intel !? Tiderna förändras...🙂

Skulle säga att båda två är riktigt äckliga skitföretag rent objektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Nu känns mitt 4090 mer än värt än någonsin (this is the meme, right?).

It is the way.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Miniräknaren jag fick i julklapp för 25 år sen var värd varenda krona jag inte betalade

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Fast det är inte bara dollarn som spelar in. Världen har blivit dyrare att leva i på ett år…

Ja men då hade de även höjt priset i USA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ja men då hade de även höjt priset i USA.

kan också vara en eftersläntrande valutahöjning när lagrena minskat och nytt ska in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Visst står det 22 kr, och 390 öre?

22tusen,390kr.

Man skriver inte 390 öre.