Nyinstallerad win11, vad brukar ni göra / installera?

Permalänk
Medlem

Nyinstallerad win11, vad brukar ni göra / installera?

Blåste om min burk pga hårddiskbyte. Har en ren installation av Windows 11 23h2. Efter alla drivrutiner är inlagda. Vad brukar ni göra / installera?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

OpenShell för att skala bort allt onödigt larv utan massa pill i registret, O&O ShutUp10++ för att stänga av telemetri och annat mög, Fan Control för styrning av fläktar via kurvor bekvämt. Firefox och uBlock Origin samt PrivacyBadger.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Första jag gör är https://ninite.com/

Permalänk
Medlem

Det första som kommer in hos mig är firefox.
Sedan alla winupdate, grundgenomgång av alla inställningar för att stänga av allt skräp, telemetri, "rekommenderat" elände microsoft lagt in. Därpå mailprogram, vlc och övriga program jag använder. Efter det, småfix för att putsa.

Permalänk
Medlem

Förutom allt ovanstående också O&OAppBuster och Revo Uninstaller för att avinstallera ordentligt massa skräp och BleachBit för att hålla rent systemet och då särskilt Edge men även Firefox så att man är nyfräsch varje gång man besöker en site.
Systemskydd/Konfiguration för att ta bort alla återställningspunkter och Lagring för att ta bort alla Tillfälliga filer.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata