Snabbkoll: Låg temperatur eller låg ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Alltid lika kul när gamers oroar sig över en abstrakt temperatur siffra. Som om inte ingenjörer redan har satt in flera spärrar som motverkar att ditt grafikkort eller CPU skulle brinna upp eller degraderas.

Sett så många som säger de ska inte vara över 80 grader eller 85 grader men de kan inte förklara exakt varför utan att de "känns varmt"

Gör datorn tyst och oroa dig inte över att saker är för varma

Fast, om den går för varm så kommer ju prestandan bli lidande när den throttlar

Så inte fullt så enkelt som du verkar vilja få det till

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tyst dator. Klockar hellre ner än att låta fläktarna gå bananas.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skulle jag välja ena eller det andra så blir det tyst dator i såfall.
Men med en vettig custom vatten så behöver man inte prioritera, det är automagiskt kallt och tyst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Låg temp såklart! datorn står i hallen medans jag sitter i en klädkammare så stör inte mig om den skulle stå där å fläkta på!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Trots jag är född med en hörselskada och använt hörapparat hela livet så fullkomligt hatar jag fläktljud och har alltid prioriterat en tyst dator med få tysta fläktar över låg temperatur och rejält med prestanda. Det hjälper inte när det ibland känns som om hörapparaterna förstärker fläktljud mer än något annat.

Fast min dator jag byggde 2009 hade en AMD 5050e eller vad den nu hette med en TDP på 45W så den var både tyst och hade en låg temperatur när den inte arbetade för fullt (20-21C vid idle och runt 40C när den arbetade om jag minns rätt), men det släpps inte 45W CPUs längre med intressant prestanda så har dom senaste åren hållit mig till 65W CPUs som blir lite varmare.

Permalänk
Medlem

Jag har 6st 120mm fläktar för inflöde samt 4st 120 utblås, varav 3st är för 360 radiator.
Dom 7 vanliga är silentwings 3 low-rpm (Max 1200?) och dom 3 för CPU är samma men high RPM (Max 2000).
Normalt går fläktar in i 500rpm, fläkt för CPU ca 700rpm. Datorn upplevs som i princip ljudlös (en vanlig laptop låter mer).
Vid spel så börjar grafikkortet jobba, då hör man ett ”hummande”.
Om CPU eller grafikkortstemp höjs över 70 grader går en 80% flush funktion och kyler ner, vid 75 100%.
Jag har aldrig gått över 60 på CPU eller 65 på grafikkort.

Dator:
R9 5900X (vald pga prestanda/temp)
ASUS TUF RTX3080 OC
ASUS STRIX B550 (vald pga passivt kyld)
Fläktar är noga utvalda pga dess egenskaper etc.
Kylare ASUS STRIX 360 AIO
Chassie Corsair 5000 för 6x 120 in, 4x 120ut.

Permalänk
Medlem

Sedan jag gick över från dynamiska fläktkurvor i chassit till att sätta en statisk RPM som balanserar ljudvolym och kyla så har jag känt helt nöjd med datorn. Det var alltid det ständiga upp och nedvarvarandet av chassifläktarna som jag och sambo störde oss på, fläktarna på CPU och GPU är i regel tillräckligt tysta / placerade tillräckligt innuti chassit för att upp/nedvarvning inte märks av.

Permalänk
Medlem

Både och skulle jag vilka påstå

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Med dagens meshchassin och kylare/fläktar har jag aldrig upplevt att jag behövt välja. För några år sedan med närmast hermetiskt stängda chassin tyckte jag det var svårare, ofta det blev både varmt och högljutt... Jag talar utifrån egen erfarenhet men de flesta mer djuplodande chassitester verkar stödja den erfareheten När komponter går svalare går också fläktar med lägre rpm. Vissa användare verkar dock uppleva att för dem" jobbiga" ljudfrekvenser blir mer framträdande i ljudbilen fastän den totala ljudnivån är lägre. Skitjobbigt så klart... Det beror ju på kombination av olika komponenter och inget som för normalanvändaren går att veta på förhand, det enda man kan göra är att kolla recensioner där ljudnivå och frekvens avhandlas och inte ens då kan man vara säker då man lika gärna kan få en gpu som har coilwhine när testexemplaret hos recesenten inte haft det. Jag förstår att vissa användare väljer "solida" chassin då de tenderar att dämpa alla frekvenser framför meshchassin där för individen jobbiga frekvenser kan slippa igenom.

Permalänk
Medlem

Borrade hål i väggen och satte datorn på andra sidan, har aldrig varit tystare, är riktigt skönt.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Tyst är ju viktigt, men datorn får ju inte gå så varm att den throttlar.

Jag kör ca 800rpm (kan inte gå lägre) på cpu och chassifläktar som grund vid idle, gpu med tyst profil (dvs lite långsammare men omärkbart för mig), cpu och gpu ligger mestadels 45-60, cpu kan nog gå upp på ca 70 vid belastning.

Ser inga fördelar med att ha tuebofläktar för att ligga i dryg kroppstemperatur, så mycket har jag aldrig överklockat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Knäpptyst när jag inte spelar. Sen får det flåsa på under spel, ställer in det fint under BIOS. Men en 5s delay så man inte hör varvtalet ändras.

Permalänk
Medlem

Båda borde funnits som svarsalternativ. Jag undervoltar iaf CPU för att få ner temp och kör egen fläktkurva för att få det så tyst det går utan skenande temp.

Permalänk
Medlem

Så länge inget är för varmt så spelar temperaturen inte så stor roll, då kör man så tyst som möjligt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Både tyst och svalt är ju att föredra, är väl alltid en balansgång detdär så länge det hålls inom ramen för specsen. Sen vad är "tyst" är väl rätt så subjektivt. Är man som mig van att sova 1.5m från en dator som snurrade 24/7 med en 40dB CPU fläkt när man var i tonåren så kanske man har lite annorlunda åsikter om ljudnivå än en medelperson idag t.ex. Jag tycker ju min nuvarande dator med 6x120mm + 1x140mm + grafikkort+PSU fläktar som snurrar typ max 1700~1750rpm (120mm) vid >80C last och typ 1000 rpm vid idle är tyst i jämförelse vad man använt tidigare, en annan kanske tycker en fläkt som snurrar över 1500 rpm är för högljutt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Knepen jag brukar ta till är att få upp datorn från golvet för att undvika det värsta dammet sen placera den en bra bit ifrån mig.
Förstår inte riktigt varför man ska ha fönster på chassit samt massa rgb och sen ställa eländet en halvmeter från nyllet.
Varför inte flytta datorn till ett annat rum eller iaf till andra sidan rummet.

Sen sänker jag gärna spänningen några snäpp på både cpu och gpu, det brukar finnas rätt god marginal och det gör stor skillnad.
Tidigare brukade jag ha hörlurar och krama ur den sista fps:n, men dagens datorer är så bra att några ynka % lägre prestanda och sänkt värmeutveckling/elförbrukning lätt är värt det.

Kan även göra rätt stor skillnad på ljudnivån om man kan placera datorn i anslutning till en ventil eller på kallaste platsen i huset.
Var dock väldigt försiktig med kondens eller extremt låga temperaturer så här i vintertid

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Har gärna en tyst dator när den inte är under tung belastning, som när man t.ex. surfar, lyssnar på musik, kollar film eller skriver något dokument. Däremot störs jag inte så mycket om ljudnivån ökar när man spelar, eftersom jag antingen har hög volym i högtalarna eller sitter med hörlurar då.

Har därför justerat fläktkurvorna så att fläktarna går på minimum eller är helt avstängda vid typisk låg belastning, och når 100% vid tyngsta möjliga belastning (t.ex. Prime95 för CPU eller Kombustor för GPU). Tycker det ger ett lagom spann, där fläktarna oftast ligger någonstans mittemellan, men har marginal att går upp till 100% vid t.ex. extremt tung belastning eller en väldigt varm sommardag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Administrativ avgift

*Skrattar i vattenkyld dator*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tyst.

Men, jag inser att det kan bli en utmaning i kombination med låga temperaturer och höga prestandakrav.
Nästa burk jag bygger blir en ITX, så jag har funderat på hur jag skall hantera värmen där.

Får man ens plats med bra kylning, eller skulle man kanske valt ATX istället? Chassit är ju inte stort, det blir ett knallblått https://www.fractal-design.com/products/cases/era/ ERA så kanske på gränsen.

Hur gör Mini-ITX tomtarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tyst.

Men, jag inser att det kan bli en utmaning i kombination med låga temperaturer och höga prestandakrav.
Nästa burk jag bygger blir en ITX, så jag har funderat på hur jag skall hantera värmen där.

Får man ens plats med bra kylning, eller skulle man kanske valt ATX istället? Chassit är ju inte stort, det blir ett knallblått https://www.fractal-design.com/products/cases/era/ ERA så kanske på gränsen.

Hur gör Mini-ITX tomtarna?

Ta gärna inspo!
https://www.sweclockers.com/galleri/15578-project-perfection-...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tack, kikar gärna. Men känns lite overkill att montera radiator och fläktar utanpå chassit... ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Borrade hål i väggen och satte datorn på andra sidan, har aldrig varit tystare, är riktigt skönt.

Samma lösning som jag kör, effektivare än noctua-fläktar! (fast nu har jag det med, för en vägg stoppar trots allt inte allt ljud)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Båda och, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

För mig är det lite som att fråga om det är viktigast att att höger eller vänster hjul fungerar på en bil, det är ju lika tråkigt att använda en dator som överhettar som en som låter som ett jetplan.

För mig är det som att fråga om man vill ha mer i lön, eller mer pengar kvar efter skatt. Det går åt samma håll!

Väljer man svala (strömsnåla) komponenter från början, så är det heller inget problem att kyla dem ljudlöst.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Måste man välja?

Med ett bra chassi, bra fläktar och en bra fläktkurva så kan man ju ha en tyst dator vid lägre belastning och en som håller sig inom rimliga ramar även vid mer krävande arbete.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Låga temperaturer, datorn hörs knappt ändå.

Permalänk
Medlem

Pick 2 of 3. Low sound, Low Heat, Performance.

Det går ju att få de två förstnämnda om man väljer rätt komponenter. Men visst, men får inte top notch prestanda då. Jag har valt lågeffektskomponenter och en låda som är tyst med lämpliga fläktar till det, ja, dom är nougat/chokladfärgade. Men visst med ett 75W grafikkort så får man ju inte den värsta prestandan men å andra sidan är det passivt och 65W cpun har en stor tornkylare.

Saknar verkligen att det inte släpps nya grafikkort som klarar sig med passiv kylning och som är lite mer moderna till featureset.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Pick 2 of 3. Low sound, Low Heat, Performance.

Det går ju att få de två förstnämnda om man väljer rätt komponenter. Men visst, men får inte top notch prestanda då.

Klart det går att få alla tre, men då kostar det.

Permalänk
Medlem

Prestanda>Ljudnivå>>Temperatur

Temperatur spelar endast roll som buffert mot throttling, och fläktarna får gå på max med 10-20*C marginal eller så, med lång eftersläpning på att sakta ned igen. Annars en väldigt låg kurva innan dess, bryr mig inte om CPU/GPU ligger på ~70*C flera timmar i rad när jag lirar något, om det innebär att burken låter mindre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en tyst dator, därför gör jag den så sval som möjligt för att den ska bli så tyst som möjligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon