Analog AI-krets ”3 000 gånger snabbare än Nvidia A100”

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har uppenbarligen inte bemödat dig med att läsa artikeln.
Nature ägs inte av kinesisk media. Slutsats du har inga belägg för det...

Men infon som Nature har tagit del av kan vara uppblåst propaganda. Det är ju inte så att de själva har testat chippet eller att något lab i ett fritt demokratiskt land har fått ett chip ett utvärdera. Så inlägget är korrekt.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Men infon som Nature har tagit del av kan vara uppblåst propaganda. Det är ju inte så att de själva har testat chippet eller att något lab i ett fritt demokratiskt land har fått ett chip ett utvärdera. Så inlägget är korrekt.

Jag tror inte du har läst inlägget om du tolkar det som korrekt, men jag drar mig ur den här diskussionen det håller för låg nivå.

Permalänk
Medlem

Som vi alla vet, kineser kan bara stjäla från väst.
Kinesiska universitet ägnar sig bara åt att stjäla från väst.
osv.

Detta innebär alltså att hela forskningen är bara bluff och båg eftersom väst inte har uppfunnit detta ännu för kineserna att stjäla.

</HUGE SARCASM TAG>

Om man lever i villfarelsen att kineser bara kan sno vetenskap...

Permalänk
Medlem

@pine-orange definerar det som en teoretisk krets då den innehåller ca 1000? transistorer tillverkad i 180nm tillverkningsprocess. Att skala ned teknologin ligger 30-40 år bort kanske i dagens utveckling. Skulle de tillverka ett chipp idag blir det så stort att latenserna mellan transistorer pga det fysiska avståndet kommer göra den slöare i slutändan då chippet blir större än ett fotbollsplan.

Om det ens fanns ett sätt att tillverka dem på, vilket inte finns. Det är mer av ett proof of concept, förmodligen för att dra åt sig pengar från investerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror inte du har läst inlägget om du tolkar det som korrekt, men jag drar mig ur den här diskussionen det håller för låg nivå.

Missförstå mig inte. Jag vill inte påskina att det är faktakorrekt. Bara att inläggets grundidé av "danedi" angående kinesisk propaganda skulle kunna vara korrekt. Så länge Kina fortsätter sin diktatoriska inriktning måste man ta allt från dem med en riktigt stor näve salt.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Inte i det här sammanhanget. Det är ungefär som när WHO går ut med att traditionell kinesisk medicin kan hjälpa mot covid.

Skrivet av Honk:

Men infon som Nature har tagit del av kan vara uppblåst propaganda. Det är ju inte så att de själva har testat chippet eller att något lab i ett fritt demokratiskt land har fått ett chip ett utvärdera. Så inlägget är korrekt.

Visst är det bra att vara källkritisk, men om inte ens Nature ses som pålitlig kan det vara värt att justera omdömet något. Det är förmodligen världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrift. Det som publiceras genomgår peer-review av extremt kompetenta forskare inom respektive område.

WHO å andra sidan är en organisation som drivs av medlemsländerna och har därmed en politisk agenda.

Edit: har dock ingen aning om ämnet i sig, det är långt ovanför min fattningsförmåga.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Som vi alla vet, kineser kan bara stjäla från väst.
Kinesiska universitet ägnar sig bara åt att stjäla från väst.
osv.

Detta innebär alltså att hela forskningen är bara bluff och båg eftersom väst inte har uppfunnit detta ännu för kineserna att stjäla.

</HUGE SARCASM TAG>

Om man lever i villfarelsen att kineser bara kan sno vetenskap...

Inget fel på Kineser, Taiwan fungerar skapligt bra åtminstone på asiatisk skala. Pratar vi om landet som styrs av Kinas kommunist parti bör du läsa på lite på vad som kommer från den regimen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Litar inte en sekund på "kinesiska forskare" (och ännu mindre på Toms hardware )men konceptet är intressant. Stora teleskop använder analog optisk blidbehandling just på grund av att beräkningskraften i microchips inte är där ännu.

Dock publicerat i nature som tillsammans med science är de mest renomerade vetenskapliga tidskrifterna i världen. Kommer snabbt komma ut ifall det är fabricerade resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Men infon som Nature har tagit del av kan vara uppblåst propaganda. Det är ju inte så att de själva har testat chippet eller att något lab i ett fritt demokratiskt land har fått ett chip ett utvärdera. Så inlägget är korrekt.

Artikeln är fortfarande peer reviewad av toppforskare inom området för att ens få chansen att synas i nature. Men visst de kanske är köpta men då kommer vi få en väldigt smaskig skandal att läsa om i framtiden då det är hela nature's rykte som står på spel...

Permalänk
Skrivet av Honk:

Det är så sant som det är sagt. Inga autokratier går att lita på. Detta är en av anledningarna till att väst drar sig ur från Kina då de i mångt och mycket motarbetar alla som inte stöder deras snedvridna världssyn och brist på rättigheter för människor och natur.

För att inte tala om att de ljuger ihop sina ekonomiska siffror och till och med befolkningsantal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om jag kommer ihåg korrekt så filtrerar våra näthinnor en mängd information innan signalen skickas vidare till hjärnan.

Här är en länk artikel från 2013 som analyserar det i ett optoelektroniskt sammanhang https://ieeexplore.ieee.org/document/6817994.

Den artikeln är därefter citerad av https://arxiv.org/pdf/1608.03240.pdf som diskuterarar det i ett mer generellt sammanhang med bildanalys.
Det här vi ser nu är kanske den faktiska implementeringen av det hela.

Tror nog att det är rätt nära

Källa: https://www.nature.com/articles/s41586-023-06558-8/figures/1

Skrivet av Maximo:

Litar inte en sekund på "kinesiska forskare" (och ännu mindre på Toms hardware )men konceptet är intressant. Stora teleskop använder analog optisk blidbehandling just på grund av att beräkningskraften i microchips inte är där ännu.

Då får man hoppas att du inte har en modern CPU.

"China has one of the world's most compelling combinations of R&D talents and market potential," said Wee Theng Tan, president of Intel China. "As a leading technology market with a growing number of highly trained researchers and technologists, China is creating the kind of dynamic environment that is an impetus to great R&D. Intel is committed to working with the local industry to help bring Chinese innovation into the world."
Källa: https://www.intel.com/pressroom/archive/releases/2005/20050915corp_b.htm

Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är väl hjärnan som sköter filtreringen? Näthinnan är inte såpass smart att den kan avgöra olika faror och vad som är relevant information eller ej.

Vissa processer sker direkt i vårt nervsystem helt utan att hjärnan har något med det initialt eller har en chans att reagera innan det är försent, ryggmärgsreflexen är nog den mest kända.

Ryggmärgsreflexen är till för att minimera skadeverkning så snabbt som möjligt, om du som ex. skulle bränna dig. Visst du kommer att känna smärta i nära på samma stund som det sker, men då har din hand redan dragits tillbaka, rätt okontrollerat, då huvudsaken är att kroppen skyddas mot den direkta faran. Det är först efteråt som allt övrigt sker.

Att det skulle ske andra, kanske inte så direkta processer i och i anslutning till periferin till nervsystemet, är inget konstigt i sig.
Det hjälper då hjärnan genom att filtrera bort en del information som antagligen inte är av större vikt för hjärnan.
En sak som däremot är av största vikt (det kan vara en fara) om det sker en snabbare rörelse i periferin (den biten med endast svart/vit [gråskala] seende) i vårt synfält, som då får prioritet i att påkalla medvetande om en rörelse i vår hjärna. som ex.

Att nervsystemet och dess periferi inte skulle vara ett mycket komplext system, med många ännu icke kända funktioner är något jag personligen har svårt att avfärda.

Ändrade "vara är ett" till "vara ett"
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då får man hoppas att du inte har en modern CPU.

"China has one of the world's most compelling combinations of R&D talents and market potential," said Wee Theng Tan, president of Intel China. "As a leading technology market with a growing number of highly trained researchers and technologists, China is creating the kind of dynamic environment that is an impetus to great R&D. Intel is committed to working with the local industry to help bring Chinese innovation into the world."
Källa: https://www.intel.com/pressroom/archive/releases/2005/20050915corp_b.htm

Jag har en modern CPU vad nu det har för betydelse, tillverkad i fria Kina dessutom. Att Intel är i kommunist kina och gräver pengar på oetiskt sätt ändrar knappast min uppfattning om kinesisk forskning om det var det du syftade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är väl hjärnan som sköter filtreringen? Näthinnan är inte såpass smart att den kan avgöra olika faror och vad som är relevant information eller ej.

Om jag minns rätt är datat redan filtrerad när den når hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Så fort någon nämner analoga kretsar så börjar jag omedelbart fundera på hur de hanterar störningar. Analoga datorer var förvånansvärt "vanliga" innan integrerade kretsar började bli vanligt. En stor anledning till att digitala kretsr tog över är at de är, till sin natur, resistenta mot störningar. Du göra en beräkning till gostycklig precision, givet tillräcklig tid. I analoga kretsar så styrs precisionen av kretsens desig, kvaliteten på komponenter etc.

Min poäng är, det är inte så imponerande om de kan göra alla dessa beräkningarna om precisionen är skit.

Problemet med analoga (diskreta) elektriska kretsar, var/är att dom påverkas av temperaturdrift, yttre elektromagnetiska störningar och liknande.

Problem som i princip inte existerar i optiska system, även digitala system är mer störkänsliga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag har en modern CPU vad nu det har för betydelse, tillverkad i fria Kina dessutom. Att Intel är i kommunist kina och gräver pengar på oetiskt sätt ändrar knappast min uppfattning om kinesisk forskning om det var det du syftade på?

Ingen har nämnt "oetiskt", ej heller länken.

Det jag syftade på är Litar inte en sekund på "kinesiska forskare"
Då det även är kinesiska forskare och tekniker som varit med om att ta fram teknik som Intel och AMD nu använder i sina produkter.

Vet uppriktigt inte hur man annars skall tolka det, då Nature är en av dom mer renommerade och pålitliga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Honk:

Men infon som Nature har tagit del av kan vara uppblåst propaganda. Det är ju inte så att de själva har testat chippet eller att något lab i ett fritt demokratiskt land har fått ett chip ett utvärdera. Så inlägget är korrekt.

Datan och koden som användes för att få fram resultaten är offentligt tillgänliga för alla, man kan ladda ner material och testa för sig själv om man kan återskapa resultaten. Detta är också ett av kraven för att publicera hos Nature. Det är inte bara skicka in en PDF till en tidskrift och hoppas att man inte behöver göra större förändringar i texten för att få publicera den som det kan vara med andra tidskrifter. https://www.nature.com/nature/for-authors/initial-submission

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen lita på kinesiska "forskare" ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Kan man verkligen lita på kinesiska "forskare" ?

Absolut. Man kan lita på att de gör vad Kommunistpartiet vill (som är i mycket stor ekonomisk kris nu).

Om Sverige var i krig tror jag att svenska forskare skulle vara villiga att ljuga ihop wunderwaffe.
Kina har färre etiska begränsningar och ser sig själva som i ekonomiskt krig med Väst.

Hela regimen är skör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har uppenbarligen inte bemödat dig med att läsa artikeln.
Nature ägs inte av kinesisk media. Slutsats du har inga belägg för det...

Att Tsinghua University är inblandat i forskningen är dock en varningsflagg. De har genom tiderna publicerat en hel del fake science som sedan publicerats i väst.

Säger inte att fallet är sånt i detta fall, men man bör vara varse.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Datan och koden som användes för att få fram resultaten är offentligt tillgänliga för alla, man kan ladda ner material och testa för sig själv om man kan återskapa resultaten. Detta är också ett av kraven för att publicera hos Nature. Det är inte bara skicka in en PDF till en tidskrift och hoppas att man inte behöver göra större förändringar i texten för att få publicera den som det kan vara med andra tidskrifter. https://www.nature.com/nature/for-authors/initial-submission

Från sidan du länkade till:
"Any previously unreported custom computer code used to generate results reported in the manuscript and that are central to the main claims must be made available to editors and referees upon request. Any practical issues preventing code sharing will be evaluated by the editors who reserve the right to decline the manuscript if important code is unavailable. At publication, Nature journals consider it best practice to release custom computer code in a way that allows readers to repeat the published results."
Koden måste alltså vara tillgänglig för de som granskar artikeln, inte nödvändigtvis alla som läser artikeln (men det anses vara kutym), och den säger ingenting om offentligt tillgängliga.

Men dessutom, hur skulle kod hjälpa om resultatet är från ett custom chip? Du kan inte göra något mer än att läsa den och kolla om det ser vettigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Visst är det bra att vara källkritisk, men om inte ens Nature ses som pålitlig kan det vara värt att justera omdömet något. Det är förmodligen världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrift. Det som publiceras genomgår peer-review av extremt kompetenta forskare inom respektive område.

WHO å andra sidan är en organisation som drivs av medlemsländerna och har därmed en politisk agenda.

Skrivet av Kasidro:

Dock publicerat i nature som tillsammans med science är de mest renomerade vetenskapliga tidskrifterna i världen. Kommer snabbt komma ut ifall det är fabricerade resultat.

Skrivet av Kasidro:

Artikeln är fortfarande peer reviewad av toppforskare inom området för att ens få chansen att synas i nature. Men visst de kanske är köpta men då kommer vi få en väldigt smaskig skandal att läsa om i framtiden då det är hela nature's rykte som står på spel...

Känner att det finns en del missförstånd i vad det innebär att få en artikel publicerad. Det enda som är ordentligt "peer reviewed" är artikeln. Dvs du måste hålla en hög nivå på den beskrivna metoden, presentationen av datan, och analys av datan. Efter publikation är det upp till andra forskare att reproducera resultaten innan vi har en aning om hur sanna dessa är.

Detta missförståndet är en stor anledning till att mainstream media behöver ändra sig så himla ofta om vad forskning säger. De höjer upp saker till skyarna innan det är reproducerat, och så visar det sig att det inte stämmer av olika anledningar.

Det finns en himla massa orsaker till att en artikel kan bli publicerad trotts att slutsatsen är helt fel. Man kan ha förbisett en detalj i experimentet som påverkade datan, man kan få slumpmässiga avvikelser som gör analysen skev, och ja, det kan vara någon som selektivt väljer eller fabricerar data.

Och ja, allt detta gäller även nature. Det enda det betyder att de är publicerad där är att de har en hög nivå på metod och analays, är ett relevant forskningsområde och att många andra forskare kommer förmodligen vara intresserade av att försöka reproducera det.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Litar inte en sekund på "kinesiska forskare" (och ännu mindre på Toms hardware )men konceptet är intressant. Stora teleskop använder analog optisk blidbehandling just på grund av att beräkningskraften i microchips inte är där ännu.

Skrivet av danedi:

Litar inte ett dugg på rapporten, men analog teknik har inte samma begränsningar som digital. (men det har emmelertid andra begränsningar såklart)

Skrivet av danedi:

Kinesisk media ljuger jätteofta om vetenskapliga upptäkter. Det är allmänt vedertaget en snabb sökning på nätet med valfri sökmotor utanför baidu så hittar du tusentals fall.

Kinesisk akademia är toppstyrt och producerar alltid det som kommunistpartiet vill höra oavsett om det är sant eller inte.

Skrivet av Honk:

Det är så sant som det är sagt. Inga autokratier går att lita på. Detta är en av anledningarna till att väst drar sig ur från Kina då de i mångt och mycket motarbetar alla som inte stöder deras snedvridna världssyn och brist på rättigheter för människor och natur.

Skrivet av Honk:

Missförstå mig inte. Jag vill inte påskina att det är faktakorrekt. Bara att inläggets grundidé av "danedi" angående kinesisk propaganda skulle kunna vara korrekt. Så länge Kina fortsätter sin diktatoriska inriktning måste man ta allt från dem med en riktigt stor näve salt.

Skrivet av Whitepilledoomer:

För att inte tala om att de ljuger ihop sina ekonomiska siffror och till och med befolkningsantal.

Skrivet av Maximo:

Jag har en modern CPU vad nu det har för betydelse, tillverkad i fria Kina dessutom. Att Intel är i kommunist kina och gräver pengar på oetiskt sätt ändrar knappast min uppfattning om kinesisk forskning om det var det du syftade på?

Skrivet av Orici:

Kan man verkligen lita på kinesiska "forskare" ?

Skrivet av Whitepilledoomer:

Absolut. Man kan lita på att de gör vad Kommunistpartiet vill (som är i mycket stor ekonomisk kris nu).

Om Sverige var i krig tror jag att svenska forskare skulle vara villiga att ljuga ihop wunderwaffe.
Kina har färre etiska begränsningar och ser sig själva som i ekonomiskt krig med Väst.

Hela regimen är skör.

Vill se er vara lika källkritikiska mot NVIDIA eller Apple, världen skulle bli en bättre plats då

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Känner att det finns en del missförstånd i vad det innebär att få en artikel publicerad. Det enda som är ordentligt "peer reviewed" är artikeln. Dvs du måste hålla en hög nivå på den beskrivna metoden, presentationen av datan, och analys av datan. Efter publikation är det upp till andra forskare att reproducera resultaten innan vi har en aning om hur sanna dessa är.

Detta missförståndet är en stor anledning till att mainstream media behöver ändra sig så himla ofta om vad forskning säger. De höjer upp saker till skyarna innan det är reproducerat, och så visar det sig att det inte stämmer av olika anledningar.

Det finns en himla massa orsaker till att en artikel kan bli publicerad trotts att slutsatsen är helt fel. Man kan ha förbisett en detalj i experimentet som påverkade datan, man kan få slumpmässiga avvikelser som gör analysen skev, och ja, det kan vara någon som selektivt väljer eller fabricerar data.

Och ja, allt detta gäller även nature. Det enda det betyder att de är publicerad där är att de har en hög nivå på metod och analays, är ett relevant forskningsområde och att många andra forskare kommer förmodligen vara intresserade av att försöka reproducera det.

Det går absolut att ha invändningar mot hur forskningsprocessen fungerar och vilka incitament som finns men det är tyvärr inte det som händer här.
Folk litar inte på resultatet för att det är kinesiska forskare som har kommit fram till det, om det hade varit något annat land hade folk inte ens brytt sig. Det är skamligt tycker jag, de lyckas inte ens framföra vilka problem de har med det här forskningsresultatet.

Permalänk
Medlem

Jag länkade en video tidigare i tråden, som visar och beskriver hur bildigenkänning med rent optiska metoder går till. I videon demonstreras hur det går att känna igen bokstäver, och ja, det går med ljusets hastighet.
Så det finns inga anledningar att tvivla på denna nyhet, tekniken är inte heller ny, men nyheten är att man klämt ner det på kretsnivå.

Kruxet är att det är väldigt specifika arbetsuppgifter, något som är enkelt att utföra analogt, men som tar lång tid att göra digitalt. På det viset går det att göra något som är mycket snabbare än enbart digitalt. Om det är ljus dom jobbar med, så är det heller inte några större problem med störningar. Så det finns ingen anledning till att tvivla på att den gör det den kan, mycket snabbare än vad A100 kan göra. Dock så misstänker jag att A100 kan göra så mycket mer än vad denna krets kan göra. Så det är lite CISC / RISC situation här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

Vill se er vara lika källkritikiska mot NVIDIA eller Apple, världen skulle bli en bättre plats då

Bara att läsa i en Nvidiatråd isf.

Apple närmar jag mig inte ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Problemet med analoga (diskreta) elektriska kretsar, var/är att dom påverkas av temperaturdrift, yttre elektromagnetiska störningar och liknande.

Problem som i princip inte existerar i optiska system, även digitala system är mer störkänsliga.

Varför hade du med "(diskreta)"? Analoga kretsar är per definition inte diskreta.

Det kan mycket väl vara så att optiska kretsar är mindre kännsliga för störningar än elektriska/mekaniska. Men jag tänker att alla komponenter i en integrerad krets har variationer i sig. Variationer som kommer ha en reel påverkan på en analog krets, men som inte påverkar en digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går absolut att ha invändningar mot hur forskningsprocessen fungerar och vilka incitament som finns men det är tyvärr inte det som händer här.
Folk litar inte på resultatet för att det är kinesiska forskare som har kommit fram till det, om det hade varit något annat land hade folk inte ens brytt sig. Det är skamligt tycker jag, de lyckas inte ens framföra vilka problem de har med det här forskningsresultatet.

Jag lade inte fram några invändningar, bara försökte förtydliga vad för slutsatser man kan dra av att den är publicerad i nature. Tycker det är relevant att inte överdriva åt något håll.

Angående folks inställning till Kina är jag lite kluven. Jag har själv inte tillräckligt bra koll på hur mycket deras regim detaljstyr olika delar av sammhället. Baserat på vad jag vet så finns det skäl att vara extra skeptisk för det som bedrivs i Kina. Däremot hade det varit förkastligt om folk hade samma inställning till kinesiska forskare som jobbade i ett demokratiskt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Så fort någon nämner analoga kretsar så börjar jag omedelbart fundera på hur de hanterar störningar. Analoga datorer var förvånansvärt "vanliga" innan integrerade kretsar började bli vanligt. En stor anledning till att digitala kretsar tog över är at de är, till sin natur, resistenta mot störningar. Du kan göra en beräkning till godtycklig precision, givet tillräcklig tid. I analoga kretsar så styrs precisionen av kretsens desig, kvaliteten på komponenter etc.

Min poäng är, det är inte så imponerande om de kan göra alla dessa beräkningarna om precisionen är skit.

Edit: typo

Men ändå finns både 4 bitars och 8 bitars flyttal definerade vilket används bl.a. för AI. Inte speciellt hög precision om man använder dessa.

Se tex: https://en.wikipedia.org/wiki/Minifloat

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Varför hade du med "(diskreta)"? Analoga kretsar är per definition inte diskreta.

Det kan mycket väl vara så att optiska kretsar är mindre kännsliga för störningar än elektriska/mekaniska. Men jag tänker att alla komponenter i en integrerad krets har variationer i sig. Variationer som kommer ha en reel påverkan på en analog krets, men som inte påverkar en digital.

Då diskreta kretsar var allmänrådande när analog beräkning användes.
Är inte svårare än så...

Svenska namnet är "Analogimaskin"

Dessa maskiner var vanliga under 30-talet och fram till ca: 50-talet.

= = =

Edit: Förstår att betydelsen krets är starkt misstolkad idag, antagligen då slang och även en viss felanvändning har smugit sig in i språket. Något som sen har gett upphov till feltolkning av just krets och analog krets, som inte skall misstolkas till att analog krets är samma som en analog IC.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_krets

I akademiska kretsar så används krets för det mesta ihop med diskreta komponenter, då med särskiljande när det gäller en integrerad krets.

Elektrisk krets Exempel.


Integrerad krets
Exempel.

Förtydligande av krets, så misstolkning blir utredd.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

När det blivit "peer-reviewed" så tror ja på det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]