Snabbkoll: Låg temperatur eller låg ljudnivå?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag använder lurar 100% av tiden jag sitter vid datorn så är det viktigare att den är sval än knäpptyst.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Låg ljudnivå och framförallt jämn ljudnivå är prioriterat.

Tycker jag lyckats med en hygglig kompromiss, tillräckligt luftflöde för att hålla datorn tyst även vid längre tids belastning.

Samma här.

Ja, jämn ljudnivå är också viktigt. Jag vill inte ha fläktar som varvar upp och ner hela tiden heller, så jag ställer ofta in fläktar så de snurrar lika mycket hela tiden. Alla fläktar utom grafikkortets och nätaggregatets snurrar lika mycket hela tiden. Nätaggregatets fläkt är alltid jättetyst. Grafikkortets fläktar står stilla i vila, kan låta lite väl mycket vid hög belastning, men låter inte mycket om man ställer ned TDP med 10-20%, med nästan samma prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

För komponentenas skull vill jag gärna hålla så låg temperatur som möjligt, men finns såklart en bortre gräns för ljudnivån också.

Permalänk

Vänjer mig lätt vid fläktljud såvida de inte är riktigt extrema. Vet man att nån komponent blir varmare än önskvärt så gnager det mer inombords.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, stockkylaren använde jag bara medan jag labbade, sen slängde jag den. Låter förjävligt även i låg fart. Kör en Thermalright HR-02. Provade vräka på lite med PBO och den klarade sej fint utan fläkt monterad då kylflänsen sitter precis under en 200mm takfläkt

Aha, månge tack för den inputen. Mao är det smartaste att köpa en 7900X och sen en så bra kylare man får plats med. Sen kan man alltid throttla ner den om den drar för mycket och ger för mycket värme och ljud. Drar mig för vatten så skall mäta om jag får in en Noctua D15 i chassiet eller inte.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Beror på årstid, på sommaren är det bättre att den låter än att gå varm då jag ändå har en golvfläkt igång som låter mer.
På vintern är det bättre och få lite värme från den, så då kan man skruva ner fläktarna lite.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har den en snurrande fläkt är den inte tyst möjligen tystare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Önskar fler alternativ, typ "Det gäller att hitta en lagom nivå av båda"

Permalänk
Medlem

Fläktkurvorna i bios är alltid kassa så där får man fippla en del. Även om det finns "tyst läge" så snurrar dom onödigt fort vid idle.
Ställer alltid in så det är så tyst som möjligt vid idle och 3s fördröjning eller vad det kallas så fläktarna inte varvar bara för att man öppnar en webbläsare eller nått.

När man spelar kan dom dra på mer men vill inte att det låter som en dammsugare. Kör enbart Noctua. 2st 200mm Noctua i fronten, två 140mm i toppen, 140mm på kylaren och en 140mm bak.

Permalänk
Medlem

Av alternativen, tystnad framförallt. Men jag kör custom loop så det är lite både och egentligen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Proffsmoddare

Jag lämnar den här bara 😇🤣

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SkorutansteN:

Vattenkylningsklubben! Kör två 360 och en 240 med såna där maglev-fläktar. Tack vare det höga statiska trycket vid låga varvtal behöver de inte snurra så fort. Tror jag ligger på 35-40 dB på sin höjd.

Amen kör alla mina i 400 RPM = win

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Forsberg Customs:

Jag lämnar den här bara 😇🤣

<Uppladdad bildlänk>

Tar två!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

För mig är det lite som att fråga om det är viktigast att att höger eller vänster hjul fungerar på en bil, det är ju lika tråkigt att använda en dator som överhettar som en som låter som ett jetplan.

Nej, med hörlurar på när man spelar så stör inte jetplanet lika mycket. Personligen hör jag inte fläktarna alls när jag spelar med hörlurar eftersom de har aktiv dämpning.

Till er som säger båda: då har ni inte prioriterat.
prioritera:
ge företräde, låta komma i första hand före allt annat

Det är ju en teoretisk diskussion, klart ingen väljer ytterligheterna på en sådan skala.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Själv försöker man nu balansera till något mitt imellan. hyfsat tyst men lagom låga temps. går det över 90 behöver man skruva upp kylningen(fläktarna) liksom

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Som folk skriver, en balansgång.
Dock så känner jag att temp är viktigast, många har nog ett tröskelvärde man vill ligga under.
Efter det så försöker man hitta det tystaste möjliga och ändå hålla sig under det värdet.

Röstade på temp, men jag kommer ju inte heller ha ett jetplan i rummet, hade jag enbart brytt mig om temp hade jag köpt en oljetrumma, satt datorn på en platta i mitten, tagit ut botten och toppen på trumman, satt två fläktar, en push, en pull.
Alternativt vattenkylning utanför med kompressor.

Men bygger jag ett budgetbygge åt någon så blir det oftast mer fokus på bra temperaturer så de får ut det mesta av deras komponenter.
Därav känner jag att temp är viktigare

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Sval och tyst, fast istället med lägre klockade komponenter alt. generellt energieffektiva sådana som huvudsaklig kompromiss. Det alternativet saknas av någon anledning.

Inte värt med 15% högre prestanda för 50% högre effekt.

Permalänk
Medlem

Av temperatur och ljudnivå prioriterar jag ljudnivå, även vid hög prestanda. Mitt 4090 klarar bägge dessa punkter bra, likaså 5900X även om den långt högre än vad grafikkortet gör (80+ respektive runt 60 för 4090't). Inga komponenter tillåts överhettas bör väl tilläggas.

Det enda som är mer störande än ljudnivån är coilwhine men det är något jag lyckats slippa de senaste 10-15 åren som tur är.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ljudnivå är allt. Att gå från Surface Laptop 4, till en M2 var som att traska in i himmelriket. Aldrig ett ljud, när min Surface kunde blåsa igång bara av att köra Teams.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Varför väljer folk som vill ha tysthet ändå glaspanel? Är så sjukt mycket bättre med isolerad burk
Tysthet blir väl allt svårare att uppnå om trenden fortsätter.

Permalänk
Medlem

Det får gärna vara tyst, men måste man offra prestanda så får det mycket mycket hellre väsnas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hellre tyst. Såvida den inte är stekhet utan inom vad jag anser är normal temperatur så går det bra med en varm dator. Hellre det än fläktar som låter som en jetmotor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Helt klart låg ljudnivå. Tycker man ser i många trådar att folk är oroliga för temps som är helt normala så tror att folk skulle kunna ha tystare datorer om dom slutade nojja så mycket över temps

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

Jag prioriterar låg ljudnivå till den grad att jag till slut fick nog och slet ur styrkretsfläkten på mitt Asus X570-PRO moderkort (som konstant låg på 3000 RPM och inte gick att styra), med tanken att det får bära eller brista. Än så länge har det inte orsakat några problem i alla fall, styrkretsen ligger stabilt på ~80°C och datorn låter inte längre som en myggsvärm.

Ja, moderkort med inbyggd fläkt är sedan länge ett permanent inslag på min topplista över saker jag aldrig kommer köpa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Var är de alternativet?

Permalänk

Tyst självklart. Gör inget om den ligger på 95c när jag surfar så länge den inte throttlar. Fläktarna får till max 75% vilket göra att dom inte hörs alls.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har betalat rätt mycket extra på mitt bygge för att uppnå båda... så är lite besviken att det alternativet inte finns.

- Ljuddämpat chassi utan glasruta.
- CPU: Noctua NH-D15.
- Chassit: Flera fläktar än vad som egentligen behövs och bara stora.. så att det går att köra samtliga på lägre varv.
- NätAgg: semi-passivt

Permalänk
Medlem

Tyst dator.

På sommaren brukar jag höja fläktarna lite då jag ofta har en golvfläkt som kyler mig som låter mer än fläktarna i datorn, då kan jag skruva upp dem så länge de inte låter mer än golvfläkten.

Har dock en lite aggresiv kurva på CPU fläkten, men den kickar bara igång när jag encodar video. Jag sitter sällan vid datorn när det sker så det är inget problem för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Har betalat rätt mycket extra på mitt bygge för att uppnå båda... så är lite besviken att det alternativet inte finns.

- Ljuddämpat chassi utan glasruta.
- CPU: Noctua NH-D15.
- Chassit: Flera fläktar än vad som egentligen behövs och bara stora.. så att det går att köra samtliga på lägre varv.
- NätAgg: semi-passivt

Håller med, lägger lite extra jag med för att uppnå både en tyst och sval dator. Det går utan större svårigheter.

Permalänk
Medlem

Jag är prestanda benägen så knäpp tyst dator finns inte i min värld innom pc. Max kyl förmåga och överklockning på den personliga riggen. Kör med hörlurar med så hör inget från riggen hur som samt har en egen man cave så stör inte frugan mm.