Youtubers plockar isär Playstation 5 Slim

Permalänk
Melding Plague

Youtubers plockar isär Playstation 5 Slim

Linus Tech Tips och Dave2D har lagt vantarna på Sonys krympta spelkonsol, vilken visar sig erbjuda samma ljudnivå och effektuttag som den fullstora modellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Så.. ingen krympning av nod (samma fysiska storlek på chippet) och samma effektuttag.

Varför var inte konsolen sådär liten och nätt från början?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Yatagarasu:

Så.. ingen krympning av nod (samma fysiska storlek på chippet) och samma effektuttag.

Varför var inte konsolen sådär liten och nätt från början?

Gissar att de ville ta det säkra före det osäkra efter jetplanet PS4 Pro och överdimensionerade skiten ur allt. Sen ska det sägas att det har skett en nodkrympning på den "feta" PS5:an från 7 till 6 nanometer, och att den krympta kretsen troligtvis lämpar sig bättre för det här formatet.

Permalänk
Medlem

Känns verkligen inte som en ’riktig’ slim, detta är ju mer av samma små-ändringar som tidigare

Permalänk
Medlem

Synd bara att den fortfarande ser ut som nån billig plastleksak från 90-talet.

Permalänk
Medlem

Glad för orginalet, första versionen dessutom. Enda fördelen för nya köpare är ju mera minne, men jag har då hellre för mycket kylning när livstiden börjar närma sig halvtid, med tanke på optimeringar som pressar musten ur systemet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett Dave2Ds video så känns den här versionen väldigt budget. Designen är gräslig och storleken var inte speciellt mycket mindre när man jämförde med de nättare platesen från Dbrand. Jämfört med originalet var ju däremot skillnaden mer märkbar. Ska bli kul att se om Pro-versionen kan ge lite bättre design, matt svart hade jag inte tackat nej till (även där den högblanka ytan är idag).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så.. ingen krympning av nod (samma fysiska storlek på chippet) och samma effektuttag.

Varför var inte konsolen sådär liten och nätt från början?

Har väl dels med att göra att 6nm SoCen som används här inte satt i orginalet? 6nm varianten av "Oberon" ("Oberon Plus"), introducerades förra året.

Dock hittar jag ingen som har gjort några tester som jämför dom gamla mot dom nya modellerna, hittar bara att SoCen är krympt från ~300 mm² till ~260 mm². Troligtvis så sänktes dock strömförbrukningen en del iom att dom nya (alltså inte slim) 2022-modellerna ska vara 500g lättare (troligen delvis pga bantad kylannordning) än dom som kom 2020.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Clasito:

Efter att ha sett Dave2Ds video så känns den här versionen väldigt budget. Designen är gräslig och storleken var inte speciellt mycket mindre när man jämförde med de nättare platesen från Dbrand. Jämfört med originalet var ju däremot skillnaden mer märkbar. Ska bli kul att se om Pro-versionen kan ge lite bättre design, matt svart hade jag inte tackat nej till (även där den högblanka ytan är idag).

Det värsta är ju utan tvekan de där genomskinliga akrylbenen man ska sätta på konsolen i horisontellt läge. Ser så sjukt billigt och instabilt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Glad för orginalet, första versionen dessutom. Enda fördelen för nya köpare är ju mera minne, men jag har då hellre för mycket kylning när livstiden börjar närma sig halvtid, med tanke på optimeringar som pressar musten ur systemet.

...ja, fördelen med de nya är ju en krympning av nod med lägre effektförbrukning och värme än OG PS5.

Så du har precis lika mycket kylning som de nya, eftersom de är dimensionerade efter effekten de drar....
Men ja, jag är besviken. Hade gärna sett en prisminskning också..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sKRUVARN:

Dock hittar jag ingen som har gjort några tester som jämför dom gamla mot dom nya modellerna, hittar bara att SoCen är krympt från ~300 mm² till ~260 mm². Troligtvis så sänktes dock strömförbrukningen en del iom att dom nya (alltså inte slim) 2022-modellerna ska vara 500g lättare (troligen delvis pga bantad kylannordning) än dom som kom 2020.

Runt 20 W lägre effektuttag vid full belastning (inklusive omvandlingsförluster eftersom mätningarna sker vid vägguttaget) verkar vara kontentan när 7 nm- jämförts mot 6 nm-revisionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det värsta är ju utan tvekan de där genomskinliga akrylbenen man ska sätta på konsolen i horisontellt läge. Ser så sjukt billigt och instabilt ut.

Men vad faaan?! Hur tänkte de där?!

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag föredrar originalet. Jag tycker att nya PS5 "slim" ser ut som något från Aliexpress/Temu.

Permalänk
Medlem

Härligt att se att liquid metal används

Permalänk
Medlem

Det var inte särdeles spännande, ca 15 procent mindre volym, med samma design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Måste säga att jag föredrar originalet. Jag tycker att nya PS5 "slim" ser ut som något från Aliexpress/Temu.

Instämmer, jag förstår inte ens vitsen med den ? Hade varit bättre dom förbättrar första versionen bara tills pro kommer eventuellt.

Det där strecket som går över hela ser ju fan hemskt ut....

Inte så att priset kommer bli 15% billigare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Att döma av resultatet så tänkte de inte alls! Trodde inte att det gick att göra stativet sämre än på original PS5 i horisontellt läge, vilket lossnar varenda gång man försöker flytta konsolen några centimeter framåt.

Permalänk

Billigare att tillverka för Sony men ingen kioskvältare för konsumenter

Permalänk
Medlem

Mamma: Vi har Playstation 5 hemma.
Playstation 5 hemma:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Att döma av resultatet så tänkte de inte alls! Trodde inte att det gick att göra stativet sämre än på original PS5 i horisontellt läge, vilket lossnar varenda gång man försöker flytta konsolen några centimeter framåt.

De hade ju bara kunnat böja plasten några millimeter så hade kanten högst upp bara tagit i marken istället? Fattar nada

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

De hade ju bara kunnat böja plasten några millimeter så hade kanten högst upp bara tagit i marken istället? Fattar nada

<Uppladdad bildlänk>

Du har inte funderat på att söka tjänsten som produktutvecklare hos Sony Computer Entertainment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Du har inte funderat på att söka tjänsten som produktutvecklare hos Sony Computer Entertainment?

Då skulle du få hela skalet som legobitar som du får bygga själv, men de passar bara på ett sätt, och du måste vara online genom hela byggprocessen

Permalänk
Medlem

Är det någon som är insatt i varför man som företag väljer att släppa denna?

Jag tänker att det är ett nytt kretskort, ny kylare, nytt "chassi" som kräver nya "formar" när det gjuts/sprutas, etc etc. Mao iaf som minst en "uppdatering" av tillverkningslinan. Sen ska skiten testas av / QA etc. Det lär inte kosta gratis.

Så vad är drivkraften bakom det? Knappast att Sony vill vara så superschyssta mot sina kunder.

Det jag kan tänka mig är:
1) Trots kostnaderna för utveckling/omställning så blir det en billigare tillverkningskostnad
2) En "förväntan" från marknaden att det ska komma en slim -> ett sätt att fortsätta försäljning när man kommit till mitten av konsolens förväntade cykel
3) Väldigt långt ute på en kant, men eventuellt att man försöker tilltala köpare som tycker den första är för stor

I min lekmanna-gissning så borde det "enklaste" vara att bara fortsätta tillverka den dom redan har, så det är därför jag blir förvånad över att det läggs tid på en "slim" som inte verkar revolutionerande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är det någon som är insatt i varför man som företag väljer att släppa denna?

Jag tänker att det är ett nytt kretskort, ny kylare, nytt "chassi" som kräver nya "formar" när det gjuts/sprutas, etc etc. Mao iaf som minst en "uppdatering" av tillverkningslinan. Sen ska skiten testas av / QA etc. Det lär inte kosta gratis.

Så vad är drivkraften bakom det? Knappast att Sony vill vara så superschyssta mot sina kunder.

Det jag kan tänka mig är:
1) Trots kostnaderna för utveckling/omställning så blir det en billigare tillverkningskostnad
2) En "förväntan" från marknaden att det ska komma en slim -> ett sätt att fortsätta försäljning när man kommit till mitten av konsolens förväntade cykel
3) Väldigt långt ute på en kant, men eventuellt att man försöker tilltala köpare som tycker den första är för stor

I min lekmanna-gissning så borde det "enklaste" vara att bara fortsätta tillverka den dom redan har, så det är därför jag blir förvånad över att det läggs tid på en "slim" som inte verkar revolutionerande....

fråga ninty samma sak...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Instämmer, jag förstår inte ens vitsen med den ? Hade varit bättre dom förbättrar första versionen bara tills pro kommer eventuellt.

Det där strecket som går över hela ser ju fan hemskt ut....

Inte så att priset kommer bli 15% billigare.

Det blir kanske 15% billigare för Sony? 😉

Vitsen tror jag är att den gamla PS5 helt enkelt var onödigt stor när de fick en uppdaterad krets. De ändrade ju kyllösningen först och nu gör de om hela paketet för att bättre matcha kretsen bara.

Sen så brukar ju inte slim varianterna vara extremt mycket mindre tycker jag? Utan blir som sagt en optimering av materialåtgång när en effektivare version av kretsen finns tillgänglig. Är väl samma sak det alltid vart med Slim-varianter?

Möjligen om 15% är i underkant jämfört med andra Slim-varianter då men tänket är väl detsamma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

5 cent för några gummifötter till stället var för dyrt för Sony 🤦

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De hade ju bara kunnat böja plasten några millimeter så hade kanten högst upp bara tagit i marken istället? Fattar nada

<Uppladdad bildlänk>

Nja, det förtar det mesta av den lite svävande effekten som uppenbarligen var densamma som med den gamla modellen.

Men lösningen här var ju helt klart märklig. När jag först såg den så trodde jag ju direkt att benen var utfällbara, som landingsställ under vingen passande nog.. Och att de i raketläge då infällda istället är en del av den genomskinliga, upplysta eller ej, listen i skåran. Som jag även trodde skulle repeteras på ovan/vänstersidan.

Men nej, det var tydligen för uppenbart och alltför mycket som PS2.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns verkligen inte som en ’riktig’ slim, detta är ju mer av samma små-ändringar som tidigare

Nej, den här heter väl inte ens slim iofs så som PS2 slim och PS3 slim gjorde. Vet inte om 4:an hade en slim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är det någon som är insatt i varför man som företag väljer att släppa denna?

Jag tänker att det är ett nytt kretskort, ny kylare, nytt "chassi" som kräver nya "formar" när det gjuts/sprutas, etc etc. Mao iaf som minst en "uppdatering" av tillverkningslinan. Sen ska skiten testas av / QA etc. Det lär inte kosta gratis.

Så vad är drivkraften bakom det? Knappast att Sony vill vara så superschyssta mot sina kunder.

Det jag kan tänka mig är:
1) Trots kostnaderna för utveckling/omställning så blir det en billigare tillverkningskostnad
2) En "förväntan" från marknaden att det ska komma en slim -> ett sätt att fortsätta försäljning när man kommit till mitten av konsolens förväntade cykel
3) Väldigt långt ute på en kant, men eventuellt att man försöker tilltala köpare som tycker den första är för stor

I min lekmanna-gissning så borde det "enklaste" vara att bara fortsätta tillverka den dom redan har, så det är därför jag blir förvånad över att det läggs tid på en "slim" som inte verkar revolutionerande....

De har ju redan gjort flera revisioner av kortdesignen utan att det syntes på utsidan. Detta gäller antagligen även formarna för delar av chassit. Så Sony ser uppenbarligen inga problem med detta.

Det finns säkert köpare som kan acceptera den om några cm försvinner. Den gamla går precis in i min bänk, men det kan säkert finns gränsfall. Dock tror jag det är ett försvinnande fåtal som verkligen planerar sin köp till den graden. Åtminstone inte så det övervinner de som vill ha mer (större) för pengarna.

Men biljettpriset på båten blir ju helt klart lägre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nej, den här heter väl inte ens slim iofs så som PS2 slim och PS3 slim gjorde. Vet inte om 4:an hade en slim.

De hette inte heller slim. Tror faktiskt inte Sony kallat en enda maskin förutom PS mini något som antyder att de är mindre än tidigare. Och den vet jag inte om man kan räkna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint